خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۱۰/۳۰)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
فراموش نکنیم دنیا گذاشتنی و رفتنی است، گرچه دوست نداشته باشیم از این دنیا برویم، آخرت دار بقاست هر چه کشتهایم در آخرت درو خواهیم کرد؛ بنابراین اگر خوبی کنیم خوبی خواهیم دید و اگر خدایی نکرده بدی کنیم بدی خواهیم دید، اصلیترین مایه کار، حرکت و جنبش مردم ایران در انقلاب اسلامی همین چهارچوب اعتقاد به معارف دینی، همان موضوعی که در خطبههای اول مرور می کنیم.
اگر در باب معارف انقلاب اسلامی از توحید سخن میگوییم؛ توحید چیزی است که در دنیا و آخرت برای انسان موجب سعادتمندی میشود، عرض کردیم محل دعوا توحید در حاکمیت بوده است درحالیکه توحید در خالقیت را بسیاری از افراد پذیرفتهاند؛ چرا که ربطی به دنیاطلبی آنها ندارد، آن چیزی که باعث اختلاف میشود این است که شما بگویید چون خداوند یکی است باید حکم خداوند در جامعهی انسانها اجرا شود، اینجاست که دعوا درست میشود چون دیگرانی که طاغوت هستند میخواهند خودشان حکمفرمایی کنند کاری با خداوند و فرمان خداوند ندارند!
این دعوای طولانی تاریخ بشر را اگر بررسی کنیم متوجه میشویم که عموماً انبیا در قضیه حاکمیت فرمان خداوند در جامعه بشری با دیگران دعوا کردند؛ عموم ادیان معتقد هستند حاکمیت جامعه باید دست خداوند باشد، خوب است در این مسئله دقتی داشته باشیم، اکنون کسانی که می گویند ما قدرت اصلی در دنیا هستیم، دلشان نمیخواهد این حاکمیت برای خداوند اثبات شود، دعوای ما با آمریکا، انگلیس و فرانسه برسر همین است، اینکه اروپا سپاه را تحریم می کند به این دلیل است که سپاه پاسدار انقلاب اسلامی است و میگوید میخواهم حاکمیت خداوند را جلو ببرم، و آنها با حاکمیت خداوند مخالفاند و به هر شکلی با این مبارزه میکنند.
قرآن کریم این مسئله که حاکم باید از جانب خداوند تعیین شود را برای ما توضیح داده است؛ در آیات ۲۴۶ و ۲۴۷ سوره مبارکه بقره خداوند در رابطه با بنی اسرائیل، امت حضرت موسی علیه السلام می فرماید: “أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِکًا نُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ” آیا نمیبینی که بنیاسرائیل به پیامبر خود گفتند یک رئیس میخواهیم تا در راه خداوند در سایه فرمان آن رئیس بجنگیم، این یعنی حاکمِ از جانب خداوند باشد، پیامبر آن را تعیین کند، نه اینکه خودمان تعیین کنیم، همان دعوایی که اروپا و آمریکا با ما دارد که چرا شما میگویید هر چه خداوند بگوید؟! باید بگویید هر چه خود میخواهیم! خیر، ما بندهی خداوند هستیم، به او ایمان آوردهایم و غیر از فرمان او انجام نمیدهیم، این شیطان است که ما را فریب میدهد تا خداوند را بندگی نکنیم، میبیند زیر بار هیچکسی نمیرویم میگوید چه بتی بزرگ تر از خودت؛ خودتان بگویید چه شود! ما تسلیم فرمان خداوند هستیم غیر از این چیزی نیست؛ اگر تسلیم فرمان خداوند نبودیم میشویم طاغوت، مادر بتها بت نفس شماست، خودپرستی شروع میشود خودخواهی شروع میشود و اینها ما را از مسیر خداوند دور میکند پس بندگی خداوند را کردن اینجا مهم است.
پیامبرشان به آنها گفت “قَالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا” اگر کسی را به عنوان حاکم برای شما تعیین کنم و او بگوید باید بجنگید، آیا فرمانش را اطاعت میکنید؟ آیا امروز من و شما به حسب ولایتی که ولی فقیه دارد فرمان او را می بریم؟ بنی اسرائیل گفتند “قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِیَارِنَا وَأَبْنَائِنَا” مگر میشود کسی از طرف خداوند تعیینشده باشد و ما فرمان نبریم! اما وسط میدان جنگ برخی از آنها فرمان نبردند “فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِیلًا مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ” امروز عرصه امتحان است همان امتحانی که برای بنیاسرائیل بود برای ما هم است، همانگونه که خداوند آنها را امتحان کردهاست دارد ما را هم امتحان میکند یا فرمان میبریم که این در نامهی عمل ما ثبت میشود و روز قیامت روسفید هستیم یا نافرمانی میکنیم، این نافرمانی در حد شرک است.
امام صادق علیه السلام در آن روایت مشهور، مقبوله عمر بن حنظله می فرماید: “… یَنْظُرانِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوى حَدیثَنا وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا… فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً. فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانما استخف بحکم الله و علینا رد و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله” حرف طاغوتها را گوش ندهید، گفتند پس چه کنیم، فرمود بروید یک نفر را پیدا کنید که حلال و حرام ما را بداند؛ نسبت به احکامی که اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام برای بشر بیان کردهاند مجتهد باشد ، بعد میفرماید او هر چه گفت اطاعت کنید، حکمش را بپذیرید، اینکه جناب میرزای شیرازی بزرگ بعد از فتوای تحریم تنباکو گفت هر کس استفاده کند در حکم محاربه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است طبق همین روایات است، چرا که این روایات می گویند رد کردن آن حکمی که حکم اهلبیت علیهم السلام است رد حکم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است چرا که او نائب امام زمان است، بعد فرمود اگر کسی سخن اهلبیت علیهم السلام را نپذیرد و رد کند مثل این است سخن خداوند را نپذیرفته باشد، چون آنان معصوم هستند و هرچه میگوید از جانب خداوند است، بعد فرمود رد این حکم در حد شرک است، شرک یعنی اینکه حاکمیت خداوند را در جامعه نپذیریم.
اطاعت از نائب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وظیفهای است که برعهدهی همه ماست، مارا در زمان غیبت رها نکرده اند. اصل قضیه که باید خداوند در عالم حکومت کند در بین ادیان الهی مشترک است ولی مصداقا محل اختلاف است، نظر ما شیعیان این است که حاکم حضرت بقیهالله الاعظم امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف است و ایشان نائب تعیین کرده اند، این مسئله برای بقیه ادیان مختلف حتی فرق اسلامی غیر از شیعه دوازده امامی، واضح نیست و محل اختلاف است.
هرکس بگوید این اصل که باید خداوند حاکم باشد و حاکم از جانب خداوند تعیین شود به دین ربطی ندارند مسلماً کافر است؛ چرا که دین در این عرصه ورود کرده . هرکس اصل اعتقاد به خداوند و اینکه او واحد و حاکم علیالاطلاق بر عالم است را انکار کند مشرک است، حواس همه باید نسبت به این قضیه جمع باشد، حرفی را به بهانه اینکه چند نفر در دنیا از آن طرفداری می کنند نزنند! فکر روز قیامت هم باشند، باید این حرفها را جواب بدهند، کسی که در مسئله توحید در حاکمیت متزلزل می شود و مجال حکومت خداوند را در جامعه بشری تنگ می کند باید روز قیامت جواب دهد، سوال سنگین است عقابش هم سنگین است، اینها را دقت داشته باشیم، در قرون متمادی باورهای همیشگی و طولانی شیعه بودهاست، اگر کسی بخواهد حرف دیگری بزنند مسلما مبتلای به عقاب خواهد شد.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ )
خطبه دوم
بار دیگری خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا و پرهیزکاری.
هفتهای که پیش رو داریم مصادف میشود با آغاز ماه رجب، سه ماه رجب، شعبان و رمضان ویژگیهایی دارد، هم از حیث مناسبتهای مذهبی که در آن است و هم از حیث عبادت و بندگی خدای متعال؛ چرا که بهار بندگی خدای عالم است. این سه ماه هم عبادات مخصوص و هم برنامههای دینی مخصوصی دارد، امیدوار هستیم انشاءالله هرکس بهقدر توان خودش بتواند این برنامههای دینی را انجام بدهد، از حیث معارف الهی همه دعاها ویژه هستند اما در دعاهای مخصوص ماه رجب اهل بیت علیهم السلام نکاتی را ذکر کرده اند که به این تصریح در سایر ادعیه ذکر نشده است، خوب است بخوانیم و دقت کنیم انشاءالله به برکت این ماهها معارف بلند الهی را بیشتر به قلب خود برسانیم.
یک ویژگی ماه رجب که یکی دو سال مقداری از آن محروم بودیم بحث اعتکاف است، ایامالبیض را بایستی گرامی بداریم، امسال الحمدلله خدای متعال لطف کرد این بیماری که همه بشریت را تهدید میکرد در ایران کنترلشده است و امکان برگزاری اعتکاف بیشاز پیش فراهم است انشاءالله همه عزیزان خصوصا خیرینی که خداوند به آنها وسعت روزی داده است کمک بدهند تا بتوانند پذیرای مؤمنین در ایام اعتکاف باشند، ثواب زیادی برای این کار است چرا که تبلیغ و ترویج یک امر معنوی بسیار ارزشمند است، انشاءالله مؤمنین هرچه از دستشان برمیآید کوتاهی نخواهند کرد، شیراز در جوار مرقد منور حضرت احمدبن موسی شاهچراغ علیه السلام تقریبا همیشه شلوغ ترین اعتکاف سطح کشور را به خود اختصاص داده است، چند هزار نفر معتکف میشوند ان شاء الله قدر این فضا را بهخوبی خواهید دانست.
روز اول ماه رجب مصادف است با میلاد مسعود پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت وجود مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام، این ولادت را خدمت شما تبریک عرض میکنم. روز سوم ماه رجب روز شهادت دهمین امام معصوم امام علی النقی علیه السلام است انشاءالله همه احترام خواهید کرد.
نکتهای که در این خطبه مختصراً عرض میکنم این است که ما گاهی در سخنرانیها، مجالس، رادیو، تلویزیون و امثال اینها به یک موضوعاتی توجه میکنیم، که موضوعات مهمی است و باید توجه کنیم و در مورد آن صحبت میکنیم، زیرکی مؤمن اقتضا میکند غافل نشود از اینکه غیر از این مسئله چیز دیگری هم دوروبر ما باشد و ما را مشغول به بحث دیگری کنند بعد مسائل خطرناکی برای ما پیش بیاید، باید دقت داشته باشیم.
یکی از مسائل مهمی که مؤمنین باید همیشه توجه داشته باشند موضوع جهان اسلام خصوصاً منطقه غرب آسیا است همان منطقهای که ما در آن قرار گرفته ایم؛ چرا که کانون تحولات جهان اسلام همین منطقه است، باید حواسمان باشد که اطرافمان چه میگذرد، هر از مدتی دقت کنیم ببینیم در کشورهای مجاور ما چه مسائلی رخ میدهد، تحرکاتی را در هفتههای گذشته شاهد بودید؛ بعضی از سران کشورهای غیراسلامی در منطقه حرفهایی زدند و به نفع یک جریان خاص شعارهایی دادند، قدرتهای دستنشانده آمریکا و اروپا مسلماً در بین مسلمانان جایی ندارد، چند شعار میدهند و خیال میکنند مسأله اینگونه درست میشود.
اسرائیل دوباره حرفهای نامربوطی زد و این نخستوزیری که معلوم نیست در خود کشور اسرائیل چقدر او را قبول دارند برای منطقه خط و نشان کشید، باید به این مسائل توجه داشته باشید، آمریکا و اروپا برایاینکه کشورهای اسلامی رابطهشان را با اسرائیل عادی کنند و بهاصطلاح خودشان عادی سازی روابط داشته باشند بسیار تلاش کردند، و آنها هم علناً این کار را کردند؛ دیدید که در امارات، بحرین و چند کشور دیگر هم انجام شد، علناً گفتند ما با اسرائیل رابطه داریم این کار را دولتهای این منطقه کردهاند اما آیا مردم منطقه عادیسازی روابط را قبول دارند؟ خیر. مسلماً قبول ندارند، دیدید که در بازیهای فوتبال جام جهانی مردم وقتی متوجه میشدند خبرنگار اسرائیلی است از او فرار میکردند، مشت نشانه خروار است،
این مسئله مربوط به عقاید دینی ماست، مسئله ما این است که مسجد مقدسی که پیامبر صل الله علیه و آله از آنجا به معراج رفته است باید در اختیار امت اسلام باشد؛ مردم اصلی آنجا مسلمان هستند و اسرائیل آن را غصب کرده، باید بیرون برود، این باور عمومی مسلمانان است. بنده دیدم در بعضی از مقالاتی که در موسسات تحقیقاتی آمریکا نوشته شده بین مردم دولتهایی که رابطهشان را با اسرائیل عادی سازی کردند نظر سنجی انجام داده اند، بیش از ۸۰ تا بیش از ۹۰ درصد مردم با این عادی سازی مخالف بودند. یعنی اینها با چهار نفر دستنشانده خیال میکنند میتوانند منطقه را تغییر بدهند! مردم از این دولتهایی که با اسرائیل عادی سازی روابط کرده اند متنفرند و دلهای آنها نیز با شماست که مرگ بر اسرائیل میگویید.
در چنین شرایطی برخی حرفهای نامربوط نیز از برخی کشورهای اروپایی شنیده میشود که مثلا ما پیش نویس بردهایم که سپاه را مثلا تروریست بدانیم یا محکوم کنیم، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران ریشه در قلوب مسلمانان عالم دارد و اینکه شما بخواهید برچسب به سپاهی بزنید که کارش دفاع از اسلام و پیشبرد اهداف دین است مسلما نتیجهای جز کوچک شدن خودتان در چشم مسلمانان نخواهد داشت، خودشان هم میدانند، بعد عذر می آورند که ضمانت اجرایی ندارد. ما که میدانیم این نمیتواند اجرا شود. شما با مشتهای پولادین امت اسلامی مواجه هستید.
ما به شما نصیحت میکنیم که خودتان را بیش از این کوچک نکنید، اینها خیال میکنند که مثلا ما نگرانیم مشکلی برایمان پیش بیاید. خیر. لِلهِ العِزَّهُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤِمنین امت اسلامی حق خودش را مسلما استیفاء خواهد کرد اما شما خیلی اشتباه میکنید که خیال میکنید با این برچسب زدن ها به یک نیروی مقدس نظامی که در بین همه کشورهای اسلامی مورد احترام است به نتیجه میرسید. یکی از فرماندهان سپاه شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است، که جهان اسلام در شهادتش حرکت کرد، خودتان میدانید به جایی نمیرسید. از این حرف نامربوط تر را دولت غاصب اسرائیل زده است که ما حمله میکنیم. شما فعلا مراقب باشید از همانجایی که هستید بیرون نشوید. به چه کسی می خواهید حمله کنید؟ بحمدلله گستره جبهه مقاومت به گونهای است که یکی از جریان های داخل فلسطین از شما اسیر میگیرد و شما هیچ غلطی نمیتوانید بکنید. بعد ایران را تهدید میکنید؟ هر حرکتی که اسرائیل علیه جمهوری اسلامی بخواهد بکند مسلما تعجیل در نابودی خودشان است.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ)
دیدگاهتان را بنویسید