دیدار با اساتید سازمان بسیج اساتید استان فارس
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، جلسه اساتید سازمان بسیج اساتید استان فارس با حضور آیت الله دژکام برگزار گردید.
متن کامل بیانات آیت الله دژکام در این جلسه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدای متعال در آیه ۲۹ سوره فتح می فرماید ” وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ”، کسانى که با اویند بر کافران سختگیر و با همدیگر مهربانند.
درود می فرستیم به روح پاک و مطهر شهید دکتر چمران که روح او و نقش بی بدیل او، زمینه این جمع شده تا دور هم بنشینیم. یک جوان از طبقات متوسط و ضعیف اقتصادی تهران که با تحصیل در تهران و آمریکا همه مناسبات متعارف را بهم بزند و سررشته یک حرکت جدیدی در دنیا شود که هر چه اساتید محترم ادامه این مسیر را بروند راه شهید چمران است که ادامه پیدا می کند.
امروز حدود ۲۰۰۰ نفر در استان عضو بسیج اساتید هستند یعنی در استان فارس ۲۰۰۰ استاد بسیجی داریم. نقش اجتماعی این تعداد می تواند خیلی تاثیرگذار باشد و امیدواریم که این توفیق نصیب ما شود تا در راستای حرکت عظیم تمدن ساز قدمی برداریم و خدمتی کنیم.
امروز مسئولیت هیئت علمی بودن چیست؟ مسئولیت دانشگاهی بسیجی چیست؟ به نظر بنده می رسد گاهی در شناخت وظیفه دقت کافی به خرج نمیدهیم. اگر کسی که عضو یک مجموعه انقلابی است وظیفه محور و پویا نباشد کار لنگ میشود. باید تعارفات را کنار بگذاریم و ببینیم واقعیت چیست.
طبق قانونی که در نظام جمهوری اسلامی است، ما یک مقررات حقوقی ارتقا اساتید داریم و رسما در آن چارچوب باید هیئت علمی ارتقا پیدا کند و رسما در این قانون آمده است که عضویت هیئت علمی و داشتن عنوان استادیاری، دانش یاری و استاد تمامی جزء مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران هستند.
این غلط است که عزیزی عضویت هیئت علمی در نظام جمهوری اسلامی دارد و به نظرش می رسد کاره ای در نظام نیست، یک جای کار خراب است و باید آن را اصلاح کنیم. اگر در چنین جایگاهی هستند وظیفه باید طبق جایگاه انجام شود. ما نقش آفرینی اساتید محترم دانشگاه را باید در مسائل اجتماعی رسمیت دهیم. بنده در خطبه هم بارها تاکید کردم که دانشگاه و حوزه باید مسئولیت خود را در راهبری فکری و فرهنگی جامعه بپذیرد و به خوبی ایفای نقش کند. و بالاخره جامعه نخبه ما در این ۲ مرکز هستند
اصل حرف همین است اگر اساتید و علما مسئولیت علمی خود را که قانونی نیز هست در جامعه نهادینه کنند در ادامه دیگران نیز از حیث جایگاه علمی همکاری میکنند یعنی تمام نهادها و ارگان ها باید این موضوع را بپذیرند. جایگاه عالم چه حوزوی چه دانشگاهی جایگاهی است که باید خط حرکت جامعه را ترسیم کند، اگر ما در این جایگاه نباشیم طبیعتا الگو های غربی، خودش را به ما تحمیل می کند.
مسلما مقام معظم رهبری خواستار احیای این جایگاه هستند. بنده نیز در این استان اولین حامی هر حرکتی هستم که در این راستا شکل بگیرد. سازمان بسیج اساتید باید با جایگاه انقلابی و علمی خود وسط میدان بیاید، این کار را طراحی کنید تا عملیاتی شود. تا این خلاء پر نشود هرچه بخواهیم اصلاح اجتماعی کنیم به نتیجه کاملی نمیرسیم. در این مسیر حداقل پای کار بودن اساتید بسیجی را نیاز داریم چون وسط این میدان جز با تدبیر، فهم و پیشینه علمی قوی نمی شود رفت.
در طراحی کار شاید نیاز به عده چندانی نباشد اما برای اجرا حداقل نیاز به پای کار بودن اساتید بسیجی داریم. باید طراحی شود و نقش بسیج اساتید فروکاسته نشود به اینکه سالی یک بار برای شهید چمران جلسه بگیریم. اگر توجیه باشیم همان کلاس های درس و محیط های ارتباطات اجتماعی شما با یک هماهنگی، همفکری و جهت گیری مناسب محیط پیشبرد اهداف انقلاب می شود.
یک توقع نیز بنده دارم که امیدوارم بتوانیم آن را نیز سامان دهیم و آن بحث نقشه جامع علمی استان است. به موازات نقشه فرهنگی استان که شکل گرفته است نقشه جامع علمی استان نیز باید شکل بگیرد. برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی تهیه کردیم و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور را داریم و به موازات آن باید نقشه جامع علمی استان نیز آماده شود.
نقشه داشتن یعنی همفکر بودن همه و این اتفاق خوبی است. مقام معظم رهبری نقشه جامع علمی را در سطح ملی ابلاغ کردند اما در سطح استان چیزی نداریم در حالیکه فارس در خصوص نقشه جامع علمی در کشور مسلما حرف برای گفتن دارد و فارس از معدود استان هایی است که در این خصوص نقش آفرین باید باشد.
بسیج اساتید باید در این راستا بررسی کند که امروز به لحاظ نقشه علمی کجای کار قرار داریم؟ باید در این خصوص همفکری جامعه نخبگانی رخ دهد و در ادامه آن را اجرا کنند. ان شاء الله با همکاری یکدیگر به این موضوع خیلی جدی تر ورود کنیم و بتوانیم نقش آفرینی مناسبی را برای دانشگاهیان وبسیجیان تعریف کنیم.همگی موفق، سربلند پیروز باشید.
دیدگاهتان را بنویسید