خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۰۵/۲۸)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
قَال اللهُ تَبارکَ و تَعالی: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
پروردگار متعال در سوره مبارکه حشر آیه ۱۸ می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا پیشه کنید، هر کدام از شما بنگرد که برای فردای قیامت چه چیزی دارد که ذخیره کرده باشد.
ما از نظر اخلاقی و دینی یک وظیفه ای داریم به نام “محاسبه” – چنانی که هفته پیش عرایضی در این مورد خدمت شما تقدیم کردم – “محاسبه”؛ آن است که هرکس ببیند برای فردای قیامت خود چه چیزی دارد؟ در میزان اعمالش چه چیزی نهاده شده است؟ و آیا آن چیزی که در نامه عملش است وزنش به اندازه ای هست که ما را بهشتی کند یا نه؟
بحث “محاسبه” که از گام های مهم طریق معنویت است در روایات ما به صورت مکرر ذکر شده است؛ از جمله روایت شریفی از وجود مقدس خاتم انبیا محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرموده اند: « حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا » مردم خودتان از خودتان حساب بکشید قبل از آنی که در روز قیامت میزان اعمال را بگذارند و دیگران (ملائکه الله) بخواهند حساب کار شما را بکشند. همه ما آن روز را در پیش داریم. آیا کسی هست که به دعوت پیامبر اسلام و پیامبران الهی باور داشته باشد و {با این حال} بتواند بگوید قیامتی نیست؟! همه پیامبران در مورد روز قیامت ما را ترسانده اند و انذار کردهاند که یک روز حسابی در پیش است. مالک یوم الدین که در سوره حمد می خوانیم؛ یعنی خدا در روز قیامت اعمال را جزا می دهد؛ حساب می کنند و جزا می دهد. {به همین دلیل} پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) فرموده قبل از اینکه آن حساب پیش بیاید خودتان از خودتان حساب بکشید، {ببینیم} در طول یک روز چه می کنیم؟ در طول یک هفته چه می کنیم؟ این محاسبه کردن اعمال کار لازمی است.
بعد فرمود: « و زِنُواها قبلَ اَنْ تُوزَنُوا» برای خودتان میزان قرار دهید، اعمال تان را در میزان وزن کنید قبل از آنی که روز قیامت میزان را بگذارند و بخواهند عمل را وزن می کنند.
یک نکته را خدمت شما تقدیم می کنم؛ میزان هر چیزی به حسب خودش است – مثلاً میزان برای خرید سبزی کیلو است – میزان عمل چیست؟ وقتی میزان عمل را برای ما معرفی میکنند انسان باید بترسد. فرموده اند میزان اعمال، علی بن ابیطالب علیه السلام است. ما نماز که می خوانیم خوشحالیم که نماز خوانده ایم! اگر در میزان بخواهند با نماز امیرالمومنین علی علیه السلام سنجیده شود، این نمازی که ما خوانده ایم چیست؟! یک مقداری حساب کار خود را بکنیم.
در روایت است یکی از فرزندان امام سجاد علیه السلام به ایشان عرض کرد شما زیاد خودتان را به زحمت میاندازید – این همه عبادت، زین العابدین است – حضرت فرمود نوشته ای هست بیاورید وقتی آن نوشته را آوردند گفت این اعمال جد ما امیرالمومنین علی علیه السلام است، بخوانید، کمی که خواندند حضرت شروع کرد به گریه کردن و فرمود وقتی علی اینگونه عمل کرده است ما هرچه می کنیم نمی رسیم. فرمود حساب کنید و وزن کنید؛ وزن که می کنیم شرمندگی در ما ایجاد میشود، این شرمندگی را ان شاء الله خداوند قبول می کند؛ به حسب برخی روایات حضرت موسی کلیم الله در مناجات خودش با خدای متعال عرض کرد «خدایا نمی توانم آنطور که شایسته تو است انجام دهم» {خدای متعال} گفت همین که اعتراف کرده ای قبول است.
« اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ» مقام امیرالمومنین علیه السلام است. {حضرت} آن گونه تقوا داشته است که وقتی دقت می کنیم می بینیم نمی توانیم، خدای متعال وقتی ما اقرار کنیم به اینکه نمی توانیم و قاصر هستیم می پذیرد ان شاء الله، نمی خواهد ناامید باشیم، می خواهیم مُعْجَبٌ بِنَفْسِه نباشیم؛ که خیال کنیم دو سه تا کار به ظاهر قشنگ انجام دادهایم لابد در نامه عمل همه چیز پر است! حساب این گونه نیست. پیامبر فرموده محاسبه کنید بعد وزن کنید. اگر ما یک لحظه امیرالمومنین علی علیه السلام را در هر بُعدی از ابعاد کارهای دینی و عبادی اش در نظر بگیریم و بگوییم نسبت به وجود مقدس امیرالمومنین علی علیه السلام، متوجه ناتوانی و کوتاهی خود می شویم. این اقرار به درد میخورد برای روز قیامت، این را داشته باشید، در دعاهای ماثور معصومین در شبهای ماه مبارک رمضان خصوصاً در دعای ابوحمزه اینکه می گوییم دستمان خالی است به خاطر این است که امام سجاد علیه السلام میزان را می دیده، اگر با آن میزان بخواهیم سنجیده شویم کار سخت است.
بعد می فرماید: « و تَجَهَّزُوا لِلْعَرْضِ الاَْکْبَر» آماده باشید برای روزی که در پیشگاه خدا همه چیز عرضه داشته می شود، آمادگی تحصیل کنید، غفلت از روز قیامت تمام سبک زندگی ما را به هم خواهد زد، گمان نکنید با غفلت از قیامت می توانیم سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی درست کنیم، خیلی از قافله عقب می افتیم، ان شاء الله این روایت شریف برای همه ما درس باشد.
یک ارتباطی است بین محاسبه با استغفار؛ اگر ما محاسبه کنیم استغفار ما معنا پیدا می کند و الا خدایی نکرده ممکن است استغفار ما لقلقه زبان باشد! محاسبه که می کنیم میگوییم آیا این چشمم دیروز و امروز و این هفته خطا نکرده؟ می بینیم نعوذبالله خطا کرده است بعد می گوییم استغفرالله، آنگاه استغفرالله معنا پیدا میکند. مستحب است بعد از نماز صبح و عصر انسان هفتاد مرتبه استغفار کند. استغفار می کند اما متوجه نیست که اشتباه کرده! کسی که متوجه نیست اشتباه کرده این استغفار می شود لقلقه زبان؛ معنا و عمق پیدا نمی کند.
ان شاء الله آن عزیزانی که موفق هستند بعد از نماز صبح استغفار کنند فکر کنند آیا چشمم خطا نکرده؟ نعوذ بالله اگر خطا کردیم این استغفار ذیل آن قرار بگیرد، آیا گوشم خطا نکرد؟ آیا زبانم خطا نکرد؟ متاسفانه این روزها زبان و این انگشتان که در فضای مجازی تایپ می کند خیلی در معرض خطر است؛ یک چیزی می نویسد و از روی ندانستن به یک مومن تهمت می زند، آبروی یک مومن را می برد، حیثیت نظام اسلامی را زیاد و کم میکند، آیا از این انگشتانی که می نویسد در روز قیامت حساب نمی کشند؟ فکر کنیم و بگوییم این پست هایی که گذاشتیم این حرف هایی که زدیم و این کارهایی که کرده ایم آیا این ها واقعاً خداپسندانه بود؟ اگر اشکال دارد همین جا از خداوند عذرخواهی کنیم، روز قیامت سخت است، روز قیامت مشکل سنگین است؛ اینقدر روز قیامت ترسناک است که خیلی چیزها یادمان می رود. همین جا تا فرصت است تا مهلت الهی است محاسبه کنیم.
پیامبر گرامی صل الله علیه و آله و سلم فرموده: « طُوبى لمَن وُجِدَ فی صَحیفَهِ عَمَلِهِ یَومَ القِیامَهِ تَحتَ کُلِّ ذَنبٍ : أستَغفِرُ اللّه َ » خوش به حال آن بندهای که روز قیامت در نامه عملش اگر یک گناهی هم کرده زیر آن یک استغفرالله نوشته شده است؛ یعنی حساب کرده و گفته خدایا ببخش. اگر اینجا گفتیم ببخش آنجا ان شاء الله نظر لطف خداوند شامل حال ما می شود، ولی اگر گذاشتیم برای آنجا تا شفاعت شافعین بخواهد نصیب انسان بشود {زمان زیادی طول می کشد} امام علی علیه السلام فرموده: «شفاعت برای بعضی از دوستان ما ۳۰۰ هزار سال طول می کشد».
خودمان را کمی کنترل کنیم خصوصاً در این ایامی که می گویند هر کسی یک رسانه است، این می تواند خوب باشد؛ رسانه خوبی ها باشیم رسانه خیرها باشیم، یا هر کسی یک رسانه باشد رسانه شر و دروغ و تهمت! هر کدام از این ها حساب خودش را دارد و جزای خودش را.
عصمنا الله و ایاکم بالتقوی و جعل الاخره خیرا لنا و لکم من الاولی؛ ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ )
خطبه دوم
بار دیگری خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
در این خطبه دوم پیشاپیش شهادت حضرت امام زین العابدین سید الساجدین علی بن الحسین علیه السلام را که در روز سه شنبه هفته آینده بیست و پنجم ماه محرم الحرام به حسب یک روایت معتبری واقع شده است تسلیت عرض می کنم. بنده سابقا خدمت شما عزیزان عرض کرده ام شهادت امام سجاد علیه السلام دو روایت در مورد آن است یکی دوازدهم ماه محرم و دیگری بیست و پنجم ماه محرم، حقیقت این است که دوازدهم ماه محرم هر چه هم که بخواهیم عرض ادب کنیم به خاطر اینکه ایام عاشورا است و تحت الشعاع شام غریبان و امثال این قرار میگیرد آن عرض ادب شایستهای که دلمان میخواهد نمی توانیم داشته باشیم، به همین جهت خوب است که بیست و پنجم محرم را به صورت ویژه مد نظر قرار دهیم همانطور که در بعضی از شهرها متداول است؛ در آن شب مجالس سینه زنی، روضه خوانی و مراسمات ویژه امام سجاد علیه السلام با شکوه و عظمت خاص خودش برگزار میشود، این رسم سه سال است و بلکه شاید بیشتر، در حرم مطهر حضرت علی بن حمزه علیه السلام در شیراز شروع شده است که از این جهت امیدوار هستیم عزیزان و برادران و خواهران ایمانی هم این مسئله را اهمیت دهند.
می دانید شهادت حضرت علی بن حمزه علیه السلام بیست و سوم محرم است؛ یعنی فردا شب شهادت حضرت علی بن حمزه علیه السلام است که مراسم با شکوهی هم در حرم مطهر آن حضرت گرفته میشود و این سه شب یعنی بیست و سوم، بیست و چهارم و بیست و پنجم ان شاء الله آنجا مجلس است، منافات ندارد؛ شهر بزرگ است در جاهای دیگر هم ان شاء الله مجالس وجود داشته باشد. اما احترام این امامزاده شهید واجب التعظیم که پس از شهادت سر مقدس را برداشته و حرکت کرده است {لازم است} این اعتقاد و باور عمومی مردم شیراز است.
محیط حرم حضرت علی بن حمزه علیه السلام وقتی وارد می شویم حس ارزش شهادت و عظمت شهادت این امامزاده انسان را می گیرد، نه تنها مسلمانان و شیعیان و شیرازی ها را؛ یکی از دوستان که آنجا بود می گفت یکی از گردشگران خارجی آمد بالای ضریح ایستاد و گفت یک حال عجیبی به من دست داده است، ما تعریف کردیم که این آقا در راه ارزش های دینی سر از تنش جدا شده است، می گفت غیرمسلمان ایستاده بود و گریه می کرد، این شهادت با این عظمتی که این مرد دارد این جوان اهل بیت و فرزند زاده امام هفتم علیه السلام که خودش شهید است پدرش شهید است و اجداد طاهرینش (ائمه معصومین) هم شهید هستند، جناب حمزه هم که در شهر ری مدفون است شهید هستند؛ این همه عظمت شهادت که در این بیت است و در این امامزاده واجب التعظیم شیراز؛ ان شاء الله فردا شب و دو شب بعد از آن همه عزیزان آنهایی که می توانند مخصوصاً هم به زیارت حضرت علی بن حمزه مشرف شوند که خودش ویژه تاثیر دارد برای ما و هم ان شاء الله در مجالس شرکت کنند، این ایام شهادت حضرت علی بن حمزه علیه السلام را ان شاء الله مدنظر داشته باشید.
پیش از خطبه ها در رابطه هفته صنایع دفاعی مطالبی را مسئولین وزارت دفاع به اطلاع شما عزیزان رساندهاند و از این جهت تشکر می کنیم. در شیراز صنایع دفاعی بحمدالله از قدیم وجود داشته و اکنون هم چنانی که مسئولین محترم برای من توضیح دادند بحمدالله یک مراکز مهمی در صنایع دفاعی وجود دارد که استاندار محترم هم در یک جلسه ای به من گفت این جزء نقاط قوت استان فارس و شیراز است و باید تقویت شود.
ضمن تشکر و تقدیر از عزیزان در وزارت دفاع و ارتش و سپاه که تلاش های ویژه ای در صنایع دفاعی دارند، دلمان می خواهد ان شاء الله با همکاری دولت محترم و نماینده دولت در استان این صنایع توسعه پیدا کند؛ دو جهت دارد هم اطاعت فرمان قرآن کریم است «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّه وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ» این قوت و قدرت نظام ماست که افزایش پیدا میکند از این جهت مسلما امتثال فرمان الهی است، از حیث دیگری معیشت و اقتصاد مردم اداره می شود، شما می بینید تولیدات مجموعه های نظامی و صنایع دفاعی ما صادر می شود، دیدید در اطراف خودمان حتی کشور هایی که از نظر فناوری نظامی به نظر میآید از ما جلوتر هستند در بعضی قسمتها از ما خرید کردند این معنایش این است که می تواند درآمد هم برای کشور باشد، از این جهت هم ان شاء الله تلاشهای ویژه مسئولین درون استان و مسئولین در سطح ملی را استدعا داریم.
مسئله بعدی در رابطه با آغاز هفته دولت است؛ روز دوم شهریور. هفته آینده هم در مورد آن ان شاء الله باز عرایضی خواهم داشت. اما یک نکته میخواهم عرض کنم، دولت محترم حضرت آیت الله رئیسی در برنامه خودش سالانه یک میلیون مسکن اعلام کرده است که تولید می شود، این مسئله خیلی مهم است؛ اگر ساخت یک میلیون مسکن شروع شود و انجام بگیرد یعنی اینکه بخش عظیمی از اقتصاد ما راه میافتد؛ برای اینکه وقتی در ساختن یک خانه دقت می کنید همه صنایع و همه دستگاههای تولیدی باید یک چیزی را تولید کنند بیاید اینجا مصرف شود تا مسکن شکل بگیرد، این همه دستگاه تولیدی وقتی فعال شود اقتصاد راه می افتد بنابراین این مسئله خیلی مهم است که تحقق پیدا کند.
وزیر محترم مسکن در این راستا تلاش های خوبی کرده است که من امیدوار هستم ان شاء الله در آیندهای نزدیک که خودشان بتوانند با شما درمیان بگذارند. اما آنچه که مسلم است این است که سهم استان فارس در رابطه با این یک میلیون مسکن در سال صد هزار مسکن می شود. از این صد هزار مسکن آنچه که تا حالا زمینش ظاهراً آماده شده است برای شصت هزار مسکن است و ان شاء الله عملیات ساخت و ساز مسکن در استان باید شروع شود و مسئولین محترم باید در این مسئله شتاب کنند.
امیدوار هستیم ان شاء الله شورای عالی مسکن استان به زودی تشکیل شود آن طوری که برخی از مسئولین محترم مژده داده اند و ما بتوانیم کارهای اجرایی و عملیاتی این بخش را ان شاء الله به مردم گزارش دهیم. یک قسمت هایی هم البته از مسکنی که ساخته می شود به صورت کمک های ویژه است مثلاً برای کسانی که هیچ درآمدی ندارند یا یک بخش هایی از خود دولت نیاز به مسکن هایی دارد که به صورت استیجاری یا مدتی به افرادی واگذار شود که اینها هم ان شاء الله در همان شورای مسکن وقتی تصمیم آن گرفته شد گزارش آن را برای مردم ان شاء الله خواهند داد.
بنده به نظرم می رسد که ما اگر بخواهیم بحث فرهنگی هم داشته باشیم با همین رونق اقتصادمان باید شروع کنیم. ما نقشه مهندسی فرهنگی استان را داریم در همین بحث مسکن، انبوه سازی یک چیزی است برج سازی یک چیزی است و ساختن خانه های به صورت ویلایی هم یک چیز دیگری است؛ مثلاً ما بیاییم در روستا یکبارگی برج بسازیم اینها معلوم است که با فرهنگ ما سازگار نیست! عزیزان طراحان و نقشه کش ها به اینها فکر کنند، زمین در روستا کم نیست. بنده یکی دو مورد از این مسائل را که پیش آمده بود با استاندار محترم در میان گذاشتم ایشان با بررسی دلیل منطقی قضیه حمایت فرمودند و اصلاح شد. اما توقعم این است که همه مدیران در بخش مسکن حواسشان را جمع کنند یک چیزی فرضا درست نکرده باشیم که با فرهنگ دینی و ایرانی مردم سازگار نباشد. اینها را ان شاء الله دقت کنند و امیدوار هستیم ان شاء الله خودشان هم در یک فرصت مناسبی که کارهایشان عملیاتی شده باشد در همین یک ماه آینده بتوانند ان شاء الله گزارش آن را به شما تقدیم کنند.
سخن پایانی در رابطه با قضیه سلمان رشدی است این انسان از خدا بی خبر که از اسمش معلوم است مسلمان بوده است به فتوای حضرت امام مرتد (از دین برگشته) است؛ این ارتداد ثابت شد به خاطر نوشتن آن رمان توهین آمیزی که آن سال ها نوشته بود. هادی مطر که او نیز از اسمش پیداست مسلمان است دیدید که سلمان رشدی را بخاطر این ارتداد زد، می خواهم عرض کنم این درس باید برای همه مسکبرین و بشریت باشد اگر بشنوند! که از اول گفته ایم ولی گوش شنوا در دنیا نیست! متاسفانه استکبار نمی خواهد گوش دهد؛ استکبار آمریکایی و اروپایی گوش برای شنیدن ندارد! ولی ما باید باز هم یادآور شویم. توهین و جسارت به مقدسات دیگران غلط است. چه یک سال بگذرد یا ده سال بگذرد یا بیست سال بگذرد بالاخره یکجایی واکنش نشان داده می شود این ها. وقتی به آنها میگوییم مستکبر، برای این است که حساب برای ما مسلمان ها قائل نیستند؛ می گویند ما هرچه انجام دهیم این ها نمی توانند واکنش نشان دهند، من و شما وظایفی داریم یکی این است که آنقدر قوی شویم که آنها ناچار شوند برای ما حساب باز کنند؛ این صنایع دفاع را که گفتیم برای این جهت است؛ تا قدرت نداشته باشیم برای ما حساب باز نمی کنند، این قدرت را باید ایجاد کنیم و مطمئن هم باشیم که راه حق ما در تاریخ ادامه پیدا می کند، دست از عقاید خودمان مسلما بر نخواهیم داشت و دشمنان ما باید از این راه غلطی که پیش گرفتهاند برگردند. این مسئله را در قضیه سلمان رشدی ولو اینکه بگوییم طول کشید دیدند، در قضایایی مثل به شهادت رساندن شهید سلیمانی هم خواهند دید، نکنند تا واکنش این قضایا را نبینند، نه این که بگویند ما انجام می دهیم آنها جرات نمی کنند واکنش نشان دهند.
رهبر عظیم الشان ما فرمود دوره بزن دررو در دنیا تمام شده است؛ اگر بزنند می خورند، این را بنده به عنوان یادآوری خدمت شما عرض می کنم، در این قضیه یک جوان ۲۴ ساله آمریکایی او را زده ولی مسلمان بوده، ببینید این فرد در آمریکا متولد شده است در آمریکا بزرگ شده است آنها میگویند از ایران بوده، از ایران که نمی خورید از امت خاتم انبیا محمد صلی الله علیه و آله و سلم پاسخ اش را دریافت می کنید، همانطور که شهید سلیمانی فرمود ما از رگ گردن به شما نزدیک تریم؛ یعنی درون آمریکا نیرویی است که دارد از این امت و از این عقیده دفاع میکند، این جهت را به گوش و به هوش باشند آمریکایی ها اروپایی ها این همه ظلم به ملت ما نکنند که ملت ما یک گوشه ای از این امت بزرگ اسلامی است و این امت انتقام خودش را از ظلم های مستکبران در عالم مطمئنا به قاطعیت خواهد گرفت .
ان احسن الحدیث و ابلغ موعظه المتقین کتاب الله العزیز الحکیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ )
دیدگاهتان را بنویسید