خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۱۰/۱۶)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا، پرهیزکاری و خدا ترسی
سخن ما در خطبههای اول پیرامون معارف انقلاب اسلامی بود هر انقلابی باید بر پایه یک معرفتهایی بنا شود، نمیشود جایی انقلابی شود و مبتنی بر یک معرفت از پیش شناخته شده ای نباشد.
اهل حق معارف حق را مطرح میکنند، اهل باطل، اباطیل خودشان را مطرح میکنند، نمیشود محور معرفتی و ایدئولوژیکی نداشته باشیم و بگوییم انقلاب شده است! نمی شود؛ انقلاب این گونه رخ نمی دهد، تاریخ انقلابهای جهان نیز همین را نشان می دهد.
معارف پشتیبان انقلاب اسلامی چیست؟ مهمترین اصل معرفتی انقلاب اسلامی توحید است، این انقلاب بزرگ چهل و چند سال، چشم جهانیان را به خود خیره کرده و محور توجه اهل عالم است، ولو اینکه مخالفت میکنند اما مشخص است که برای آنها مهم بوده است، اگر حرکت بزرگی نبود نیازی نبود که دربارهش صحبت کنند، اما در هفته چندین بار مقامات رسمی آمریکا در رابطه با انقلاب اسلامی صحبت می کنند؛ مشخص است یک کار بزرگ انجام شده است و این کار بزرگ در همه ابعادش بر پایه لا اله الا الله و توحید شکل گرفته است.
یکی از مراتب توحید، توحید در حاکمیت است، این همان چیزی است که آمریکا را خیلی ترسانده است. آنها با توحید در خالقیت مشکلی ندارند اما اگر بگوییم حاکمیت جهان با خداوند است به آنها برمی خورد چون معتقدند هستند حاکمیت جهان برای آنهاست!بتشکنی ابراهیم گونه امام خمینی (اعلی الله مقامه الشریف) اینجا شکل گرفت که گفت آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند؛ توحید در حاکمیت را مطرح کرد و ادعای پوشالی حاکمیت دروغین مستکبران را زیر سوال برد، این کار کارِ پیامبرگونه است.
دعوا از اینجا شروع می شود و این دعوا آنقدر اساسش عمیق است که پایان پذیر نیست، ممکن است گاهی دعوا کمی آرامتر باشد اما پایان پذیر نیست مگر تا زمان ظهور خلیفه خداوند حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و برافراشته شدن پرچم لا اله الا الله به دست ایشان. تا آن زمان کار داریم و اگر کسی در لشگر امام زمان است نباید منتظر تمام شدن این دعوا باشد زیرا دعوای آنها با جمهوری اسلامی نیست بلکه با اصل اسلام مخالف هستند، مستکبر هستند، با استقلال ملت ها و از جمله استقلال ملت ایران مخالف هستند، شما به میزانی که قدرت خود را افزایش می دهید و برای ظهور زمینه سازی می کنید از شر اینها راحت می شوید. ملت ما باید در ابعاد مختلف قدرتمند شود چرا که اعمال حاکمیت با قدرت است، و این قدرت باید در دست ملت ایران رشد کند.
درباره توحید در حاکمیت دو آیه از قرآن را یادآور می شوم؛ در سوره مبارکه شوری آیه ۹ خداوند می فرماید: “أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ ۖ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ وَهُوَ یُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ” آیا می خواهند حاکمی غیر از خداوند اختیار کنند؟! مردم عالم آزاد آفریده شده اند و می توانند انتخاب کنند اما خدا فرموده انتخاب شما بدون جزا و عقاب نیست. نه اینکه هر کاری کردیم کسی نگوید چرا؟
عدهای میگویند خدا (الله) را ولی خودمان قرار داده ایم، اینها اهل بهشت هستند. عدهای دیگر می گویند حاکمیت خدا را قبول نداریم، در دنیا هر کاری خواستند میکنند ولی در دادگاه قیامت باید جواب دهند.
” اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ” پذیرش ولایت خداوند حرکت به سمت نور و سعادت است اما آنها که اولیایشان طاغوت است درنهایت بدبخت می شوند. خداوند حق انتخاب می هد و عاقبتش را هم بیان می کند؛ باید عاقبت کارمان را بدانیم.
و در ادامه آیه ۹ سوره شوری می فرماید، مردم بدانید و آگاه باشید آن خدایی که حق ولایت دارد همان کسی است که مردگان را زنده می کند و بر هر کاری تواناست، آمریکا بر هر چیز توانایی ندارد هر وقت خداوند بخواهد آنها را خوار می کند؛ ببینید تاکنون چقدر ناامیدی داشتهاند، سالگرد شهید حاج قاسم سالگرد یادآور این است که در غرب آسیا آمریکا هر کاری کرد نتوانست بایستد و یک قهرمان، یک مرد خدا، یک سرباز ولایت پیدا شد و توی دهنشان زد و آنها را بیرون کرد، آمریکا همه کاره عالم نیست، خدا همه کاره عالم است.
و در آیه ۱۶ سوره رعد می فرماید: “قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ” ای پیامبر از مردم بپرس پروردگار آسمان و زمین کیست؟ بگو الله همه کاره است.
آنهایی که در دنیا ژست میگیرند پوشالی هستند و نابود میشوند همانطور که دیگر طاغوتها نابود شدند، خدا رب آسمان و زمین است ” قُلْ أَفَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ” حال که خدا را به عنوان آفریدگار و مالک قبول دارید آیا میخواهید ولی و حاکمی غیر از خدا انتخاب کنید؟ اشتباه است به طرف کسی بروی که قدرت در دستش نیست؛ ” ا یَمْلِکُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا” اینها مالک هیچ سود و زیانی برای خود نیستند. ۶۰ نفر را به انتقام خون حاج قاسم در لیست قرار دادیم، بدبختها چقدر خودشان را میکشند که ما را از لیست خارج کنید، اگر می توانند برای دیگران نفعی داشته باشند از خود مرگ را دور کنند.
خوب است خدا حاکم و ولی ما باشد، آنکه هیچ کس نمیتواند او را بترساند و قدرت و نفوذ اراده او را بگیرد. در این نظام اسلامی حاکمیت را بالذات حق خدا میدانیم، و بدون اذن و اجازه خدا کسی حق حکومت ندارد، خدا در قرآن به پیامبر و بعد از آن به اولوالامر اجازه حق حکومت داده است. و ولایت فقیه ادامه ولایت اماممعصوم در زمان غیبت است. حق خدا را همانطور که خدا گفته اعمال کنیم نه اینکه از پیش خودمان چیزی بگوییم.
باید درباره ولایت فقیه که ذیل ولایت معصوم است بعضی نکات را تبیین کنیم چرا که متاسفانه دشمن از این خلا سوء استفاده می کند.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ )
خطبه دوم
بار دیگری خودم و همه شما خواهران و برادران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی درود میفرستیم به روح همه شهیدان و امروز که روز بزرگداشت حضرت امالبنین (س) مادر حضرت ابوالفضلالعباس (ع) هست که به روح این بانوی باعظمت درود میفرستیم و همینطور به مادران سربلند شهیدان و همسران بزرگوار شهدای عالیقدر انقلاب اسلامی و این سالهای طولانی جهاد و حماسه و مقاومت و ایثار. که تا امروز جامعه ما دارد شهید میدهد و پای سخن خودش که حق، اختصاص به اهلبیت (ع) و امامزمان (عج) دارد و باید به امام زمان (عج) بازگردد ایستاده است. درود ما به همه مادران با افتخاری، که میبینیم این روزها جوانان شان را دشمنان اسلام کشتهاند اما آمدند و فریاد زدند که انقلاب ما اسلامی است و ما پای ارزشهای اسلامی خودمان همیشه ایستادهایم و خواهیم ایستاد. درود ما به خانوادههای شهیدان عزیزی که این ایام بدنهای نازنینشان را پساز سالیان دراز به خانههاشان بازگرداندند. درود ما به خانواده سردارهایی که سر از بدنشان جدا شد اما خودشان و خانوادههاشان محکم پای دین و انقلاب و اسلام و ایران ایستادند و عزت و عظمت اسلامی را تجدید کردند. به روح همه شهدا درود میفرستیم و برای مادران و همسران گرانقدر شهدای عزیزمان عزت و عظمت و سعادت هردو دنیا را از خدای تعال میطلبیم.
ایام مربوط به فاطمیه اول تا فاطمیه دوم و تا میلاد حضرت زهرا (س) که جمعه هفته آینده است (بیستم جمادیالثانی) ایامی است که همه ما به صورت ویژه به مباحث مربوط به این بانوی با عظمت عالم اسلام و سیده نساء عالمین میپردازیم. امروز هم یک جملهای از خطبه آن حضرت را میخواهم محور بحث قرار بدهم و مسائلی را که در این ایام گذشته با آن مواجه بودهایم با محوریت این فرمایشات حضرت به نوعی بازنگری کنیم و مطالبی را خدمت شما تقدیم میکنم
جمله حضرت این هست (در خطبه نورانی فدکیه) که جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرا لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ و الصَّلاهَ تَنْزیها لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَالزَّکاهَ تَزْکِیَهً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزق خدای متعال ایمان را مایه تطهیر و پاکی شما از شرک قرار داده است و نماز را مایه پاکی شما از تکبر قرار داده است و زکات را باعث پاکی جان و موجب زیاد شدن رزق قرار داده است. این جملهی آخر و عبارت آخر که زکات موجب زیاد شدن رزق و روزیای است.
این جمله را میخواهم امروز یک بار دیگر به آن دقت کنیم. این عبارات از زبان افراد معمولی نیست بانوی عصمت است که این صحبت را فرموده است. باید بیشاز این در موردش بیاندیشیم. به واسطه اینکه روز گذشته دو جلسهای پیرامون مسئله زکات در شیراز برگزار شد. یک جلسه برنامه ترویجی زکات بود که بالاخره مجموعه ائمه محترم جمعه استان فارس و دستاندرکاران زکات آمده بودند پای کار که یه نحوه تشویق و یادآوری بشود نسبتبه اینکه زکات را ما باید ترویج کنیم. اگر دوای درد امت اسلامی در نماز و زکات و روزه هست این زکات باید ترویج بشود. یک برنامه تحت عنوان جشنواره ترویجی زکات مطرح بود که حالا من این نکته را هم باید عرض کنم که گاهی خود ترویج هدف است. مانند آنجا که شخصی میخواهد به وسیله تبلیغ دین، اسلام را ترویج دهد. و نباید گفت نتیجه چه شد؟ هدف از اساس خود ترویج بوده است
جلسه دیگر عصر همان روز برگزار شد که شورای کشوری زکات در شیراز تشکیل شد با حضور مدیران و مسئولان مرتبط، که در باب اقامه فریضه زکات آنجا هم تصمیماتی گرفته شد که شاید هشت یا ده مصوبه داشتند اما نکته مهم این است که چرا در شیراز شورای کشوری زکات برگزار شد؟ بهخاطر اینکه الحمدالله مردم متدین استان فارس در این بررسی که شدهاست نسبتبه فریضه زکات اهمیت خوبی میدهند. این برای ما مایه شکرگزاری و افتخار است. ممکن است بگوییم خیلی هنوز کار مانده که انجام بشود؛ بله ولی به نسبت جاهای دیگر اینجا مردم اهمیت دادهاند. خوشبحال کسی که کار واجب دینی را انجام داد و مایه افتخار یک استان شدهاست. ما باید از این مردم تشکر کنیم. برخی از این عزیزان در جلسات صحبت کردند انصافاً بنده بهعنوان اینکه یک کشاورز دارد سخنرانی میکند لذت بردم. این شخص چقدر فهیم است! چقدر مؤمن است! اینها خوب است که ما متوجه باشیم. دنیا از قدیم گفتهایم که در پناه خوبان است اگه ماها نفسی میکشی یک آدمهایی اینطور بهخوبی بدون اینکه کسی بشناسد او را خدمت میکند به دین و زکات میپردازد. آبادی ایجاد میکند به فقرا میرسد. دنیا در پناه این خوبان است.
خب این حرکت که انجام شد یک پرسش ورای این بحث زکات برای ما مطرح میشود و آن این است که زکات یک واجب مالی است؛ میپردازیم که وضع مردم درست بشود. پرسش این است که وضع ما در کشور چگونه است؟ اینها سوالاتی هست که باید دقیق به آن پاسخ داده بشود. ما گاهی باید در اینجا طرح مسئله بکنیم پاسخ را باید اساتید محترم دانشگاه ارائه کنند. کمک بدهند و توضیح بدهند. آیا وضع خیلی خراب است؟ آنطور که رسانههای دشمن دارند میگویند؟ یا به این خرابی که دشمن میگوید نیست. وضعمان چطور است؟ نه میشود گفت به به همهچی خوب است نه بگوییم وای چقدر وضع خراب است! خیر. اینجور حرف زدن بی فایده است.
هیچکدامشان منتهی به نتیجهای نمیشود. یک گزارش واقعی از وضعیت اقتصادی کشور باید ارائه بشود. این وظیفه جمعی از اساتید محترم است که درگیرند با مسائل جامعه. خب همه ما بالاخره درگیر گرانیهای اخیر بودیم که دلار یک بارگی گران شد. و گرانی هم موجب ناراحتی مردم است. تعارف که نداریم. خب اینها را چگونه باید حل کنیم؟ این پرسشها را نیاز داریم که متخصصان به آن بپردازند. بنده دارم یک سال است که پشت سر هم میگویم تقسیم کار را در جامعه اهمیت دهیم. این یک مسئله مهم است
اگر گرانی است اگر قیمت دلار بالا رفته اگر تورم داریم و مشکلات دیگری از این قبیل که در بحث اقتصاد مطرح است، باید یک تحلیل مبتنی بر دانش و آگاهی عمیق به مردم ارائه شود، اساتید متخصص اقتصاد وقتی تحلیل میکنند تحلیل آنها غیر از این چیزی است که رسانههای دشمن میگوید، عرض کردم نمیخواهم بگویم همهچیز خوب است اما تحلیل این اساتید که بر مبنای دلیل، آمار و واقعیت است یک چیز دیگری میگوید. من خواهشم این است که این را دنبال کنید تا مردم واقعیت وضع اقتصادی کشور را بدانند، مردم گرانی را حس میکنند اما ابعاد مختلف بحث اقتصاد باید برای آنها روشن شود. اگر بنا است چنین کاری را انجام دهیم به یک اجتهاد؛ یعنی نظریهپردازی نیاز است. الحمدالله وقتی در خطبه نماز جمعه این شهر فرهنگی و شهر اهل دانش نکته ای را عرض می کنم می بینم اهل آن شنیده اند و اقدام کردهاند.
آیا درگیری بشر برای مشکل اقتصادی نوبر است و تازه آمده؟ یا در تاریخ ادامه دارد؟ ما در شهر سعدی هستیم و گلستان که مربوط به چند قرن پیش است جلوی روی ماست؛ ببینید چند جای گلستان سعدی از مسئله تقابل فقر و غنا و درگیری بشریت و جامعه با مسئله فقر صحبت شدهاست. نگوییم اکنون اینطور شده، این را دشمن میگوید.
حتی این نکته لطیف را نیز باید در نظر داشت که به لحاظ تاریخی مشکلات و رنجهایی که نوع بشر در دنیا با آن مواجه بوده از زمان هبوط حضرت آدم به دنیا آغاز شده، و زندگی در دنیا همیشه برای انسان با سختی همراه بوده است. خداوند در سوره مبارکه طه خطاب به حضرت آدم میفرماید: در دنیا با سختیها مواجه خواهی شد. در بهشت بی نیاز بودی. نه سرما تو را اذیت میکرد و نه گرما. نه نیاز به غذا داشتی و گرسنه میماندی اما در زمین باید به دنبال همه این نیازها بروی و به رنج و زحمت خواهی افتاد. در واقع خداوند به انسان هشدار میدهد که مشکلات مختلف در زندگی تو آغاز خواهد شد و برای آن آماده باش. بنابرین درگیری با کمبودها و نیازها معضل طولانی تاریخ بشر است.
و نکته دیگر حل این مسائل است؛ اگر بخواهم مسئله را طبق نظریات دانشمندان اروپایی و آمریکایی حل کنیم، خیلی صریح بگویم نمیشود. عزیزان متخصص ما در عرصه اقتصاد باید بر مبنای نیازهای کشور نظریهپردازی جدید کنند، این نظریهپردازی اگر انجام نشود هیچگاه به سوی حل مسئله نخواهیم رفت، آقایان ننشینند ۴ تا مدل مثلاً اروپایی آمریکایی را مطرح کنند، آنها خودشان هم در حال تحقیق برای زدن حرفهای جدید هستند، اما این آقایان حرف جدید نمیزنند؛ با یک سخن تازه باید به حل مسئله بپردازیم.
مرحوم آیتالله مصباح یزدی (اعلی الله مقامه الشریف) در طول این چهل و چند سال بعد از انقلاب مکرر فرمودند بایستی در زمینه علوم انسانی و علم اقتصاد بهصورت ویژه یک نوآوری داشته باشیم والا نمیتوانیم مسئله را حل کنیم. مرحوم آیتالله حائری (رضواناللهتعالیعلیه) امامجمعه فقید شهر هم در زمینه علوم انسانی تلاش کرد خصوصاً در بحث اقتصاد، تا متخصصان را وادار به نظریه پردازی جدید کنند، این حرکت مرحوم آیتالله حائری در یک مجموعه علوم انسانی در یک مرکز تحقیقاتی در شیراز ادامه پیدا کرده است. از مدیران این مجموعه استدعا می کنم یک کار اساسی را شروع کنند؛ در زمینه بانکداری، تورم و امثال اینها که مشکل مردم است برای نظریههای جدید جایزه قرار دهید، به مردم بگویید آیا دانشمندان نظریه های جدید ایجاد کرده اند یا خیر بپرسید تا من به این متخصصان عرصه اقتصاد بگویم چرا نظریه نمی دهید؟ مطالبه ما از جامعه علمی و دانشگاهی این است که نظریات جدید ارائه دهند.
جناب سعدی بیتی دارد در باب زکات و تأثیرش در مسئله اقتصاد ” زکات مال به در کن که شاخه رز را. چو باغبان ببرد بیشتر دهد انگور” مگر نمی خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم؟ این تمثیل زیبای سعدی است که درخت رز را وقتی هرس میکنند بیشتر ثمر میدهد، این پولی را که متمکن می پردازد در واقع مالش را هرس می کند و نتیجه آن بهتر شدن وضع اوست، اگر طبق این روال جلو رفته بودیم اکنون باید در زمینه اقتصاد نظریه های زیادی داشته باشیم، یک توقف داریم، باید متخصصین عزیز به میدان بیایند، این یک بیت شعر هنوز الهامبخش است، اگر می گوییم شیراز و استان فارس در پرداخت زکات اول شده است برای یک بیت سعدی است. حال اگر عزیزان یک تئوری یا نظریه را اضافه کنند چقدر متفاوت خواهد شد؟ جایزه محیالدین در انتظار کسانی است که اینطور نظریهپردازیها را بکنند.
البته ما همینجا از دولت محترم هم خیلی صمیمانه درخواست میکنیم اقدامات فوری را از دست ندهند، کار جهادی برای بهبود وضع اقتصادی مردم را نباید معطل بگذارند، با جدیت انشاءالله کار کنند خصوصاً در بحث دلار، بهنظر می رسد دولت خودش بزرگترین عرضه کننده دلار است و بهجای اینکه بخواهد معطل باشد که دلال و صراف چه میگوید، خود دولت باید این شهامت را به خرج دهد و میدانداری کند مسلماً مردم عزیزمان هم از اقدامات جهادی دولت حمایت خواهند کرد.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ)
دیدگاهتان را بنویسید