هنر تبلیغ را یاد بگیریم/تبلیغ کاری جهادی است
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیتالله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر شنبه، ۳۱ خردادماه در دیدار با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان که بهمناسبت فرا رسیدن سالروز تأسیس این سازمان برگزار شد، گفت: اگرچه جریانهای منافقانه درصدد این هستند که بیان کنند که توهم دشمنی دارید و دشمنی وجود ندارد اما کار دین و تبلیغ دینی دشمن دارد.
متن خام سخنان آیت الله دژکام در این دیدار به شرح زیر می باشد :
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ابتدا خدمت همه شما بزرگواران و فعالان عرصه تبلیغ و اطلاع رسانی دینی خوش آمد عرض می کنم، همچنین نسبت به زحماتی که می کشید قدردانی می کنیم و امیدواریم توفیقات روز افزون در این زمینه داشته باشید.
اگرچه جریان های منافقانه در صدد این هستند که بیان کنند که توهم دشمنی دارید و دشمنی وجود ندارد اما کار دین و تبلیغ دینی دشمن دارد، خداوند در قرآن کریم، بیانات متعددی که در مقابل دشمن هستیم را بیان کرده است، بنابراین باید به این نکته هم خود و هم کسانی که ذیل مجموعه کار می کنند توجه داشته باشیم که اگر به وجود دشمن باور نداشته باشیم نمی توانیم کار تبلیغی کنیم.
به دلیل اینکه هنگامی می خواهیم به فرموده مقام معظم رهبری در موضوع جبهه فرهنگی عمل کنیم و آن را شکل دهیم باید بدانیم که دشمن وجود دارد، جبهه فرهنگی در ذهنیت کسانی شکل نمی گیرد که فکر می کنند دشمن وجود ندارد.
دشمن مسیر های مختلفی را برای مقابله با ما طی می کند، اینکه بدانیم دشمنان ما از چه راه هایی وارد می شوند، مهم است، از این رو تحریف، یکی از مسیر هایی بوده است که از سوی دشمن طی می شود.
قرآن کریم نیز در این رابطه می فرماید دشمن کاری می کند که یا معنا یا لفظ سخنان شما را تغییر دهد، البته دشمنان در رابطه با تحریف لفظی قرآن کریم نا امید شده اند چراکه معجزه است اما سعی می کنند معنای قرآن را طور دیگری بیان کنند، از این رو ممکن است هنگامی که ما صحبت می کنیم نیز دشمنان دست به تحریف سخنان بزنند.
مقابله با تحریفات، یکی از کارهایی است که باید در کنار همه فعالیت های دیگر تبلیغی انجام دهیم، یکی از بحث هایی که اکنون در دوره اطلاع رسانی وجود دارد این است که باید بدانیم مخاطب های شبکه های دشمن چقدر بوده و مخاطب های شبکه هایی که در مقابل آنان داریم چقدر است، اگر آنان تحریف کردند ما اطلاع رسانی را به درستی انجام دهیم، که در این زمینه باید تلاش همگانی برای آن شکل بگیرد.
اگر بنا است فعالیتی در این زمینه صورت گیرد باید قوی عمل کنیم درواقع باید فعالیت هایی انجام دهیم که اذهان عمومی مخاطبان را فتح کند، اینکه یک قدرتی داشته باشیم برای انتقال حرف خود جزو واجبات است.
باید هنر تبلیغ و رسانه ای کردن مطالب را برای انتقال مفاهیم و سخنان یاد بگیریم.
در این ایام کرونایی باید فکری برای هیئت های مجازی کرد، همچنین هیئت های ریشه دار مردمی نیز باید در عرصه فضای مجازی فعالیت های گسترده ای انجام دهند، اگر هیئتی که مخاطبان زیادی در فضای مجازی داشته باشد را بتوانیم شکل دهیم می تواند در ماه محرم نیز مفید باشد.
برای تبیین سخنان امام حسین(ع) هیئات باید هم اکنون فعالیت های خود را آغاز کنند، در این راستا باید چهره های رسانه ای عضو هیئت ها شوند، اگر فعالیت های خود را به صورت رسانه ای آغاز کنیم کار های بزرگی در این زمینه صورت خواهد گرفت.
یکی دیگر از مسائل مهمی که در بحث تبلیغ وجود دارد موضوع اقتصاد تبلیغ است که نمی توان از آن غافل شد. ما در بافت سنتی اقتصاد کلان در سطح استان آماری داریم و آن این بوده است که از نظر اشتغال ۶۰ درصد آن در بخش خدمات است، که خوب نیست، اما هنگامی که به سوی تولید می آییم آمار بخش کوچکی را در بر می گیرد، که باید این مشکل حل شود، یکی از فعالیت های تبلیغی برطرف کردن همین موضوع از طریق فرهنگ سازی برای توسعه فرهنگ تولید است.
نباید نگاه خدماتی به تبلیغ صورت گیرد، نباید نگاه ما به دستگاه تبلیغی نگاهی باشد که اشتغال داشته باشد در حالی که تبلیغ یک کار جهادی است، هنگامی که این نگاه به دستگاه تبلیغی ایجاد شود تبلیغ نیز ضربه خواهد خورد.
باید بر روی گروه های جهادی و نقش آنان در تبلیغ دین حساب ویژه ای باز کنیم.
در رابطه با آموزش فقه نیز این موضوع مطرح است که هنگامی بیان می کنیم سبک زندگی اسلامی، یک مدل رفتار هایی وجود دارد که می خواهد جلوه کند، رفتار در علم فقه تبیین می شود، اگر صد بار اصول عقاید را مطرح کنیم رفتار درست نمی شود، از این رو باید فقه را تبیین کند، متاسفانه در زمینه آموزش فقه در ۴۰ سال گذشته نیاز جامعه را نتوانسته ایم برآورده کنیم.
بحث فقهی را می توان به صورت انیمیشن و فیلم توضیح داد، امیدواریم بتوانیم در رابطه با این موضوع نیز در طول سالی که پیش رو است کار مناسبی انجام دهیم، تا فقه بیان نشود نمی توانیم تغییر سبک زندگی داشته باشیم.
یکی از آسیب های دیگری که وجود دارد، بودن نهادهای فرهنگی موازی است، این موازی کاری یک بیماری است که با آن مواجه هستیم، راه حل آن از نظر ساختاری این است که از بالا تصمیم گیری کنند، اما درست شدن آن با این راه حل به طول می انجامد، از این رو باید در کارهای موازی در پایین هرم سازمانی و میانی با یکدیگر سازگار باشیم که آن هم با هم افزایی و اخلاق می توان به آن دست یافت.
در برخی موارد کوتاه آمدن و شریک کردن دیگران در انجام یک پروژه بسیاری از کارهای فرهنگی را پیش می برد، اخلاق می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، کار آمدی اخلاق در حل مشکلات مدیریتی بسیار مطلوب خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید