بیانات در خطبههای امروز نماز جمعه شیراز ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را دعوت می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خدا ترسی
آنچه که مسلم است، سبک زندگی اسلامی و دینی ما سوای این ظاهری که همه انسانها از زندگی می فهمند دارای یک معنا و عمقی است که تفاوت میگذارد بین زندگی دینی و زندگی غیر دینی، قرآن کریم در این رابطه می فرماید: « یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَهِ هُمْ غافِلُونَ؛ آنهایی که دین ندارند و کافر هستند همین ظاهر زندگی دنیا را می فهمند و از آخرت غافل اند ».
اگر کسی خداوند و آخرت را قبول داشته باشد، یک معنویتی وارد زندگی او می شود و همه کارهای و عطر و بوی دیگری پیدا می کند، به تعبیر امام علی علیه السلام در نهج البلاغه که فرموده است: « مومنین هم در زندگی دنیا مثل دیگران می خورند و می خوابند اما این خوردن و خوابیدن به گونه ای دیگر در روز قیامت خود را نشان می دهد »؛ در روایت شریفی که از پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله در باب ماه رمضان مشهور است میبینید که ایشان فرموده است: « نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَهٌ، فرد خوابیده است اما عبادت برای او مینویسند ».
تفاوت زندگی دینی و غیردینی در این معنویتی است که همه ما بایستی تلاش کنیم، بفهمیم، یاد بگیریم و به دیگران بفهمانیم؛ مقام معظم رهبری دام ظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این مطلب را تاکید فرمودهاند که ما باید معنویت را رواج دهیم، این توجه به معنویت خصوصاً در ماه مبارک رمضان امکانش بیشتر است.
امام جعفر صادق علیه السلام در حدیثی خطاب به اسحاق بن عمار می فرماید: « یَا إِسْحَاقُ خَفِ اَللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ؛ یا اسحاق بن عمار از خداوند بترس به گونهای که خداوند را می بینی » این تعبیر می خواهد می خواهد ما را به این مقام برساند که خداوند را حاضر و ناظر بدانیم، شما در نظر بگیرید انسان کارگر کسی باشد و وقت کار، صاحب کار ایستاده باشد و نگاه کند، آن کارگر چگونه کار می کند؟ حال کاری که انجام می دهید اگر خداوند را ناظر بدانید چقدر متفاوت می شود؟ اگر خدایی نکرده گناه است که مخالفت با خداوند است از خداوند بترس بهگونهای که خداوند را می بینی، بعد فرمود : « فَإِنْ لَمْ تَرَهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ ؛ اگر شما نمی بینی خداوند که تو را می بیند ».
این دو مقام است، یک مقام این است که کسی به مرحله ای از یقین رسیده باشد که خداوند را به چشم دلش می بیند، از وجود مقدس امام علی علیه السلام سوال شد خدا را می بینی؟ او فرمود: « لَمْ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ؛ من خدایی که ندیده ام هیچ وقت عبادت نکرده ام » یعنی در مقامی بود که خدا را همیشه به چشم قلبش می دید، آن مقام، مقام بسیار بالایی است و ممکن است کسی بگوید در این درجه نیستیم، اما باور دارید که خداوند هست و می بیند که چه کاری انجام می دهید، حضرت در ادامه می فرماید: « وَ إِنْ کُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لاَ یَرَاکَ فَقَدْ کَفَرْتَ؛ اگر تو خداوند را به چشم دل نمی بینی اینگونه باید باور داشته باشی که خداوند تو و اعمال تو را می بیند اگر این را قبول نداشته باشی کافر هستی » و « وَ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ یَرَاکَ ثُمَّ اِسْتَتَرْتَ عَنِ اَلْمَخْلُوقِینَ بِالْمَعَاصِی وَ بَرَزْتَ لَهُ بِهَا فَقَدْ جَعَلْتَهُ فِی حَدِّ أَهْوَنِ اَلنَّاظِرِینَ إِلَیْکَ؛ اگر باور دارد که خداوند می داند چه کاری انجام می دهد و باز هم معصیت میکنیم او نعوذبالله خداوند را کوچک شمرده است »؛ یعنی خیلی زشت است که یک کسی بگوید خدا را قبول دارم و میدانم که به کارم آگاه است اما باز هم معصیت میکند، باید خجالت بکشد برای اینکه خیلی مواقع اگر یک بچه کوچکی به او نگاه کند معصیت نمیکند، همه چشم های دیگر را می پاید اما به خداوند که می رسد به گونه ای رفتار می کند که گویی خدای متعال نم می بیند و نه آگاه است.
اگر کسی به این مرحله برسد که باورش باشد خداوند او را می بیند، و مراعات کند تا در کارهایش خطایی از او سر نزند، به این مقام « مقام مراقبه »؛ یعنی مقام کسانی که خدای متعال را ناظر بر خود می بینند، این مضمون اگر در یک نفر تحقق پیدا کرد رفتارش در زندگی حساب و کتاب دار می شود، مانند دو راننده ای که در یک جاده رانندگی می کنند آن راننده ای که به تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه می کند به سلامت به مقصد می رسد و آن دیگری که بی توجه به تابلوهاست به درّه سقوط می کند.
خدای متعال برای زندگی ما تابلو نصب کرده است « ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ؛ هر آیه از قرآن کریم یک تابلو برای راهنمایی است » اگراین جاده مستقیم را می خواهی بروی باید این تابلوها را بخوانی و عمل کنی، اگر عمل کردی اهل مراقبت هستی و اگر حواست نبود و رفتی، آخرش درّه جهنم است.
نکتهای بسیار مهم که از آن غفلت میکنیم این است که گمان می کنیم تقوا فقط در مسجد است! خیر، تقوا برای آن مدیری است که پشت میز ریاست نشسته است، تقوا برای آن فرمانده ای است که در یک مجموعه نظامی فرماندهی می کند، تقوا برای آن کسی است که یک امضای او ممکن است چند صد میلیارد را جابجا کند، تقوا برای این افراد است.
در اولین خطبه ای که امام علی علیه السلام بعد از آنکه به حکومت رسید خوانده است می فرماید: « وَ إِنَّ الْخَطَایَا خَیْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِی النَّارِ؛ خطاهای رفتاری مدیران ما اسبهاى سرکشى هستند که سرانجام آنان را در جهنم سرنگون مى کنند » که باید این اسب سرکش را با تقوا رام کنند « أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَى مَطَایَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّهَ؛ آگاه باشید! تقوا و پرهیزکارى و اعمال صالح مانند اسب رامی است که آنها را به بهشت جاویدان، مى رساند » تقوا یعنی زمام کار دست توست؛ و در این صورت است که او می تواند بگوید هر چه کردم الحمدلله میتوانم پاسخگو باشم، حواسم به کار خودم بوده و حق مردم ضایع نکردهام.
نظام جمهوری اسلامی که برای آن شهید داده ایم، تشکیل شده است برای اینکه مدیران ما متوجه این مطالب باشند؛ وهمه ما بدانیم که در پیشگاه خدای متعال باید یک روز پاسخگو باشیم، تقوا این است. مراقبت را به عنوان یک مقام از مقامات معنوی ان شاء الله سعی کنیم در اعمال و رفتار خودمان داشته باشیم.
خطبه دوم
دهم ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که مصادف است با رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها؛ مادر مکرمه و مطهره حضرت زهرا سلام الله علیها و همسر گرامی پیامبر عظیم الشأن اسلام صل الله علیه و آله، خدمت این بانوی عظیم الشأن به اسلام و تلاشی که برای پیشبرد اسلام کرده است نباید هیچگاه فراموش شود، در روایات پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله است که حضرت خدیجه سلام الله علیها جزء زنانی است که به مقام انسان کامل رسیده است؛ این درجه بسیار بالایی است؛ این درجه را به واسطه جهاد برای پیشبرد اهداف اسلامی در راه خدای متعال – گاهی سپر پیامبر شده و سنگ خورده است و تمام اموالش را در راه اسلام هزینه کرده است – به دست آورده، شایسته است مقام این بانو را گرامی بداریم و سلام خود را تقدیم به پیشگاه مقدسش کنیم و ان شاء الله امیدوار هستیم که همه ما بر سر سفره اولیاء معصومین علیهم السلام و این بزرگان دینی در بهشت بنشینیم.
نکته دیگر در رابطه با قضایای جهان اسلام است، شما میبینید در اطراف جهان اسلام اکنون مسائلی وجود دارد و هر کدام آنها قابل دقت و بررسی و تحلیل است و نباید از اینها غافل باشیم، گرچه که اگر مومنین یک قاعده کلی را مراعات کنند لازم نیست کسانی که مسئولیت خاص سیاسی ندارد تحلیل دقیق این مسائل را بداند.
آن قاعده کلی این است، در مسائلی که در داخل کشور و خارج کشور می گذرد، یک دستور الهی برای اینکه همه ما مسیرمان را درست برویم این است که از از ولی امراطاعت کنیم؛ وجود نازنین رهبر معظم انقلاب به عنوان دیده بان امت هر وقت لازم باشد ملت چیزی را انجام دهند، تذکر میدهند و فروگذار نمیکند، و هرگاه لازم باشد نظام اسلامی اقدامی کند، ایشان تذکر میدهند، ما باید چشممان به این باشد که رهبر معظم انقلاب نگاهشان به کدام جانب است، همین قاعده کلی برای هدایت ما کافی است، اما از مسائل هم نباید بی خبر باشیم.
ذهنیت این است که ما در نماز جمعه همه این مسائل را تحلیل کنیم، به نظر بنده نمی آید که وظیفه نماز جمعه این باشد، وظیفه نماز جمعه این است که در شما جلوی ولی امر معصوم خود دست به سر گرفته اید، یعنی امام زمان تسلیم هستیم؛ امام زمان فرموده در زمان غیبتم از ولی فقیه اطاعت کنید، شما این قاعده را هر هفته در نماز جمعه تکرار می کنید با نام بردن از اولیاء امر، وقتی به اینجا می رسید بقیه آن هم خوب است که انسان آگاهی داشته باشد، اما اگر تحلیل دقیقی کسی ندارد ضرر نمیکند وقتی مطیع ولی امر است، بعضی وقتها متاسفانه می بینیم که برخی تحلیل گران از رهبر جلو می زنند یا عقب می مانند، این تحلیل ها ممکن است یک مقداری افراد را در فرمانبرداری از ولایت ضعیف کند، این هم باید دقت داشته باشیم. بنابراین بعضی مسائل را که میگویم از باب خیرخواهی برای مسلمانان است ولی جهت گیری و تصمیم مخصوص ولی امر است، این مسئله را باید بدانیم و خودمان را مطیع ولی امر کنیم؛ این یعنی آمادگی برای ظهور که همین گونه مطیع برای امام زمان باشیم.
در این راستا اخبار پاکستان را می شنوید، جابجایی نخست وزیر و انتخابات زود تر از موعد و امثال اینها، همسایه شرقی ماست؛ نگرانیم و دعا میکنیم که ان شاء الله تحولات آنجا به نفع اسلام و نظام اسلامی رقم بخورد.
همینطور مردم عزیز و شریف یمن در جبهه مقاومت واقعاً کاری کردند کارستان، هیچ وقت نمیتوانیم ۸ سال مقاومت مردم یمن اعم از زن و مرد و کودک را در راستای رسیدن به اهداف اسلامی از نظر دور کنیم، مسلماً وظیفه داریم برای پیروزی آنها دعا کنیم، الحمدلله در این ایامی که گذشت قدرت نظامی مردم یمن به لطف خدای متعال بر جبهه استکبار، که در راس آن آمریکاست و عربستان که با آمریکا دست به دست یکدیگر داده اند تا مردم یمن را اینگونه مورد ظلم قرار دهند، به جایی رسید که صحنه جنگ را متحول کردند، مجبور شدند به نوعی آتشبس را بپذیرند – دو ماه – دعا می کنیم در این ایام ماه مبارک رمضان که پیروزی قاطع نصیب مردم بزرگوار یمن شود، میدانید در آستانه ظهور یکی از پرچم های هدایت که حرکت میکند برای بیعت با امام زمان از ایمن است؛ بنابراین این کشور برای ما اهمیت ویژه دارد و ان شاء الله دعا میکنیم پیروزی قاطع یکسره پیدا کنند.
مطلب اصلی که باید بیشتر به آن دقت کنیم بحث فلسطین اشغالی است، تلآویو جایی بود که می گفتند گنبد آهنین درست کرده ایم و موشک های پاتریوت گذاشته ایم تا کسی نتواند از بیرون موشک بزند، معلوم شد که اینگونه نیست، موشکهای حزبالله و موشکهای مردم غزه رفت و خورد به آنجا و معلوم شد که این گونه نیست.
رهبر عظیم الشأن انقلاب چند سال پیش دو نکته فرمودند: اول اینکه ما به بمب اتم نیاز نداریم، رهبر معظم انقلاب مرجع تقلید است؛ سیاسی کاری نمی کند و هرچه میگوید عین واقعیت است، وقتی میگوید انجام میدهد، فرمود ما انرژی هستهای میخواهیم ولی بمب اتم نمیخواهیم و این را قول میدهیم، چرا؟ برای اینکه ما دشمن مان اسرائیل است و در اسرائیل جمعیت مسلمانان فلسطین با اسرائیلیها هستند و نمیتوان آنجا بمب زد، دوم اینکه فرموند ما باید مردم فلسطین را مسلح کنیم، امروز مردم فلسطین مسلح هستند و در درون فلسطین اسلحه زیاد است، شروع کرده اند برای اینکه متوجه کند این صهیونیستهای ظالم غاصب را که این قدر هم که خیال می کنید نیستید، همین دیشب در تقابلی که رخ داد شنیدید که ۶ نفر با گلوله زده شدند، تا الان می گفتند انتفاضه و سنگ.
رهبر انقلاب فرمودند مردم فلسطین را مسلح کنید تا از که حقی دارند دفاع کنند، چرا منتظرند گدایی از عربستان کنند؟ عربستان هم بگوید من می خواهم با رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط داشته باشم. خودتان بر روی پای خودتان بایستید، اکنون حماس نشان داده است، جهاد اسلامی نشان داده است و الان در کرانه غربی مردم نشان میدهند که ما میتوانیم مسلح شویم و خودمان از حق خودمان دفاع کنیم، صهیونیزم دارد مدعی میشود که ما نژاد برتر هستیم و بقیه نژاد ها یعنی نژاد ایرانی، عرب و هر نژاد دیگری باید زیر دست ما باشند؛ این نژاد پرستی صهیونیستی است، یک نفر باید جلوی آنها را جمع کند، و چه کسی بهتر از مردم فلسطین؟ الان این حرکت آغاز شده است و ما مطمئن هستیم که این مسیری را که رهبرمعظم نشان دادهاند به موفقیت و پیروزی خواهد انجامید و برای عزیزان فلسطینی خود هم دعا میکنیم که ان شاء الله پیروز شوند.
نکته پایانی مضروب شدن سه نفر روحانی در حرم مطهر امام رضا علیه السلام و شهادت دو نفر از این عزیزان است، گرچه به نظر می رسد که یک نفر از بین قومیت های خود ما این کار را کرده است، اما تجربه طولانی سیاسی ملت ایران دست جنایت و خیانت اسرائیل و آمریکا را برای ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی پشت این قضیه کاملا حس میکند و فریاد نهایی ما باز هم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است، مسلماً این روحانیون عزیز به واسطه کار جهادی و خدمت به مردم خداوند لیاقت شهادت را به آنها داده است، شهادت چیز کمی نیست؛ شهادت دعای هرشب روزه داران ماه رمضان است « وَ قَتْلًا فِی سَبِیلِکَ مَعَ وَلِیِّک فَوَفِّقْ لَنَا » این توفیق را پیدا کردند با زبان روزه و با لب تشنه در حرم مقدس امام رضا علیه السلام به شهادت برسند، به روح مطهر آنها درود می فرستیم، برای بازماندگان آنها از پیشگاه خدای متعال طلب صبر جمیل و اجر جزیل داریم، امیدوار هستیم ان شاء الله قاتل هم هر چه زودتر به دار مجازات آویخته شود، اما جبران این خونها که ادامه کربلای اباعبدالله الحسین علیه السلام است یک چیز بیشتر نیست و آن ظهور آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، آقا امام زمان، روحانیت بهعنوان نوکران تو و سربازان خالص تو هنوز در جبهههای نبرد با کفر و ظلم و انحراف شهید می دهند و منتظر ظهور تو هستند این نوکری را از روحانیت شیعه بپذیر و توفیق خدمتگزاری بیشتر را عنایت بفرما.
دیدگاهتان را بنویسید