خطبههای امروز نماز جمعه شیراز ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
همانطور که می دانید فردا روز میلاد سرتاسر نور و سعادت حضرت ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیهما آلاف تحیه و الثناء است که پیشاپیش این مناسبت خجسته و نورانی را خدمت شما نمازگزاران عزیز تبریک عرض می کنم. به همین مناسبت مطالبی که امروز در خطبه اول پیرامون بحث معنویت تقدیم حضور شما می کنم از روایات امام رضا علیه السلام انتخاب کردیم تا بهره مندی ما ان شاء الله بیشتر شود.
صحبت ما در مسئله مباحث معنویت در اسلام به اینجا رسید که در دین مبین اسلام مسلماً مراقبت فردی و اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است، که همه ما مواظب باشیم لطمهای به جهات معنوی خودمان نخورد و لطمه ای به جهات معنوی اجتماع ما نخورد.
آنچه که انجام می دهیم در خصوص مراقبت اجتماعی مسلماً به گونه ای نیست که تکلیف را از دیگران ساقط کند؛ گاهی اوقات ممکن است ما بگوییم به عنوان مراقبت اجتماعی کاری میکنیم که فرد اختیار از او مقابل سلب می شود، این سلب اختیار کردن از دیگران به عنوان وظیفه ما نمیتواند مطرح شود برای این که خدای متعال انسان ها را آفریده است اختیار هم به آنها داده است و تکلیف هم فرموده، و فرموده خود شما باید انتخاب کنید، این یک مسئله ای است که در بحث مراقبت اجتماعی باید مورد دقت قرار گیرد، البته حکم شرعی و فقهی به تناسب موارد، متفاوت می شود و آن باید در جای خودش بحث شود، ممکن است برای حفظ جان گاهی ما خیلی قاطعانه برخورد کنیم ولی برای یک مورد دیگری به آن شدت نباشد، اما اجمالاً ما باید این مسئله را در نظر بگیریم که امر به معروف و نهی از منکر از آن جهت که لطف حساب می شود علمای بزرگ فرموده اند به حد الجاء و سلب اختیار نمیرسد، این بحثی است که باید تفصیل آن در جای دیگری دیده شود، اما اشاره کردن به آن بد نبود که دقت کنیم گاهی اوقات مباحث شرایط عمومی تکلیف می آید چارچوب های حکم فقهی شرعی را زیاد و کم میکند که این را باید فقیه تشخیص دهد و به مکلفین اعلام کند تا انجام دهند.
آنچه که در باب مراقبت از خودمان به عنوان فرد مطرح است این است که ما غیر از آنی که باید مراقب باشیم گناه و معصیت انجام ندهیم در یک مرحله بالاتر باید مراقب اخلاق خودمان باشیم که اخلاق رذیله در ما ریشه ندواند و از آن طرف اخلاق خوب در شخصیت ما رشد کند، این نحوه مراقبت هم مورد تاکید علمای بزرگ بوده، دو روایت از امام رضا علیه السلام خدمت شما تقدیم می کنم، تا این دستور مراقبه از خودمان قرار دهیم، هر دو روایت در کتاب شریف تحف العقول، کلمات قصار امام رضا علیه السلام نقل شده است.
روایت اول این است ” وَ سُئلَ عنِ السَّفِلَهِ ” از امام رضا علیه السلام سوال شد انسان فرومایه کیست؟ فرومایگان چه کسانی هستند؛ یعنی کسانی که خودشان را پست میکنند؟ حضرت فرمود فرومایگی به این است ” مَن کانَ لَهُ شَیءٌ یُلهِیهِ عَنِ اللّه ِ ” فرومایه کسی است که هر چیزی می تواند او را از خدا غافل کند؛ اگر کسی همسرش نزدش از خدا مهم تر شد! اگر کسی فرزندش او را از خدا باز می دارد! می دانید که زبیر امام علی علیه السلام درباره او فرمود وقتی عبدالله پسرش بزرگ شد منحرف شد، چرا؟ زیرا بچه پدر را از خدا دور کرد! یکی دیگر ممکن است مقامش برای او اینگونه باشد! ما در رابطه با محمدرضا شاه پهلوی یادمان هست که محمدرضا شاه در قضایای پیش از سال ۴۰ بحثی پیش آمد، آمریکا گفته بود برای اینکه جلو کمونیست ها را بگیرم باید یک تغییراتی در ایران رخ دهد، کسی که میخواست این تغییرات را انجام دهد نخست وزیر آن زمان بود که با آمریکا تبانی کرده بود، شاه یک سفر به آمریکا رفت و گفت چرا خودم این کار را نکنم؟ او را کنار بزنید خودم انجام می دهم! برای باقی ماندن تاج و تختش این ظلم های بزرگ را که خدا میداند جواب یکی چقدر دشوار باشد به دوش خرید! شهدای ۱۵ خرداد را همین فرد کشت! یکی دو تا سه تا چهار تا بوده؟ که یک نفر آنها هم ” فکانّما قتل النّاس جمیعاً ” بوده، اما دستور کشتن تقریباً ۱۵ هزار نفر را داده است! برای چه چیزی گفت ۱۵ هزار نفر را بکشید؟ برای حفظ مقامش! گاهی مقام اینگونه بر سر آدم می آورد. فریب نخوریم، اسم و رسم ممکن است خیلی فریب دهد انسان را، گاهی پول اینگونه سر آدم می آورد، برای پول هم خیلی ها خودشان را می زنند و می کشند و کوچک میکنند! امام رضا علیه السلام فرمود هر چیزی که در زندگی تو را از خداوند غافل کند این یعنی انسان کوچک شده است و پست شده است؛ چون از خداوند دوست داشتنی تر نیست، خودش را کوچک و کم شمرده و مفت فروخته است.
حدیث دوم؛ به امام رضا علیه السلام عرض کردند بهترین بندگان خداوند چه کسانی هستند؟ فرمود آن ها ۵ علامت دارند، اول ” اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا ” کسی که اگر یک کار خوبی انجام داد درونش یک حس خوشحالی از اینکه کار خوب کرده است ایجاد می شود، بعضی افراد هستند که کار خوب انجام می دهند و می گوید مجبور شدم که انجام دادم و الا غلط کنم که اینگونه خرج کنم! این شاد نمیشود از این که برای فقیر خرج کرده است، شاد نمی شود از اینکه برای اهل بیت هزینه کرده است، و گمان میکند ضرر کرده است ” یَقُولُ أَهْلَکْتُ مالًا لُبَداً “.
دوم، ” وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا ” اگر یک کار نازیبا و زشتی را انجام داده است فوراً پشیمان می شود و به درگاه خداوند استغفار می کند، نه اینکه بی تفاوت باشد، هزار گونه خلاف انجام داده و میگویی چرا این کارها را انجام می دهی؟ می گوید دلم خواسته انجام دادم، امروز همه انواع این نوع انسان ها را ما در جامعه می بینیم! خوبان کسانی هستند که تا اشتباه کرد و متوجه اشتباه خود شد بر می گردد و می گوید خداوندا ببخش ” استغفر الله ربی و اتوب الیه “.
سوم، ” وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا ” اگر یک چیزی به آنها بدهید تشکر می کنند، بعضی از افراد اگر همه عالم را در حلقوم او بریزی باز هم مثل جهنم هل من مزید او بلند است و هیچگونه تشکری هم نمی کند! بعضی اینگونه نیستند، خوبان کسانی هستند که اگر یک چیز کوچیکی هم به آنها بدهید تشکر میکنند و میگویند فلانی به ما خوبی کرد. در روایت دارد که امام سجاد علیه السلام کنیزی آمد شاخه گلی تقدیم حضرت کرد حضرت فرمود تو را آزاد کردم، این بزرگمنشی است، خوبان اینگونه هستند، نه اینکه این همه خیر به او رسیده است و زبان ناسپاسی او دراز است.
بعد فرمود ” وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا ” خوبان عالم کسانی هستند که اگر مبتلا شدند به یک مشکلی صبر میکنند، برادران خواهران هیچکس به جایی از عزت و عظمت نرسیده جز با صبر. آیا یک ملت بدون صبر عزیز میشود؟ غیر ممکن است. خوشگذران ها تا الان کی به جایی رسیده اند؟ صبر و استقامت و مقاومت چه برای فرد و چه برای اجتماع و چه برای کشور زمینه عزتمندی و پیروزی و عظمت است، امروز جامعه ما در یک جهاتی باید صبر را تجربه کند، غیر ممکن است که بگوییم این مسیر را به گونهای دیگر طی خواهیم کرد.
نهایتاً ” وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا ” وقتی غضب می کنند بخشایش را از یاد نمی برند؛ در همین ایام به برکت امام علی علیه السلام خیلی از کسانی که در زندان بودند آزاد شدند؛ خانواده های که ذی حق بودند بزرگ منشانه بخشیدند، بخشش کار خوبی است، اجر دارد، در دنیا در چشم دیگران این خانواده ها بزرگ میشوند در آخرت هم خدای متعال مزد آنها را می دهد، این گونه نیست که چیزی نزد خداوند ضایع شود، اما دندان روی جگر گذاشتن و غضب خود را خوردن و بخشش را به دیگران نشان دادن این نشانه انسان خوب و با کمالات است، اینها مطالبی بود که امروز مختصرا از امام رضا علیه السلام تقدیم حضور شما کردم ان شاء الله که همه ما بهره مند از این کلمات نورانی شده باشیم.
خطبه دوم
خودم و همه شما را دعوت می کنم به تقوا و نظم و اصلاح ذات البین
در این خطبه دوم ابتدا پیشاپیش میلاد مسعود حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام را به پیشگاه فرزندش؛ منتَظَر امم حضرت بقیه الله الاعظم ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و نائب بر حق آن حضرت، وجود مقدس و با برکت حضرت آیت الله العظمی خامنهای دام ظله العالی و همه شما مومنان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت تبریک عرض می کنم و از خدای متعال می خواهیم که بهترین خوبی ها و عزت ها و سلامت و سعادت هر دو سرا را به برکت آن حضرت به همه شما عنایت بفرماید.
اولین نکته ای که عرض می کنم در خصوص مسئله آژانس بینالمللی انرژی هستهای است، شما دیدید که این یک بساط است که قدرتمندان عالم درست کرده اند برای اینکه هر وقت می خواهند به ما زور بگویند! تجربه یک روز و دو روزه هم نیست؛ سه رئیس جمهور عوض شده است با سه رویکرد سیاسی مختلف اما جواب آنها همه اش یکی است! این واضح است. بعضی از محترمین دوباره بحث میکنند که چطور شده است یا چطور نشده است! ما بحث نداریم؛ اگر بنا بود انجام شود آیا نرمش قهرمانانه به خرج ندادیم؟ دولت ما همراهی نکرده است؟ همه مسیرها را رفته ایم، دوباره می گویند یک جوری تمامش کنید! یعنی چه یک جوری تمامش کنیم؟ یعنی ما قلم بکشیم بر همه حیثیت و عزت و آبروی خودمان؟ این را که خداوند به ما اجازه نداده است، خدای متعال به مومن اجازه همه چیز را داده است الا اینکه خودش را ذلیل کند، مگر شما مومن نیستید؟ آنهایی که اینگونه حرف می زنند مگر نعوذبالله مومن نیستند؟ مومن حق ندارد خودش را ذلیل کند، خدا را قبول ندارید؟ نمی دانید که وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؟ باید بر خداوند توکل کنیم و مسیری را که نائب امام زمان ما میگوید محکم دنبال کنیم؛ ایشان برای قدرتمندی ایران و نظام اسلامی دستورالعمل صادر فرموده اند، در بعد نظامی که دارند کار خودشان را میکنند و الحمدلله بنده این جمله را از فرمانده کل سپاه پاسداران شنیدم که در سخنرانی خود گفتند ما همه چیز را نمی توانیم توضیح دهیم ولی به مردم عزیز خود می گوییم به ما اعتماد کنید کاری کردهایم که دشمن را اگر لازم باشد پشیمان می کنیم.
نکته دیگری که ما دنبال می کنیم و باید همه عزیزان خصوصاً تحصیلکردگان و دانشگاهیان و کسانی که در این زمینه بیشتر از آنها توقع میرود به میدان بیایند، بحث تولید دانش بنیان است؛ یعنی قدرت اقتصادی خود را باید به رخ آنها بکشیم، فقط قدرت نظامی نیست، عزیزان این جهت را دنبال کنند، باید شب و روز خواب نداشته باشند این بزرگوارانی که میتوانند در این زمینه خدمتی کنند، تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین رمز قدرتمندی شماست؛ هم مسائل دنیای شما حل میشود و هم عزت دنیا و آخرت شما تأمین می شود تا دشمن نتواند به شما زور بگوید، این جهت را ان شاء الله در همه ابعاد در نظر بگیرید. امروز روز صنایع دستی است، از این صنایع دستی که دانش بنیانی باید بیاید کمکش بدهد تا ما بتوانیم هم تولید بهتر داشته باشیم و هم ببریم در بازار دنیا بفروشیم و پول کار کنیم تا برسد به مسائل تکنولوژی ها و فناوری های نوین، همه اینها را باید یاد بگیریم و خوب هم یاد بگیریم و دنبال کنیم، مراکز تحقیقاتی خود را تقویت کنیم و متمکنین از این مسائل حمایت کنند؛ جوانی می گوید می توانم کاری کنم و او حمایت می خواهد وقتی می بینید حرفش حساب و کتاب دارد آنهایی که متمکن هستند حمایت کنند.
بنده دیروز شنیدم یکی از کارخانه دار های بزرگ استان خودمان کار شایسته ای کرده و گفته فارغ التحصیل های دانشگاهی را ان شاء الله بورسیه می کنم و هزینه می دهم تا در رشته خود بتوانند بهترین ها را تولید کند، این همت عالی را ما تقدیر میکنیم، ولی با یک گل که بهار نمی شود، باید دیگران و دیگران هم به کمک بیایند، خداوند به شما پول داده است آبادی را ایجاد می کنید باز هم خودت سود میبری، کشور و شهرت آباد می شود و درآمد آن دوباره نصیب خودت می شود، اینها را تقویت کنید تشویق کنید و از متمکنین بخواهید گوشهای از اموال شان را درگیر کنند با تولید آن هم تولید دانش بنیان و ان شاء الله ما از این جهت هم در مقابل دشمن نقطه ضعفی نداشته باشیم.
مسئله پایانی سخنرانی در رابطه با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۵۹ که حضرت امام دستور تشکیل آن را دادند نامش ستاد انقلاب فرهنگی بود، این شورای عالی که اکنون ادامه همان ستاد است یک وظایفی بر عهده دارد، ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ما یک تشکیلات دیگری داریم به نام شورای فرهنگ عمومی، که شورای فرهنگ عمومی در استانها و در شهرستانها هم تشکیل می شود، اما شورای عالی فقط در تهران است. این شورای فرهنگ عمومی که تشکیل می شود بنده اجمالاً وظایف آنها را یادآور شما می شوم، خیلی وقتها ما چون وظایف یک مجموعه را نمیدانیم ممکن است توقعاتی که از آنها داریم خلاف وظایفشان باشد، برای هر مسئله فرهنگی فورا ممکن است بگوییم شورای انقلاب فرهنگی هست! در حالی که شورا کار اجرایی نمی تواند انجام دهد، شما هر جا شورا دارید شورا برای مشورت است، کار اجرایی را اگر بدهید به شورا خراب می شود؛ باید یک نفر تصمیم بگیرد شورا که نمی تواند، شورا اگر هست کار اجرایی به عهده او نیست.
کار اجرایی در مسائل فرهنگ ناظر به ۸ دستگاه فرهنگی است از جمله این دستگاه ها، ارشاد، سازمان تبلیغات، صدا و سیما، سازمان فرهنگی شهرداری، حوزه هنری تبلیغات و … است، اینها مسئولان اجرایی کار فرهنگی هستند، بقیه دستگاهها هم البته وظایفی دارند این گونه نیست که فقط بگویم این هشت دستگاه است؛ وقتی بررسی میکنیم میبینیم هر دستگاهی وظیفه فرهنگی درون سازمان خودش به عهده اش است و ممکن است وظایف بیرون از سازمانی هم داشته باشد، بنابراین عزیزان خصوصاً جوانترها که ادامه راه انقلاب بارش بر دوش آنهاست باید این تقسیم کارها را یاد بگیرند؛ ببینیم وظیفه شورای فرهنگ عمومی چیست.
سه وظیفه بر عهده شورای فرهنگ عمومی است، اول: سیاست گذاری، سیاست گذاری به چه معناست؟ یعنی مسئولین و نخبگان در شورا دور هم بنشینند و بگویند در این شهر ما و در این دیار ما از نظر فرهنگی باید چه کارهایی انجام شود، این وظیفه شورا است، مسئولین اجرایی باید دنبال این سیاستی که شورا تبیین میکند حرکت کنند. دوم: گاهی بعد از اینکه سیاست گذاری می شود در عمل و اجرا به یک ضوابطی نیاز است؛ ضوابط مورد نیاز کار فرهنگی هم باید در شورا مشخص شود. سوم: بحث نظارت است؛ ببیند مسئولین اجرایی که برای آنها سیاست گذاری شده و ضابطه تعریف شده اقدام کرده اند یا نکرده اند، این ها کار شورای فرهنگ عمومی است.
در این سند نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس ۴۶ دستگاه کاری که باید در سال ۱۴۰۱ انجام دهند مشخص شده است، پایان سال آن ۴۶ دستگاه باید بیایند ببینند هر کس کار خودش را انجام داده یا نه، بحث بر سر این است، مسئول اجرا آنها هستند، در سند هم مشخص شده است که این کار را فلان دستگاه اجرایی باید جلو ببرد و به نتیجه برساند، اکنون که خرداد ماه است تقریباً از این مجموعه ۴۶ دستگاه اجرایی که مسئول اجرای برنامه های فرهنگی هستند حدوداً ۸ تا ۱۰ دستگاه برنامه خود را برای سال ۱۴۰۱ معین کرده اند و گفتند این وظیفه به عهده ما بوده و شورا گفته انجام بده و داریم دنبال میکنیم، بعضی از دستگاههای دیگر هنوز برای خودشان تعیین تکلیف نکردهاند که چگونه می خواهند این کار را انجام دهند چه کنند و چه نکند، ما استدعا می کنیم این جهتگیری فرهنگی را ان شاء الله در دستگاه خودشان مشخص کنند و وظایفشان را نسبت به مردم مشخص کنند و پیگیری کنند، خصوصا در باب فرهنگ اقتصاد مقاومتی؛ که این را جز یکی از پنج کلان مسئله استان فارس قرار داده ایم؛ این امروز خیلی نیاز است؛ ما درگیر یک مسائل اقتصادی سنگینی هستیم؛ از این طرف هم باید مسائل فرهنگی اش متناسب با آن پیش برود، و در مسائل دیگری که برای عزیزان تعیین تکلیف شده و برنامه ریزی شده و مسئولین آن مشخص شده اند، ان شاء الله امیدوار هستیم همگی موفق باشند و در زمینه مسائل فرهنگی هم به موازات خدمات دیگری که باید انجام دهند ان شاء الله وظیفه خودشان را انجام دهند همه مردم و مومنین هم در راستای مسائل فرهنگی ان شاء الله کمک لازم را به این عزیزان خواهند داد.
دیدگاهتان را بنویسید