مراسم جشن ولادت امام حسن مجتبی(ع) در شهرستان جهرم
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، مراسم جشن ولادت امام حسن مجتبی(ع) با حضور آیت الله دژکام در شهرستان جهرم برگزار گردید.
متن کامل سخنان آیت الله دژکام در این مراسم به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود “الحَسَنُ و الحُسَینُ إمامانِ قاما أو قَعَدا”، حسن و حسین دو امامند ؛ چه قیام کنند، و چه قیام نکنند .
در ابتدا میلاد سرتاسر نور، سعادت و سرور حضرت امام حسن مجتبی (ع) را به پیشگاه مقدس حضرت بقیهالله الاعظم ولی عصر امام زمان ارواحنافداه و نائب برحقش وجود با برکت رهبری انقلاب اسلامی(دام ظله العالی) و همه دوستداران اهلبیت عصمت و طهارت بالاخص شما برادران و خواهران ایمانی که در این مجلس ارزشمند به احترام امام حسن مجتبی(ع) جمع شدهاید تبریک عرض میکنم و از خدای متعال میخواهم که به حرمت حضرت مجتبی حسن (ع) رفع هم و غم و گرفتاری و پریشانی از همه امت اسلامی بالاخص گرفتارانی که التماس دعا داشتهاند و آنهایی که در این مجلس به آرزوی برآورده شدن حاجتی آمدهاند انشاءالله خدا حاجتشان را برآورده کند و مشکلاتشان را برطرف کند و هم در دنیا و هم در آخرت از برکات وجود امام حسن مجتبی(ع) بهرهمند باشیم.
حدیث شریفی هست از پیامبر گرامی اسلام که مرحوم ابن شهرآشوب در کتاب شریف “مناقب” وقتی حدیث را نقل میکند تعبیر “المجمع علیه” را بکار برده یعنی روایتی هست که هم شیعه و هم سنی این روایت را از وجود مقدس خاتم انبیا محمد(ص) نقل کرده اند.حدیث از نظر مضمون بین همه ما مشهور است و همه آشنا هستیم که حضرت فرمود “الحَسَنُ و الحُسَینُ إمامانِ قاما أو قَعَدا” که معنای آن این است که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر دو امام هستند چه بنشینند و چه برخیزند.چه قیام کنند و چه آرام باشند در هر دو صورت امام هستند و جایگاه امامت آنها برای امت باید شناخته شده باشد.
در مورد این حدیث چند نکته را میخواهم خدمت شما یادآور شوم که جزء مبانی تفکر شیعی ما هست و نباید هیچ وقت از خاطر ما بهعنوان شیعه بیرون برود.
مسئله اول وجوب نص بر امام معصوم است.امام معصوم همیشه از ناحیه امام قبلی تنصیص و مشخص میشود و اگر این نباشد تشخیص امام معصوم برای ما امکانپذیر نیست برای اینکه عصمت مقامی نیست که ما بتوانیم تشخیص دهیم و خدای متعال بندگانش را میشناسد و ائمه دوازدهگانه ما معصوم هستند.امام معصوم باید با نص امام قبلی مشخص شود، این است که پیامبر که امامت امت اسلامی را بهعهده داشت به دستور خدای متعال در غدیرخم امیرالمؤمنین را تعیین کرد و بعد از امیرالمؤمنین یازده فرزند معصوم از اولاد امیرالمؤمنین را مشخصاً اسم برد و تأیید کرد و در حدیث لوح فاطمه(س) نیز دوباره جبرئیل لوحی از آسمان آورد که دوازده امام بعد از پیغمبر اکرم به اسم، رسم و خصوصیاتشان ذکر شده بود و هر امامی از ائمه ما وقتی میخواسته به شهادت برسد و از دار دنیا برود امام بعدی را معین فرموده است.
در این مورد بنده در خدمت شما مردم شریف صحبتهای خیلی طولانی کردم چون حدیثی از وجود مقدس امام رضا(ع) است که هم در کتاب شریف اصول کافی نقل شده و هم در کتاب شریف تحفالعقول این حدیث که امام رضا علیهالسلام در مرو خراسان مقام امامت را توضیح داده است که یک کتاب و رساله حساب میشود و بنده طی دو یا سه سال در خطبههای اول نماز جمعه حدیث امامت منقول از امام رضا(ع) را خدمت شما گفته ام.عمده بحث امام رضا(ع) در آن حدیث که خیلی مطالب دارد سر این است که مردم نمی توانند امام معصوم را تعیین کنند و خدا باید معرفی کند و خلیفه خدا که پیغمبر است باید معرفی کند و غیر از این نمیشود.
در این حدیث امام رضا (ع) چندین بار تصریحاً می فرماید درمورد عصمت امام هیچ کس غیر از خدا نمیداند که چه کسی معصوم است و این عصمت را خدا خبر دارد و خدای متعال به پیغمبرش اطلاع میدهد و پیامبر برای مردم در روز عید غدیر خم اعلام فرموده است و این نکته اول است.
پس پیامبر گرامی فقط امیرالمؤمنین را روز عید غدیر معین نکرده بلکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را هم معین کرده است و بعد فرموده ۹ امام از نسل امام حسین(ع) است که ۱۲ امام را تشکیل می دهند.همه شما میدانید که امروز ما زیر پرچم امام حی، زنده و غائب یعنی وجود مقدس امام زمان(عج) هستیم.
نکته اول این بود که عرض کردم و بدون تنصیص و نام بردن از جانب امام قبلی امام بعدی در اعتقاد ما امامیه مشخص نمیشود اما نکته دوم حضرت فرموده است امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر دو امام هستند و معنای این امام را مقداری باز کنیم.مقامات امام چند مورد است و نباید با هم اشتباه کنیم.یکی از مقامات امام این مقام معنوی امام است و ما با قبول کردن و ایمان آوردن به دوازده امام و امروز به حضرت ولی عصر از این نعمت برخوردار هستیم.این نعمت کی تمام شد؟روز عید غدیر به وسیلهی تعیین این دوازده امام نعمت تمام شد.
این نعمت چیست که آن روز تمام شده است؟جملهای را از بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امامخمینی(ره) خدمت شما نقل می کنم که خوب دقت داشته باشید.حضرت امام خمینی(ره) میفرمایند امامت معصوم که به اعتقاد ما جزء ایمانمان است این گونه است که که اگر کسی قبول نداشته باشد ولو نماز را تماماً طبق دستورات شیعه بخواند ولی نعوذبالله امام زمانش را نمیشناسد نماز چنین شخصی قبول نیست و نماز به برکت اعتقاد به امامت ولیعصر قبول میشود.
در روایات و دعاهای متعدد دیگری مضمون این سخن هست که “بِالْإِمَامِ تَمَامُ الصَّلَاهِ وَ الزَّکَاهِ وَ الصِّیَامِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ”، همه این موارد بدون اینکه امام را قبول داشته باشید قبول نیست. به مکه رفته و طبق دستور مرجع شیعه عمل کرده است و امامش را نمیشناسد و حج او قبول نیست.این را بنیانگذار جمهوری اسلامی بهعنوان یکی از مراجع بزرگ شیعه تصریحاً فرموده است که حواستان باشد که امامت برای آن دوازده معصوم وقتی میگوییم یک بخش این است که باید ایمان داشته باشید به این که آنها از جانب خدا امامت دارند و به واسطه این ایمان عبادات شما قبول میشوند.
نعمت از این بالاتر؟”أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی” این نعمت فراهم شد و به واسطه این اعتقاد دین کامل شد.اعتقاد و باور به امامت امام حسن مجتبی(ع) که شب تولد ایشان است باعث میشود نمازی که میخوانیم قبول شود.
از امیرالمؤمنین علی(ع) در کتاب شریف اصول کافی اینگونه نقلشده است که حضرت فرمود وقتی میخواهید نماز بخوانید قبل از شروع به نماز این دعا را بخوانید که مستحب است ” اَللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أُقَدِّمُهُمْ ” خدایا من رو به سوی تو کردم و به برکت پیغمبر و اهل بیتش آمدم و آنها را جلوی نمازم میگذارم و وقتی آنها را جلودار نماز قرار می دهید زمینه قبول نماز میشود.
نماز به ظاهر خیلی پاکیزه اش نیست گرچه نماز باید صحیح خوانده شود و طبق فتوای مرجع خوانده شود ولی برای قبول شدنش اگر کسی امامت را باور نداشته باشد قبول نیست و این یکی از مقامات امام معصوم است.امروز اگر کسی تا امام یازدهم را بگوید اما امام دوازدهم را که امام زمان ارواحنافداه است نگوید و اعتقاد نداشته باشد هرچه نماز بخواند قبول نیست.
همیشه خدای متعال عَلم هادی و امام معصوم در بین بشر قرار میدهد و بشر به واسطه آن امام معصوم عباداتش قبول میشود و این مقام امامت است در عالم معنا ب اندازه فهم ما و به اندازهای که ما باید معتقد به آن باشیم.
یک جنبه امامت بنابراین مسئله رابطه بودن امام بین بنده و خدا است که وساطت میکند و رابط میشود و اعمال و عبادات به برکت او قبول میشود.
اما امامت یک جایگاه و مقام دیگر هم دارد که باید به آن توجه داشته باشیم و آن این است که هر کس امام شد “مفترض الطاعه” است یعنی واجب است بر بقیه مردم که از او اطاعت کنند.
در زمان امام حسن مجتبی(ع) شیعه امتحان شد و بسیاری از شیعه ها این امتحان را بد دادند و اطاعت از امام حسن مجتبی(ع) بر آنها واجب بود و اطاعت نکردند.مگر پیامبر نفرمود امام حسن(ع) امام است چه قیام کند چه بنشیند امام است و حضرت هر دو را انجام داد و در هر دو شیعه نمره بد گرفتند و رفوزه شدند.وقتیکه امیرالمؤمنین علی(ع) شهید شد امام حسن مجتبی(ع) در کوفه منبر رفت و خطابه خواند تا مردم جمع شوند وبه جنگ با معاویه بروند اما یک عده کوتاهی کردند و حرف گوش ندادند.امام یعنی کسی که اطاعت از او واجب است و کسانی که حرف گوش ندادند نمره نگرفتند و در روز قیامت روسیاهی دارند.قضایا شش ماه طول کشید و جنگ و گریز بود و بعد از شش ماه امام حسن مجتبی(ع) قرارداد ترک جنگ نوشت و باز هم در اینجا عدهای اطاعت نکردند و ادعای شیعه گری هم داشتهاند.نه آن روزی که حضرت قصد جنگ داشت همراه ایشان شدند و نه آن روزی که قصد ترک مخاصمه داشت.
این فرض طاعت امروز برای جامعه ما، برادرها و خواهرها مسئلهای است که باید یاد بگیریم.آن مقام معنوی مخصوص خود حضرت بقیهالله است ولی این فرض طاعت را خود حضرت به نائبش داده است و فرموده در زمان غیبت مراجعه کنید به نواب عام و هرچی گفتند گوش دهید و اگر ما برگشتیم و اطاعت نکردیم همان جرم که در زمان امام حسن مجتبی(ع) برای عدهای شیعه ثابت شد برای ما هم ثابت میشود و اصل کاری که دشمنان امروز انجام میدهند همین است یعنی دشمن اسلام و تشیع متوجه شده است که اگر می خواهد کاری کند تا نظام اسلامی لطمه بخورد باید این اطاعت از نائب امام زمان(عج) را به هر بهانه ای از جامعه بگیرد.
در طول تاریخ تشیع کمتر برههای بود که این گونه امتحاناتی شود.در مسائل اقتصادی میبینید چه غوغایی میشود، چه گرفتاریهایی درست میشود و میخواهیم مسئله اقتصادی را سامان دهید در عرصه فرهنگی چه اوضاعی درست کرده اند؟ متدینین بسیار رودست می خورند و شیطان کارهایی انجام می دهد تا رودست بخوردند.در همه این اوضاعی که هست اطاعت از نائب امام زمان(عج) واجب است و غیر از این نباید کاری بکنیم و هر کاری غیر از این انجام دهیم برای دنیای ما ناکامی است و برای آخرت هم روسیاهی است.به یک تعبیری امروز مانند صحنه جنگ صفین هستیم؛ روزی که ما انقلاب کردیم و گفتیم دیگر با اسرائیل رابطه نداریم و نباید اسرائیل وجود داشته باشد چه قدر آنها ادعا داشتند؟امروز رؤسای اسرائیل اعتراف میکنند که معلوم نیست به هشتاد سالگی برسند و این گفته خودشان است.امسال شعار روز قدس که جمعه هفته آینده می باشد این است که قدس در آستانه آزادی یعنی این قدر نزدیک شدیم.همان لحظه ای که مالکاشتر داشت به خیمه معاویه نزدیک میشد تا کار را تمام کند چه کردند؟مگر قرآن سر نیزه نکردند؟خیال میکنید امروز قرآن سر نیزه نمی کنند؟میکنند و حواسمان نیست و به بهانه دینداری خوارج مقابل امیرالمؤمنین ایستادند و گفتند قرآن سر نیزه است چرا میجنگید؟امروز رهبر معظم میفرماید که ما باید دشمن را بشناسیم، وقتی دشمن نقشه میکشد برای اینکه ما را به نحوی زمین بزند در نقشه دشمن و به نفع دشمن بازی نکنیم و این زیرکی و حواس جمع میخواهد.برای امام حسن(ع) هم اطاعت نکردند.
یکی از صحنههای افتخارآمیز برای شما مردم این است که رهبری در همین دو سه ماه اخیر الحمدالله در دو سه بار نگاه به شما مردم که کرده خشنود بوده است، این نائب امام زمان(عج) است که خشنود است.
دشمنان گفتند کاری میکنیم که همه زنها حجاب از سر بردارند و همه تلاش خود را کردند تا تعداد خود را به اندازه باحجاب ها نشان دهند و نتوانستند.نمی گویم بیحجاب ها کم هستند اما طبق نظرسنجی در ایران و خارج از ایران هشتاد درصد بانوان ایران پای حجاب ایستاده اند.آنها اکثریت نیستند و مقام معظم رهبری فرمود دیدید که زنهای ایرانی پای حجاب ایستادند.
حالا در این عرصه جنگ دشمن بسیار نقشه میکشد و امتحان برای ما امتحان آسانی نیست اما مردم ما انصافاً مردمی هستند که انشاءالله همانطور که نائب امام زمان به رخ دشمن کشید و فرمود دیدید که مردم ایستاده اند و در اجلاس خبرگان رهبری معظم فرمود حجت بر همه تمام است برای اینکه در بیست و دوم بهمن با همه مشکلات مردم آمدند و دوباره با اسلام و آرمانهای اسلامی بیعت کردند و این حجت را بر همه تمام میکند.درود بر شرف، غیرت و مردانگی این مردمی که مورد دعای پیغمبر هستند و پیامبر فرمود در آخر الزمانی قومی می آیند که برادران من هستند و با همه سختیها و بلاهایی که در اطرافشان وجود دارد پای ارزشهای دینی میایستند.
امروز وجود بابرکت رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنه ای دام ظله العالی نیابت از امام زمان (عج) دارد و حضرت فرموده حرف ایشان را گوش دهید. چرا باید حرف امام زمان(عج) را گوش دهیم؟چون قرآن فرموده که” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ”.کسی که اطاعتش را قرآن واجب کرده است، امروز من و شما در این بخش از قضیه امامت مورد امتحان هستیم و امتحان آسانی نیست.
پس معنی امامت را در دو قسمت عرض کردم، یکی امامت به معنی واسطه بین ما و خدا برای قبولی اعمالمان که الان امام زمان ارواحنافداه درحال غیبت برای ما این کار را انجام میدهد و قسمت دیگر که فرمان می دهد و باید اطاعت کنیم که در زمان غیبت نائب گذاشته است و فعلاً حرف نائب امام را باید گوش دهید.
دیدگاهتان را بنویسید