خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۰۹/۱۱)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوی، کلید حل مسائل بشریت در دنیا و آخرت چیزی بیشاز این نیست که تقوا پیشه کنیم و چارچوب دستورات الهی را بپذیریم و طبق همان عمل کنیم؛ این هدایت است و نجابت است و رسیدن به همه آرزوهایی که بشر دارد غیر از این مسیر هم به نتیجه نمیرسد “اتقوا الله عباد الله” در ادامه مباحث پیرامون معارف انقلاب اسلامی عرض کردم اولین اصل معرفتی انقلاب اسلامی “توحید” است، معمولا همه ما توحید را بهعنوان یکی از اصول دین شنیدهایم، اما اینکه بگوییم این پایه ی انقلاب است نیاز به یک فهم عمیق از توحید دارد، برخی مواقع سرسری میگیم “لاالهالاالله” و گمان می کنیم همهچیز را فهمیده ایم! خیر، گفتهایم اما معلوم نیست فهمیده باشیم. عرض کردم در مسئله توحید مخالفانی داریم، اگر میخوایم انقلابی باشیم باید مخالفان خود را بشناسیم، بعضیها نعوذبالله وجود خدا را قبول ندارند! تکلیف ما با اینها واضح است. یک جمع دیگری هستند که میگویند، خدا وجود دارد و در این قسمت با شما مخالفت نمیکنند اما باید از آنها بپرسیم طبق برداشت شما نقش خداوند در این عالم چیست؟ این پرسش مهم است؛ خداوند در زندگی من و شما و در عالم طبیعت چه نقشی دارد؟ اصل دعوای بین تمدن اسلامی و تمدن غرب سر این مسئله است که آنها برای خدای متعال نقشی که ما قائل هستیم قائل نیستند! دعوا اینجاست، نگوییم دعوای کوچکی است؛ رهبر معظم انقلاب فرموده اند دعوای اینها برسر چیز کوچکی نیست، دعوای آنها با ما در خداشناسی است، تعلیم اسلامی را قبول ندارند، این را باید متوجه باشیم تا کسی فریبمان ندهد؛ بگوید اگر شما میگویید خدا ما هم میگوییم خدا! خیر، سؤال ما این است که شما نقش خداوند را در عالم طبیعت و در زندگی بشر چطور تعریف کردهاید؟ در این زمینه خیلیها ممکن است نوشته باشند و صحبت کرده باشند، اما کتابی است تحت عنوان “علم و دین” نوشته دانشمند اروپایی “ایان باربور” این کتاب دقیقاً این سوال را مطرح کرده و پاسخ اروپاییها را نوشته است، ایشان می گوید وقتی شما از اروپای مدرن (تمدن غرب) میپرسید نقش خداوند در عالم طبیعت و در زندگی بشر چیست؟ پاسخی که می دهند با پاسخ دین هماهنگ نیست! اصل دعوا اینجاست. از دانشمندان خود ما مرحوم علامه عسکری (اعلی الله مقامه الشریف) در کتاب ارزشمند “نقش ائمه در احیاء دین” به این پرسش پرداخته است، ایشان می گوید در قرآن کریم دعوای پیامبران با مخالفان شان برسر مسئله وجود خدا نیست، چراکه مشرکان هم وجود خدا را قبول دارند، اما ربوبیت خداوند را قبول ندارد! مؤمنین توجه داشته باشند؛ این دعوا اکنون وسط خیابان های ما است، دشمن سعی کرده حرفش را به یک نحوی در جامعه ما مطرح کند. آنهایی که چهرههای بزرگ فکری و فلسفی اروپا شدهاند در مسئله خالقیت با دینداران دعوایی ندارند، می گویند خداوند خالق عالم است و بعد از آنی که خدا خالق عالم است اگر سوال کنیم حال که خداوند خلقت کرده آیا اداره کردن عالم هم دست خودش است یا خیر؟ پاسخ دانشمندان بزرگ اروپا این است که اداره عالم دست خداوند نیست! اختلاف از اینجا شروع شدهاست. اینکه می گوییم “الحمدلله رب العالمین” رب یعنی آن خدایی که اداره میکند و میگرداند، این که می گویند اداره عالم دست خداوند نیست ریشه در تاریخ بشریت دارد و حرف تازه ای نیست، اینک شعار تمدن اروپایی این شده که خالق بودن خداوند را قبول داریم اما ربوبیت او را قبول نداریم! قرآن کریم بارها به پیامبر گرامی فرموده است اگر از آنها بپرسی چه کسی آسمان و زمین را خلق کرده می گویند “خدا” بعد خدای متعال میفرماید چرا این خالق را نمیپرستید؟ چرا دستش را در عالم باز نمیدانید؟ وقتی اینها را می پرسیم پاسخ تمدن اروپایی با پاسخی که ما مسلمانها میدهیم متفاوت است؛ نقش خدای متعال در این عالم فقط نقش خالقیت نیست اضافه بر خالق بودن رب است. در تاریخ گذشته بشر “ارباب انواع” داشتند؛ به خدایان دیگری در کنار خداوند اعتقاد داشتند می گفتند یکی خالق است اما بقیهی خدایان عالم را اداره میکنند؛ برای خدا شریک قرار داده بودند! آیا امروز هم کسی این شریک را برای خدا قرار داده است!؟ اینها مسائلی است که متأسفانه در تعلیم عقاید ناگفته مانده است؛ وقتی می پرسم اختلاف ما با تمدن غرب در چیست خیلی از جوان های ما پاسخی ندارند!
بحث آن است که در تمدن جدید بعد از اینکه ربوبیت خداوند را منکر شدند حیطه کار خدای متعال را به انسان دادند؛ یعنی خودشان را پرستیدند! این باید برای ما واضح شود. در کتاب “علم و دین” آقای ایان باربور میگوید این نیوتن بود که گفت خداوند عالم را خلق کرده اما او مانند یک ساعتساز است وقتی ساعت را ساخت آن را به دست من و شما می دهد و خودش نقشی ندارد و نمی تواند در آن اعمال نفوذ و قدرت کند، این است تمثیل نیوتن در مورد نقش خداوند در عالم طبیعت! پس دعوای ما با تمدن اروپایی برسر توحید است، اما نه به این سوال که آیا خداوند هست یا خیر؟ بلکه به این سوال که خداوند در اداره این جهان چه نقشی دارد؟ می گویند هیچ نقشی! می گویند خلق کرده و تمام شده! ما بهعنوان مسلمان و مؤمن به تعلیم قرآن کریم میخواهیم بگوییم، خیر، همهچیز دست خداوند است، هیچچیزی قبل و بعد از خلقت تغییر نکرده “بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ” دست خدا باز است. در سوره مبارک آل عمران آیه ۲۶ می فرماید ” قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِیَدِکَ الْخَیْرُ ۖ إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ” خدایا مالک حکومت عالم تو هستی؛ حکومت در عرصه طبیعت، در عرصه اجتماع متعلق به خداوند است، خداوند هرکس را بخواهد حکومت میدهد و از هر کس بخواهد حکومت میگیرد، هرکس را بخواهد عزیز میکند و هرکس را بخواهد ذلیل میکند. دعوای ما با آمریکا برسر چیست؟ فریادمان برسر این تمدن پوسیده اروپایی و آمریکایی این است که شما اینهمه مدت گفته اید دست خداوند بسته است، خیر، دست خداوند باز است. “وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللهِ مَغْلُولَهٌ غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا” لعنت خداوند بر آنها باد که این حرف ها را می زنند، دست خدا باز است، در این عالم ربوبیت میکند؛ آسمان، زمین، عرصههای اجتماعی و زندگی فردی انسانها همه در تحت مُلک اوست، هر کس با این باور نسبت به ربوبیت خدای متعال مخالف باشد ما با او مخالفیم؛ این یکی از جاهایی است که معارف انقلاب اسلامی با معارفی که پایه تمدن اروپایی است فاصله دارد، اینکه می گوییم ملاصدرا برای بشریت حرف دارد به این دلیل است که ملاصدرا این ربوبیت را در فلسفهی خود تبیین کردهاست، و ملاصدرا های دیگری در راه هستند تا بهتر تبیین کنند، ملاصدرا تلاش کرده به بشر بفهماند همه چیز دست خداوند است، این پیام از پیامهای محوری انقلاب اسلامی است. اگر ما میبینیم امام راحل فرمود “آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند” این برخاسته از باور توحیدی و عرفان عمیق امام راحل است که در درگیری بین ایران و آمریکا یک بارگی با این محکمی این را فریاد میزند، تا توحید را نفهمیم معنی این شعارها برای ما میشود یک دعوایی مانند دعوای دو بچه در خیابان! خیر، عمق دارد ریشه دارد حرفی نیست که کسی مسلمان باشد و لااله الا الله بگوید و غیر از این را بتواند بگوید. هر کس غیر از حرف امام را میزند به نوعی مشرک است، شرک خفی و جلی دارد این یک نوع شرک است، اینها را بایستی بدانیم و یکییکی بررسی کنیم. اگر گفتیم خداوند خالق است باید بررسی کنیم ببینیم چه کسی مانند ما قبول دارد که خدا خالق است و چه کسی قبول ندارد، اگر گفتیم خداوند رب است باید بررسی کنیم ببینیم در این دنیا چه کسانی هستند که خدا را ربالعالمین میدانند و چه کسانی هستند که می گویند الامریکا رب الأرض!؟ در همین کشورهای دوروبر ما تصریحاً این را گفتند! تبیین از این واضحتر، خودشان میگویند! توحید را بهمثابه یکی از ارکان انقلاب اسلامی درک کنیم و به دیگران آموزش بدهیم اگر این توحید فهمیده شود انشاءالله مسیر برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در سطح دنیا فراهمتر میشود. عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ )
خطبه دوم
بار دیگری خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی “اتقوا الله عباد الله” پایان هفته آینده مناسبتهای بزرگی داریم که بایستی یادآور خاطر شریف همگی شما عزیزان بشوم؛ پنجشنبه هفته آینده به یک روایت شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله تعالی علیها است، همه اهلبیت علیهم الصلاه والسلام حول محور این مادر میچرخند، و افتخار همه ما این است که الحمدلله محبت ایشان در دلهای ما است و امیدمان هم بههمین محبت است؛ در روایت دارد که روز قیامت حضرت زهرا سلام الله علیها دوستان خودش را یکی یکی از بین خلق جمع میکند و به سمت بهشت میبرد انشاءالله همه ما از محبین و شیعیان و پیروان زهرای طاهره و اولاد معصومینش باشیم. امسال در شیراز فاطمیه اول مصادف شدهاست با چهلمین روز شهادت شهدای گرانقدر و مظلوم حرم حضرت احمد بن موسی علیهما السلام؛ سیزده عزیز شهید مظلومانه در کنار این مضجع نورانی به دست دشمنان خدا شربت شهادت نوشیدند، مسلماً شیرازی ها دو بارِ غم را در این چهل روز کشیدهاند یکی اینکه سیزده مهمان شیراز اینگونه شهید شدند دوم اینکه به حرم پسر موسیبنجعفر علیه السلام بیاحترامی شد، در طول این چهل روز این رنج خیلی برای ما سنگین بودهاست؛ طبیعتاً بایستی احترام ویژهای در چهلم نسبتبه این شهدا و نسبتبه این حرم مطهر انجام بشود، همینجا بنده برای مراسم شب جمعه آینده خدمت همه شما عرض میکنم که یادآوری کنید تا مؤمنین همه حضور داشته باشند، خودتان که مسلماً میآیید، و یکبار دیگر این حضور پرمعنای معنوی خودتان را آنچنان که در تشییع جنازه این شهدا نشان دادید انشاءالله به همه کسانی که در مخالفت با مکتب، مرام و با اهلبیت عصمت و طهارت در مقابل شما ایستاده اند نشان بدهید و دشمن حساب کار دستش بیاید که با مردمان با معرفت عاشق اهلبیت این کشور طرف شدهاست و به این سادگی آنچه که در ذهن پلید دشمنان میگذرد محقق نخواهد شد. مناسبت دیگری که در شب جمعه آینده واقع شدهاست سالگرد شهادت حضرت آیتالله سید عبدالحسین دستغیب (اعلی الله مقامه الشریف) است، که بیت محترم ایشان گفته اند بدلیل اینکه برای مردم زحمت نشود مراسم ایشان همراه با مراسم شهدای شاهچراغ انجام میشود، که ازاینجهت تشکر میکنیم. در این مجلسی که برگزار خواهد شد شما به تقابل چهل و یکسال ترور میروید؛ از روز ترور شهید دستغیب تا روزی که این شهدا در حرم این گونه مظلومانه شهید شدند چهل و یکسال است که مردم ایران ترور میشوند، و این مدعیان دروغین حقوق بشر، انسانهای پستی که مینشینند برای یک دروغی که خودشان در ایران بافته اند؛ مثلا برای حقوق بشر قطعنامه رد میکنند! چهل و یکسال چهرههایی مانند آیتالله شهید دستغیب تا بچه یازده ساله به دست این تروریستها تکه تکه شدند اما یکبار برای حمایت از این ملت حرفی نزده اند، ما به حمایت آنها نیازی نداریم؛ ما با خدا هستیم و تا آخر در مقابل همه ظلم و استکبار محکم خواهیم ایستاد. مناسبت دیگری که در شب جمعه آینده جمع شدهاست سالگرد شهید مدافع حرم سردار سرافراز استان فارس مرحوم شهید استوار محمودآبادی (اعلی الله مقامه الشریف) است، تا ان شاء الله از همه شهدا بالاخص این شهدای عزیز تجلیل کنیم؛ همه عزیزان و برادران و خواهران ایمانی تشویق و تبلیغ کنند تا کسی از این مجلس ارزشمند غافل نشود و همه بهرهمند شویم. مناسبت دیگر روزهای پایانی هفته (۱۶ آذرماه)، روز دانشجو است که این روز سالگرد چند شهید دانشجو است، در واقع این ارزش دانشجویان ما بوده که در آن روز جلوه کرده است؛ آگاهی ایشان موجب شهادتشان شدهاست، بنده امیدوار هستم بزرگواران عزیزان سروران و اساتید محترم دانشگاه و دانشجویان عزیز برنامههای این روز را طوری تدوین کنند تا جلالت و عظمت مقام دانشجو که متأسفانه به دست دشمنان قسمخورده اسلام و ایران در یک جاهایی دارد لطمه میخورد حفظ شود، طوری برنامه ریزی نکنند که با حرکت این شهدا سنخیت نداشته باشد، دانشجوی ما مبارزهگر با استکبار و استعمار و فریادگر ارزشهای اسلامی بوده هست و خواهد بود، انشاءالله در مناسبت شانزده آذر جلوه کند. اما سخن پایانی، مقام معظم رهبری حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای (دام ظله العالی) در دیداری که با نیروی دریایی و مقامات عالی نیروی دریایی کشور داشتند یک بحثی را مطرح کردند تحت عنوان اینکه “فرهنگ اقتصاد دریا پایه” باید در ایران رواج پیدا کند، این تعبیر مقام معظم رهبری برای استان فارس یک تلنگر است، شما میدانید فارس همیشه در برقراری ارتباط ایران و جهان از طریق خلیج فارس نقشآفرین بوده، اگر بررسی کنید می ببینید شیراز هم اکنون هم نقش خوبی در این میانه دارد، اما آن چه مقام معظم رهبری میخواهند با آنچه که اکنون هستیم خیلی فاصله دارد.
امروز ما در زمینه صنایع دریایی در شیراز حرف برای گفتن داریم؛ بسیاری از این کشتیها یا قایقها یا سایر این سازههای آبی که مطرح میشود بنده در جریان هستم کار دوستان عزیز ما در صنایع دریایی شیراز است و ارتباطِ پشتیبانی ویژهای که از طرف فارس برای نیروی دریایی ارتش و سپاه همیشه بوده و اکنون هم کموبیش وجود دارد، اینها زمینهها و ظرفیتها است، اما آنچه که مهم است این است که مسئله را متناسب با نگاه رهبر عظیمالشأن طرح، تبلیغ و ترویج کنیم تا رشد کند. چون مقام معظم رهبری این قضیه را در حضور فرماندهان نیروی دریایی طرح کردند انتظار این است که مجموعه مدیریتهای آنجا حمایت و جهتدهی کنند تا انشاءالله این مسئله پیش برود اما از طرف دیگر مربوط به خود استان است که باید حرکت کند، حدوداً دو یا سه سال پیش یک همایشی در دانشگاه شیراز تحت عنوان “اقتصاد دریا پایه” شکل گرفت که اساتید محترم دانشگاه شیراز بهعنوان “دانشگاه مادر” جنوب کشور به این مسئله پرداختند تا بحث اقتصاد دریا پایه را یک مقدار بسط دهند، کار مبارکی بود، طبیعتاً حال که مقام معظم رهبری هم دستور فرمودند باید همایش بعدی را هم انشاءالله دانشگاه شیراز مدنظر قرار بدهد، البته در باب مطالعاتی که لازم است انجام شود چون ما استفاده از دریا را بلد نیستیم باید دانشمندان بگویند از این معدن و نعمت بزرگ که در اختیارمان است چگونه استفاده کنیم. این بحث را انشاءالله دانشگاه شیراز و عزیزان پیگیری کنند ما هم در خدمتشان هستیم. استدعای بنده از مدیریت استان و استاندار محترم این هست که انشاءالله برای این ظرفیت قدیمی فارس که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید کردند یک ستاد ویژه در ابعاد مختلف تشکیل دهند؛ صنعت معدن تجارت، کشاورزی، بازرگانی مبتنی بر دریا و صدها چیز دیگری که ممکن است در این زمینه به ذهن افراد برسد باید به میدان بیایند، بر روی این مسئله باید کار شود نه اینکه صرفاً یک گفتوگویی انجام شود! این باید تبدیل شود به نان مردم. نه اینکه بگوییم مقاله نوشتیم، مقاله خوب است اما کافی نیست، سخنرانی کردیم، سخنرانی خوب است اما کافی نیست، باید تبدیل شود به اقداماتی که نتیجه مناسب خود را داشته باشد، توانمندی در شما زیاد است از اینها حسن استفاده را بکنید. در پایان سخن از حضور مبارک و معنوی مدیر حوزههای علمیه کشور، عضو محترم شورای نگهبان قانون اساسی حضرت آیتالله اعرافی تشکر میکنم و همینطور از میهمانان عزیزمان از نیجریه، انشاءالله نماز هم قبول باشد و آنچه که از خدا میخواهید برای امت اسلامی محقق بشود. عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ)
دیدگاهتان را بنویسید