شنبه, 22 آذر , 1404
9:08 ق.ظ
وحدت حوزه و دانشگاه مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی است/مهرورزی را گسترش دهیم
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، آیتالله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس امروز جمعه، بیست و یکم آذر در خطبههای نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی با اشاره به اینکه تقوا یعنی یقین داشته باشیم که خداوند بر حق نشسته است و فرمانش را اطاعت کنیم، آنگاه حمایت خود را از ما دریغ نخواهد فرمود، گفت: برخی گمان میکنند، برای رهایی از مشکلات باید به غیر از خدا پناه برد تا نتیجه رسید، حال آنکه خود را تباه میکنند و هیچ سودی نمیبرند و دست خالی بازمیگردند.
آیتالله دژکام تصریح کرد: در اوج فشارهای مستکبران برخی میگویند دست تسلیم بالا ببریم و کار را تمام کنیم. اینان گمان میکنند که اگر در برابر ظالمان و مستکبران تسلیم شوند، به مقصود میرسند، حال آنکه نخستین کار چنین کسی، تباهکردن عاقبت خویش است. خداوند در قرآن فرموده است که بر من توکل کنید اما او به غیر خدا تکیه میکند. خداوند قسم خورده است که چنین کسانی را ناامید سازد.
وی به بیان حضرت علی(ع) در خطبه ۱۹۳ نهجالبلاغه در خصوص صفات متقین اشاره کرد و افزود: امیرالمومنین علی (ع) فرمود “فَالْمُتَّقُونَ فِیهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ؛ مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْیُهُمُ التَّوَاضُعُ، غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ”.
امام جمعه شیراز ویژگی دیگر متقین در کلام مولا را “غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ”، چشمپوشی از حرام مطرح کرد که مستقیماً از قرآن کریم گرفته شده است و سپس تصریح کرد: این دستور الهی است(آیه ۳۰ سوره نور) که به پیامبر فرمود به مؤمنان بگوید چشم خود را پایین بیندازند. همیشه هر انسانی در معرض نگاه حرام قرار دارد؛ کسی نامحرم است، گاهی انسان وارد محیطی میشود که مناسب نیست. خداوند دستور داده که مؤمن به ناموس دیگران خیره نشود؛ این نشانه مومن است.
آیتالله دژکام بیان کرد: بسیار ارزشمند است که کسی در سن جوانی، در اوج شهوت و قوای جنسی، دیگران به او میگویند چشمش پاک است و به ناموس مردم خیره نمیشود؛ دستور خدا را اطاعت میکند و حیا دارد؛ همانطور که هیچکس دوست ندارد دیگران به ناموس او نگاه کنند.
نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: روایات فراوانی از اهل بیت علیهمالسلام درباره کنترل چشم و پرهیز از نگاه به نامحرم رسیده است؛ وجود مقدس پیامبر خاتم، حضرت محمد صلیالله علیه و آله و سلم فرمود: «النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ» نگاه حرام، تیری از تیرهای مسموم ابلیس است. ابلیس، دشمن قسمخورده شما، کمانی دارد و تیرهایی به سوی شما پرتاب میکند؛ یکی از آنها نگاه حرام است.
وی گفت: اگر کسی از خدا بترسد و نگاه نکند، پیامبر گرامی می فرماید که خداوند به او ایمانی عطا میکند که شیرینی آن را در قلبش احساس میکند.
امام جمعه شیراز افزود: در روایت دیگری از پیامبر(ص) آمده است در روز قیامت همه چشمها گریانند مگر چند چشم که یکی چشمی که از حرام بسته و به ناموس مردم احترام گذاشته است، آن چشم در قیامت گریان نیست. همچنین چشمی که در راه طاعت خدا، شب بیدار بوده است؛ خوشا به حال کسانی که برای پاسداری و حراست از مرزهای کشور اسلامی نگهبانی میدهند تا دیگران در امنیت باشند.
نماینده ولی فقیه در فارس در خطبه دوم نمازجمعه شیراز ضمن توصیه دوباره همه به تقوا، به پیشرو بودن سالروز شهید آیتالله مفتح اشاره کرد و گفت: این شهید سعید هم در حوزه علمیه توفیق تربیت شاگردان برجسته داشت و هم در دانشگاه به مقام استادی نایل شد و در هر دو سنگر، منشأ خیر و برکت و بیداری امت اسلامی بود. این روز بهنام «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است؛ امری که قطعاً باید در گام دوم انقلاب اسلامی برای تحقق آن در همه سطوح و افقها تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه، ضرورتی حیاتی برای حرکت امت اسلامی به سوی تمدنسازی نوین اسلامی است، افزود: اگر هدف ما برپایی تمدن نوین اسلامی در جهان است، آبشخور این تمدن باید حوزه علمیه و دانشگاه اسلامی باشد. اگر این دو بال با هم پرواز نکنند و پای کار نباشند، تلاشهای دیگران به ثمر نخواهد رسید.
امام جمعه شیراز افزود: لازم است مسیر مبارکی که پیش از انقلاب با مجاهدت بزرگانی چون شهید آیتالله مطهری و شهید مفتح و امثال ایشان در سالهای پیش از انقلاب آغاز شد، با جدیت ادامه یابد تا به نقطه مطلوب، یعنی برپایی تمدن نوین اسلامی، برسیم.
وی همچنین به پیشرو بودن روز پژوهش در ۲۵ آذرماه اشاره کرد و گفت: پژوهشهای ما در حوزه و دانشگاه باید در جهت تحقق همین اهداف والای دینی و تمدنی باشد. گاه پژوهشگران قلم به دست میگیرند، در آزمایشگاهها جمعبندی میکنند و طرحهای پژوهشی انجام میدهند و نتایج ارزشمندی ارائه میکنند اما متأسفانه بخش قابل توجهی از این دستاوردها بیش از آنکه گرهای از مشکلات امت اسلامی بگشاید، در خدمت پیشبرد تمدن غربی است.
آیتالله دژکام ادامه داد: البته غرب برای جذب استعدادهای ما برنامهریزی مرتب و دقیق کردهاند، جوایز ویژه برای مقالات، نمایهسازی در پایگاههای خودشان و تبلیغ اینکه افتخار است چند مقاله در مجلات و پایگاههای استنادی آنها منتشر شود. ما منکر ارزش این فعالیتهای پژوهشی نیستیم، اما این فعالیتها در حل مشکلات کشور و امت خودمان تأثیر چندانی ندارد و بیشترین سود را دیگران میبرند. گلچینی از دانشجویان و پژوهشگران نخبه ما انجام میدهند، بورسیه میدهند و استعدادها را جذب میکنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: البته این موضوع در مراکز عالی تصمیمگیری نظام نیز پیگیری شده است، اما همچنان انتظار داریم در نظام ارتقای اساتید و امتیازدهی پژوهشی، برنامهریزی شود که اولویت با پژوهشهایی باشد که بیش از آنکه به درد دیگران بخورد، مشکلات کشور خودمان را حل کند. این همان مسیری است که ما را به تمدن نوین اسلامی و عزت و عظمت روزافزون ایران و امت اسلامی میرساند.
آیتالله دژکام در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که اگر قرار است وحدت داشته باشیم و به پیشرفت کشور و امت اسلامی بیندیشیم، بستر اصلی این حرکت چیست، گفت: در این مجال میخواهیم ادبیات تقریباً ۶۰ تا ۷۰ ساله در میان نسل انقلابی را کمی به چالش بکشم. در این مدت، بین افراد انقلابی اوج مطالبه ما «عدالت» بود؛ عدالت البته ارزشی والا و غیرقابل انکار است، اما ادبیات قرآن و ادبیات اصیل ایرانی چیزی فراتر و عمیقتر از عدالت در خود دارد که ما کمتر به آن پرداختهایم که من میخواهم آن را «مهرورزی» بنامم.
وی با یادآوری ابیاتی از حافظ و سعدی در خصوص مهرورزی که از قرآن برگرفتهاند، تأکید کرد: مهرورزی پیامبر(ص)، قرآن و حافظ و سعدی، مهرورزی انقلاب و شهدای ماست. در ادبیات انقلابی ما مهر ورزی جای لازم خود را پیدا نکرده است چون تحت تأثیر جریانهای چپ، بیش از مهرورزی بر عدالت تأکید شد؛ حال آنکه تا مهرورزی نباشد، عدالت هم بهطور کامل استقرار نمییابد.
آیتالله دژکام با بیان اینکه حکمرانی در شیراز بر پایه مهرورزی است، تصریح کرد: امروز بشریت حتی عدالت را هم فراموش کرده است. اگر عدالت بود، چرا بر سر مردم مظلوم غزه این مصیبتها میآید؟ اگر عدالت بود، چرا قلدران عالم در گوشهوکنار دنیا تهدید میکنند که «یا تسلیم شوید یا شما را نابود میکنم»؟
وی با تصریح اینکه مهرورزی فریاد و پیام انقلاب، قرآن، امام راحل، رهبر معظم انقلاب و شهدای ماست، گفت: همین مهرورزی کار عالم را به صلاح میکند، کودکان مظلوم غزه را نجات میدهد و گرسنگی و ظلم را از جهان ریشهکن میسازد.
امام جمعه شیراز خطاب به عموم مردم تأکید کرد: اگر هیچکس به شما رحم نکند، حداقل خودمان به یکدیگر رحم کنیم. بانوان ما که خانههای خود را با محبت و رحمت میچرخانند، این محبت را در جامعه هم گسترش دهند.
آیتالله دژکام با تأکید بر اینکه باید به یتیمان، نیازمندان و گرفتاران کمک کنیم، از کاسبان خواست تا با مردم مهربان باشند و تا جایی که میتوانند به افراد کم بضاعت تخفیف ارائه دهند چرا که هر چقدر به خلق خدا رحم کنیم، خداوند هم چندین برابر رحم را به ما خواهد کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود به نزدیک شدن ماه رجب و شعبان و رمضان اشاره کرد و بر ضرورت آماده کردن خود برای میزبانی این ماههای مبارک تأکید کرد.
دیدگاهتان را بنویسید