خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۰۷/۲۲)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما خواهران و برادران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی.
فِی کتاب اللَّهِ عزّوجلّ أَنَّهُ قَالَ : لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ
روز میلاد سراسر نور، سعادت و افتخار خاتم انبیاء الهی وجود مقدس حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم و همچنین روز میلاد امام ششم شیعیان وجود مقدس حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را به پیشگاه مقدس حضرت بقیهالله الاعظم ولی عصر امام زمان أرواحنا لتراب مقدمه الفداء، رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی وجود با برکت حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای دام ظله العالی و عموم پیروان پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیهالسلام؛ امت عظیم اسلام و مذهب شیعه اثنیعشری تبریک و تهنیت عرض میکنم.
الحمدلله امروز جمعه، سراسر کشور ایران اسلامی ما غرق در جشن و نور و سرور است و یک گوشه از آن عظمتی که امت اسلامی دارد به نمایش گذاشته شده است، در شهر شیراز هم الحمدلله در جوار حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام و برادران بزرگوارش این جشن و سرور، هفتهای است که بر پا شده است.
اما قبلاز آنی که بخواهم یکی دو آیه در مورد شخصیت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم یادآور شوم، جا دارد از تلاش ارزشمند یک جمع قابلتوجهی از اساتید دانشگاههای شیراز تشکر کنم و یادی کنم از اینکه تلاش این عزیزان در بزرگداشت پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم مورد توجه رهبر عظیمالشأن اسلام قرار گرفته است و آقا کتباً از این حرکت تقدیر کردهاند. عزیزان اساتید دانشگاههای شیراز یک کنگرهی بینالمللی به راه انداخته اند ناظر به شخصیت پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم بنام کنگره بینالمللی “محمد پیامبر رحمت در آیینهی ادب و هنر”؛ شیراز شهر ادب و هنر است و به اقتفا جناب حافظ که چراغ مصطفوی را در قبال شرار بولهبی قرار داده است، می خواهیم در عرصه ادب و هنر این چراغ نورانی و سراج منیر را از شیراز برای همه جهانیان فریاد بزنیم و به یاد بیاوریم و همه را به استضائهی ازاین سراج منیر دعوت کنیم.
بعد از اینکه گزارشی از برگزاری دور اول کنگره محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد، آقا ضمن اینکه فرمودند کار برای پیامبر خیلی داریم و آنچه انجام میدهیم نسبت به آنچه که باید انجام دهیم قابل ذکر نیست، گفتند بسیار بسیار جای تشکر دارد که این اساتید عزیز این مؤمنان به آیین خاتم انبیا محمد صل الله علیه و آله و سلم در رشتههای مختلف علمی گرد هم آمده اند و چون احساس کردهاند دشمنان امت اسلامی نسبتبه شخصیت پیامبر مرتب بیادبی و جسارت میکنند وظیفهی خود دیدهاند که یک حرکت بینالمللی را انجام دهند. در جاهای مختلف از کشورهای شرقی جهان اسلام تا غربی مسلمانان به زبانهای مختلف سرودههای، نقاشیهای و کارهای هنری خود را به احترام پیامبر به نمایش گذاشتهاند – حداقل به ۵ زبان برگزار می شود -. اینکار الحمدلله از شیراز که همیشه مهد هنر و ادب بودهاست شروع شد و انشاءالله ادامه پیدا میکند.
این کنگره در مجموعه شورای فرهنگ عمومی استان بهعنوان یک کنگره ای که باید مورد حمایت همه دستگاههای استانی و ملی قرار بگیرد مصوب شد، این توشیح که رهبر معظم انقلاب نسبت به گزارش کنگره فرمودند، رسمیت این را برای همه ما جدی کرد، حال که آقا از این حرکت خشنود شده است وظیفه ما است که در ادامه کارهای بهتر و بالاتر و سنگینتر انجام شود. بنده از مجموعه اساتید عزیز دانشگاههای شیراز که این حرکت ارزشمند را شروع کردهاند تشکر میکنم و از همه مؤمنین میخواهم از این حرکت فرهنگی دینی ادبی هنری حمایت کنند و انشاءالله عزیزان دانشگاهی ما هم با جدیت هرچه بیشتر برای پیشبرد این کنگره و اینکه ابعاد آن بیشتر در جهان شناخته شود تلاش کنند.
آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه درخصوص صفات و ویژگیهای پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم است. خداوند متعال میفرماید: “لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ”؛ آگاه باشید مردم، به تحقیق پیامبری به سوی شما آمدهاست که از خود شما است. این ” رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؛ از خود ما است” ابعادی دارد؛ امروز یکی از مسائلی که جهان با آن مواجه است فاصله بین حاکمیتها و مردم است، وقتی میگوییم این پیامبر از خود شما است یعنی این فاصله برداشته میشود.
بحث دیگر آن است که این خود کدام خود است؟ این من کدام من است که پیامبر از آن اقلیم است؟ ” این وطن مصر و عراق و شام نیست// این وطن شهریست کان را نام نیست”. یک خود الهی داریم؛ یک فطرت الهی داریم همه اولاد آدم در این فطرت الهی با هم مشترک هستند. این پیامبری که آمدهاست از اقلیم فطرت است “فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ” میخواهد این فطرت را بیدار کند، بشریت را سراغ آن فطرت الهی میبرد، “وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول” میخواهد عقل ها را شکوفا کنند، فطرتهای الهی را بجوشاند، فاصله بین سیاه و سفید و عربی و عجمی را بردارد “لا فرق بین عربی و لا أعجمی و لا أبیض ولا أسود إلا بالتقوى” و یک وطن الهی برای بشر تعریف کند که همه اهل آن وطن هستیم؛ کشوری که سر تا سر جهان را فرا گیرد، تفاوت در چیست؟ هرکس باتقواتر است نزد خدا عزیزتر است. پیامبر گرامی اسلام می خواهد بنای چنین حکومتی را بگذارد؛ حکومتی از خود مردم و جهانی، حکومتی که ملاک در آن تقوا است هرچه تقوا بالاتر در پیشگاه خداوند عزیزتر و ارجمندتر. انشاءالله آقا امام زمان میآید و بر پا میکند.
“عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ ” اگر شما رنج ببرید پیامبر هم رنج میبرد، درد و غم شما غم او است، اینگونه نیست که خودش را کناری کشیده باشد و بگوید شد شد نشد نشد. یک ذره از آن عطوفت نبوی در جان این ملت افتاده است که میگویند کار باید جهادی انجام شود، کار اداری را کنار بگذار، چرا؟ برای اینکه کسی که در اداره است میگوید من وظیفهام همین است ولی آنکه جهادی است میگوید تا مسئله مردم حل نشده است مسئله من حل نشده است. “عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ ” این روحیه و ویژگی پیامبر است که انشاءالله در شما مردم جلوهگر میشود. ابتدا ایران به استقبال ظهور بعد همه عالم از این نور انشاءالله پر شود.
“حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ” ای مردم پیامبر برای هدایت شما حرص میزند؛ دوست دارد همه را هدایت کند، آنقدر دوست داشت همه هدایت شوند و زحمت میکشید که خداوند در قرآن فرمود “مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ” نمیخواهیم زحمت تو آنقدر زیاد شود که به دردسر بیفتی. اگر میخواهیم ما هم رنگوبویی از آن پیامبر داشته باشیم بایستی برای به نمایش گذاشتن این روحیه و حالت تمرین کنیم. شما فرزندان معنوی پیامبر صل الله علیه و آله و سلم هستید، چه شباهتی به پیامبر دارید؟ اگر بخواهیم به این شباهت بیفزاییم باید نسبت به یکدیگر دلسوزی داشته باشیم، اگر می خواهیم دلسوزی نسبت به یکدیگر را تمرین کنیم باید رسانهها مقداری کمک دهند، رسانه های ما در بحث مطالبه گری یک سخن با نیش تند را منتقل میکنند، اما یک گوشه کار تمدن سازی اسلامی این است که این رحمت راه هم جلوه دهیم.
در این شهر مؤسسه ای داریم که ۲۰۰۰ یتیم را کمک میدهد، این را چند بار گفتهایم؟! اینها یعنی بین ما رحم و مروت است، باید اینها را تابلو کنیم تا معلوم شود که ما پیرو آن پیغمبر هستیم و کار میکنیم، بله یک جاهایی هم که خدایی نکرده کوتاهی شده و تعمدی بودهاست آن را هم فریاد میزنیم، اشکال ندارد، ولی اینگونه نباشد که پشتسرهم به یکدیگر نق زده باشیم و بعد بگوییم گویی هیچجا کار خوب انجام نمیشود! خیر، در یک بستر بسیار گستردهای از کار خوب بعضی اشتباهات انجام میشود که باید جلوی آن را بگیریم.
مجموعه خیریه دیگری را در استان فارس داریم که در حال ساخت یک یتیمخانه برای ۶۰۰ یتیم است، اگر این کارها را ما به یاد یکدیگر نیاوریم بهنظر میرسد که مثلاً خدایی نکرده هیچکس از آن حضرت پیروی نمیکند، خیر، این امت الحمدلله در گستره شرق تا غرب خود از پیامبر اکرم پیروی میکنند، بله یک جاهایی ضعفها و عقبماندگیها و مشکلاتی داریم شیطان یک عدهای را فریب داده هست، آنها را هم نقد می کنیم تا درست شود، اما نگاه را باید اینگونه تنظیم کرد که ما پیرو این پیامبر هستیم که “حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ” برای مؤمنین رحمت و رأفت دارد.
این پیامبر عظیمالشأن امروز تولدش است و روز تولد سبط مکرمش دختر زاده عزیزش وجود مقدس جعفر بن محمد صادق صلوات الله و سلامه علیه، که در رابطه با آن وجود باعظمت هم هرچه بخواهیم بگوییم کم گفتهایم، هر چه نسبتبه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم گفتم نسبت به امام صادق علیه السلام است و هر چه نسبت به امام صادق علیه السلام بگوییم نسبت به پیامبر صل الله علیه و آله و سلم همان را از خوبیها و کمالات نفس تأکید میکنیم که فرمود “حدیثی حدیث أبی و حدیث أبی حدیث جدی و حدیث جدی” من هرچه میگویم سخن پدرم است و پدرم هر چه می گوید سخن خاتم انبیاء محمد صل الله علیه و آله و سلم است.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ)
خطبه دوم
بار دیگر خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را یادآور میشوم به لزوم تقوا و ملازمت تقوی؛ اگر کسی در این عالم سودی برده باشد به واسطه این است که تقوا پیشه کردهاست، در این عالم اگر سودی است با انسان باتقوا است، غیر از این راه نجاتی برای بشر وجود ندارد، اگر هم در دنیا کسی خیال کند یک بُردی کرد و چیزی به دست گرفت از اول مرگش و سفر آخرتش با بدبختی، عذاب و سختی مواجه خواهد شد، الّا اینکه تقوا پیشه کند “وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى”.
در خطبه دوم هم به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم، در رابطه با صفات پیروان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم چند کلمهای صحبت می کنم. در آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح پنج ویژگی برای کسانی که با پیامبر صل الله علیه و آله و سلم هستند ذکر شده است”مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا” ، این پنج ویژگی را بایستی برای خود ایجاد کنیم و الّا عظمت و عزت امت اسلامی لطمه میخورد. اینکه آیه فرموده یک نهال کوچک است بعد تبدیل به یک درخت تنومند میشود بواسطه صفاتی است که ذکر کردهاست.
به حسب این آیه ویژگی اول، ” أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ” است، دشمن دلش میخواهد به هر بهانه ای که شده شما را از این موضع سرسختی با کفار بیرون ببرد. در همین تشرف اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمت مقام معظم رهبری آقا فرمودند یکی از لِم هایی که اینها دارند این است که خودشان هزار جور ظلم و بدرفتاری و بیاخلاقی میکنند نوبت ما که میرسد میگویند شما باید نرمخویی کنید، نرم خو هستیم اما با خودمان یعنی امت اسلامی، با کافر چگونه هستیم؟ شدید. آقا هم فرموند تا میشود مسائل را امنیتی نکنید اما کار قضایی و امنیتی نیاز است.
متأسفانه مواجه هستیم با هزار رنج برای دل مسلمانان متدین حزباللهی؛ شب گذشته یک طلبه عزیز و یک پاسدار عزیز را با اسلحه کشته اند. کسی که میکشد جزای او چیست؟ دستگاه قضایی وظیفه خودش را بهتر از ما میداند ولی ما بهعنوان امت رنج دیده زحمت کشیده برای اسلام و انقلاب از دستگاه قضایی و مجموعههای امنیتی توقعمان میشود که با هر کسی که اینگونه رفتارهای ساختار شکنانهای در کشور دارد برخورد کنند. این بدنه متدین حزباللهی نظام اسلامی چقدر باید مظلومیت را تحمل کند؟ در همین چند روز گذشته در این استان چهار شهید تقدیم شدهاست، یا آنها بفهمند که دارد به آنها رحم می شود و اگر حرفی دارند مسالمتآمیز بزنند یا اگر بنا باشد یک چنین برخوردهایی بشود کوتاهی دستگاه امنیتی و قضایی ما راه به جایی نمی برد. این ملت چقدر باید شهید بدهد؟ این مظلومیت را کجا ببریم؟ آقا امام زمان مگر اینها غیر از اینکه منتظر تو هستند چیزی گفتهاند که دستگاههای تبلیغات کفر و یک عده منافق نفوذی کافر ظالم در درون این مجموعه بخواهد یکییکی بچههای ما را بکشد. گوارای وجود آنها باد اینها ملحق میشوند به صف فرزندت در کربلا. بچههای ما که تکهتکه میشوند چه کسی باید جواب دهد؟ جلوی این مظلومیت باید یک جایی گرفته شود امیدوار هستیم انشاءالله این مشکل بهزودی با حسن تدبیری که از مجموعههای قضایی و امنیتی سراغ داریم {برطرف شود} همانطوری که رهبر معظم فرمودند کار فرهنگی در جای خودش – ما هم اهلش هستیم – ولی این پیامبری که ما میشناسیم اگر رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ دارد أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ هم دارد این را همه باید بفهمند. این هم ویژگی دوم.
ویژگی سوم “تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا” مسلمانان پیروان پیامبر، این نماز و رکوع و سجده باید زیاد دیده شود. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در شب لیلهُ الهریر وسط بحبوحه جنگ، پانصد تکبیر گفته است؛ پانصد دو رکعت نماز خوانده است – نماز مستحبی تقیدات نماز واجب را ندارد – فکرش پیش خدا بودهاست و دستش هم برای خداوند می جنگیده است. مسلمانی ما صرفاً با یک حرکات ظاهراً انقلابی جور درنمیآید باید آن کارهای انقلابی ما مزهاش و نمکش رکوع و سجود و بندگی و نماز خواندن باشد. “یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا” دنبال این هستند که از فضل الهی بهرهمند شوند و رضوان الهی را کسب کنند، این ویژگی مسلمانان است که اینگونه هستند، نور سجده در پیشانی آنها هویداست، به این شکل جلوی لشکر دشمن قرار می گرفتند، با این چهره بود که وقتی صف میکشیدند لشکر دشمن جا میخورد، این چهرهها را که میدیدند میگفتند با اینها نمیشود درافتاد.
در راستای مسائلی که داریم ناظر بر همین صفاتی که خدمت شما عرض کردم بایستی دولت و ملت هر روز به سوی بهتر شدن تحول پیدا کند، اینگونه نیست که یکجا ایستاده باشیم و بگوییم تمام و کار خودمان را کرده ایم، اگر یک نگاه بیندازیم به قامت پیامبر و اهلبیتش میبینیم که خیلی عقب هستیم، آنها اسوه ما هستند، برایاینکه به آن سمت برویم باید متحول شویم. رهبر معظم انقلاب دام ظله العالی فرمودند که ما نیاز داریم به تحول در دولت و ملت، بعد فرمودند که تحول چیست، تحول ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی در همه بخشهای اداری و بخشهای حکمرانی کشور و همچنین در بخشهایی از سبک زندگی عمومی است. روز میلاد پیامبر صل الله علیه و آله و سلم است، مگر دلتان نمیخواهد روز قیامت زیر پرچمی باشید که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم بدوش امیرالمؤمنین علی علیهالسلام می دهد؟ روز قیامت همه خلایق دو دسته می شوند یک عدهای که زیر این پرچم هستند برای بهشت و یک عدهای که زیر این پرچم نیستند برای جهنم، بقیه پیامبران هم زیر این پرچم هستند. اگر میخواهیم طرف پیامبر صل الله علیه و آله و سلم باشیم باید شروع کنیم به این تحولی که رهبر انقلاب میفرمایند؛ یک حرکت جهادی برای اصلاح امورمان، بگوییم آیا پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام اینگونه میپسندد؟ اگر نمیپسندد همانگونه که میپسندد انجام دهیم.
اولین مسئلهای که در نقشه مهندسی فرهنگی برش استان فارس محور برنامههای فرهنگی قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی است، اینکه نوشتهایم تا زمانیکه بر روی کاغذ است به درد نمیخورد، باید آن را عملیاتی کنیم. برای عملیاتی کردن این قسمت ادارات باید کمک دهند، ولی عمدتاً مردم هستند که نقش دارند زیرا آنها باید بخواهند و بدانند و کمک بدهند، و الّا ادارات زورشان به این قضیه نمیرسد، این خواست شما اینکه باور داشته باشید باید سبک زندگی خود را اصلاح کنیم و بهتر کنیم. نباید محدود بماند در مجموعه خودمان؛ شیراز هفته گذشته مرکز برگزاری هفته فرهنگ یکی از کشورهای آسیای میانه بود، اینها آمدند اینجا که هفتهی فرهنگ برگزار کنند، باید متوجه شوند که فرهنگ و سبک زندگی ما چگونه است، باید از شیراز تفکر اسلامی و سبک زندگی اسلامی و ایرانی با آن عمق و گستردگی اش با آن برتریاش نسبتبه سبکهای دیگر، صادر شود. اینهایی که آمدند و رفتند اگر یک چیز کلیشهای آورده باشند – چند دسته ارکستر – بعد ما میخواهیم برویم آنجا چند چیز کلیشه ای – چند دسته ارکستر – ببریم! این شد سبک زندگی اسلامی؟! هفته فرهنگ تاجیکستان در تهران و شیراز برگزار شد، برای این کار هزینه میشود، عزیزانی که در ارشاد زحمت میکشند، نتیجه این کار چه بود؟ ما بهدنبال نتیجه هستیم – هرچه حلال است را میگوییم حلال است و هر چه حرام است حرام – بحث بر سر این است این کاری که کردیم چه تأثیری گذاشت؟ هزینه میکنیم اما هیچ تأثیری ندارد! در باب سبک زندگی اسلامی دلمان میخواهد اگر از یک کشور همسایه میآیند و برمیگردند تأثیر مثبتی را در زندگی خودمان ببینیم و آنها هم یک چیز از اینجا سوغات برند، اگر در سبک زندگی این را ندارید، این هفته ها هفتههای ناقصی است باید آنها را درست کنید.
نکته دیگری در زمینه تجارت و اقتصاد است؛ این هم یک مسئله مهمی است. ممکن است یک فرصتهایی برایمان به وجود بیاید که باید از آنها استفاده کنیم، تاجر میگوید اگر با فلانی معامله ام نشود با فلانی معامله میکنم. در طول چندین دهه پیشاز انقلاب تجار ما با بعضی بازارهای جهان ارتباطهای نزدیکی داشتند، ما این را درک میکنیم، اکنون آن بازارها را – نخواستیم بسته باشد تا آخر پای میز مذاکره نشستیم – می بندند. تاجر کیست؟ تاجر کسی است که زرنگی کند و فوری با بازاری که بر روی آن باز است ارتباط بگیرد. پیمان شانگهای یک فرصت است، تجار فارس کجای این فرصت قرار دارند؟ این فرصت کمی نیست و باید از آن حسن استفاده را بکنیم. شما تجار ایرانی و شیرازی بازارهای دنیا راه فتح میکنید به شرط اینکه فرصت را غنیمت بشمارید. رئیسجمهور محترم به شانگهای رفتند و معاون اول ایشان هم به پنج کشور حوزه دریای مازندران سفر کردند این یعنی فرصت؛ از نظر سیاسی زمینه فراهم است تا کسی مزاحم شما نشود، حال تجار محترم باید این قضیه را میدانداری کنند، نه اینکه بنشینند و بگویند این نمیشود آن نمیشود! سرمایههای خود را به کار بیندازید، مجموعههای دولتی ما باید فرصتی را که دولت ایجاد کرده است در ردیف ادارات کل شکوفا کنند، نمایشگاه بینالمللی در شهرک گلستان باید عرصه این تبادلها باشد، ما کجای کار هستیم؟ اینگونه که نمیتوانیم،باید این را نشان بدهند. مطمئن هستم در مجموعه اتاق بازرگانی، اصناف و صنعت و معدن و تجارت ما کسانی هستند که اگر راه بیافتند می توانند یک فرصت عظیمی به نفع مردم مان بیاورند و اشتغال و کار و درآمد را افزایش دهند.
نکته پایانی سخنم ناظر به این است که در عرصه علمی هم شما باید حرف خودتان را بزنید، استان فارس و شیراز باید نقشه جامع علمی اش تنظیم شود، ما در علم و فناوری کجای عالم قرار داریم؟ درجهبندی دانشگاههای ما در سطح بینالملل کجاست؟ آیا شیراز بهعنوان یک قطب علمی در جهان اسلام توانسته دانشجوهای دیگر کشورهای اسلامی را برای خودش جذب کند؟ این هشت کشور مسلمان بزرگ که در دنیا حرف برای زدن دارند، مرکزیت کار علمی و نمایه سازی کار علمی شان در شیراز است؛ مرکز آی اس سی (ISC) در شیراز مرکز این قضیه است. امروز ما برای اینکه این مرکز درست نقش خود را ایفا کند {چه کرده ایم}؟ بار همه ایران هم بر روی دوش شیراز است. اگر نتوانیم اینها را به مطالبه و گفتمان عمومی خود تبدیل کنیم شبانهروز دنبال حرفهایی را میگیریم که ارزش ندارد، گرفتار چیزهای کوچکی میشویم. شما باید برای جهان اسلام حرف بزنید. در عرصه نقشه مهندسی فرهنگی، در عرصه تجارت و اقتصاد کشور و در عرصه نقشه جامع علمی ما توقعمان این است که مدیران اسلام همه باهم همفکر و همراه – مجموعه مردم و روحانیت و حوزه هم آنها را حمایت میکنند – جلو بروند تا ما انشاءالله مواجه شویم با شیرازی که همانطوری که همیشه در جهان میدرخشیده است بازهم انشاءالله درخشش متناسب با روزگار ما را داشته باشد. انشاءالله به همه این اهداف برسیم یک صلوات مرحمت بفرمایید.
عصمنا الله تعالی و ایاکم بالتقوی و جعل لنا و لکم الاخره خیرا من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا )
دیدگاهتان را بنویسید