نماز جمعه شیراز به لحاظ زیرساختی و سختافزاری نیازمند تقویت است
به گزارش “روابط عمومی و امور بین الملل نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور آیت الله دژکام و سایر اعضای شورا برگزار شد.
شرح بیانات آیت الله دژکام در این جلسه به شرح زیر میباشد:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
در ابتدا تشکر می کنم از حضور فعال بزرگواران اعضای شورای فرهنگ عمومی استان بالاخص استاندار محترم که جدیت خود را در صحبت هایشان نسبت به حضور سایر اعضا نیز ابراز فرمودند و امیدوارم این شورا بالاخره نقش مناسب خود را در عرصه فرهنگ استان فارس ایفا کند گرچه وضع موجود این شورا جای بحث دارد چون شوراهای فرهنگ عمومی سراسر کشور تا رسیدن به نقطه ای که هدف گذاری شده و برای آنها برنامه ریزی شده است فاصله دارند.
نکته ای خدمت عزیزان عرض میکنم که ما معمولا در قسمت های مختلف نظام که کارهای کشور را انجام می دهیم هر از مدتی بزرگداشت رسم می شود و یا برای افراد هم بزرگداشت برگزار می شود. اگر برای این بزرگداشت ها هدف و کارویژه مناسبی طرح ریزی نشود در ادامه و پس از چند سال کلیشه ای می شود و به خاطر ازدیاد مراسم به هدف مورد نظر نمی رسیم و اتلاف سرمایه بیت المال و وقت مردم نیز خواهد بود.
در خصوص نمازجمعه نیز مسئله همین است.
ما وقتی میگوییم ۴۰ سال است نمازجمعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار می شود گرچه نمازجمعه در شیراز حداقل از زمان مشروطیت تاکنون اقامه شده است اما در نظام اسلامی یک تغییر ایجاد کردیم.
تغییری که ایجاد شد یعنی یک جریان انقلابی را در نمازجمعه ایجاد کردیم مبدا تاریخ شد که کار بسیار ارزشمندی بوده است و اگر کاری می کنیم باید در استمرار حرکتی باشد که امام خمینی (ره) شروع کرده است و زنده کردن نمازجمعه مطابق با نیازهای انقلاب اسلامی است.
در این راستا بنده نکاتی را در دو بخش خدمت شما عرض میکنم.
اولا بحثی داریم در رابطه با نمازجمعه شیراز که واقعا باید به این موضوع پرداخته شود و از جناب آقای ملک مکان به عنوان یک موضوع ویژه استدعا دارم که قضیه را پیگیری کنند.
در طول سال باید یکسری کارهای اساسی انجام دهیم. نمازجمعه شیراز از حیث زیرساختی و سخت افزاری از نمازجمعه های عقب کشور هست. شما اگر به نسبت تهران و کلان شهرهای دیگر کشور حساب کنید از نظر زیرساخت های اقامه نمازجمعه شیراز در عقب ترین نقطه قرار دارد.
بنده حدود ۱۲ سال پیش مصلی نمازجمعه اصفهان را دیده ام.مسئول مصلی اصفهان حدود ۳ ساعت ویژگی های مجموعه را توضیح داد.در ۷ آیتم این ساختمان ثبت بین المللی داشت یعنی از سازه های مهمی است که در دنیا ثبت شده است و با حفظ معماری اسلامی و ایرانی ۷ شاخص ساختمان را ثبت بین المللی کردند که برای نمازجمعه و دیگر اجتماعات مردمی در این شهر مناسب و استاندار است اما ما در شیراز این جمله آیت الله ایمانی را فراموش نمیکنیم که اگر مسجد نو نبود که در زمان اتابکان ساخته شده ما جایی برای نمازجمعه نداشتیم.
یا مسجد وکیل که مربوط به چند صد سال پیش شیراز است و برای آن زمان افتخار است اما برای نمازجمعه امروز از لحاظ زیرساختی و حجم جمعیت جواب نمی دهد و با نیازهایی که امروز ما داریم هیچ امکاناتی ندارد.
یکی از کارهای اصلی ما این است که مسائل سخت افزاری و زیرساخت لازم که بدون آن برگزاری نمازجمعه با اختلال مواجه است را به سرانجام برسانیم و به نمازجمعه اهمیت دهیم.
مسئله دوم در خصوص جامعه پردازی و تمدن سازی است.
نمازجمعه به عنوان یک نهاد اجتماعی و نهاد دینی باید وظایف و کارکردهایش در جامعه و تمدن اسلامی بررسی شود.
در بحث علوم انسانی گاهی خیلی در مبانی کار غرق می شویم در حالیکه باید درگیر شویم و بگوییم نمازجمعه به عنوان یک نهاد دینی که اسلام آن را تاسیس کرده است وظایف و کارکردش چیست؟ چه نقشی در اجتماع دارد و کدام نیازها را برطرف می کند؟ یک بررسی می خواهد تا اهداف و برنامه های آن مشخص شود.
اگر این چند سرفصل را افراد وارد و متخصص توضیح دادند و تبیین کردند در ادامه می دانیم قدم بعدی چیست.
بنده از سال گذشته که در شیراز خدمت شما هستم این سوال را مطرح کرده ام که به نظر شما وظیفه نماز جمعه و امام جمعه چیست؟ پاسخ دادن به این سوال برای مردم بسیار حائز اهمیت است از این جهت که مردم باید بدانند وظیفه اجرایی بر عهده کیست، چه کسی قانونگزار است و چه کسی مجری قانون و انجام کدام کار را باید از کدام مسئول مطالبه کنند.
اینکه رهبر معظم انقلاب بیان کردند که میخواهیم تمدن بسازیم یعنی در تمدنی اسلامی که خواهیم ساخت امام جمعه در همه کارها می تواند دخالت کند؟
برای اینکه وقتی شما می گویید امام جمعه در همه کارها نقش ایفا کند توقع مردم نیز در همه چیز متوجه امام جمعه می شود ولی وقتی تقسیم کار رخ داد بنده در حیطه وظایف خود مسئول می شوم و یا دیگران در حیطه وظایف خود مسئول می شوند و آنگاه همه یاد میگیرند که پاسخگو باشند.
این سردرگرمی که امروز در جامعه ما درست شده است و در جنگ روانی و رسانه ای تلاش می کنند همه چیز را اینگونه نشان دهند که فقط یک نفر در جامعه پاسخگوست را باید درست کنیم.
تا شرح وظایف مشخص نباشد و مردم ندانند که کدام توقع را باید از چه کسی مطرح نمی توان کار کرد اما زمانی که وظایف مشخص شد بنده مطالبه اختیارات و امکانات را خواهم کرد.
ما باید از این سردرگمی بیرون آییم و به سمت تمدن سازی نوین اسلامی که رهبر انقلاب فرموده اند پیش رویم و در ادامه با همکاری یکدیگر مسائل جامعه را حل کنیم به گونه ای که وقتی کسی به عنوان توریست وارد کشور ایران می شود فقط ساختمان های قشنگ و تاریخی را نبیند و درک کند که ایرانی ها توانسته اند زندگی خود را متناسب با روزگار امروز به گونه ای سامان دهند که کار زمین مانده ای وجود ندارد و یک تمدن پیشرفته که نیازهای انسان امروز را پاسخ می دهد برپا شده است اما وضع ما اینگونه نیست و متاسفانه امروز به جایی رسیده است که فقط مثلا در اردیبهشت ماه که فصل توریست ها است در کوچه های بافت تاریخی شیراز معتادان متجاهر را به صورت موقت جمع میکنیم؛ تداوم این وضعیت بس است.
امروزه وضعیت محلاتی چون سنگ سیاه و بافت تاریخی شیراز مناسب نیست و زمانی درست می شود که در طول سال این محلات پاک باشد.
مردم در غیر ایامی که برخی محلات بافت تاریخی را برای توریست آماده کرده اید میترسند به آنجا بروند، کجای این قضیه به تمدن نوین اسلامی می خورد؟ ما می خواهیم تمدن سازی کنیم و نقش نمازجمعه در این تمدن سازی را باید بررسی کنیم و این کاری است که تا پایان سال به کمک اساتید دانشگاه و حوزه باید انجام دهیم تا تکه های گمشده را پر کنیم.
بزرگداشت نمازجمعه به این است که این مسائل پاسخ پیدا کند وگرنه ما رفتارهایی که عادتمان شده است را انجام می دهیم و هیچ گونه تغییری در جامعه رخ نمی دهد و به چنین چیزی نمی شود افتخار کرد و دلخوش بود.
اساس کار باید با یک نگاه دقیق تری شکل بگیرد.این نگاه را سعی کردیم ابتدا در ائمه جمعه ایجاد کنیم و همین جا از معاونت برنامه ریزی استانداری تشکر می کنم که در بحث برنامه ریزی و آمایش سرزمینی در جلسه ای برای ائمه جمعه سطح استان توضیحاتی داشتند.
این جایگاه را درست تبیین کنیم و متناسب با این جایگاه امام جمعه باید رشد کند برای اینکه امام جمعه ای که در برنامه ای که در استان ریخته می شود می خواهد نظر دهد باید مطالعه کرده باشد و قضیه را دیده باشد.
لازمه هر تغییر در مسائل اجتماعی این است که همه اطراف آن به نوعی خود را متناسب با تغییر به روز کنند.این حرکت الحمدالله شروع شده است و ما باید شروع کننده حرکت هایی باشیم که ۳۰۰ سال دیگر بگویند شیراز زنده و پویا بوده است.
در انتها باز از همه شما تشکر میکنم و امیدوارم انشاالله در پایان سال که مطالب را جمع بندی می کنیم شاهد یک تغییر رویکرد عمیقی در جهت جامعه پردازی و تمدن سازی اسلامی باشیم.
والسّلام علیکم و رحمهالله و برکاته
دیدگاهتان را بنویسید