خطبههای نماز جمعه شیراز (۱۴۰۱/۰۵/۲۱)
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما خواهران و برادران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» بارها عرض کردهام که در آیه ۱۸ سوره مبارکه حشر خدای متعال دوبار به ما دستور مراعات تقوا را داده است؛ دوبار فرموده « اتَّقُوا اللَّهَ» این آیه ی شریفه یک درسی در زمینه مراعات تقوا دارد که امروز چند جمله ای در مورد آن صحبت خواهیم کرد؛ و آن این عبارت است « وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ؛ هر کس بررسی کند ببیند برای فردای قیامت خود چه چیزی را فرستاده است». به قول مشهور بین خودمان « برگ عیشی به گور خویش فرست // کس نیارد زپس تو پیش فرست».
این فراز از آیه شریفه یک بحثی را در روایات و متون اخلاقی ما که علمای بزرگ نوشته است باز کرده به نام “محاسبه”؛ محاسبه یعنی انسان خودش بررسی کند ببیند چه چیزی دارد. باز هم این عبارت را که از قرآن گرفته شده و در شهر شما به اوج ادب فارسی رسیده است یادآورتان میشوم که جناب حافظ شیرازی گفته « تو نیک و بد خود هم از خود بپرس»
این تعارف هایی که ما با خودمان داریم خیلی وقت ها نمی گذارد {انسان خودش بررسی کند ببیند چه چیزی دارد}! مواجهه با اینکه یک فردایی جلوی روی ما است و بخواهیم بگوییم چه چیزی برای فردای قیامت داریم به این سادگی نیست، گاهی اوقات که انسان یک عزیزی را از دست می دهد – او رفته می دانیم معطل این است که اگر در نامه عملش چیزی باشد رو کند – همان موقع یک لحظه به فکر خودمان هم می افتیم بقیه اش تعارف می کنیم؛ نه اینکه باورمان نیست ان شاء الله قبول داریم و عقیده داریم که قیامتی هست اما عملاً پای این مسائل ایستادن خیر! انسان ها بنا دارند که غافل باشند! گویی یک تصمیم عمومی است «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَهٍ مُعْرِضُونَ» یعنی بخواهیم هم بگوییم خیلیها رویگردان میشوند میگویند اینها چه حرف هایی است رها کنید و اجازه دهید دقیقه ای خوش باشیم! با این خوش باشیم خوش باشیم گفتن ها عمر تمام می شود بعد آنجا هم می بیند که هیچ چیزی ندارد!
{برای سفر آخرت} اولیای خدا هر چه هم که کار خوب انجام می دادند باز هم می گفتند دستمان خالی است، ممکن است بعضی وقت ها دل خوش باشیم به اینکه مثلاً یک صدقهای داده ایم یا یک تلاشی کردهایم و یک زبان خیری گذاشته ایم بعد خیال کنیم که برای سفر قیامت یک دست پری می شود! خیر. اولیای خدا تعارف نمی کردند که می گفتند دستمان خالی است؛ برای این که هر چه ما تحصیل می کنیم در یک مدت اندک است اما مسیر قیامت خیلی طولانی تر از اینهاست؛ در این مسیر طولانی هرچه با خودت ببری تمام می شود، بیش از این نیاز است که اولیای خدا همیشه اظهار می کردند دستمان خالی است، ولی یک نقطه امید آقا امیرالمومنین امام علی علیه السلام بالای سر قبر سلمان فارسی برای من و شما گذاشته است.
امام علی علیه السلام وقتی سلمان فارسی در مدائن از دنیا رفت به یک اعجازی آمدند بالای سر سلمان – حضرت ظاهراً در مدینه بودند فاصله مدینه تا مدائن که نزدیک بغداد است خیلی دور است – و ایشان را خود حضرت تجهیز، تشییع و تدفین کرد. ظاهراً این را روی قبر سلمان با انگشت مبارکه خود نوشته اند «وَفَدْتُ عَلَی الْکَریمِ بِغَیْرِ زادٍ مِنَ الْحَسَناتِ وَ الْقَلْبِ السَّلیمِ» زاد و توشه سفر آخرت دو چیز است: حسنات در نامه عمل ما باشد و قلب سلیم داشته باشیم. بعد برای سلمان با آن عظمتش که مِنّا أَهْلَ الْبَیْتِ است امام علی علیه السلام نوشته است خدایا این که آمده دستش خالی است، من و شما باید حساب کار خودمان را بکنیم.
ان شاء الله یک چیزی را با خودمان ببریم امید است که هر کجا دستمان خالی شد قرضمان بدهند و آن ولایت علی علیه السلام و اولاد اوست، بقیه همه گرفتار خواهند ماند، خیلی هم سخت است، اما کسی که اهل ولایت است هر کجا کم میآورد آن آقایانی که ولی ما هستند به او عنایت می کنند، این عزاداری های ماه محرم را فرض یک عمل مستحبی نکنید؛ بله از حیث عزاداری یک فعل مستحب است اما از حیث اظهار ولایت اهل بیت علیهم السلام که در ضمن این عزاداری هاست واجب است و از این واجب تر پیدا نمیشود؛ برای اینکه ما باید ولایت خود نسبت به اهل بیت علیهم السلام را به گونه ای نشان دهیم؛ این اظهار ولایت است، این عزاداریها را قدر بدانید این روضه خوانی ها را در ماه محرم و صفر قدر بدانید این مجالس عزای امام حسین علیه السلام را قدر بدانید اینها میخواهد ان شاء الله به ما کمک بدهد {در روزی که} «یَوْمَ لَا یَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ» است.
روایتی است از وجود مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که وقتی می خواهیم نفس خود را محاسبه کنیم اول ببینیم نسبت به ولایت امر ولایتی که خدا برای ما قرار داده است تکلیف مان چگونه است؟ مگر نگفته اند «عُنوانُ صَحیفَهِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابیطالب»؟ این محبت و ولایت اگر نباشد بقیه اش دردی دوا نمی کند، پس در محاسبه نفس اول باید جانب ولایت را توجه کنیم و ببینیم در ولایت پذیری کجا هستیم.
دعای استقبال برای نماز که انسان یک توجهی نسبت به اهل بیت علیهم السلام پیدا می کند اینگونه است «مَنَنْتَ عَلَیَّ بِمَعْرِفَتِهِمْ؛ خدایا منت بر ما گذاشته ای که ما اهل بیت شناسی و امام شناس شدیم. فَاخْتِمْ لِی بِطَاعَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ وَ وَلاَیَتِهِمْ؛ در عمل ما بنویسند فلانی مطیع امام زمانش بود» این را از خودمان حساب بکشید؛ اول قبل از هر چیز دیگری آیا ما مطیع امام زمانمان هستیم؟ فرمان او را می بریم؟ دوم خدایا معرفت ما را نسبت به اهل بیت علیهم السلام زیاد کن؛ هرچه بیشتر مقامات آنها را بشناسیم در اطاعت بهتر ان شاء الله عمل خواهیم کرد. سوم ولایت آنها را هیچ وقت از سر ما برندار؛ زیر سایه ولایت آنهاست که کسی به جایی می رسد. اگر در این دنیا اول این سه مورد را مطالعه و بررسی کنیم ارزش دارد – زیرا در آخرت می خواهیم محبت اهل بیت ابتدای نامه عمل ما باشد – من و شما نسبت به اطاعت آقا امام زمان ارواحنا له الفداء کجا هستیم؟ این مسئله مهم است دائماً باید از یکدیگر بپرسیم و به یکدیگر کمک دهیم تا در اطاعت امام زمان خود باشیم.
پیامبر گرامی صل الله علیه و آله و سلم فرموده «مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوا عَلِیاً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدی مِنْ ذَکرٍ و أُنْثی؛ علی علیه السلام را بر همه تفضیل دهید» – مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب شریف تجرید الاعتقاد این که علی بن ابی طالب افضل الناس بعد از نبی است را اثبات کرده است – ما الحمدلله اهل این عقیده هستیم اما این را در عمل و رفتارمان هم نشان دهیم؛ اگر علی علیه السلام افضل است آیا رفتار و کردار ما یک بویی از رفتار و کردار علی علیه السلام می دهد؟ این هم نشانه تفضیل است.
بعد در ادامه می فرماید «بِنا أنزَلَ اللهُ الرِّزقَ و بَقِیَ الخَلقُ ؛ به خاطر وجود اهل بیت علیهم السلام خداوند به خلایق روزی می دهند»؛ آنها هدف آفرینش هستند اینکه خدا فرموده است من بیهوده نیافریده ام به این دلیل است که علی، حسینبنعلی و یازده اولاد آن حضرت خلق شده اند، اینها هستند که بیهودگی عالم را تبدیل به هدف داری می کنند بی معنایی زندگی را تبدیل به معناداری می کنند، به واسطه وجود امام زمان است که امروز جهان حرکت خودش را ادامه می دهد، هدف خلقت اوست بعد فرموده «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَیَّ قَوْلِی هَذَا» مغضوب علیهم کسانی هستند که مقام علی بن ابیطالب علیه السلام را انکار می کنند افضلیت او را نسبت به بقیه بخواهند انکار کنند این مورد غضب الهی است.
بعد فرمود «أَلا إِنَّ جَبْرَئیلَ خَبَّرَنی عَنِ اللَّهِ تَعالی» آگاه باشید جبرئیل از جانب خدای متعال به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مقام علی بن ابیطالب علیه السلام را گزارش کرده است و بعد فرموده است «مَنْ عادی عَلِیّاً وَلَمْیَتَوَلَّهُ فَعَلَیْهِ لَعْنَتی وَغَضَبی» هرکس با علی بن ابیطالب علیه السلام دشمنی کند و ولایت او را نداشته باشد خدا فرموده که لعنت من بر آن کسی است که چنین حالی دارد و غضب خداوند بر آن کسی است که اهل ولایت و محبت و تفضیل دادن علی بر غیر علی نباشد. بعد فرمود این برای دنیا نیست بلکه برای آخرت است، بعد به آیه ۱۸ سوره حشر اشاره کرده و فرموده «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ» تفضیل دادن علی، محبت علی و اطاعت از فرمان علی و اولاد علی برای روز قیامت به درد شما می خورد. بررسی کنید ببینید برای روز قیامت چه چیزی دارید، این مهمترین مسئله است در باب محاسبه.
متاسفانه در مباحث اخلاقی تحریف هایی ایجاد کردند و آن را به سمتی بردند که از آن روح دینی اصلی خودش دور شد و تبدیل شد به گوشه گیری و گوشه نشینی! می بینید با این نگاهی که عرض می کنیم اخلاق در وسط زندگی اجتماعی و در محور ولایت و حکومت خودش را نشان می دهد، محاسبه برای اینجاست، اینکه دین را از حکومت جدا می کنند از همین جایی ناشی شد که انحراف ایجاد کردند؛ محور دین داری و عدالت را از شخصیت امام علی علیه السلام و اولاد معصوم او دور کردند بعد شد جدایی دین از سیاست و تا امروز هم همان بساط ادامه پیدا میکند و بشریت هم راه به جایی نمی برد.
ولایت علی و اولاد علی علیه السلام جمع می کند بین کمالات فردی نفسانی، اوج گرفتن و ارتقاء جامعه انسانی، به هدف رسیدن در دنیا که عزت و عظمت دنیا مال شما می شود و به هدف رسیدن در آخرت که بهشت جایگاه شما می شود، همه اینها در این محور جمع است، این شد صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ این راه را جلو برویم، بقیه یا الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ و یا الضَّالِّینَ هستند! مسیر آنها مسیری نیست که بشریت را به جایی برساند، هرچه ما بحث های سیاسی می کنیم برمی گردد به همین نکته و آن این است که ولایت را مراقبت کرده اند یا خیر؟ اگر ولایت را مراقبت نکنیم چیزی برای دنیا و آخرت تحصیل نمی شود.
خطبه دوم
امیدوار هستیم همه ما بتوانیم تقوا را در زندگی خود ملاک قرار دهیم و عدالت، نیکوکاری و رسیدگی به نزدیکان و خویشاوندان را ان شاء الله برنامه زندگی خود قرار بدهیم.
سه نکته در این خطبه دوم خدمت شما تقدیم می کنم؛ نکته اول: تشکر و تقدیر از همه عزیزان و بزرگوارانی است که در این ایام عاشورای حسینی و عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت برای باشکوه برگزار کردن این عزاداری ها تلاش کردند، زحمت کشیدند و آنچه که می توانستند در این راه اقدام کردند.
مجموعه هیئت های مذهبی در سطح استان و شهرستان شیراز که هزاران هیئت مذهبی بحمدالله در این ایام نسبت به اهل بیت اداء وظیفه کردند؛ وعاظ محترم کسانی که از مراکز دینی قم، مشهد و جاهای دیگر برای عزاداری و موعظه تشریف فرما شدند، از علما و روحانیون که ان شاء الله اجر آنها را خدای متعال می دهد ولی وظیفه ما هست که تشکر کنیم، این کار آسانی هم نیست برای کسانی که تجربه دارند می دانند بالاخره هر کسی در خانه و زندگی خودش راحت تر از جای دیگر است بلند بشود و یک رنج سفری را برای خود تحمل کند بیاید در یک جایی که غریب است و بایستد به بیان موعظه های اهل بیت و مطالب اهل بیت و عزاداری برای اهل بیت، همینطور از مداحان عزیز و سربلند، از کسانی که نذر داشتند و در این ایام ادا کردند، واقفانی که خداوند آنها را رحمت کند – خیلی از آنها اکنون نیستند – موقوفات آنها کار می کند و مردم از وفق آنها برای امام حسین بهره می برند، دینداری و دین ورزی را یاد می گیرند و به منصه ظهور می گذارند، از همه اینها تشکر می کنیم، علی مراتبهم.
یک مورد در باب روضه خوانی و عزاداری امام حسین علیه السلام شاید مقداری کم توجهی به آن کردیم و آن این است که روز عاشورا امام حسین علیه السلام شهید شده است اما همه ما میدانیم که سه روز و سه شب بدن نازنین آن حضرت بر روی زمین کربلا مانده است، سیزدهم روز دفن شهدا است، بحمدالله دیروز هیئت های متعدد از جمله هیئت روحانیت محترم شیراز و اهل علم که خودشان هیئت تشکیل دادند برای این قضیه به صورت ویژه، و هیئت های دیگر که همه آنها زحمت کشیدند و عَلَم و امثال اینها را حرکت دادند و مسیر بین حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیه السلام و حرم مطهر ابراهیم بن موسی علیه السلام را سینه زنی کردند، امامزاده ابراهیم ویژگی اش این است که جزء دارالسلام بوده و از این جهت از حرم به آن سمت حرکت می شود که آنجا محل دفن است یعنی روز دفن می خواهیم یادآوری این مسئله را بکنیم خصوصاً دارالسلام شیراز هم می دانید که ۴۰۰ خروار خاک تربت امام حسین در آن ریخته شده است، بد نیست که این ها را یادآور خودمان شویم؛ شیراز یک مسائلی در درون خودش دارد که جز فرهنگ شیراز است، بایستی عزیزان هیئتها، منبری ها، صاحبان مجالس و محافل این نکات را یادآوری کنند تا ان شاء الله هر سال سیزدهم محرم که روز دفن شهدا است این سنتِ حرکت به سمت محل دفن آن امامزاده واجب التعظیم {انجام شود} ان شاء الله همه ماجور هستند، از همه کسانی که زحمت کشیدند تشکر می کنم و امیدوار هستم که این را ترک نکنید؛ امام فرمود این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است
اما متاسفانه در همین ایام عاشورا شما دیدید در یک جاهایی از دنیا مانع عزاداری امام حسین علیه السلام شدند، در نیجریه شنیدید که زد و خورد و کشتار رخ داد، در بحرین؛ بحرین همیشه کانون تشیع بوده اکنون آن هایی که آنجا حاکم هستند مانع از برافراشتن علم عزای امام حسین شدند و جاهای دیگر. وظیفه گردن شما مردم و بنده و امثال ما زیاد می شود که این مقر اصلی تشیع را که ایران اسلامی است محکم نگه داریم، حمایت از نظام اسلامی و حمایت از کسانی که در این نظام زحمت می کشند جزء واجبات دینی است، اگر خدایی نکرده محوریت ایران در این قضایا کوچکترین لطمهای بخورد می دانید که بر سر بقیه چه می آید. شما الحمدلله عمود قدرت اسلام و تشیع هستید این را انشاالله با جدیت هر چه بیشتر حفظ می کنید امیدوار هستیم روزی برسد در دنیا که هیچ کس نتواند در مقابل علم مقدس امام حسین علیه السلام عرض اندام کند.
نکته دیگری که عرض می کنم در رابطه با حماسه پرشکوه مردم شیراز در روز عاشورا است در تجلیل و تشییع پیکر پاک سردار بی سر مدافع حرم مرحوم شهید حاج عبدالله اسکندری اعلی الله مقامه الشریف که انصافاً شما مردم یک حماسه ارزشمند جاودان به یادگار گذاشتید، اگر کسی برای اسلام برای دفاع از حرم تشیع برای دفاع از حرم حضرت زینب به میدان رفته باشد ۸ سال که جای خود دارد ۸۰ سال هم بگذرد محبت و علاقه این مردم به چنین مردان بزرگی هیچ وقت از دل ما مردم بیرون نخواهد رفت.
ضمن احترام به تمام این شهدای بزرگوار مدافع حرم که مایه عزت و عظمت اسلامی و سربلندی جبهه مقاومت شده اند به کسانی و یاوه گویانی که شأن این عزیزان را به حساب خودشان می خواهند زیر سوال ببرند با کم توجهی یا خدای نکرده با جسارت، می گوییم که افتخاری برای خود کسب نکرده اید هم دست داعش شده اید؛ داعشی ها به اینها جسارت کردند آنهایی هم که این حرفها را میزنند هم دست داعش شده اند، مسلما کسانی که خودشان بیش از ما می دانند دروغ می گویند و جامعه اسلامی را فریب می دهند، با بصیرت، آگاهی و حضور این چنینی که شما در روز عاشورا در احترام به این شهید رقم زدید تو دهنی محکم خواهند خورد و سر جای خودشان خواهند نشست.
هفته آینده روز مقاومت اسلامی را پیش رو داریم و این عزیزان شهید ما شهید جبهه مقاومت هستند – شهید صرفاً یک شهر و کشور نیست شهید جبهه مقاومت اسلامی است – برای پیروزی جبهه مقاومت دعا می کنیم و به همه کسانی که در این جبهه ایستاده اند درود می فرستیم الحمدلله در این ایامی هم که گذشت قدرتمندی جبهه مقاومت اسلامی اثبات شد؛ شما ببینید اسرائیل مدعی شده بود که در این حمله اخیر کاری با کرانه غربی و حتی نوار غزه ندارم و فقط گروه جهاد اسلامی را می خواهیم بزنیم، بقیه هم ابتدائاً یک سکوتی داشتند، خود جهاد اسلامی به تنهایی به وسط میدان آمد، ببینید یک گروه در بین گروه های مبارز فلسطینی آمد وسط میدان و سه روز جنگید اسرائیل گفت آتش بس؛ یعنی در مقابل یک گروه هم نمی تواند بایستد.
این بی عرضه هایی که خدای متعال در قرآن به ما خبر داده اینها خیلی ترسو هستد، این ترسو های بزدل صهیونیست اسرائیلی در سه روز از یک گروه که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی در این بیانی که برای رئیس جهاد اسلامی زیاد النخاله نوشتند اینگونه فرمودند که مقاومت اثبات کرد که هر بخش از مجموعه مقاومت امروز آنقدر قدرتمند شده است که به تنهایی هم می تواند بینی دشمن صهیونیست را به خاک بکشد؛ این قدرتمندی است که امروز بحمدالله دارد در مجموعه مقاومت ایجاد می شود و امیدوار هستیم به زودی منتهی به نابودی اسرائیل و عزت و عظمت هر چه بیشتر مسلمین شود.
دیدگاهتان را بنویسید