خطبههای امروز نماز جمعه شیراز ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
سخن ما در باب مراقبت از اعمال و رفتار خودمان بود، گفتیم یکی از پایههای معنویت این است که انسان مراقبت کند ببیند در طول شبانه روز چه کارهایی را انجام می دهد، مواظب این باشد که خلاف رضای خداوند در کارش پیدا نشود.
عرض کردیم مراقبت باید هم صورت فردی و هم به صورت اجتماعی انجام گیرد؛ مراقبت اجتماعی یک جنبه اش این است که بررسی کنیم ببینیم آیا اقشار مختلفی که در جامعه هستند وظیفه اصلی خود را درست انجام می دهد یا خیر، اگر در تقسیم کار اجتماعی که در بین بشر رخ داده است آن اقشار و گروهایی که وظایفی بر عهده شان است وظیفه خود را درست انجام ندهند اجتماع نابسامان می شود، ممکن است همان گروه به جای وظیفه خودشان کارهای دیگری که به عهده شان نیست را خیلی جدی انجام دهند اما نیاز اجتماع برطرف نمی شود زیرا وظیفه اجتماعی هر قشر و گروه یک کار خاصی است. باید جامعه ما متوجه وظایف اقشار مختلف باشد و محاسبه و مراقبت کند ببیند آیا هر کسی کار خودش را درست انجام می دهد یا خیر.
هفته قبل با استفاده از دعای شریف امام زمان ارواحنا له الفداء یک اشاره ای به وظیفه مدیران و دولتمردان کردیم، این هفته نگاهی به بخش دیگری از این دعا داریم که وظیفه اهل دانش؛ علما، فرهیختگان و نخبگان علمی را در جامعه مشخص کرده است. می فرماید: ” وَ تَفضَّل عَلَی العُلَماء بالزُّهد و النَّصیحه ” این وظیفه را اهل دانش، روشنفکران و نخبگان به عهده دارند، اگر این قشرِ اهل دانش و فرهیخته به وظیفه خود در اینجا عمل کرد جامعه رو به صلاح می رود، اما اگر به وظیفه خود عمل نکرد جامعه فاسد می شود.
اگر کمی دقت کنیم متوجه می شویم زهد مقدمه و پیش نیاز نصیحت است؛ یعنی اگر عالمان، اساتید، دانشگاهیان، حوزویان و قشر دانش آموختگان بخواهند به وظیفه اجتماعی خود عمل کنند ابتدا باید زهد پیشه کنند، اگر طمعش به این بود که فلان رئیس فلان امتیاز را به ما بدهد دیگر نصیحت کجاست!؟ او به دنبال این است که امتیاز بگیرد.
بنابراین اهل دانش در پیشانی کارشان و وظیفه شان نوشته شده است که باید اهل زهد باشند؛ بدون زهد نمی توانند نقش اجتماعی خود را ایفا کند، نه اینکه بگوییم زهد برای همه خوب است برای او هم خوب است، بله زهد برای همه خوب است اما برای اهل دانش زمینهساز ایفای نقش اجتماعی است، این چیز دیگری است، بعضی مواقع ما این عرصه ها را از هم تفکیک نمی کنیم و به نظرمان میرسد که این فرد کمی بیشتر از بقیه به او توصیه شده است، نه، اصلاً نمی تواند در قاموس اهل علم کسی نقش اجتماعی خود را ایفا کند و اهل این باشد که دنبال منافع دنیوی باشد، این نمیشود و جمع شدنی نیست؛ برای این که وقتی میخواهد نصیحت کند، امر و نهی کند، جلوی این را بگیرد که این کار را نکن به آن دیگری بگوید این کار خوب را انجام بده اگر طمعش به این باشد که یک خیری یا چیزی به خودش برساند زبانش بند می آید همان طور که در طول تاریخ بوده است، بنابراین این مسئله را بایستی با جدیت دنبال کنیم.
اکنون که گام دوم انقلاب اسلامی را شروع کرده ایم و می گوییم باید جامعه پردازی انجام شود، کسی که در کسوت علما یا کسوت هیئت علمی است باید حواسش باشد که علم یک مسئولیت بر گردن او می گذارد، ما علم را کرده ایم وسیله ای برای دنیا، نمی شود، علم وسیله آخرت است. بعضی مواقع شنیده می شود کسانی که در رده های خوب اطلاعات و دانش هستند می گویند ما پشیمان هستیم تحلیل که می کنیم می بینیم او هدفش از علم این بوده که به یک چیزی از دنیا برسد می گوید فلانی رفته فلان کاسبی را راه انداخته و ده برابر من است! تو عالمی.
مرحوم شهید ثانی هم این نکته را فرموده است که دانش با دنیا طلبی نمی شود، نمی شود به این معنا نیست که فرمول را یاد نمی گیرد بلکه منظور این است که نقش اجتماعی دانشمند، استاد، عالم، حوزوی و دانشگاهی را نمی تواند ایفا کند؛ بندی شده است بر پایش که باید این بند را بگسلد.” بند بگسل، باش آزاد ای پسر// چندباشی بند سیم و بند زر ” کسی که به دنبال مال می دود نمی تواند نقش عالم را ایفا کند، چرا؟ برای این که معصوم فرموده است وَ تَفضَّل عَلَی العُلَماء بالزُّهد خدایا لطف کن به علما که بتوانند اهل زهد باشند؛ برای اینکه وقتی زهد پیشه کرد می توانند نقش آفرینی مهم اجتماعی را به عهده بگیرد، نصیحت کند، زبان که باز می کند نمی گویند او برای دنیا و پول و مال و اینها حرف می زند غرضی غیر از خیر مردم ندارد، بی غرض می شود.
نصیحت چیست؟ خیرخواهی؛ یعنی وقتی یک نفر درگیر یک حرام است جلوی او بایستی و بگویی نخور، کار آسانی نیست، نقش عالم این است. یک مسیر اشتباهی را یک دولت مرد می رود و کار را برای خودش و مردم سخت میکند آنکه زاهد است و عالم می تواند جلوی او بایستد بگوید نکن.
در باب نصیحت دو روایت از کتاب مصباح الشریعه تقدیم شما می کنم، در باب هشتم این کتاب پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ” وَ تَقَرَّبُوا إِلَى عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الْکِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الشَّکِّ إِلَى الْیَقِینِ وَ مِنَ الرَّغْبَهِ إِلَى الزُّهْدِ وَ مِنَ الْعَدَاوَهِ إِلَى النَّصِیحه ” مردم نزدیک شوید به عالمی که شما را به تواضع فرامی خواند به جای تکبر، و شما را به اخلاص فرا میخواند به جای ریا و ظاهرسازی، و شما را به یقین فرا می خواند به جای شک؛ یقین باعث می شود به مقامات عالی انسانی برسید، و شما را از طمع به سوی زهد فرا می خواند؛ طمع در زندگی شخصی بد است و برای ایفای نقش اجتماعی عالم و دانشمند هم مانع بزرگی است و نمی گذارد کارش را پیش ببرد، و شما را از عداوت به سوی نصیحت فرامی خواند؛ نصیحت خیرخواهی است و عداوت نِق زدن است، بعضی ها اعتقاد ندارند و نق می زنند، هر کاری بکنی باز هم همین نِق را خواهد زد.
این وضعیت انسان منافق است هر کاری می کنی یه گیری می دهد و یک نِق میزند، اگر در کسوت اهل دانش چنین کسی است از او فرار کنید و بروید به سوی کسی که شما را به سوی نصیحت ( خیرخواهی ) فرا می خواند. یعنی اگر به کسی می گویی نکن، نبر، نخور به فکر این هستی که دنیا و آخرتش را آباد کنی، دلت برای او می سوزد، نه اینکه با او لجبازی می کنی، این لجبازی هایی که متاسفانه از رسانه های دشمن بعضا به رسانه های خودمان نفوذ می کند، بنده خدایی را گیر می آورند بین در و دیوار چنان می فشارند، اشتباه هم کرده است اما انتقاد شما به گونه ای است که می خواهید او را نابود کنید و اصالت او را بکوبید، عالم باید ناصح باشد، روشنفکر باید ناصح باشد.
در باب نوزدهم این کتاب امام صادق علیه السلام می فرماید ” وَ کُنْ رَفِیقاً فِی أَمْرِکَ بِالْمَعْرُوفِ ” روزنامه محترم، سایت یا پیج های اینستاگرامی می خواهی امر به معروف انجام دهی؟ امام صادق علیه السلام فرموده اگر امر به معروف است باید رفیقانه باشد، چرا ما نرم خویی را در بین خودمان از یاد بردهایم؟ مگر نمی خوانید اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم باشد؟ آیا می خواهید از آسمان کسی به جای شما بیاید؟ خودتان هستید، مسلمان هستید، مومن هستید، اهل ولایت هستید، با هم به گونهای رفتار نکنید که انگار دشمن هستید! جلوی خطای یکدیگر را بگیرید اما رفیقانه. وَ شَفِیقاً فِی نَهْیِکَ عَنِ الْمُنْکَرِ؛ منصحانه و خیرخواهانه نهی از منکر کنید، وَ لَاتَدَعِ النَّصِیحَهَ فِی کُلِّ حَالٍ ؛ خیرخواهی را برای مردم هیچگاه از دست ندهید، خیر خواه باشید، زبان بد گذار نباشید، این زبان بد گذاری بسیار به جامعه ضرر می زند، بعضی مواقع یک فردی با زبان خیر کسی دلگرم می شود اما یکباره کسی میآید و یک سنگ بزرگ می اندازد، راست های فتنه انگیزی که جامعه ما را تکه تکه می کند، به اسم راست! معلوم است آن قلمی که میرود روی کاغذ نصیحت مدنظرش نیست.
هفته ای که پیش رو داریم دو مناسبت در آن است : اول بزرگداشت شهدای روحانیت است، بیش از ۴ هزار شهیدی که ما در انقلاب اسلامی تقدیم کردهایم از بین روحانیت است، این جمعیت قابل توجه ای است، اما علمای شیعه از روز اول تا حالا شهید داده اند و شهید شده اند، در اصحاب امام حسین علیه السلام کسانی بودند که آنها را به عنوان عالم می شناختند و در مسیر انقلاب امام حسین علیه السلام شهید شدند، از آن روز تا امروز چهره های روحانیت اصیل برای پیشبرد اهداف اسلامی و برای راه خدا تکه تکه شده اند و خون آنها بر زمین ریخته شده است و پای حرف خود محکم ایستاده اند، اینها خیرخواهی برای جامعه را با خون خود انجام دادند.
و دومین مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرای شیرازی در اول خرداد است؛ ملاصدرا هم شخصیتی است که علمش را برای خیر خواهی جامعه به میدان آورده است، پایه های فلسفی انقلاب ما به نوعی مدیون این بزرگمرد فیلسوف شیرازی است، کسی که فلسفه متعالیه او را امام پایه تفکر جدیدی در دنیا دانست.
خیرخواهی را خداوند عالم ان شاء الله به همه اهل علم عنایت کند، و حوزه و دانشگاه ما بتوانند زاهدانه و خیرخواهانه نقش خود را در گام دوم انقلاب اسلامی بهتر از گام اول ایفا کنند.
خطبه دوم
همه ما باید با تقوا باشیم تا زندگی ما برای آخرت ان شاء الله توشه شود، زندگی اصلی، اساسی و جاویدان در عالم دیگر است از اینجا باید توشه برداریم و بهترین توشه تقواست، باتقوا باشیم تا رستگار شویم.
امروز می خواهیم درس گام اول انقلاب اسلامی را مرور کنیم، برای اینکه در گام دوم بدانیم باید چه کاری انجام دهیم، آن درس بر محور فتح خرمشهر است، همه ما میدانیم ایامی که پیش رو داریم روزهای بسیار بسیار بزرگ و ارزشمند حماسی است؛ حماسه آزادسازی خرمشهر، چه کسی است که فراموش کرده باشد خرمشهر را اگرچه علی الظاهر لشکر صدام گرفته بود اما همه ابرقدرت ها پشت او بودند، و چه کسی است که نداند بزرگ رزمندگان جهاد مقدس و دفاع مقدس ما سربلندانه بر همه استکبار در این نبرد پیروز شدند، و کدام یک از ما فراموش کرده است که رمز و شعار ما در حمله ای که می خواستیم خرمشهر را آزاد کنیم اشاره داشت به اینکه قدس باید آزاد شود.
در قسمت اول بحمدالله نسل قبلی به خوبی انجام وظیفه کرد؛ آنهایی که در طول هشت سال دفاع مقدس ایستادند و مبارزه کردند و دندان طمع دشمن را از اینکه بتوانند به مرز و بوم ما تجاوز کنند کشیدند و دور انداختند، به روح همه شهیدان این عرصه درود می فرستیم، یاد کسانی را که در راه آزادسازی خرمشهر تلاش کردند گرامی می داریم، برای همه کسانی که از این صحنه های ایثار و جهاد و فعالیتهای سترگ باقی مانده اند به عنوان افتخارات خودمان درود میفرستیم و آرزو می کنیم ان شاء الله همانطور که پرچم عزت را در آن ۴۰ سال به دوش داشتند، حامل این پرچم و حامی نسل بعدی باشند تا ان شاء الله آنها هم بتواند وظیفه شان را به خوبی ایفا کنند.
رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی سال ۹۵ در یاد روز فتح خرمشهر فرمودند که خرمشهر ها پیش رو داریم، حرف بنده بر سر این است، بعد فرمودند ممکن است جنگ نظامی نباشد، و احتمال جنگ نظامی کم است، اما یک عرصه هایی را باید پیروزمندانه فتح کنیم و به دشمنان بگویم از اینجا هم مایوس می شوید، دو عرصه اکنون بسیار حساس و جنگ بسیار سنگینی در جریان است، اگر کسی جنگ را حس نمی کند باید مقداری در خودش تجدید نظر کند، و الا فضا کاملاً جنگی است، یک عرصه، عرصه اقتصاد است که شاید عموم مردم ما این را بیشتر حس می کنند، در عرصه نبرد اقتصادی بایستی قدم هایی را برداریم، اینکه رهبر معظم انقلاب شعار سال معین میکنند و تولید دانش بنیان و اشتغال زایی را مد نظر قرار می دهند به خاطر این است که عرصه عرصه جنگ است، دشمن هم دارد تمام تلاش خودش را انجام می دهد، می گویند ما سوئیفت داریم دلار داریم پول داریم حرفشان این است که میتوانند با این قدرت اقتصادی که دارند ما را شکست دهند، شما باید اثبات کنید که نمی توانند.
این حرکت سربلندانه را اگر میان راه تعطیل کنیم و زمین بگذاریم به جایی نخواهیم رسید، مقام معظم رهبری فرمودند خرمشهرهای پیش رو از خرمشهری که گذراندیم سخت تر است، آنهایی که جنگ یادتان است آنهایی که در جنگ بزرگوارانه به میدان رفتید و مردانه جنگیدید از آن صحنه ها سخت تر، این صحنه های نبرد اقتصادی را ما ان شاء الله با همت مردم عزیزمان با روشن بینی و بصیرت عمیق این مردم حتماً با پیروزی پشت سر خواهیم گذاشت، این جهاد کبیری است که رهبر معظم انقلاب فرمودند پیش روی ماست، آن جهاد اصغر بود، آنچه که اکنون پیش رو داریم فرمودند جهاد کبیر است، این جهاد کبیر یکی از ابعاد آن جهاد در عرصه عزت اقتصادی ماست.
بُعد بعدی که آنجا هم بسیار دشمن دارد خودش را خار و خفیف می کنند و ان شاء الله به جایی هم نخواهد رسید در عرصه نبرد فرهنگی است، واقعا مسئله مشکلات فرهنگی که دشمن دارد می آفریند؛ ببینید به صورت طبیعی ممکن است یک جامعه مسائل فرهنگی داشته باشد اما اینکه می گوییم نبرد است و جنگ است برای این است که دشمن دارد اینها را می آفریند و پشت سر هم تقویت می کند و می شود معضل جلوی راه ما، این مسیر را به صورت رسمی در قضیه ۲۰۳۰ داشتند برای نسل بعدی دنبال می کردند، من میخواهم عرض کنم مثل فتح های که در طول جنگ داشتیم و پیروزی می آفریدیم امروز هم ما شاهد هستیم پس از چندین سال تلاش برای اینکه در عرصه نونهالان و نوجوانان و دانش آموزان کار را به یک جایی برسانند که بگویند دیگر ارزش های انقلابی نزد این نوجوان ها ارزشی ندارد، ما شاهد یک رویش جدید هستیم که نسل دهه نودی ها می آیند هزاران هزار جمع میشوند و به پیش پیشگاه مقدس امام زمان سلام می دهند، این نشانه آن است ولو دشمن دارد خیلی تلاش می کند اما در عرصه فرهنگی هم ما فتح و پیروزی های نوین پیش رو داریم و به دشمن نشان می دهیم، هر چه کردند می شود ۱۴ هزار نوجوان اصفهانی که می آید در وسط شهر می ایستد و بلند صدای امام زمان می زند.
برادران و خواهران عرصه نبرد سنگین است، اما نشانه هایی از پیروزی شما هم پیداست، امیدوار هستیم ان شاء الله دولت محترم و مدیران – که عرصه نبرد اقتصادی هدایت و پیشبرد آن عمدتاً در دست دولت است برای اینکه او تصمیم گیرنده و راهبری کننده است – در این جهتی که شروع کرده است موفق و پیروز شود، مردم هم در طول این چند روزی که از این اصلاحات اقتصادی میگذرد نشان دادند که وضعیت دولت را درک می کنند و حاضرند همراهی کنند، ما از ملت شریف و سربلندمان مثل همیشه باید تشکر کنیم و بخواهیم که ان شاء الله باز هم این استقامت را ادامه بدهند، اما مدیران کار سنگینی بر دوششان است که بایستی با جدیت، با کار جهادی قضیه را حل کنند؛ بحث اصلاح یارانه ها که یک قسمت قضیه است، اما عمده آن بحث تولید و اشتغال است.
برادران، خواهران، مسئولان و مدیران همه آستین همت را بالا بزنید برای تولید، آن هم تولید دانش بنیان که حداکثر سود را برای کشور و برای ایجاد اشتغال دارد، تا کسی نیاز به یارانه نداشته باشد، اشتغالی که سالم باشد و حق خود را به صورت مکفی بگیرد، یک نفر اگر داشته باشد چه نیازی دارد به یارانه؟ یارانه یعنی کمک به کسی که ندارد، برسانیم مردم را به حدی که دارا باشند، این وظیفه ای است که بر دوش دولتمردان محترم سنگینی میکند و امیدواریم ان شاء الله خداوند توفیق روز افزون به آنها عنایت بفرماید.
دیدگاهتان را بنویسید