خطبههای امروز نماز جمعه شیراز ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خدا ترسی
آنچه که در خطبه های اول پیرامون بحث معنویت خدمت شما عزیزان تقدیم می کردم رسیدیم به بحث مراقبه که یک دستور اخلاقی اکیدی است؛ به این معنا که انسان باید مراقب اعمال و رفتار خودش باشد. عرض کردیم مراقبه دو قسم است: اول: مراقبه فردی؛ یعنی هر کس دست کم مواظب خودش باشد، دوم: مراقبه اجتماعی؛ در مراقبه اجتماعی می خواهیم مراقبت کنیم ببینیم دیگران چگونه هستند.
این مراقبه اجتماعی به واسطه اینکه بشر زندگیاش زندگی اجتماعی است حقی است برای تک تک ما، اینکه بعضاً شنیده میشود مثلا به یک نفر گفته اند چرا این کار را انجام میدهی؟ او گفته به تو چه ارتباطی دارد! مشخص است او نمیداند این اجتماع برای او خیلی چیزها فراهم کرده است، تنها مانند حیوانات در گوشه غار یا بیشه ای که زندگی نمی کند بلکه در اجتماع زندگی می کند، همین طور که اجتماع زمینه های زندگی را برای او فراهم می کند حق دارد از او بخواهد که یک چارچوب هایی را مراعات کند، پس این چارچوب مراقبت اجتماعی را باید با جدیت دنبال کنیم.
در مراقبه اجتماعی ما گاهی ممکن است مراقب رفتار دولت خود باشیم؛ این در اصل هشتم قانون اساسی ذکر شده است. گاهی باید مردم مراقب باشند که دولت دارد چه کاری انجام می دهد، گاهی دولت باید مراقب باشد که مردم چه کاری انجام می دهند، و گاهی یک قشر از جامعه نسبت به قشر دیگر. بنده امروز چهار جمله از دعای امام زمان ارواحنا له الفداء را برای شما می خوانم، تا در چارچوب همین دعا ما یک مراقبتی نسبت به دولت داشته باشیم، چه اشکالی دارد که ببینیم دولت محترم دارد چه کاری انجام میدهد و همچنین خودمان نسبت به یکدیگر باید چه کاری انجام دهیم؟
” اَللّهُمَّ و تَفَضَّلْ عَلَی الاْغْنِیاَّءِ بِالتَّواضُعِ وَالسَّعَهِ وَ عَلَی الْفُقَراَّءِ بِالصَّبْرِ وَالْقَناعَهِ وَ عَلَی الاْمَراَّءِ بِالْعَدْلِ وَالشَّفَقَهِ وَ عَلَی الرَّعِیَّهِ بِالاِْنْصافِ وَ حُسْنِ السّیرَهِ ” این چهارچوب مراقبه اجتماعی است، مراقبه را در فازی نبریم که فقط باید بنشینند در یک گوشه خانقاه و مراقبه داشته باشند، مراقبه این است که در شبانه روز مراقب باشیم ببینیم که چه کاری انجام میدهیم.
به خاطر این اقدام بسیار حساس، بحث برانگیز و مورد توجه دولت محترم از این عبارت ناظر به دولت شروع می کنیم، امام زمان فرموده خدایا به کسانی که مدیر هستند لطف کن بتوانند دو عنصر اخلاقی را مراعات کنند، آیا این اقدام دولت محترم در چارچوب کار اخلاقی که امام زمان انتظار دارد هست یا خیر؟ اگر هست همراهی کنیم اگر نیست راهنمایی کنیم.
آقا امام زمان در این دعا فرموده دولت و مدیران باید دو عنصر در رفتارشان چشمگیر باشد، اولین عنصر عدالت است؛ هر اقدامی که دولت انجام می دهد من و شما به عنوان کسانی که رای داده ایم می توانیم این سوال را درباره آن اقدام دولت مطرح کنیم، که آیا این اقدامی که انجام داده عادلانه است یا نیست؟ اگر عادلانه است انصاف دهیم و او را حمایت کنیم اگر ناعادلانه است انصاف دهیم و جلوی او بایستیم و بگویم انجام نده.
حال این کاری که دولت در رابطه با اصلاح پرداخت یارانه انجام داده است؛ یعنی یارانه ها را از اینکه به عنوان ارز۴۲۰۰تومانی به دلال بدهد به کسانی می دهد که نیازمند هستند، چون به جای اینکه مردم بخورند او دارد پولدار می شود و خیلی پولدار بیش از حدی که تصور ما می گفت برای اینکه متاسفانه یک رانت ها و چیزهای آنجا درست شده بود، به نظر می رسد اصل این اقدام در راستای عدالت است بنابراین توقع ما این است که مجریان در ردههای بعدی این را درست اجرا کنند؛ که متاسفانه کارها خیلی مواقع به رده مدیران میانی که میرسد خراب میشود، من نمی دانم این ظلم را کسانی که در مدیریت میانی انجام می دهند روز قیامت چطور می خواهند جواب دهند!
دولت با هدف و انگیزه عدالت تصمیم گرفته که اگر از جیب مردم خرج میکند در راستای عدالت باشد بعد طرف نشسته پشت یک میز یک جای آن را خراب میکند و مردم را ناراضی میکند، اینکه ما هر هفته می گویم از خدا بترسید برای همین چیزها میگوییم، باید حواسشان باشد، کلیت این طرح که اکنون شروع شده است اگر مدیران رده های میانی آن را خراب نکنند در راستای آن است که پولی که متعلق به خود مردم است دولت تلاش کند برساند به کسی که نیازمند است و حقش است، این هدف در راستای تحقق عدالت است، همه تحلیلگران اقتصادی هم این را گفتند و کسی نتوانست خلاف این را بگوید، ان شاء الله همه باید نظارت کنیم تا این کار انجام شود؛ ما توقع داریم که این را با نظارت خود دنبال کنید، اینکه من به عنوان امام جمعه بایستم و بگویم که باید مراقبه نسبت به دولت وجود داشته باشد ادبیات دینی است، اما این ادبیات دینی را باید عملیاتی کنیم، بسم الله الرحمن الرحیم دولت در راستای عدالت این کار را کرده است این پاسخ پرسش اول.
پاسخ یک پرسش دیگر را هم باید بدهیم برای اینکه در این دعا حضرت فرموده بِالْعَدْلِ وَالشَّفَقَهِ شفقت یعنی دلسوزی، ما باید بگردیم ببینیم عنصر دلسوزی در اقدامی که دولت محترم انجام داده است جلوه گر است یا نه، در نظام اسلامی و تمدن اسلامی باید اینگونه ارزشیابی کنیم، و این ارزشیابی کار دولت محترم است، بسم الله الرحمن الرحیم، پرسش دوم، طبق دعایی که از امام زمان نقل شده است مدیر، امیر، رئیس باید دلسوزانه اقدام کند، ما می خواهیم ببینیم این دلسوزی جلوه گر شده یا خیر؟
سه رئیس جمهور محترم قبل از این در کشور ما ریاست کرده اند، آن ها هم مسائل اقتصادی جلوی چشمشان بوده است و می خواستند اقدام کنند، ببینیم چه اقدامی رخ داده است؟ به حافظه مسائل سیاسی و تاریخی خود رجوع کنید و یادتان نرود، معمولاً هر کدام خواسته اند اقدامی انجام دهند دوره اول که از مردم رای گرفتند گفتند ما نمی خواهیم این کار را انجام دهیم در دور دوم که رای گرفتن گذاشتند دو سه سالی هم بگذرد و در سال پایانی یک جهشی در قیمت ایجاد شد – همانطورکه برخی از آنها گفتند ما خودمان هم خبر نداشتیم چه می خواست انجام شود! – این کار را انجام دادند و بعد تحویل نفر بعدی دادند. چرا؟ برای اینکه اگر دوره اول اقدام کردی و نگرفت ممکن است دور دوم کسی به تو رای ندهد.
رئیس جمهور محترم در صحبت خود گفت آبرویم را حاضرم برای مصلحت ملتم بدهم، مگر نگفتیم دعا می کنیم خداوند به آنها شفقت بدهد؟ دارد آبروی خود را خرج میکند، چرا ما بعضی کارها را اینقدر بی انصافی می کنیم؟ با چشم خود می بینیم یک نفر ایثار می کند بعد دوباره طلبکار او هم شده ایم، این رسم مردانگی و پهلوانی نیست، رسم مردانگی این است که بگوییم او دلش برای ما سوخته است، آمد کاری را که می توانست پشت دل بیندازد و چهار سال دیگر این بار سنگین تر شود بعد هم بگوید اگر من نشد دیگری، گفت همین سال اول ریاست جمهوری خود این را انجام می دهم. امروز رئیس جمهور ما با شفقت گفته آبرو هم اگر دارم گرو باشد اما مسئله اقتصادی کشور را یک بار برای همیشه حل می کنم تا دیگر دشمن نتواند برای ما ژست بگیرد و بگوید نمی توانید اداره کنید این کاری است که ایشان انجام داده است. تحلیل اخلاقی خدمت شما دادم اینکه کار در راستای عدالت و دلسوزانه انجام شده است، نگاه اقتصادی که مربوط به متخصصین اقتصاد است و ایشان هم جداگانه حرفشان را زده اند و آنها هم در مجموع حامی این قضیه هستند.
حال ما عنوان مردمی که در این نظام هستند باید چه کاری انجام دهیم؟ در همین دعا امام زمان فرموده است اول: مردم انصاف داشته باشند، دوم: فرموده اغنیا نسبت به فقرا رحم کنند، بنده افتخار دارم در شیراز صحبت می کنم؛ مدیر کل محترم کمیته امداد در بحث همدلی و حمایت فقرا به بنده گفت استان فارس جزو اولین های کشور است و چیزی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اغنیاء دادند که برای فقرا خرج شود در قالب بسته های معیشتی، اگر بنده می آیم و دوباره صحبت می کنم برای اینکه عمل و رفتار مردم را که میبینم میبینم آنها از ما جلوتر هستند اغنیا از ما جلوتر هستند فقرا هم از ما جلوتر هستند.
این حرکت را باید ادامه دهیم، ممکن است در این بحث های تغییر فضای اقتصادی کشور یک عده یکبارگی در یک فشار و رنج قرار بگیرند، کمیته امداد باید دوباره نقش خود را ایفا کند، مردم باید به کمیته و خیریه های دیگری که در کنار کمیته زحمت می کشند حمایت خود را ارائه دهند، اغنیا نگذارند یک عده ای تحت فشار قرار بگیرند چون وصل شدن یارانه کسانی که قطع شده یک مدت زمانی طول می کشد، اما ما که همسایه و رفیق و هم محلی خود را می شناسیم و می دانیم که گرفتار شده است، الان زمان میدانداری مجموعههای عزیزان جهادی است؛ انتظار ما از عزیزان جهاد سازندگی این است که در این مسئله همانطور که قبلاً کمک داده اند باز هم شروع کنند، یعنی ما باید بپذیریم که اگر یک کسی الان به واسطه ضعفی که مثلاً در آن سامانه است حقش را نتوانسته بگیرد از یک جای دیگری جبران کنیم تا ان شاء الله حقش به او برسد.
در پایان خواهشی دارم از خود رئیس جمهور محترم و مجموعه همکاران ایشان، متاسفانه ما یکی دو تجربه اصلاح این مسیر را در سالهای قبل در دولتهای دیگر داشته ایم، یک اقدام کردند و رها کردند! این که رئیس محترم جمهوری در دور اول و سال اول کار را شروع کرده نشان می دهد که نمی خواهد این کار را رها کند برای اینکه نمی تواند آن را رها کند چون از خودش مطالبه می شود، آنها می گفتند بروند از دیگری مطالبه کنند.
استدعاء داریم این به جد دنبال شود تا برسیم به یک جایی که بگوییم در جامعه ایران اسلامی ما الحمدالله درآمد وقتی تولید می شود به اندازه زندگی مردم است و آنچه که تولید ثروت شده توزیع آن طوریست که همه الحمدلله حداقل معاششان را دارند، این می شود عدالت، ما بخواهیم به اینجا برسیم کار چندین سال پشت سر هم هست، هیچ مدیری نباید بنشیند و هیچ مسئولی نباید بگوید شد شد نشد نشد، عرصه جنگ اقتصادی در اداره های ماست و لب مرز نیست، لب مرز ما شهید داده ایم، ۳۰۰ هزار شهید گلگون کفن دادهایم، آیا این شهدا توقعشان آن نیست که امروز در اداره ها ادامه آن مسیر برای حل مشکلات مردم انجام شود؟ بنابراین این جدیت، استقامت و ادامه دادن مسیر اصلاح اقتصادی تا وقتی که به نتیجه برسد ادامه داشته باشد. مقام معظم رهبری فرموده اند مردمی بودن خوب است اما ادامه دادن مردمی بودن چیز دیگری است.
انتظار ما این است که دولت محترم – البته عزم ریاست محترم جمهوری همین طور هست – برای خود تصمیم جدی اخذ کند که هر مدیری در هر جا که هست بداند تا رسیدن به هدف باید این را ادامه دهد نه اینکه بگوید شروع کردیم بعد از آن هر چه شد شد! چهارسال دیگر یکی باید بیاید اصلاح کند، الا اینکه روند رو به اصلاح و رشد و پیشرفت مسئله اقتصاد طوری شود که مردم بگویند این قطار خاموش روشن شد و روی دور افتاد. ان شاء الله امیدوار هستیم به این نقطه برسیم و مردم پس از این همه زحمات و تلاش ها و صبر و مردانگی که در ابعاد مختلف انقلاب داشته اند از این حرکت عظیم اقتصادی هم میوه های خوب بچینند، در دنیا آبرومندی و عزتمندی با رسیدن به نیازهای زندگی، در آخرت سربلندی و آبرومندی در پیشگاه اهل بیت که ما در راه عدالتی که امام زمان فرمود ایستاده ایم، ما برای اینکه به اهداف برسیم صبر و قناعت و گذشت ایثار را تجربه کردیم، اینکه شاید آن آقای پشت پرده بپذیرد که آقا سربازهای تو دارند تمرین سربازی می کنند، این روزها دیده اید بچه ها سلام میدهند به امام زمان – سلام فرمانده – آقا سلام، صاحب الزمان سلام، صاحب همه ما سلام، یک نگاه لطفی یک محبتی یک دعای پشت سر این همه سرباز هایی که دارند برای تو جانبازی می کند ان شاء الله خواهی فرمود.
خطبه دوم
در این خطبه دوم ضمن یادآوری دیگرباره مسئله تقوا و اینکه راه نجات ما در همه مسائل فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دنیایی و آخرتی تقواست و جز این راهی برای نجات نداریم، سه نکته را خیلی مختصر خدمت شما یادآوری می کنم.
اولین نکته: به واسطه حقی که شیراز و بزرگ مرد این خطه؛ مرجع کبیر حضرت آیت الله العظمی میرزا حسن شیرازی اعلی الله مقامه الشریف صاحب فتوای تنباکو در این قضیه دارد، فتوای میرزای شیرازی شما و ما کشور را نجات داد، شر استعمار و استبداد را از سر مردم کنار برد، و کار کارستانی مردم شیراز و خطه فارس در این زمینه انجام دادند که در تاریخ به یادگار مانده است، این فتوا درست است که از مقام مرجعیت و نیابت امام زمان صادر می شود اما آن که پای فتوا می ایستد، مردانگی می کند، اقدام طبق فتوا را وظیفه خود میداند این حیث فتوا را نگه می دارد و الا فتوا بر روی کاغذ می ماند، در تاریخ خودتان نگاه کنید می دانید در فارس و چند منطقه آن تجارت و زندگی مردم بر سر تنباکو است، در سطح ایران و در سطح بین الملل بعضی از مناطق فارس تنباکوی آن مشهور بوده و میگفتند از شیراز می آید، وقتی فتوای مرحوم میرزای شیرازی صادر شد مرد آن تاجری بود که گفت حال که حرام است تمام انبار تنباکو را آتش بزنید تا انگلستان مطمئن شود که هیچ غلطی نم یتواند بکند و دشمن را ناامید کرد، اینها بودند، اینکه می گویم امام زمان فرموده عَلَی الاْغْنِیاَّءِ بِالتَّواضُعِ وَالسَّعَهِ غنی باید به فکر غنی باشد، این ها در کار آنها جلوه کرده، آتش به پول خودش زده است، برای چه؟ برای حفظ اسلام، برای حفظ کلمه الله.
بالاتر بودن رضای خدا از هر چیز دیگری باید برای ما جلوه کند، من میخواهم عرض کنم امروز در این مسئله اقتصادی که پیش آمده است اغنیا دوباره همان امتحان برای آنها پیش آمده است، آیا به حمایت از نیازمندان برمی خیزید؟ به همان تعبیری که می گویید آتشش می زنم؛ یعنی خرجش می کنم در راهی که هیچ سودی برای خودم نیست اما فایده آن به دیگران می رسد و مردم هم احساس آسایش می کنند، امروز به نظر من به جای اینکه بعضی ها در ماشین های خیلی سطح بالای خودشان دور دور کنند و بگویند دارندگی و برازندگی، بدانند دارندگی و برازندگی برای کسی است که وقتی دارد خرج نیازمند می کند و می گوید ملتم را نجات می دهم، اینها را به مسابقه بگذارید، اگر مسابقه است در راه خیر بگذارید نه اینکه بگوید من دارم خرج می کنم و بقیه هم گرسنگی بکشند! چه انسانیتی است که اینها دارند بروز می دهند!؟ اینطور رفتار ها به انسانیت ربطی پیدا نمی کند، از میرزای شیرازی بزرگ درس بگیریم و از مردمی که فتوای میرزا را بر روی سر گذاشتن که شیرازی ها جزء اولین ها بودند درس بگیریم، دو سه نسل گذشته است، نسل امروز هم من مطمئن هستم از مردم فارس و شیراز عده زیادی از متمکنین هستند که مرد این میدان هستند و به حمایت از نیازمندان برخواهندخاست و ان شاء الله فضا را کنترل خواهند کرد تا دولت بتواند به خوبی عدالت را در جامعه توسعه دهد.
نکته دوم، چهارشنبه هفته آینده روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است، بنده تفصیلا با مدیران میراث صحبت کرده ام و باز هم صحبت خواهم کرد، مسلما میراث ما ارزشمند است، همین قطعه ای که در رابطه با میرزای شیرازی گفتم میراث ماست، میراث فرهنگی ماست، چه کسی می گوید با ما با میراث مخالفیم؟ ما با میراث خود زندگی می کنیم اما بعضی ها می خواهند بگویند میراث برای طاقچه است و ما می خواهیم بگوییم میراث برای زندگی کردن است، چارچوب زندگی ایرانی اسلامی در همان مسائل میراثی است، توقع ما از عزیزان گردشگری این است که در محیط های فرهنگی شیراز احترام مسجد حفظ شود، این چیز زیادی است؟ چرا بعضی رسانه ها بی انصافی می کنند؟ مسجد خانه خدا هست یا نیست؟ احترام مسجد احترام خانه خداست، عزیزان میراث فرهنگی در این زمینه باید شیوهنامههای مناسب طراحی کنند، من پیشاپیش تورلیدرهای شیراز که یک جلسه مفصل با آنها داشته ام تشکر می کنم، آنها گفتند شیوه نامه برای احترام اماکن مذهبی تنظیم شود همه ما گردشگران را توجیه می کنیم، من یک جلسه با ۴۰ ۵۰ نفر از آنها داشتم و هیچکدام با این مسئله مخالف نبودند، چرا فوری یک چیزی را گردن گیر میکنند؟ به چه حقی بعضی رسانه ها می خواهند برای همه چیز هرچه خودشان میگویند باشد؟ اینها نگاهشان به تمدنی است که کوس رسوایی آن بر سر بازار زده شده است، تمدن غرب در پایان راه خودش است، می بینید در جنگ اوکراین چه بر سر آنها آمده است، اینها در پایان راه هستند، ما انتظار داریم عزیزان میراث فرهنگی که قول هم دادند تلاش مضاعفی داشته باشند تا احترام اماکن مذهبی حفظ شود ضمن اینکه ما همین را هم جزء میراث می دانیم، اگر یک کسی وارد مسجد می شد احترام مسجد را نگه نمی داشت؟ حلال دارد حرام دارد احکام شرعی دارد اینها باید مراعات شود، چرا اینطور سر یک شهری با این همه عظمت تاریخی و فرهنگی می آورند که انگار ما نمی فهمیم فرهنگ چیست؟ فرهنگ این مساجد را یک امام جماعت مانند بنده می داند، چطور است که ما را حذف می کنید و مسجد را می خواهید نگه دارید!؟ نمی شود، فارس با ماست، تعارف ندارد، توقعمان هم می شود، ان شاء الله آنها هم پیگیری مناسب خواهند فرمود.
نکته آخر، این حرکت اقتصادی که دولت شروع کرده است چند جانبه است، یک جنبه آن مسئله یارانه است که یک مقدار سر و صدا درست شده است، اینها تحت الشعاع قرار نگیرد، ما در استان فارس چیزی که بعضی از مسئولین محترم به من گفتند برای همین شروع کارهای زیرساختی اقتصاد استان ۱۲۰ هزار میلیارد تبادل مفاهمه نامه و به اصطلاح همکاری بسته شده است که مسیر جاده های فارس؛ یعنی ما باید ان شاء الله در آینده بزرگراه داشته باشیم از بوشهر شیراز اصفهان تهران، این مسیر باید ان شاء الله ایجاد شود، رونق زندگی مردم است، همینطور در باب راه آهن، در مسئله آب تلاش هایی انجام می دهند استاندار محترم حمایت جدی کرده است، ما بحث انتقال آب از خلیج فارس را مد نظر قرار داده ایم، امیدواریم خشکسالی برطرف شود، ولی دولت ما که نمی تواند بی فکر باشد، اینها کارهای بزرگی است، که در زمینه انرژی هم نظیر همین، خط انتقال فرآورده های نفتی به شیراز را باید انجام دهیم، نمی توانیم با تانکر دائما این فرآوردهها را بیاوریم، اینها کارهای بزرگی است، الحمدالله نمایندگان مجلس، استاندار محترم و دیگران پای این قضیه آمده اند، ما ضمن تشکر از آنها میخواهیم که با جدیت دنبال کنند، بنده به عنوان یک اطلاع رسانی مختصری توقعم این است همه کسانی که صاحب فکر، ایده و سرمایه هستند و به هر شکلی که می توانند به این قضایا کمک دهند و پای کار بیایند، اگر ما مسئله اقتصاد و زیرساختهای اقتصادی خود را به خوبی حل کنیم و مردم احساس کنند در مسئله معیشت گیر سنگینی ندارند ان شاء الله بقیه مسائل در ابعاد فرهنگی هم به خوبی مدیریت خواهد شد. همگی موفق و پیروز باشید.
دیدگاهتان را بنویسید