دیدار با مدیران روابط عمومی ادارات استان فارس
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دیدار مدیران روابط عمومی ادارات استان فارس با حضور آیت الله دژکام، یک شنبه ۱ خردادماه برگزار گردید.
متن کامل بیانات آیت الله دژکام در این دیدار بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در ابتدا روز روابط عمومی و روز بزرگداشت خدمات شما سروران مکرم را تبریک عرض میکنم و امیدوارم در هر جایی که منشا خدمت هستید توفیقات روزافزون داشته باشید.
همین طور از دوستان عزیز استانداری، شهرداری و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان تشکر می کنم که این فرصت را برای بنده ایجاد کردند که خدمت شما عرض ادب و احترام داشته باشم. این جلسه را هر سال برگزار می کردیم و متاسفانه در این ۲ سال، کرونا شرایط را تغییر داد و محدودیت های کرونایی جلسات را محدودتر کرده بود و امسال پیشنهاد شد که جمع بزرگ تر و فضا وسیع تر باشد.امروز الحمدالله مسئله کرونا جمع شده است اما احتیاط لازم است.
فایده بعدی جلسه این بود که ما به اشتراک شهرداری و استانداری جلسه را برگزار کردیم و ارتباطات و روابط عمومی آنقدر باید اثر کند که خودمان دور هم راحت تر جمع شویم. این مقدمه را خدمت شما عرض کردم تا علت برگزاری جلسه و اینکه در این فضا جمع شده ایم معلوم باشد.
یک حدیثی را به تناسب وظیفه روابط عمومی می خوانم تا در موردش فکر کنیم و ببینیم این حدیث با بحث روابط عمومی ما چه ارتباطی می تواند داشته باشد؟ در روایت از پیامبر گرامی اسلام داریم که “الأرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَهٌ ، فماتَعارَفَ مِنها ائتَلَفَ ، وما تَناکَرَ مِنها اختَلَفَ”. ارواح، لشکریانى فراهم آمده هستند؛ آنها که یکدیگر را بشناسند با هم انس مى گیرند و آنان که همدیگر را نشناسند از هم جدا مى شوند .
معنی حدیث این است که ارواح ما انسان ها مثل یک لشکر است؛ لشکر ها وقتی سازماندهی می شوند، گروهان گروهان و گردان گردان سازمان می یابند و کنار هم قرار می گیرند. این سازماندهی بین ارواح است که ارتباط در این عالم دنیا بین اجسام را ایجاد می کند. هر کدام از نظر روحی با دیگری سازماندهی شده است از نظر جسمی در صف کنار هم قرار می گیرند.
اگر سازمان دهنده نباشد کنار هم قرار نمی گیرند، سازمان دهنده ارتباط ما انسان ها با هم یک چیزی در افق روح است نه در افق جسم. شما مهارت ارتباط موثر را وقتی می خواهید کار کنید این مهارت از ناحیه ارتباط جسمی نیست که با هم انس می گیرند بلکه از ناحیه ارتباط روحی است. اگر ارتباط روحی برقرار شده باشد ارتباط جسم ها در عالم دنیا و ماده هم شکل می گیرد.
حال بعضی از افرادی که این حدیث را می خوانند ذهنشان به عالم ذر می رسد که قبل تر این ها با هم سازماندهی شده اند و قبل از دنیا با هم انس گرفته اند و این حرف از فلسفه یونان آمده و حرف افلاطون است اما حضرت آیت الله جوادی آملی فرموده اند که به دنبال یک عالم در چند هزار سال پیش نگردید، همین الان عالم روح داریم و عالم جسم و این هماهنگی را باید در روح ایجاد کنید نه در جسم.
مهارت ارتباط موثر مسئولین روابط عمومی از این نقطه شروع میشود که چگونه دل ها را به هم نزدیککنیم و چگونه روح های جامعه خود را سازماندهی کنیم که در عالم ماده و جسم هم تاثیر خودش را بگذارد.
نه اینکه برعکس شود یعنی روح ها با هم انس ندارند و جسم ها را هر چه در کنار هم قرار می دهیم باز هم تفرقه می شود. امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه گلایه می کند و می فرماید جسم های کنار هم مجتمع هستید اما دل های شما پراکنده است. با دل های پراکنده نمی شود کار را پیش برد.
مهارت ارتباطی آن مهارتی است که دل ها را به هم پیوند می دهد. مسئول روابط عمومی ماهر کسی است که می تواند دل دیگری را به مجموعه خود پیوند بزند نه اینکه بخواهیم دستوری کارکنیم. فیلم های تبلیغاتی را ببینید، گاهی برای بزرگ کردن شخصی است اما پخش فیلم سبب کوچک شدن آن می شود، فیلم از لحاظ فنی خوب تهیه شده اما اشکال دارد.
شما که روابط عمومی هستید کارتان از این سنخ نباید باشد.گاهی به زور و دستور از شما می خواهند در حالیکه نمی دانند این کار تاثیری ندارد. مهارت ارتباط موثر را یاد بگیریم. جهاد تبیین را می خواهیم انجام دهیم. وظایف روابط عمومی را بلدیم و می خواهیم انجام دهیم و مسلما شما مسئول ایجاد ارتباطات مجموعه را با خارج از مجموعه دارید، مهم این است که این ارتباط، ارتباط موفق و تاثیر گذاری باشد و جاذبه ایجاد کند. دنبال این هستیم که چگونه این کار را انجام دهیم؟ تا این را کسب نکنید نمی توانیم به موفقیت کارخود امیدوار باشیم گرچه پوستر، بنر و تیزر فراوان داشته باشیم.
چرا تاثیر ندارد؟ آن تاثیر از کجا آمده است؟ اینپرسش را باید پاسخ دهیم که ارتباط موثر و آن تاثیر گذاری ویژه خود را، از کجا بدست می آورد. حدیثی که بیان کردم برای این بود، شما باید به ابعاد روح بشر به نحوی آشنایی داشته باشید .بدانید چگونه تالف بین ارواح ایجاد می شود و چگونه تناکر ایجاد می شود؟ چطور با هم انس می گیرند و چطور از هم فاصله می گیرند؟ فن کار را باید یاد بگیریم.
موضوعاتی است که مشترکا تمدن ما و تمدن رقیب ما در اروپا و آمریکا با هم دارند. این مطلب را بپذیرید که بالاخره ایرانی ها رقیب یونانی ها بوده اند و این یک رقابت است و در این رقابت بین تمدنی برخیحرف ها را مشترک می گوییم و جای اختلاف نیست و مثل هم می گوییم.از جمله چیزهایی که مشترکا ما و اروپایی ها می گوییم در باب ایجاد ارتباط موثر حسن خلق است.حسن خلق باعث ایجاد ارتباط موثر می شود و اگر حسن خلق را از دست بدهیم خیلی وقت ها می خواهیم خدمت کنیم به مجموعه اما نتیجه برعکس می شود و خیانت می کنیم و مجموعه ما ضرر می کند.
حسن خلق مسئول روابط عمومی باید مدنظر باشد. در کتب اخلاق و حدیث ما از جمله اصول کافی بابی داریم به نام باب معاشرت و حسن خلق که آدابی دارد.آداب ایجاد ارتباط موثر است که باید مراعات کنیم.از صحنه ارتباط رو در رو تا صحنه ارتباطات مجازی که وجود دارد و در همه اینها یک نحوه آداب معاشرت باید جلوه کند و باید یاد بگیریم.
سرفصل مفصلی است و آداب زیادی دارد از جمله چهره باز است و در مواجه با دیگران انسان نباید خمود باشد.این وجه اشتراک ما با تمدن اروپایی و آمریکایی است که باید به آن دقت ویژه داشته باشیم. اما در جاهایی اختلافی داریم، یعنی این دو تمدن در ایجاد ارتباطات یک اختلافاتی دارد.یکی از عناصر مهمی که بین ما و آنها اختلاف هست مسئله عدالت است.
مراقب باشید کسی نمی گوید طرفدار ظلم هستم یعنی در تمدن رقیب ما کسی چنین ادعایی ندارد که ما طرفدار ظلم هستیم اما ظلم را با پیرایه هایی که شبیه عدالت می کند تحویل می دهد و برای خود از نظر اخلاقی اشتباه نمی دانند ولی ما عدالت را درنظر می گیریم.
مرحوم آیت الله محمد تقی جعفری می گوید اخلاق ماکیاولی که چهره سیاست قرن اخیر اروپا و غرب شده است همان اخلاق معاویه است که به روز شده است، معاویه هم در پوشش عدل ظلم می کرد. ما در روابط عمومی و کلا در همه عرصه زندگی می گوییم ظلم به اسم عدالت باشد انجام نمی دهیم و حتی اگر اسمش را تغییر دهیم واقعیتش تغییر نمی کند.
در این موارد با تمدن مقابل خود اختلاف داریم، ما قصد دعوا نداریم. دو دیدگاه است و نمی توانیم دست برداریم. ایرانی پاکدامن که فردوسی گفته است را به میدان بیاورید، آیا از رستم خیانت دیده اید؟ گاهی حرف هایی در فضای مجازی می بینیم، که مثلا فلان نژاد اینطور است یا فلان نژاد بالا تر یا پایین تر است. اینها همه بی معناست. در اسلام ما آن عربی که بر سر خود قرار می دهیم سید رسل و عقل کل است وگرنه ما کاری به نژاد نداریم. نژاد نه بالا میبرد نه پایین میآورد
ما هرچه در حماسه ها و اساطیر خود می گردیم همین بوده است. رستم و شغاد را ببینید، رستم خوب است چون مظهر عدالت است و شغاد یک آدم حیله باز شد. معاویه هم چنین آدمی است و بلاتشبیه در مقابل آن امام علی (ع) است. فرقی ندارد در کجا باشد، خوب و بد اینگونه از هم جدا می شود.
اینمبنا را در روابط عمومی شروعکنید، با دروغ و ظلم نمی شود رابطه خوبی برقرار کرد.این حرفی است که در تمدن ما زده می شود و به آن اعتقاد داریم اما در تمدن اروپایی ماکیاولی اجازه دارد هر کاری کند و مهم ایجاد رابطه است. معاویه در برهه ای موفق شد رابطه برقرار کند اما درنتیجه پایانی ضرر کرد و این تفاوت دو تمدن است و شما در روابطی که می خواهید ایجاد کنید باید مراقب این موضوع باشید.
متاسفانه خیلی اوقات ما در ایجاد ارتباطات تجاری و فرهنگی با جاهای دیگر عجله می کنیم و نماد اصلی تمدن خود را از دست می دهیم. ایرانی از این کارها نمی کند، ممکن است معامله ای کرده و سود کرده باشد اما آبروی ایران و ایرانی را برده است، هوش فرهنگی یعنی بدانیم طرف مقابل هم انسان است و درک می کند. کار روابط عمومی ها از این جهت سنگین است یعنی شما در یک رقابت بین تمدنی امروز مسئول این هستید که مجموعه و اداره خود را در مقابل دیگران آبرومند کنید.
آنها به اسم عدالت به ما ظلم کردند و به اسم راستی به ما دروغ گفتند و اگر شما همین کارها را انجام دهید با آنها هیچ تفاوتی ندارید و با اسم چیزی عوض نمی شود.واقعیت ما چیست؟شما روابط عمومی ها باید این واقعیت را بروز دهید.الان عرصه و میدان این جنگ است، فردا تاریخ قضاوت خواهد کرد که ما در مسیری بودیم که بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز علی (ع) را مظهر عدالت می داند از همان مسیر رفتیم یا خیر و قیافه مسلمانی گرفتیم و رفتار غیر مسلمانی کردیم؟این مهم است و باور کنید و در مجموعه خود به دیگران هم این را تفهیم کنید که مهارت ارتباط تاثیر گذار طولانی مدت در تاریخ مهارتی است که برخواسته از ارزش های اصلی اخلاق باشد که عدالت و راستگویی مهم ترین آن است.
حضرت علی (ع) فرمود “وَالَّذی فَلَقَ الحَبَّهَ ، وبَرَأَ النَّسَمَهَ ، مَا أَنْطِقُ إِلَّا صَادِقاً”، سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید جز به راستى سخن نمى گویم. و پیامبر خدا به امیرالمومنین که این علی است می گوید “یَا عَلِیُّ عَلَیْکَ بِالصِّدْقِ وَ لَا تَخْرُجْ مِنْ فِیکَ کَذِبَهٌ أَبَداً ” ، اى على ترا به راستگوئى سفارش مى کنم، و هیچ گاه دروغ از دهانت خارج نشود. اگر این مطالب را الگوی خود در کار روابط عمومی قرار دهید خیلی از چیزها تغییر می کند.
اگر تبلیغ برای مجموعه خود بزنید که ناراستی در آن باشد به آرمان همه شهدا خیانت کرده اید.چرا این موضوع را کوچک فرض میکنیم؟در سالیانی که گذشته است از این کارها در مدیرانی که متاسفانه اتوبوسی عوض می شوند زیاد شده و متدینین را خسته کرده است.دروغ در تبلیغ، پوستر و گزارش آماری شما نباید باشد که رابطه مردم را با شما خراب می کند.
چرا امروز اعتماد عمومی لطمه خورده است؟چون مردم احساس می کنند تبلیغات دروغ است و شما در جایگاهی هستید که می توانید این اعتماد را درست کنید. امیدوار هستم انشاالله روابط عمومی های ما گام در این مسیر انقلابی بگذارند و ادامه راه شهدا این است.
امروز عرصه جنگ از مرزها به ادارات آمده است. اداره ای که ثابت کرده است راست می گوید، عدالت می ورزد و حسن خلق در ارتباط با ارباب رجوع دارد ادامه دهنده راه شهدا است، تمام این موارد سبب ایجاد یک ارتباط خوب و سازنده بین مردم و شما است. اصلحرفهمین است.
همگیموفق باشید و من این روز را به همه شما تبریک می گویم، امروز روز ملاصدرا است و روز بزرگداشت شهید اسکندری بی سر شیراز است. این بزرگان برای بشریت حرف داشتند، یکی در قله فلسفه نشسته و حرف زده است و دیگری سرش را برای این حرف ها داده است تا ما همین حرف آنها را در کار و اداره و مجموعه خود بیاوریم.
گام دوم انقلاب اسلامی حرکت است در راستای اینکه آن اهداف بزرگ در مجموعه شما جلوه کند که اگر جلوه کند همه دنیا را گرفته اید، اینکه امام خمینی (ره) فرمود ما همه دنیا را می گیریم بعضی خیال می کنند با اسلحه این کار را می کنیم. اسلحه، اگر حسن خلق شهید سلیمانی نبود کار نمی کرد. اسلحه کار کرد یا شهید سلیمانی؟ این الگوی ارتباط گیری، مردانگی، راستی، حسن خلق و تحویل گرفتن دیگران است که میدان داری کرد و پیروز شدیم.
اگر می خواهید تمدن سازی نوین اسلامی کنید؛ بسم الله، این گوی و این میدان. همگی موفق، پیروز و سربلند باشید.
دیدگاهتان را بنویسید