خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۰۶/۱۱)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا، پرهیزکاری و خداترسی اتقوا الله عبادالله
در ادامه مباحثی که پیرامون معنویت خدمت شما تقدیم کردم، فرمودهاند گام هشتم از گامهایی که باید برای تحصیل معنویت برداریم همت است؛ همت به معنای قصد، عزم و جدیت برای انجام دستورات الهی، عبادات، توجُهات و توسلات است. این یک همت مردانه می خواهد، هرچه همت کسی بلندتر باشد جایگاه و مقام معنوی اش بالاتر می رود. «همت بلند دار که مردان روزگار / از همت بلند بجائی رسیده اند»؛ اگر همت نباشد سستی در عمل باعث میشود انسان مقامات معنوی پیدا نکند.
مرحوم مولا حسینقلی همدانی اعلی الله مقامه الشریف سوای داشتن مقامات معنوی ویژه از علمای بزرگ و برجسته نجف اشرف بوده است. ایشان استاد مرحوم آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری از بزرگان مشروطیت در استان فارس هستند و به شاگرد خود اجازه اجتهاد داده اند. کسی که اجازه اجتهاد می دهد یعنی در جایگاهی از مقام علمی و مرجعیت است که دیگران از او اجازه فتوا دادن می گیرند. معمولا ذکر مرحوم همدانی، قاضی و … که می شود این ذهنیت ایجاد می شود که گویی اینها درس و عِلمیات نداشته اند فقط دعا بلد بوده اند! خیر. اینها چهرههای بسیار برجسته علمی بودهاند که علم آنها مزین بوده است به تقوا و عمل صالح. مرحوم حسینقلی همدانی فرمودهاند که چیزی نزدیک به ۲۰ سال در نجف اشرف تلاش می کردم یک مقامات معنوی پیدا کنم! این همت میخواهد که کسی بیست سال یک حرف را رها نکند.
قابل توجه همه شما زن و مرد متدین، مومن و مسلمانی که حرف بسیار بزرگتری می زنید؛ میگویید می خواهیم زمینه ساز ظهور حضرت شویم. این حرف ها که ما می زنیم شوخی نیست؛ اگر کسی این افتخار را پیدا کند که دست کم بگویند این مزاحم نبوده و چشم انتظار ظهور بوده این خودش چه مقام {والایی} است. بعد ما می گوییم می خواهیم زمینه سازی ظهور حضرت را انجام دهیم، تا مقداری سبک و سنگین میشود همه دَر می روند.
مولا حسینقلی همدانی فرموده بیشتر از ۲۰ سال توجه جدی به عبادات و توسلات داشتم تا یک مقام معنوی پیدا کنم، فرموده نمی شد به جایی نمی رسیدم ولی ناامید هم نبودم که نهایت با توسل به امیرالمومنین علیه السلام خدا به او هرچه می خواسته را می دهد.
ما نباید این را سبک بشماریم؛ انقلابی که من و شما کردیم انقلاب دینی و معنوی است با هدفی خیلی بزرگ؛ می خواهیم اسلام در جهان پیاده شود، آقا ظهور کند و ان شاء الله حکومت مهدوی برقرار شود، این ها جز اهداف انقلاب ماست. با این اهداف همت را باید خیلی بالا بگیریم. بیاییم تصمیم بگیریم پای کار خدا و اولیای خدا بایستیم.
خداوند در آیه نهم سوره مبارکه جمعه فرموده است: ” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ” (فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّهِ) یعنی تلاش کنید، بدوید و با جدیت به نماز جمعه بیاید. بعد فرموده (وَذَرُوا الْبَیْعَ) معامله گرم و داغ را که جلوی روی توست رها کن و به نماز برو که نماز مهمتر است. (ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ) اگر آگاه و عالم باشید میدانید که این نماز آمدن از معاملهای که سود دارد برای شما خیلی بهتر است.
در راستای اقامه نماز جمعه – بعضی از بزرگواران را می بینم که در سن بالا هر هفته حاضر هستند و بعضی جوانترها ممکن است مقداری کاهلی کنند – همت این است که پای اقامه نماز بایستیم؛ جمعه و جماعت با همت مومنین است که نگه داشته می شود، اگر این همت را بگیرند هرچه می خواهید داد بزنید. همت مومن است که پای کار نماز جمعه است؛ چون خداوند گفته آنها همتشان بلند است و می آیند، این را باید افزایش داد، تشویق کرد و خواست.
در آیه نهم سوره منافقون خداوند می فرمایند “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ ۚ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ” مشغول نکند شما را مال و دارایی و فرزندان از ذکر خداوند. در آیه سوره نهم سوره جمعه ذکر خدا چه بود؟ نماز جمعه بود. در آیه نهم سوره منافقون می گوید نکند مشغول شوید و نماز جمعه را رها کنید. ذکر خداوند در این دو آیه نماز جمعه است، اما ذکر منحصر در نماز جمعه نیست؛ جاهای دیگری هم یاد خداوند باید باشد.
در همه ابعاد زندگی باید حواسمان باشد و مشغول نشویم به چیزهایی که ما را از یاد خداوند غافل می کند، البته یک جاهایی یاد خداوند آسان تر است یک جاهایی یاد خداوند سخت تر است؛ انسان وقتی در این فضای ملکوتی پرنور حرم مطهر احمدبن موسی علیه السلام قرار می گیرد حال پیدا می کند برای خواندن دعا، توسل و امثال اینها، این فضا خودش این را اقتضا می کند. اما اگر شما در یک صحنه ای بودید که اسباب حواس پرتی زیادتر است مثلاً بازار که در آن معامله و خرید و فروش و سود است بعضی مواقع انسان از یاد خداوند غافل می شود! می گویند شیطان تله می گذارد آنجا و میگوید اینجا می شود آدم ها را صید کنم برای اینکه پای سود و منفعت در میان است!
“لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ” فرزند انسان را می کشاند به یک جایی که از یاد خداوند غافل می شود؛ امام علی علیه السلام فرمود: زبیر از ما اهل بیت بود تا وقتی پسرش عبدالله بزرگ شد. فرزند اسبابی عجیب است برای اینکه انسان پایش سست شود! حواسمان باشد اینها روز قیامت به درد نمی خورد یاد خداوند است که به درد می خورد.
آیا صحنه ای سخت تر از بازار هم داریم؟ بله صحنه جنگ و جهاد. آتش دشمن وقتی روی سر فرد مجاهد می ریزد این که بایستد و فرار نکند باید یاد خدا در دلش زنده باشد. شهدای ما برای خدا از زن، فرزند، مال و همه چیز چشم بستند و رفتند. آنها یاد خدا در دلشان قوی بود. خداوند می فرماید باید این گونه باید باشید. درس آموز صحنه ای که فرزند نتواند ما را فریب دهد سالار شهیدان امام حسین علیه السلام است.
امروز روز حضرت رقیه سلام الله علیها است. یک آقایی وسط یک جمعیت چندین هزار نفری دشمن آمد و گفت السلام علیکن یا زینب یا ام کلثوم خواهران و دختران بیایید من می خواهم بروم، برای خداوند می خواد شهید شود، جلوی چشمش بچه ها را می دید رقیه و سکینه اش را می دید. زبان حال حضرت است که می گفت “تَرَکْتُ الْخَلْقَ طُرّاً فِی هَوَاکا وَاَیْتَمْتُ الْعِیَالَ لِکَیْ اَرَاکَا” خدایا هر چه که اطرافم بود رها کردم برای اینکه تو را دوست داشتم. محبت به خدای متعال را امام حسین علیه السلام اینگونه نشان داده است. رقیه سه ساله برای چه یتیم شد؟ برای اینکه توجه امام حسین علیه السلام به لقاء الله است. این حال ابی عبدالله الحسین علیه السلام است؛ این همتی است که همه عالم را در مقابل خودش متواضع و خاضع کرده است که چه کرد ابی عبدالله الحسین علیه السلام «مرحبا همت قومی که چو دلبر گیرند به جز از دلبر خود از همه دل بر گیرند» همه را گذاشت. همه را به حسب آنچه در روضه ها می گوییم به زینب سپرد و زینب را هم به خدا سپرد و حرکت کرد به سوی میدان، کارش به جایی رسیده است که در گودال قتلگاه جبرئیل هم مجال این که بخواهد اظهار اندامی بکند ندارد « جبرئیلا رفتنت زینجا نکوست پرده کم شو در میان ما و دوست». از خداوند می خواهیم که به برکت آبروی سه ساله حسین علیه السلام حضرت رقیه سلام الله علیها به همه ما همت عنایت بفرماید.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ )
خطبه دوم
بار دیگری خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خدا ترسی
گمشده بشریت در روزگار ما تقواست، آنچه که نارضایتی و دل خستگی در جوامع ایجاد کرده است بی تقوایی است، اگر تقوا مراعات شود همه به آینده خود و آینده ملت و مملکت خود امیدوار می شوند. ما باید مسئله تقوا را بیش از آنچه که به زبان می گوییم و توصیه می کنیم جدی بگیریم و به دنبال این باشیم که یکدیگر را در مسیر تقوا کمک دهیم.
اصل صحبت امروز بنده از آیه دوم سوره مبارکه مائده در رابطه با تعاون بر تقوا است؛ می دانید هفته آینده روز یکشنبه سیزدهم شهریور روز تعاون است، سوای اینکه تعاون بخشی از اقتصاد است می خواهم معنای عام تر تعاون را که در این آیه مبارکه است خدمت شما یادآور شوم. آیه مشهور است و همهی ما تقریباً شنیدهایم و حفظ هستیم خدای متعال می فرماید “وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ”مردم یکدیگر را برای انجام دادن کارهای خوب یاری کنید ، یکدیگر را برای اینکه بتوانیم تقوا را در جامعه مراعات کنیم یاری کنید. در خطبه اول عرض کردم وقتی می آیید حرم راحت تر ذکر و دعا می گویید ولی وقتی در بازار و کوچه و خیابان می روی سختتر میشود، آنجا باید به یکدیگر کمک دهیم، کسی که پوشش، رفتار و سخن گفتنش باعث میشود دیگران از یاد خداوند غافل شوند دارد مزاحمت ایجاد میکند، همه باید کمک بدهند تا یاد خداوند برای دیگران آسان شود؛ این تعاون است؛ کمک یکدیگر بودن برای خوبی ها و برای اجرای تقوا.
طبیعی است وقتی می گوییم بِرّ (نیکی و خوبی) یک بخشی از این خوبی ها ناظر به مسائل اقتصادی است مثلاً شما ببینید قرض الحسنه؛ کار مالی و اقتصادی است اما جزء بِرّ و نیکی محسوب می شود، کمک بدهید قرض الحسنه رواج پیدا کند. بانک به فرض اینکه قرض الحسنه باشد دیدیم می شود به همت یک کسی مانند شهید سلیمانی راه بیفتد.
بانک داریم که همه اش قرض الحسنه است، مسئول یک بانک قرض الحسنه به من گفت که ما با سود صفر قرض می دهیم. گفتم شدنی است؟ گفت بله شدنی است. نمی خواهم بگویم همه اش صفر است، آنها به اندازه نیاز بانک خودشان یک کارمزد جزئی در بعضی جاها می گیرند برخیها هم اصلا نمی گیرند. بیاییم کمکت دهیم قرض الحسنه رواج پیدا کند؛ اگر بیشتر پول بگذاریم همین یک درصدی هم که می خواهد بگیرد برای کارمزد دیگر نیاز پیدا نمی کند “وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ”.
از مواردی که تعاون بِرّ است و مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال قرار داده اند و به خاطر این که مثلاً بعضا شاید یک کسانی سوالی در ذهنشان بود دوباره در روزی که برای هیئت دولت سخنرانی فرمودند تاکید کردند که اولویت اقتصاد و معیشت مردم است. اینکه ولی امر، اولویت کشور را اقتصاد و تولید تعیین کرده اند حجت را بر ما و همه کسانی که می توانند یک کاری انجام دهند ولی دست بر روی دست گذاشته اند تمام است؛ تصریحا فرمودند. در خاطرتان است که بنده یک کلمه در خطبه اشاره کردم که تعیین این اولویت ها کار ولی فقیه است و هرچه ایشان فرمودند. برخی از عزیزان از بنده پرسش هایی داشتند که شما چرا اینگونه گفتید؟! اولویت تعیین کردن کار ولی امر است همه باید مطیع او باشند، صدر تا ذیل این مملکت باید مطیع او باشند، تفاوت نظام ما که نظام ولایی و نظام انتظار امام زمان است با سایر نظامها همین است که فرامین نائب امام زمان (عج) برای ما حجت است. چند نفر این طرف و آن طرف نشستهاند… مشکل از درون خودشان است و به دیگران تسری می دهند، هی ایراد میگیرند و می گویند آیا جور دیگری نمی شود؟!
اشتغال مسئله مهمی است، بنده دیروز چند دقیقهای با عزیزان کمیته امداد صحبت می کردم این نکته را خدمت آنها عرض کردم، الحمدلله بالاخره در مجموعه شبکه بانکی کشور دولت خواسته که کمیته بتواند یک مبلغ قابل توجهی برای ایجاد اشتغال خانواده هایی که مشکل زندگیشان سنگین است به آنها قرض الحسنه بدهد، بنده گفتم این را خیال نکنید که می خواهیم صدقه بدهیم، فکر کنید تا درست برسد به کسی که یک کار راه بیندازد و واقعاً اشتغال ایجاد کند؛ اشتغال بِرّ است. مجموعه ادارات تعاون هم به شرح ایضا؛ آنها هم باید یک تلاشهایی برای ایجاد اشتغال انجام دهند. چرا جوان مردم دستش در جیب خودش نباشد؟ اشتغال ایجاد کنید تا وقتی می خواهیم بگوییم ازدواج کنید بهانه نداشته باشند.
اشتغال مهم است؛ یک بخش از کارهای خوب بحث های اقتصادی است اما منحصر به این نمیشود؛ بِرّ و خوبی را منحصر به مسائل اقتصادی نکنید. متاسفانه ما در روزگاری که زندگی می کنیم تمدن غربی قدرتمندانه دارد دیدگاه خودش را به ما با فشار و زور تحمیل می کند، در باب اشتغال، جلوگیری از فساد و … هر چه ما حرف بزنیم الحمدلله آنها نمیتوانند ایراد کنند که چرا این چیزها. اما ما حرفمان با تمدن اروپایی این است که خوبی در قسمتی که شما می گویید منحصر نیست، آیا حیا جزء ارزش های انسانی نیست؟ آیا عفاف جزء ارزشهای بشر نیست؟ اینها می گویند خیر! برای اینکه قانونا همجنسگرایی را در کشور خودشان رسمی کردهاند! دعوای اساسی ما با تمدن غرب همین است؛ این همه شهید دادیم برای همین است، این همه مقاومت میکنیم برای همین است؛ می گوییم ارزشهای دینی ما در یک جاهایی فراتر از چیزهایی است که شما می فهمید، شما با خداوند قهر کرده اید که به اینجا رسیده اید،ملت ما با خداوند قهر نیست.
این قسمت را من استدعا می کنم دقت داشته باشید همه عزیزانی که زبانی برای گفتن دارند، آقا فرمودند جهاد تبیین؛ نقاط افتراق بین تمدن اسلامی و تمدن کفر غربی را باید توضیح دهیم، نازیباست که می بینم کسی یک معروفی را گفته است مثلاً گفته حجاب را رعایت کنیم بعد فرد دیگری زیر آن نوشته است این ها را برای خودتان می گویید! کار خدا را با کار بنده قاطی نکنیم! خیلی ضرر می کند کسی که به بهانهی یک مسئله سیاسی بخواهد ارزشهای اصیل دینی را {زیر سوال ببرد}. قرآن رسماً می فرماید حجاب و عفاف داشته باشید، آیات متعدد داریم هم برای مرد و هم برای زن. به یک جایی نرسانیم که بگویند اینها نعوذبالله از دین برگشته اند! این کار را نکنیم به سود هیچکس نیست.
از جریانهای سیاسی خواهش می کنم در مسائلی که وابسته به اصل اعتقاد دینی است نخواهند موجسواری کنند، هیچکدامشان؛ برای اینکه کار را برای من طلبه سخت میکنند. ما می خواهیم یک ارزش دینی را رواج دهیم اما آن یکی می خواهد موج سوار شود یک طرف برود و این یکی می خواد سوار شود و جای دیگر برود! هر کس میخواهد برای خدا کار کند بسم الله به میدان بیاید، علما و بزرگان تلاش میکنند یک مسئله را درست برای مردم تبیین کنند و توضیح دهند و مردم را همراه کنند بعد طرف به دلیل انگیزه های سیاسی یک چیزی می گوید و همه چیز را خراب می کند! نکنند از خدا بترسند. بگذارید این امت به پاخاسته حزب اللهی عظیم مسیر خودش را به دنبال ولی امرش آیت الله العظمی امام خامنه ای دام ظله العالی به خوبی طی کنند و این انقلاب ان شاء الله به اهداف بلندی که در نظر دارد هر چه زودتر برسد.
دردمندی خودم را از صحنه هایی که در هفته گذشته پیش آمد {اعلام می کنم} بی احترامی به ارزش ها خصوصا ارزش حیا و عفاف هرجا و به هر شکلی که مشاهده شود مسلماً دل مومنین را میآزارد، از این جهت امیدوار هستیم همه مومنین کمک بدهند. بنده در همان روزهای اوج این قضیه هم گفتم مردم متدین و حزباللهی عظیم شیراز که متاسفانه نادیده گرفته می شوند – اکثریت قاطع بدون شک این جمعیت متدین هستند – انسانهای منطقی، اصیل، اهل مدارا هستند و دنبال هدایت دیگران می باشند یعنی اینقدر که مدارا می کنند تا دیگران هدایت شوند بعضی وقت ها خودشان نادیده گرفته می شوند. اما این مردم حق شان این نیست که یک جوری رسانهها کار کنند که گویی در شیراز یک متدین قدم نمی زند! اینها رفتارهای بد رسانه ای و دروغ های بزرگ رسانه ای است که در جنگ نرم متداول شده است. باید همه مومنین تلاش کنند و یک ظرفیت هایی در خود طیف اهل ایمان ایجاد شود که جریان سازی رسانهای و تبلیغی دست متدینین باشد، این را من آرزو دارم و دور هم نمیدانم از اینکه به زودی جریان های خوب مذهبی این کار مهم را هم مدیریت کنند و عرصه تبلیغ و رسانه را از دست کسانی که همراه با رسانه های غربی و همراه با دشمنانی که در صدای آمریکا و ایران اینترنشنال هستند و همان حرفها را تکرار می کنند، بیرون بیاورند.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
دیدگاهتان را بنویسید