خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۱۰/۰۲)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه ۲ دی ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا، پرهیزکاری و خدا ترسی
همه باید بدانیم دنیا گذاشتنی و رفتنی است، اگر جای ماندن بود دیگرانی بودند که بیش از ما شرایط باقی ماندن را داشتند، امام علی (علیه السلام) میفرماید اگر کسی میخواست بماند حضرت سلیمان (علیه السلام) میماند؛ برای اینکه هم پیامبری و هم حکومت بر همه این دنیا را داشت، ولی وقتی آن ساعتِ پایان رسید سلیمان هم نتوانست مرگ را از خود دور کند؛ پس برای زندگیای که در عالم دیگر است امکانات فراهم کنیم و توشهای برداریم که به درد آنجا بخورد “وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى” بهترین توشه برای سفر آخرت تقواست، کسی که خداترس و مطیع فرمان خداوند باشد از این عالم که به عالم دیگر منتقل میشود جز خیر و خوبی و لطف و رحمت خداوند چیزی را نخواهد دید. “فاتقوا الله عباد الله”
سخن ما در خطبه اول، پیرامون معارف انقلاب اسلامی، به بحث توحید در حاکمیت رسید، توحید در حاکمیت یعنی همانگونه که خداوند خالق، مدیر جهان طبیعت و قانونگذار جامعه بشری است بایستی در مقام مدیریت جامعه بشری هم او مدیریت کند، دیگری ابتدائاً حق ندارند بگوید من میخواهم مدیر و رئیس باشم! اگر بخواهد بگوید این حق را دارم باید بگوییم این حق را از کجا پیدا کردهای؟!
این بحث در فلسفه سیاسی تحت عنوان مشروعیت مطرح است؛ میگویند هر حکومتی در جامعه بشری بخواهد شکل بگیرد باید مشروعیت داشته باشد، در طول تاریخ قویترین نظریه در باب مشروعیت که ذهن بشر را اقناع کردهاست بحث مشروعیت الهی است؛ یعنی بگوییم حاکمیت حق خداوند است و خداوند این حق را به فرد دیگری واگذار کرده است، پشتیبان نظریهی مشروعیت الهی آیات قرآن کریم است، در بین ما شیعیان اهمیت روز عید غدیر به این جهت است که در آن روز خداوند متعال به پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) دستور داده است از جانب خدای متعال حضرت علی و ۱۱ فرزند معصومش (علیهمالسلام) بهعنوان امام، خلیفه الهی، جانشین پیامبر و حاکم در جامعه بشری معرفی شوند، اعتقاد رسمی ما شیعیان است، نه اینکه چیز تازهای گفته باشیم، با توجه به اینکه این امامت ذیل توحید معنا میشود؛ خداوند است که حق حکومت دارد و این حق را به این دوازده معصوم یکی پساز دیگری واگذار کردهاست، امروز حکومت به دستور حضرت حق مخصوص وجود مقدس حضرت بقیهاللهالاعظم ولی عصر امام زمان (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) است، او میآید و این حکومت الهی جلوهگر میشود.
ایام شهادت حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) را درپیش داریم، این بانوی با عظمت شهید شد تا این اصل که حاکمیت حق خداوند است فراموش نشود، خدای متعال به نص قرآن کریم به هر کس بخواهد این حاکمیت را واگذار میکند ” قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشَاءُ”، به حسب عقیده مسلم امامیه خداوند حق حاکمیت را برای حضرت علی و فرزندان معصومش (علیهم السلام) تا وجود مقدس حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) قرارداده است، بایستی این را به عنوان اینکه خداوند را به خدایی قبول داریم مطرح کنیم؛ حق خداوند است و حق هیچ بنده ای نیست که از پیش خود بگوید من رئیس میشوم! خداوند خالق و مالک این عالم است، حال که او مالک است پس خود او بهترین فرد را برای حاکمیت معرفی میکند؛ هرچه فرمود باید بپذیریم و تسلیم باشیم.
در قرآن کریم آیات متعددی در رابطه با توحید در حاکمیت مطرح شده است، عبارت ” إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّه”؛ حکم نیست مگر برای خداوند، در سه آیه قرآن تکرار شده است، حکومت منحصراً حق اوست، و طبق آیات قرآن کریم این حق را به حضرت علی (علیه السلام) واگذار کرده است ” یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ”، حق حضرت علی (علیهالسلام) چیزی نیست که بگوییم گفته ماست، خداوند در قرآن اعلام کرده، چون حق خودش بوده گفته این حق متعلق به حضرت علی (علیه السلام) باشد.
خداوند در آیه ۵۷ سوره مبارکه انعام می فرماید ” إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ یَقُصُّ الْحَقَّ ۖ وَهُوَ خَیْرُ الْفَاصِلِینَ ” حکم دست خداوند است؛ حکومت متعلق به خداوند است، او برای شما توضیح میدهد که حق چیست؟ یعنی حکم خداوند که آمد بدانیم حق است. کسی بدون دلیل در پیشگاه خداوند عزیز نمیشود کسی بدون دلیل پیامبر و امام نشده است، مقامات، صلاحیتها توانمندی های آنان باعث این شایستگی شده است.
در آیه ۴۰ سوره یوسف می فرماید ” إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۚ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ” خداوند حاکم همه عوالم وجود است حال که او حاکم است، یک دستور دارد، فرموده غیر از خداوند کسی را نپرستید، اگر دیگران را پرستیدید کار خودتان را خراب میکنید، به خداوند ضرر نمیزنید بلکه به خود ضرر میزنید، امروز میبینیم یک عدهای با عنوان اومانیسم (انسانمحوری) میگویند ما کاری با کار خداوند نداریم! حکومت حق ماست! خداوند فرموده این کار را نکنید؛ اگر کسی این کار را انجام داد به خداوند ضرری نمیرسد؛ این عالم در ید قدرت خداوند است کسی نمیتواند از او بگیرد یا چیزی اضافه و کم کند، آن کسی که نافرمانی میکند درواقع خودش را ضایع میکند، در دنیا خوار میشود، فرعونها نمرودها یزیدها چه شدند؟ ادعای خدایی کردند و خوار شدند و مورد لعن و نفرین همه جامعه بشری قرار گرفتهاند و نصیب آنها در آخرت جهنم است. ” ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ” دین محکم و استوار این است که غیر از خداوند کسی را نپرستیم.
در آیه ۶۷ سوره یوسف می فرماید “إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ ۖ وَعَلَیْهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ” حال که حکومت متعلق به خداوند است آیا خدای متعال صدای ما را میشنود یا خیر؟ آیا جایی است که بگوییم نمیشود در آنجا با خداوند صحبت کرد؟ آیا دردی است که نتوان آن را با خداوند گفت؟ بر خداوند توکل کنید. در آیین کاتولیک مسیحیان میگفتند اگر میخواهید توبه کنید باید در حضور کشیش توبه کنید! ولی دین اسلام میگوید به درگاه خداوند توبه کنید، با خداوند معامله میکنید، توبه شما ربطی به دیگران ندارد، این از ویژگی دین مبین اسلام است، قدر بدانیم، اسلام انسان را بالا کشیده است، نیازی نیست به در خانه این و آن بروید؛ کار دست خداوند است، هر کس میخواهد کارش محکم شود باید بر خداوند توکل کند، نیازی به کس دیگری نیست، با خداوند باشید که هر چه عزت و عظمت است از اوست، این مسیر توحید در حاکمیت است، اگر یکی از حاکمهای دنیایی را بخواهید ببینید چقدر دردسر دارد؟! به در خانه خدا رفتن دردسر ندارد ” وَإِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ ۖ أُجیبُ دَعوَهَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ فَلیَستَجیبوا لی وَلیُؤمِنوا بی لَعَلَّهُم یَرشُدونَ” (بقره/۱۸۶) حاکمی با آن عظمت میگوید به مردم بگو هر وقت با من کار دارید من نزدیک هستم مرا صدا بزنید پاسختان را میدهم، خدایی با این عظمت شما را صدا زده است، میگوید جواب دهید، با من رازونیاز کنید کار شما درست میشود، این ویژگی توحید در حاکمیت است که از ریز و درشت مسائل حکومتی، اداری و اجتماعی تا بزرگترین مسائل عالم طبیعت همه در دست خداوند متعال است، هر طور او بخواهد میشود.
این حرفها را بزرگان ما در طول قرون تحلیل کردهاند عمیقاً فهمیدهاند و در بیاناتشان تکرار کرده اند، بیتی است از جناب حافظ که می فرماید “در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی ” به درگاه الهی حرفی زیباتر از این نمیشود برد، خداوندا تسلیم هستیم، هرچه حکم خداوند است می پذیریم، این توحید در حاکمیت است، ابتدائاً حساب خود را با خدای متعال یاد بگیریم بفهمیم که میخواهیم چه کاری انجام دهیم بعد خواهید دید این دیگران هستند که باید بیایند حرف شمارا گوش دهند.
امروز اگر عالم اسلام لطمه خورده و عقبنشینی کرده است و دیگران در دنیا جولانان میدهند برای این است که ما از بحث توحید در حاکمیت فاصله گرفتهایم، همانطور که از ابتدا متأسفانه یک عدهای توحید در حاکمیت را نفهمیدند و در خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) به آتش کشیده شد، اگر فهمیده بودند کار بشر به اینجا نمیرسید، اگر امروز میبینید باد به پرچم اسلام و مسلمین و امت اسلامی میوزد برای این است که مسلمانان یکبار دیگر متوجه توحید در حاکمیت شده اند و منتظر خلیفه الهی هستند، ملت عظیمالشأن ایران این را در مکتب فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) آموخته است و به گوش همه بشریت میرساند که راه نجات اینجاست جای دیگری نروید.
آنقدر نادانها ظلم کردند و یک عدهای هم نشستند و حمایت نکردند که در اشعاری که به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) منسوب است آن حضرت فرموده یا رسولالله بعد از تو دفاعی جز چادر ندارم، چهل شب بهدر خانه مهاجر و انصار رفت و به آنها یادآور شد که خداوند چه فرموده است، پیامبر چه فرموده است، حق علی چیست، اما آنها در خانههایشان نشستند و کمک ندادند.
امروز شما مردم عظیمالشأن، ملت سربلند و عزیز ایران، این مردانگی و غیرت را به میدان میآورید تا بگویید ما پای کار دین هستیم، ما می گوییم خدایا حکم آنچه تو فرمایی، تا آخر این مسیر برای حمایت از دین اسلام و رفع مظلومیت از فرزندان حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) که در طول تاریخ یکییکی مظلوم واقع شدهاند، ایستادهایم. این امامانی که بایستی بشریت در پرتو هدایت آنها به یک جایی میرسید یکییکی به شهادت رسیدند، یک روزی باید این ضرر بزرگ جامعه انسانی جبران شود، که در روایات فرمودهاند ایرانیها جبران میکنند، انشاءالله که ما همان امت باشیم و روزگار همان روزگار و این حرکت اسلامی ما متصل شود به ظهور آن حضرت و حق آشکار و حکومت خداوند در جهان بدست مبارک امام زمان (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) محقق شود.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ)
خطبه دوم
بار دیگری خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا، پرهیزکاری و خداترسی
در این خطبه دوم دو مطلب است که اطراف آن نکاتی را خدمت شما بزرگواران تقدیم میکنم، بحث اول در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها) است، ایام شهادت آن حضرت فرصتی است تا ما مکتب فاطمی را در سبک زندگی اسلامی مرور کنیم، بهتر یاد بگیریم و نهایتاً در زندگی و جامعه خود پیاده کنیم، قاعدتاً مسئله خانواده اهمیت ویژهای دارد، شما میدانید در تمدن اروپایی به مسئله خانواده بیاعتنایی و بیاحترامی شدهاست، و چون آنها از نظر ظاهری قدرت و امکانات زیادی دارند سعی میکنند این بیماری خود را به ما سرایت دهند تا خانواده در جامعه ما متزلزل شود، تلاش آنها تلاش بسیار سنگینی است، یک روز و دو روز نیست که کار میکنند، شاید این روزها جلوههای آن را بیشتر میبینید، نعوذبالله اکنون در اروپا و آمریکا خانواده دچار یک چالش تحت عنوان انقلاب جنسی شده است؛ همجنسگرایان رسماً و قانوناً با هم ازدواج میکنند! همان بیماری بزرگی که قوم لوط به آن مبتلا شد و به خاطر آن نابود شدند. دیگر ناموس و غیرت معنایی ندارد!
فیلسوفانی از خدا بیخبر در توجیه این مسئله کتاب نوشتند! یکی از کسانی که در رابطه با اخلاق جنسی غربی با این وضع پرفساد مطلب نوشت “راسل” بود، فرد دیگر ” ژان-پل سارتر” است همان کسی که در رادیو مصر – میدانید قاهره کشوری اسلامی و مرکز تفکر دینی و اسلامی اهل سنت بودهاست – رسماً در سخنرانی خود گفت همسرم آزاد است هر جا میخواهد برود با هر کس هم میخواهد باشد! اینها تعمد و اصرار دارند تا بیماری خود را به ما منتقل کنند، نام او را هم نظریهپرداز اگزیستانسیالیسم میگذارند! این بیماری غرب است. تمدن اروپایی که میگوییم مشکل دارد اینها مشکلات آن است، این بیماریها و مشکلات را به اسم آزادی – اسمی مقدس اما مفهومی زشت – به سمت ما میفرستند!
نیاز است در ایام فاطمیه تلاش کنیم مبانی تحکیم خانواده، داشتن غیرت ناموسی و تشکیل خانواده اسلامی را در بین خودمان توضیح دهیم و به جوانان بگوییم مراقب باشید شما را به آن طرف پرت نکنند که ضررهای بزرگی در آن است. این جا، بانویی که بانوی حجاب است، بانوی عصمت است، بانوی عفت است، افتخار همه اولاد عالم است در اینکه فرزندانی مانند امام حسن امام حسین و زینب کبری (علیهم السلام) تقدیم جامعه بشری کردهاست، الگوست تا ما یاد بگیریم چگونه زندگی کنیم، روی این مسئله باید کار شود.
بحمدالله استان فارس در خصوص مسئله خانواده، طرحی بنام “طرح خانواده متعالی” برای پیشبرد ارزشهای دینی مطرح کرده است، مجموعهها و مسئولان فرهنگی هم در مورد آن تلاش هایی را انجام داده اند، این بزرگواران بایستی در ایام فاطمیه مطالب شان را با مردم در مجالس مختلف مطرح کنند و مردم آنها را حمایت کنند؛ چرا که میخواهیم سبک زندگی فاطمی رواج پیدا کند، نباید از این کوتاه بیاییم، بعضی مواقع بزرگواران خیال میکنند با پشت میز نشستن کار انجام میشود! خیر انجام نمیشود. از پشت میزها بیرون بیایند، با مردم در مجالس، محافل، تکیهها و موکبها صحبت کنند، مشتری این قضیه کم نیست، آنها را جذب کنند،همراه کنند، و این طرح خانواده اسلامی و خانواده متعالی را که ابعاد بسیار مختلفی دارد ذیل نقشه مهندسی فرهنگی استان مورد توجه قرار دهند.
کلان مسئلهای که مدنظر مدیران فرهنگی بوده این است که سبک زندگی اسلامی را رواج دهیم، رقیبتان سبک زندگی خود را رواج میدهد، جلوههای سبک زندگی آنها را در کوچه و خیابانها میبینید، شما هم سبک زندگی اسلامی را رواج دهید، مطمئن باشید دست قدرت الهی پشت سرش شماست، خدای متعال از حجاب حمایت میکند چون دستور خود اوست، کوتاه نیایید و انشاءالله این مسیر را دنبال کنید، بنده از مدیران خواهش میکنم آن اهدافی را که مشخص کردهاند فراموش نکنند؛ در هر مناسبت فرهنگی و دینی هدفهایی را که معین کردهاند یادآور شوند پیگیری کنند و برای اجرا طراحی کنند، از این شاخه به آن شاخه می پرند و در پایان یک دوره مدیریت هیچ کاری شکل نگرفته است! یک مسئله را که مشخص میکنند آنقدر دنبال کنند تا تأثیر آن را در عمل و جامعه مشاهده کنیم.
نکته دیگر در رابطه با مناسبت روز پنجشنبه هفته آینده – روز صنعت پتروشیمی – است، به صورت ویژه باید در مورد صنعت پتروشیمی فارس و شیراز صحبت کنیم؛ چرا که پتروشیمی استان فارس و شیراز هم مادر پتروشیمیهای کشور بودهاست و هم در آموزش علوم مربوط به نفت و شیمی نفت از گذشته حرف داشته است، مربوط به اکنون نیست، بنده یادم است سالهایی که عسلویه بهعنوان یک مرکز جدید برای پتروشیمی کشور مطرح شد بنده برای کارهای علمی چند سفر به آنجا رفتم اکثر مدیران کسانی بودند که در پتروشیمی شیراز آموزش دیده و کار کرده بودند، الحمدلله یک توسعه خوب در استان بوشهر ازاینجهت پیدا شدهاست که جای شکرگزاری دارد.
مدیران اصلی پتروشیمی کشور که عموماً از فارس بودهاند، تدبیرشان برای استان فارس چیست و چه بودهاست؟ خواهش میکنیم آقایان پای کار بیایند و حق مطلب را ادا کنیم، مصوب داریم که باید ۸ پتروشیمی بعد از پتروشیمی شیراز در فارس اجرا شود که هیچکدام از آنها اجرا نشده است! میدانید فارس ازنظر منابع گاز بعد از حوزه گاز پارس جنوبی که در خلیج فارس است دومین منبع انرژی کشور است، این ۸ پتروشیمی برای این بوده که از این گاز طبیعی چطور استفاده کنیم، چرا اینها را رها میکنیم؟ آیا نسل بعدی به من و شما نخواهد گفت شما دستتان میرسیده و باید از همان روز به فکرش میبودید و به فکر نبودهاید و ما اکنون گرفتاریم؟
بنده بهنظرم میرسد متأسفانه در مسائل توسعه علمی و فناوری استان در طول یک مدت زمانی طولانی، کم لطفی و کوتاهی شدهاست، باید اینها جبران شود، خواهش بنده این است که به صورت جدی به فکر آن باشند – گرچه در جلسات خصوصی بارها گفتهام – بزرگوارانی که در مجلس هستند اکنون در برنامه هفتم توسعه جای اینها را کجا دیدهاند؟ ما از استان فارس هجده نماینده در مجلس داریم، این بزرگواران اگر با مدیران دولتی و صاحبنظران همراهی کنند در هر کدام از مسائل مربوط به توسعه فناوری استان به یک جای خوبی میرسیم، مهم این است که شروع کنند، سرمایههایی را که از عرصه تولید فرار می کند و باعث تورم می شود را در قسمت تولید سرمایهگذاری کنند، پول هست که یک عده ای اجناس را گران می کنند و برای مردم دردسر درست میکند، این پولها باید به سمت تولید جهت دهی شود؛ مقام معظم رهبری فرموده اند امسال سال تولید دانش بنیان است، پتروشیمی یکی از مراکز دانش بنیان تولیدی است ما برای این چه کاری انجام دادهایم؟ متاسفانه در کارخانه پتروشیمی قدیمی هم اخیراً مشکلاتی پیش آمده، میبینید دو سه مدیر تغییر کرده است، رنجآور است، یک مدیر قوی میخواهد که دلسوز باشد، پای فساد نباشد، محکم بایستند و آن را اداره کند، این باید مادر پتروشیمیهای فارس شود، انشاءالله امیدوار هستیم که با همت عالی همه مجموعهها و همکاری و همدلی که انشاءالله دارند این مسائل بهخوبی سامان پیدا کند.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا)
دیدگاهتان را بنویسید