خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۰۴/۲۴)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
بحث ما در خطبه اول پیرامون مسئله معنویت به بحث مراقبت اخلاقی از خودمان و اطرافیانمان رسید، موضوعات مراقبه البته بسیار گسترده و طولانی است بنده امروز به خاطر اینکه روز میلاد دهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت وجود مقدس حضرت امام هادی علیه السلام است سعی می کنم مطالب خود را با بهره گیری از یک حدیث از وجود مقدس امام هادی علیه السلام خدمت شما تقدیم کنم.
امام دهم علیه السلام در روایتی که در کتاب تحف العقول از آن حضرت نقل شده است می فرماید: “إنّما الدُّنیا سوقٌ رَبِحَ فیها قَومٌ و خَسِرَ آخَرُونَ”؛ مردم آگاه باشید این دنیا یک بازاریست؛ محل معامله من و شما با خداوند متعال است. یا این است که در این معامله سود می کنیم یا ضرر؛ این مضمون روایت امام دهم علیه السلام است. پس تلقی دینی ما از این دنیا تلقی یک بازار باید باشد، اکنون من و شما در حال معامله با خداوند هستیم؛ من گوینده باید جواب آنچه که می گویم را روز قیامت بدهم شمای شنونده باید جواب آنچه را می شنوید بدهید، از همین جا شروع کنید، شبانه روز ما همین است؛ نه اینکه بگوییم اینجا معامله است و جای دیگر معامله نیست؛ سرکار می رویم همین است در خانه استراحت می کنیم با زن و بچه مشغول مراودات هستیم همین است یک ظلم یک نفر به همسرش بکند باید جواب بدهد یک ظلم به بچه اش بکند باید جواب بدهد به همسایه اش به هم محلی اش و به هر کسی، آیا ظلم جواب ندارد؟
شبانه روز معامله می کنیم با خداوند متعال، حال چه کسانی در این معامله سود می برند و چه کسانی در این معامله ضرر می کنند؟ خدای متعال در قرآن کریم در سوره مبارکه عصر -که معمولاً پایان خطبه های نماز جمعه خوانده می شود این علت دارد که گفته اند این سوره را بخوانید- این دو دسته ای را که امام هادی علیه السلام فرموده مشخص کرده؛ می فرماید: “وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ” انسان ها عموما دارند ضرر می کنند؛ خیلی به خودمان و رفتارهای خودمان خوش بین نباشیم، یک گروه استثنا شده اند که چهار ویژگی دارند اگر این چهار ویژگی را در خودمان ایجاد نکنیم جزء کسانی هستیم که داریم ضرر می کنیم، ضرر آن هم برای یک روز و دو روز و یک ساعت و دو ساعت نیست، در بازار که معامله می کنیم یک نفر اگر ورشکست هم که شده باشد می گوییم تنت سالم باشد خداوند به جای آن می رساند اما در معامله با خدای متعال این گونه نیست که بگوییم تنت سالم باشد! وقتی پرونده عملمان را به دستمان می دهند اگر ضرر کردیم بدجوری باخته ایم؛ این است که باید حواسمان جمع باشد این چهار ویژگی را مرور کنیم؛ مراقبت یعنی همین که یکی یکی برسی کنیم ببینیم آیا اینها در زندگی ما هست یا نیست.
“وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا” ویژگی اول ما در مراقبت اخلاقی بحث ایمان است، برندگان مسابقه و سود کنندگان در این بازار آنهایی هستند که اهل ایمان هستند؛ ایمان به خدا ایمان به آنچه که پیامبر خدا از جانب حضرت حق آورده است، ممکن است شما به احکام دینی نگاه کنید ببینید دوهزار واجب در رساله نوشته است، واجب است، مسلما جزء واجبات دین است بعد یک نفر می گوید من این یک مورد را قبول ندارم، از این دوهزار تا یکی را هم بگوید قبول ندارم ایمانش لطمه خورده است “إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا” بارها به برخی افرادی که در یک اعمالی کاهل هستند و می گوید قبول ندارم فوری به او میگویم این گونه نگو، بگو حال ندارم؛ برای اینکه دست کم ایمان تو لطمه نخورد، بگو قبول دارم اما حال انجام آن را ندارم؛ در این صورت یک گناه نوشته می شود آن هم گناه ترک یک عمل، اما نعوذ بالله اگر کسی گفت قبول ندارم ایمانش لطمه میخورد؛ کسی که ایمان ندارد کارش خیلی خراب می شود.
قضیه غدیر واجبی است که امام باقر علیه السلام فرمود در مورد وجوب ولایت علی بن ابی طالب چنان فریادی کشید پیامبر اکرم و صدا زد که در مورد هیچ کدام از واجبات این گونه فریاد نزده بود، حال یک کسی بگوید نمی پذیرم ایمانش لطمه می خورد “إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا” باورمان باشد به اصول دین باورمان باشد به هر چیزی که پیامبر از جانب خداوند آورده است، هرچه آورده، شاید ما تفصیلا هم اکنون یادمان نیاید برای این که بسیار گسترده است اما میگویم هر چه آورده قبول و بر روی چشم ما است؛ این می شود ایمان.
ویژگی دوم” وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ “کارهای صالح عمل صالح، همه کارهای صالح را نیت کنید انجام دهید؛ نیت غیر از اقدام است، خدایا ما دلمان می خواهد هر کدامش را بتوانیم انجام دهیم این را که می توانیم بگوییم، اینکه گفته اند ” نِیَّهُ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ” در عمل و اقدام خیلی جاها ممکن است انسان نتواند، اما دلت می خواست یا نه؟ این که دلت می خواست ارزش دارد؛ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ یعنی تمام کارهای خوب را انجام میدهد، فرد بعضی مواقع می گوید همین یکی را خداوند قبول کند بس است! خیر، کافی نیست خواست شما بیش از این باشد، همه آنچه را که خداوند گفته عمل صالح است دلمان می خواهد انجام دهیم اینکه چقدر آن را موفق باشیم خداوند خودش می داند که ما در عمل توانایی همه اینها را نداریم، اما در نیت حداقل دنبال این باشیم که هرچه می توانیم انجام دهیم.
برخی افراد که در اداره خوب جواب مردم را نمی دهند، خیلی از اینها آدم های بدی هم نیستند اما می گوید من یک کارهای خوبی کرده ام دیگر بس است! کافی نیست، نیت کنید همه کارهای خوب را، وقتیکسی می آید و با شما کار دارد بگو این هم یک فرستاده ای از جانب خداوند است میخواهد بار ما را بردارد و روز قیامت تحویل دهد، چه باری؟ بار سنگینی که ما داریم؛ برای او کار خیر انجام داده ای بنابراین روز قیامت می گوید شما برای من زحمت کشیده ای و این بار از دوش تو بر می دارد، عمل صالح را نه یکی نه دوتا، تمام اعمال صالح نیت کنیم، متاسفانه ما به خاطر اینکه زیاد مرور نمی کنیم مطالب قرآنی را بعضی مواقع در عمل صالح خیلی گنجشک روزی می شویم یعنی به اندازه دو دانه که خورده می گوید بس است، برای کار صالح گنجشک روزی نباشید بگویید من همت بالاتر از این را دارم دلم می خواهد بیشتر از این شود.
یکی از ویژگیهای جهادگران عرصه کار جهادی همین است که کوتاه نمی آید و می گوید این یکی هم کار خیر است اگر بتوانم انجام میدهم. یک مومن رو به خیری را که خدا رحمتش کند می شناختم خیلی کارهای خوبی کرده بود گاهی مثلاً یک پیشنهاد به او می دادند می گفت این را تا حالا در عمرم انجام ندادهام اجازه بدهید این را هم شریک شوم؛ برای راه قیامت یکی و دو عمل کافی نیست، بارتان را بر روی دست دیگران بدهید تا برای شما ببرند، کار خیر انجام دهید، گره گشایی از کار مردم کنید، برای هر گوشه مسیر قیامت یک چیزی نیاز داریم، وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ویژگی دوم آنهایی که ضرر نمی کنند این است که هر کار نیکی از دستشان بر بیاید کوتاه نمی آیند.
ویژگی سوم ” وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ ” حق را شناختهاند به دیگران هم می گویند حواستان باشد حق را نگه داریم، از حق حمایت کنیم، نگذارید حق جلوی چشم شما ضایع شود، این را به یک شکلی دنبال می کند، تواصی به حق این گونه است. در مسجدی رفته بودم یکی از دوستان از مومنین جانباز هم بود به من گفت فلانی چند مطلب دارم بعد گفت اینها را بگو گفتم چشم بفرمایید بعد به آقایان اهل علم گفتم اینها ما را زبان خود می دانند، زبان خیر گذار هستیم الحمدالله، زبان خیر بگذارید.
وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ یک گوشه از آن همین است که زبان خیر بگذاریم، مردم ما با همه مشکلاتی که صبورانه تحمل می کنند همیشه روحانیت را زبان خود میدانند، خیلی وقت ها می گوییم برای چه به ما می گوید مسئولش که من نیستم! خود مردم هم میدانند که ما مسئولش نیستیم اما میگویند شما زبان ما هستید به آنها بگویید ما هم ان شاء الله اداء وظیفه می کنیم، تواصی به حق یعنی ما زبان مردم باشیم برای اینکه اگر او نمیتواند مطلب خود را به یک مسئول برساند ما می شویم وسیله آن، علمایی که در این شهرها داشتیم -رضوان خداوند بر آنها باد- گاهی اوقات برای یک کاری که یک مومنی به آنها مراجعه کرده بود شب و روز را هم نمی شناختند بلند می شدند لباس می پوشیدند از خانه می آمدند بیرون و حرکت می کردند.
مردم زبان خیر بگذارید؛ اینها روز قیامت به درد شما می خورد، هرکس می تواند -از علما بیشتر توقع است- یک زبان خیری برای کسی بگذارد کوتاه نیاید؛ در روایات است یک نفر خدمت امام معصوم عرض کرد فلانی لیاقت ندارد من برای او این کار را انجام دهم، حضرت فرمود ساکت باش، کار خیر مثل باران است، برای خوب و بد مانند باران ببارید، این تعلیم ائمه ما است، نه اینکه بگوییم فلانی ارزش ندارد برای او کاری انجام دهیم! چرا ما نباید برای او کار کنیم؟ اولا مگر شما بنده شناس هستید! شاید همین نزد خداوند از دیگری عزیزتر است، ثانیا شما باران باشید ببارید هر زمینی به اندازه استعداد خود از باران استفاده می کند ائمه به ما اینگونه یاد دادهاند.
ویژگی چهارم، اگر می خواهید ضرر نکنید در این چند روز زندگی “وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ” مردم زندگی دنیا مشکلات دارد هر چه می خواهید امکانات داشته باشید فرضا میلیاردر باشد، امکانات است اما زندگی بدون دردسر نمی شود، این دردسرها را چگونه باید در مقابلش بایستیم؟ با صبر، و الا در زندگی کم میآوریم، اینکه گاهی اوقات می گوید فردی دست به خودکشی زده یعنی کم صبری کرده به جای اینکه روحیه مقاومت را در خود تقویت کند و بگوید کوه هم در مقابل من باشد من با اراده خود آن را صاف می کنم می گوید نمی توانم و کم آورده ام! اگر کسی در یک خانه را بزند بار اول باز نکنند بار دوم باز نکنند ولی وقتی مرتب و محکم میزند بالاخره باز می کنند، نگران عدم موفقیت نباشید نگران این باشید که اراده شما سستی پیدا کند، انسانی که صبر دارد پای حرفی که زده است می ایستد تا به نتیجه برسد.
وجود مقدس امام دهم نمونه صبر است ” وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا ” چون صبر کردند به مقام امامت رسیدند، خدای متعال در قرآن کریم چند بار به پیامبر فرموده صبر کن؟ مگر ما پیرو پیامبر نیستیم؟ باید استقامت داشته باشیم. امام صادق علیه السلام فرمود خداوند به پیامبر فرمود صبر کن پیامبر هم صبر کرد خداوند فرمود صبر کن باز هم صبر کرد هر چه به خودش گفتند صبر کرد و {مشرکان} گفتند مثل اینکه پیامبر کوتاه نمی آید نسبت به خدا یک حرفها و تهمت هایی را بگویید تا کوتاه بیاید، میدانید که به خدای متعال هم تهمت زدند گفتند “ولد الله” خداوند بچه دارد گفتند ” یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَهٌ ۚ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ “مگر اینها را نگفتند؟ همه اینها در قرآن است. نسبت به خدا که بی ادبی و بی احترامی کردند پیامبر گفت دیگر صبر نمی کنم، امام صادق می فرماید باز هم آیه نازل شد گفت یا رسول الله صبر کن، باید صبر کنی و مقاومت کنی و او هم صبر کرد؛ وقتی که صبر کرد خداوند فرمود ” وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا” رسول الله خودت امامی پسرعمت علی بن ابیطالب امام است حسن امام است حسین امام است ۹ امام از فرزندان امام حسین همه به خاطر صبر امام شدند.
صبر مفتاح الفرج است صبر زمینه پیروزیست صبر چیزی است که روز قیامت نگاه می کنید می بینید دست شما خالی نیست و دست شما پر است از حسناتی که به واسطه صبر خداوند در نامه عمل شما قرار داده است، صبر نتیجه اش پیروزیست ان شاء الله همه ما اهل ایمان باشیم اهل عمل صالح باشیم اهل توصیه به حق باشیم و اهل صبر و مقاومت و استقامت باشیم و خدای متعال هم ان شاء الله دست ما را بگیرد آنقدر بالا بیاورد که زمینه ظهور حضرت به دست مبارک شما مردم متعهد مقاوم صبور آماده شود.
خطبه دوم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را دعوت می کنم به تقوا و از خدای متعال میطلبیم که به حرمت این روز و این ساعت همه ما را ببخشد و بیامرزد و شفاعت امام هادی علیه السلام را نصیب همه ما قرار دهد.
” یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ”
در ایام الله دهه ولایت قرار داریم، امروز روز میلاد امام دهم ما حضرت امام هادی علیه السلام است و چهارشنبه هفته آینده روز میلاد هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت وجود مقدس باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام است که هر دو مناسبت و میلاد نورانی را به پیشگاه مقدس آقا و ولی نعمتمان امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و همه شما برادران و خواهران ایمانی تبریک و تهنیت عرض می کنم، مهمترین واقعه هفته آینده که بایستی همه در فکر بزرگداشت آن باشیم روز عید الله اکبر عید سعید غدیر خم است هجدهم ماه ذیالحجه؛ روز دوشنبه پیش رو، طبیعتاً همه این احساس وظیفه را داریم که نسبت به عید غدیر آنچه که وظیفه دینی است و باید انجام دهیم اقدام کنیم.
پیامبر گرامی در روز عید غدیر -که در سال دهم هجرت روز هجدهم ذیالحجه بوده است- وقتی خطبه را خواندند امیرالمومنین را از جانب خدا به عنوان وصی خود و خلیفه بلافصل خود امام بر همه مومنین و مومنات و ولی امر بر همه مسلمانان اعلام کردند یک سوال از مردم پرسیدند؛ به خاطر اینکه تکلیف داشت از جانب خداوند به سبب همین آیه ۶۷ سوره مائده، خدا فرموده بود باید بگویی ” بَلِّغْ ” حضرت از مومنین و مومنات زن و مرد مسلمانی که آنجا بودند سوال کرد “أَلَا هَلْ بَلَّغْتُ” آیا گفتم و به شما رسید؟ مسلمان هایی که آنجا بودند گفتند “اللَّهُمَّ بلی” بله فرمودید. حضرت فرمود ” فَلْیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ مِنْکُمُ الْغَائِب” هر کس اینجا حاضر بوده به دیگران برساند بعد فرمود “وَالْوالِدُ الْوَلَدَ” پدرها نسل در نسل به بچهها برسانند، میخواهم عرض کنم این وظیفه تبلیغ ولایت امیرالمومنین که پیامبر به دوش ما گذاشته است در روز عید می تواند در ضمن یک اجتماع باشکوه متجلی شود، ما هم میخواهیم همان را که پیامبر فرموده به دیگران ابلاغ کنیم، از این جهت همه شما برادران و خواهران و همه کسانی که شما به آنها دسترسی پیدا میکنید را دعوت می کنم برای روز عید غدیر در همین مکان حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیه السلام دو ساعت پیش از ظهر، که ان شاء الله تا مراسم را انجام دهیم می رسد به همان ساعت نصب امیرالمومنین، باید بگویند در جشن هم شیرازی ید طولا دارند فقط در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام نیست که خودشان را نشان می دهند در جشن غدیر امیرالمومنین هم غوغا به راه می اندازند.
ان شاء الله صدای شما از این حرم مطهر منعکس شود به کسانی که ماموریم پیام غدیر را به آنها برسانیم، تمام دنیا باید این پیام را بشنود، اگر منتظر ظهور هستید باید جهان انتظارش را بکشد؛ از غدیر شروع می شود؛ روز غدیر بود که چند بار پیامبر گرامی اسلام ظهور مهدی آل محمد صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین را اعلام کرد و گفت مردم از اولاد من است و می آید، این را ان شاء الله همه به دیگران هم برسانید این دو ساعت پیش از ظهر را به هر شکلی است ان شاء الله مومنین بیایند در این مکان شریف زیر پرچم حضرت احمدبن موسی همه جمع باشیم و هم عقد اخوت خود را تجدید کنیم که ما به برکت ولایت علی علیه السلام با هم برادر شدیم این برادری چیز کمی نیست، ان شاء الله برای اعلام ولایت امیرالمومنین به همه عالم برنامه ریزی کنیم و کار کنیم این جهت را خدای متعال هم توفیق خواهد داد.
روز غدیر چهار ویژگی دارد، این چهار ویژگی در قرآن است؛ در آیه سوم سوره مائده خدای متعال می فرماید “الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ” روزی که ولایت علی علیه السلام و ولایت اولاد علی علیه السلام اعلام شد و مسلمان ها ولایت پذیر شدند آن روز کفار از اینکه بتوانند اسلام را تحریف کنند ناامید شدند، روز عید غدیر روز ناامیدی دشمن است وقتی شما جمع شوید در روز عید غدیر دست در دست هم برادرانه فریاد بزنید علی ولی الله. این جایگاهی است که غدیر دارد روز ناامیدی کفار. بعد خداوند می فرماید از کافرها نترسید “فَلَا تَخْشَوْهُمْ”، امام چه فرمود؟ فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، چرا؟ چون ولایت دارید از کفار بعد از این نترسید، زیر پرچم ولایت علی و اولاد علی که هستید از هیچ کافری نترسید هرچه می خواهد قلدر باشد.
دوم ” الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ ” دین اسلام کامل نبود تا وقتی که ولایت امیرالمومنین علیه السلام اعلام شد ولایت که اعلام شد دین کامل شد. وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی ویژگی سوم روز عید غدیر این بود که نعمت بر ما تمام شد، نعمت خواب و خوراک نیست این ها را خدا برای همه قرار داده است برخی کافران بیشتر از ما می خورند و می خوابند ولی یک نعمتی به شما داده است که به آنها نداده است نعمتی که روزی ده بار در سوره حمد در نماز واجب باید تکرار کنیم و از خداوند بخواهیم “اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ” صراط مستقیم کیست؟ امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام است، از این نعمت بالاتر چیست که خداوند بخواهد به کسی بدهد؟ عنایت خدا و حمایت امیرالمومنین ان شاء الله دست شما را خواهد گرفت، قدر نعمت ولایت را بدانیم، با هیچ چیز در این عالم قابل مقایسه نیست، همه ما فریادمان این است که مهر تو را به عالم امکان نمیدهم، این محبت قیمتش بالاتر از این چیزهاست، این هم ویژگی سوم روز عید غدیر است.
ویژگی چهارم ” وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ” چون ولایت علی و اولاد علی را دارید خداوند می گوید من از شما راضی هستم، خداوند از شما راضی است ان شاء الله، این ویژگی های روز عید غدیر است، ارزش دارد که بیایم جمع شویم یا نه؟ ویژه باید جمع شویم ویژه باید جشن بگیریم ویژه باید هدیه بدهیم و شیرینی بدهیم هر کس هر چه می تواند در شکر گزاری این روز عظیم انجام بدهد که ان شاء الله خداوند به همه شما توفیق خواهد داد و بنده پیش از ظهر روز عید غدیر خدمت شما خواهم بود.
دیدگاهتان را بنویسید