چهارشنبه, 21 آبان , 1404
1:49 ب.ظ
ارتباط و تعامل با نسل جدید نیازمند بازخوانی مداوم است
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، آیت الله دژکام صبح چهارشنبه در دیدار با معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم درویشی است که اگر خرسندی همراهش باشد، سود اصلی را دارد، گفت: روحانیون نیز کارشان تعلیم و تربیت است، هرچند به شکلی دیگر. در این کار شاید «نداری» باشد، اما لذتِ انجام دادنِ کارِ مفید، تجربهای است که هر معلمی آن را حس میکند. باید این خرسندی از تأثیرگذاری را در میان جامعهی معلمان گسترش دهیم.
وی ادامه داد: به نظر من، بدون چنین انگیزهای، تغییر و تحول ممکن نیست و باید انگیزه را در مجموعه معلمان و مربیان افزایش دهیم تا به کار خود ایمان داشته باشند و از تأثیرگذار بودن آن ناامید نشوند.
امام جمعه شیراز با اشاره به این نکته که در عرصه کار پرورشی با مسئلهی آموزش مفاهیم مواجه هستیم، افزود: عمده بستههای فرهنگی و پرورشی موجب افزایش دانش در زمینه تربیتی میشوند و این امری ضروری و ارزشمند است و این آگاهی را تقویت میکند مانند بستههایی مثل ایران قوی، روایت فتح که تولید شده معمولاً به افزایش آگاهی کمک میکنند.
آیت الله دژکام گفت: باید کاری کنیم که مخاطب، پس از کسب دانش و آگاهی، به آن گرایش پیدا کند و حرکت درست را آنگونه که ما معتقدیم انتخاب نماید زیرا انسان واقعی در دانش و انتخابگری خود را نشان میدهد.
وی ادامه داد: در یک جلسه خانوادگی، وقتی با جوانان و نوجوانان صحبت میکردم، متوجه شدم بسیاری از آنان تصور میکنند که ما نسل قبل، به اجبار کاری انجام میدادیم، در حالیکه انتخاب کرده بودیم. والدین و مربیان نیز گاه همین اشتباه را تکرار میکنند و میگویند کار باید با دستور انجام شود؛ اما حتی اگر بهترین چیز هم ارائه شود، وقتی به اجبار باشد، مقاومت ایجاد میکند. باید اجازه دهیم فرزندانمان ابتدا ببینند، خود انتخاب کنند و سپس بپذیرند. اگر از این گام دوم غفلت کنیم، تمام زحمات بخش نخست بیاثر میشود.
نماینده ولی فقیه در فارس افزود: من به جوانان گفتم ما زمانی انتخاب کردیم و شما نیز اکنون مختارید؛ اما باید مسئولیت انتخاب خود را بپذیرید. همه در درونشان به ارزشها احترام دارند، اما اگر به اجبار چیزی به آنان تحمیل شود، در برابرش مقاومت میکنند. ما انتخاب کردیم، اما نسل بعد باید خود برگزیند و پای انتخاب خود بایستد.
آیت الله دژکام گفت: در فضای تربیتی، بهجای افزودن مطالب متنوع، باید نکتهای را پیش روی او بگذاریم تا خودش انتخاب کند و سپس سراغ مطلب و نکته بعدی برود؛ مانند پازل یا جورچینی که خود فرد با انتخابهایش تکمیلش میکند. اگر مطلب را تحمیل کنیم، مسیر ادامه پیدا نمیکند.
وی ادامه داد: معلمان باید بیاموزند که چگونه مطالب را ارائه تا دانشآموزان آن را بپذیرند؛ این مهارتی مهم است. گاهی معلمان آن مطلب را به اندازه کافی درک نکرده و در نتیجه، پذیرش آن برای مخاطب دشوار میشود. در چنین مواقعی باید با صداقت بگوییم نیاز به مطالعهی بیشتر دارم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مهارت واقعی معلم در تربیت آن است که بگوید من نیز همچون شما در جستوجوی حقیقت هستم، افزود: کار معلمی با بستههای آموزشی و پرورشی و ابلاغ صرف سازگار نیست. معلم باید جوینده حقیقت باشد و وقتی دانشآموز حس کند معلمش دقیق و صادقانه دنبال حقیقت است، همراهی میکند. مهارت پرورش روحیهی انتخابگری و تربیتِ انتخابگرِ خوب را باید تقویت کنیم.
آیت الله دژکام گفت: در روزگار فناوری، که دانشآموز ده برابر از ما به اطلاعات دسترسی دارد و روشهای جستوجو را بهتر از ما بلد است. باید وارد گفتوگو با او شویم، از او بپرسیم، حتی درباره نرمافزارهای هوش مصنوعی که استفاده میکند و اینگونه به جای اینکه مقابل شما بایستد به کمک شما آمده و همراهی میکند.
وی ادامه داد: بچههای نسل جدید هوش بالایی دارند؛ آنان فرزندان ما هستند اما شیوه ارتباط با آنان نیازمند بازخوانی و بازآموزی مداوم است وگرنه در تعامل با آنان دچار ضعف میشویم و در مقابلشان کم میآوریم. اگر به جای تقابل، به تعامل برسیم، همراهمان خواهند شد. البته همیشه مخالفانی وجود دارند، ولی تعدادشان اندک است؛ متأسفانه گاهی رفتار همان اقلیت را به کل جامعه دانشآموزی تعمیم دادهایم.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه معلم باید با زمزمهی محبت وارد شود و انس بگیرد، بهویژه در حوزهی پرورشی. افزود: شرایط ما بد نیست؛ افرادِ بیاعتنا به ارزشها اندکاند. بیشترِ دانشآموزان دل در گرو ارزشها دارند، فقط دوست دارند دیده شوند و نقشآفرینی کنند. باید مهارتِ ایجاد این احساسِ دیده شدن را به معلمان بیاموزیم. اگر معلمان از نظر تربیتی بهروز شوند، نتایج مطلوبی خواهیم گرفت.
آیت الله دژکام در پایان تصریح کرد: بچههای نسل جدید ما مخاطب خود را میفهمند؛ اگر با مهارت و همدلی وارد شویم، همراهی میکنند. این نسل بد نیست؛ فقط اگر احساس کنند کسی برایشان «قیافه» میگیرد، متقابلاً همان رفتار را نشان میدهند. بیایید مهارتها و روشهای معلمی را مرور کنیم و هرقدر بر نیروی انسانیِ ماهر و آموزشدیدهی تربیتی سرمایهگذاری کنیم، نتیجهی بهتری خواهیم گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید