توجه ویژه به گردشگری مذهبی در شیراز
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیتالله لطفالله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، امروز، ۲۷ آذرماه در مراسم اختتامیه دهه گردشگری مذهبی که در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شد، با یادآوری آیات قرآن کریم، توصیه به سیر و گردشگری را یکی از مواردی دانست که خداوند بر آن تأکید فرموده است.
متن خام سخنان آیت الله دژکام در این مراسم به شرح زیر است :
بسم الله الرحمان الرحیم
خداوند در سوره مبارکه سبا آیه ۱۸ می فرماید “وَجَعَلْنَا بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ الْقُرَى الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا قُرًى ظَاهِرَهً وَقَدَّرْنَا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیهَا لَیَالِیَ وَأَیَّامًا آمِنِینَ”،خدای متعال در قرآن تحولاتی که برای قوم سبا پیش آمد و تغییراتی که در شهرشان ایجاد شد را به یاد ما آورده است. و در قرآن آیاتی مختلفی با موضوع سیر و گردش در زمین خدا وجود دارد.
در ادامه می فرماید که بین قریه ای که بودند و شهرهای آبادی که بود شهرهایی قرار دادیم.” قُرًى ظَاهِرَهً ” که ظاهر و پیدا باشند. ما گاهی در شهر خود جواهرهایی داریم اما پیدا نیست و باید ظاهر و پیدا باشد تا تاثیر بگذارد.” وَقَدَّرْنَا فِیهَا السَّیْرَ “، خدا مقدر نموده که در این شهرها سیر کنید.
” سِیرُوا فِیهَا لَیَالِیَ وَأَیَّامًا آمِنِینَ “، شب و روز سیر کنید و بگردید.سیر کنید در حالیکه ایمن هستید.
آیا مقدمات سیر و گردشگری را فراهم کردهایم؟ ایمن بودن یعنی رفع مشکلاتی که ممکن است در مسیر گردشگری وجود داشته باشد. باید به همه این موارد فکر کنید و موانع ممکن را رفع کنید تا سیر و گردشگری مطلوب باشد و اگر کسی در این شهر از هر کوی برزنی به سمت حرم های مطهر می رود از هر جهت شرایط فراهم باشد. امروز مردم علاقمند هستند و می خواهند اما متاسفانه به دلیل یکسری معضلات نمی شود.
بنده از شورای شهر، شهرداری شیراز و معاونت فرهنگی شهرداری بابت این حرکت ارزشمندی که برای برقراری این مجلس تدارک دیده اند تشکر می کنم که انصافا این نوع نگاه عمیق گسترده به مقوله گردشگری مذهبی کلید خورده است.
در بحث گردشگری مذهبی ما می توانیم این مذهبی بودن را که بعد از گردشگری ذکر می کنیم به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی به دنبال این است که مکان های مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و این کار خوب و شدنی است اما از یک سو می توانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد گردشگری در نظر بگیریم نه فقط قید مکان و اگر این عبارت را به عنوان رویکرد در نظر گرفتیم مسئله متفاوت می شود.
در رویکرد گردشگری مذهبی از مکان هایی که به طور خاص مکان مذهبی هم نیستند دیدن می کنید ولی با رویکرد مذهبی و این موضوع دیگری است که باید برای شهر شیراز به دنبال نهادینه شدن این رویکرد در بحث گردشگری باشیم.شیراز در بحث گردشگری مجموعه بزرگی از ظرفیتها است و حیف است این همه امکانات و ظرفیت را ضایع شود.
اینکه شما می بینید امروز پس از ۷۰۰ سال نام آبش خاتون زنده است بخاطر موقوفه اولیه حرم مطهر شاهرچراغ است که متعلق به اوست و جنبه وجه اللهی آن است که باقی مانده والا هزاران ملکه و دختر شاه در طول تاریخ بوده اند اما امروز اسمی از آنها نیست. آبش خاتون باقی مانده چون کار او دارای رویکرد مذهبی است.
اگر کسی می خواهد اسم خود را باقی بگذارد باید این رویکرد را دنبال کند. نام این بانو ۷۰۰ سال باقی مانده به خاطر اینکه قرآن به حرم حضرت احمد ابن موسی(ع) وقف کرده که در موزه فارس قرآن ایشان وجود دارد.
اگر می خواهید رویکرد مذهبی به گردشگری دهید باید در محله فلکه خاتون قبر آبش خاتون به عنوان رویکرد مذهبی دیده شود.
احساس بنده این است که در رویکرد مذهبی شما حتی میتوانید ارگ کریم خان را هم به عنوان ظرفیت گردشگری مذهبی در نظر بگیرید چون این مکان تاریخی پیوند مذهبی دارد و صرفا یک مکان تاریخی نیست.یک بحث هم در گردشگری مذهبی، گردشگری حلال است در مقابل گردشگری حرام.
از طرف دیگر شیراز علاوه بر اینکه شهر مسلمانان است حرم سوم اهل بیت پیامبر (ع) در ایران است و این نیز علت مضاعف است برای اینکه رویکرد مذهبی را در گردشگری این شهر باید دنبال کنیم و در حین اینکه در مکان های تاریخی سیر میکنیم نگاه و رویکرد ما مذهبی باشد.
یا مسئله گردشگری سلامت که اگر با رویکرد مذهبی بخواهد انجام شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ تمدن سازی اسلامی از همین جا آغاز می شود.
ما مانند دوره قبلی طالبان که حاکم کشور افغانستان بودند نیستیم که هر مکان تاریخی را خراب کردند بلکه ما می گوییم مکان های تاریخی را با نگاه گردشگری مذهبی ببینید. خدای متعال فرموده که سیر کنید و آثار تاریخی قوم های مختلف را نگاه کنید و برای خود عبرت بگیرید. این به معنای گردشگری مذهبی است.
متاسفانه به مکان های مذهبی شهر کم توجهی می شد و توانستیم این مشکل را حل کنیم و بنده امیدوار هستم ضمن همه کارهای لازمی که عزیزان در این خصوص انجام می دهند وارد گام بعدی شویم و قدم بعدی ما این است که ان شاالله رویکرد مذهبی را در بازدید از مکان های غیر مذهبی به کار ببریم. مکان مذهبی نیست اما می تواند از نگاه مذهبی دیده شود و برای ما درس آموز است و این درس ها را در آن محیط ها مرور کنیم.
اگر در این زمینه آموزش داده شود با نتایج مطلوب دیگری مواجه می شویم و آن این است که گردشگر با حقایق دینی ما در ضمن بازدید از باغ و بوستان و مکان های تاریخی آشنا شوند.
بزرگانی در این شهر از علما بوده اند که این نگاه را داشته اند. و این نگاه از سعدی و حافظ که سیر کرده و نتیجه سیر آنها انسان ساز بوده است و خدا را در هر جا دیده اند به ما ارث رسیده است و این نگاه را می توانیم با تربیت تور لیدر های مناسب و فضاسازی که در هتل ها و امثال آن به نفع گردشگری با رویکرد مذهبی انجام می دهیم تقویت کنیم.
چیزی که بنده احساس می کنم تفکر و تمدن غربی معاصر تشنه همین رویکرد است. باید در این مورد زمینه سازی کنیم، ان شاالله محدودیت های کرونا کمتر می شود و اگر ۱۵۰ هزار توریست خارجی وارد شیراز می شود باید به نحوی عمل کنیم که اگر علایقشان به این موارد است بتوانیم پاسخ و جواب مطلوب به نیاز آنها بدهیم.
این کار را که جلوه های رویکرد مذهبی به گردشگری بدهیم تا نیازهایی که بشر دارد از این بقعه های نورانی بتواند پاسخ آنها را پیدا کند را شروع کردیم و به مرور تقویت می کنیم اما به نظر می رسد روال تمدن سازی که رهبر معظم انقلاب فرمودند الحمدالله شروع شده است و در نسل جوان ما نوع نگاه بسیار عمیق است و با همکاری و حمایت از یکدیگر مطمئن هستم که ما یک برگ جدیدی در حرکت تمدن ساز انقلاب اسلامی در شیراز با بهره مندی از پیشینه فرهنگی بسیار غنی این شهر و تفکر عمیق و استعداد واقعا قابل تحسین جوانان عزیزی که میدان دار عرصه فعالیت هستند ایجاد خواهیم کرد.
دیدگاهتان را بنویسید