بیانات در جمع مردم گراش به مناسبت یادروز سفر رهبر معظم انقلاب به جنوب استان فارس
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، آیت الله دژکام دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در جمع مردم گراش به مناسبت یادروز سفر رهبر معظم انقلاب به جنوب استان فارس حضور یافت.
متن کامل بیانات آیت الله دژکام در این دیدار بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در آیه ۶۰ سوره مبارک نسا می فرماید “أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحَاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ وَیُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِیدًا”، آیا ننگری به حال آنان که به گمان (و دعوی) خود ایمان به قرآن تو و کتبی که پیش از تو فرستاده شده آوردهاند، چگونه باز میخواهند داوری به طاغوت برند در صورتی که مأمورند که به طاغوت کافر شوند؟! و شیطان خواهد که آنان را گمراه کند گمراهی دور (از هر سعادت).
مجلس بسیار باشکوه و معنوی در کنار مضجع نورانی شهیدان و برای بزرگداشت یاد روز سفر رهبر عظیم الشأن و ولی محترم فقیه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی) به استان فارس و خطه مردمان غیور جنوب و شهر ایستاده در طول تاریخ معاصر ایران لار، شهری که تاریخ مشروطیت ایران تا به امروز با نامش آشنا است و افتخار است برای بنده که توفیق شد که عرض ادب خدمت شما عزیزان داشته باشم.
حلقه وصل همه مناطق جنوب این استان که علت سفر مقام معظم رهبری به این منطقه هم شد شخصیت عظیم القدر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید عبدالحسین نجفی لاری است که در سفر رهبر انقلاب به فارس لار را ویژه به خاطر احترام به ایشان آمدند. می دانید در مهاجرتی که مرحوم سید عبدالحسین نجفی لاری از نجف اشرف به ایران داشتند یک دوره ۱۸ ساله در لار، یک دوره تقریبا ۴ ساله در فیروزآباد و یک دوره ۶ ساله در جهرم ساکن بودند.از این جهت لار در تاریخ معاصر ایران مورد توجه بوده است چنانچه که ملک الشعرا بهار که خود از رجال مشروطیت بوده است نام سید لاری و نام لار را در دیوان خود آورده است.
این افتخار ما مردم جنوب استان فارس است که از این مرجع عالیقدر حمایت کردیم و این یک نسل و دو نسل نیست که مردم این خطه پای این آرمانها ایستاده اند و اجداد ما یکی پس از دیگری با حمایت از نایب امام زمان (عج) و نایب الامام که آن روز مرحوم سید عبدالحسین نجفی لاری بوده است این وفاداری خود را به آرمان های اسلامی به صورت جدی نشان داده اند. اعتقاد به حضرت مهدی (عج) اعتقاد مشترک شیعه و سنی است یعنی مسلما اهل سنت هم در روایات متعدد خود نقل کرده اند که بالاخره یکی از اولاد پیامبر اسلام حکومت عالم را تحت پرچم اسلام “لا اله الا الله محمد رسول الله ” بیرون می آورد و این حکومت جهانی می شود. بنده یک آیه از سوره مبارکه نسا خدمت شما خواندم و این مبانی که در قرآن است را باید مرتب یادآور شویم که چرا ما به این مبانی معتقدیم؟از کتاب خدا که قرآن مجید است دلیل داریم و این را یادآور خود شویم. علت سفر رهبر انقلاب به منطقه این بوده است که احترام آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری گذاشته شود و سید عبدالحسین در طول تاریخ ۱۱۰ سال گذشته مورد توجه است چون نظریه ولایت فقیه را ابراز کرده است. حال ببینیم دلیل ولایت فقیه پیش ما شیعیان چیست؟در این راستا آیه شصت از سوره مبارکه نسا را خدمت شما به صورت اجمالی بررسی میکنم. ” أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ “، پیامبرا نمی بینی کسانی را که گمان می کنند ایمان آورده اند به آنچه بر تو نازل شده است. در آغاز سوره بقره فرمود ” وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ”، مومن با تقوا کسی هست که ایمان دارد به هر چه از جانب خدا بر خاتم انبیا محمد (ص) نازل شده است. کسی که به این نحو ایمان بیاورد خدای متعال فرموده اهل فلاح است.
در آیه ۶۰ سوره نسا می فرماید برخی مدعی این هستند که ایمان آورده اند اما کاری می کنند که خلاف ایمان به آنچه هست که شما از جانب خدا آوردید و این کار را باید ترک کنند. آنها می گویند ایمان آوردیم ولی “یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحَاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ”، با وجودی که می گویند مومن هستیم می خواهند در تحاکم و در مشاجرات و اختلافاتی که بین آنهاست به سراغ کسی بروند که طاغوت است.طاغوت قاضی و حاکم بین مسلمانان نمی تواند باشد و قاضی باید عادل باشد و ما شیعیان اعتقاد داریم که حاکم در جامعه اسلامی اولا باید معصوم باشد برای اینکه ۱۲ امام خود را معصوم می دانیم و اگر دست ما به معصوم نرسید حاکم باید عادل باشد.اگر عادل نبود و ظالم شد ما ظالم را به حکومت نمی توانیم بپذیریم. ظالم طبق عقیده رسمی شیعه نمی تواند حاکم باشد و حاکم باید عادل باشد. بنابراین ۳ شکل حکومت می توانیم تصور کنیم.اول حکومت معصومین که انشالله امام زمان(عج) ظهور می کند و این حکومت را برپا می دارد. دوم حکومت عادلان است و در زمانی که مردم به معصومین دسترسی ندارند حکومت رسمی دینی است. سوم حکومت ظالم و طاغوت است که این حکومت را نباید بپذیریم.
خدا در قرآن کریم می فرماید “یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحَاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ”، نسبت به طاغوت کافر باشید و طاغوت را قبول نکنید و زیر بار حکومت آن نروید. حال اگر کسی حکومت طاغوت را پذیرفت به خاطر اینکه ظالم را به حکومت پذیرفته اول به خودش ظلم می کند چون خدا انسان را از این کار برحذر داشته و اگر انجام دهید به پای شما گناه نوشته می شود. پس حکومت ظالم نباید پذیرفته شود و این یک قاعده است.حکومت طاغوت نباید پذیرفته شود این قاعده قرآنیه است.در سوره بقره در آیه الکرسی می خوانیم که ” فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ”. نمی توان حکومت طاغوت و ظالم را پذیرفت. در قرآن کریم به ما گفته شده است که ” وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ “، امر شده ایم که حکومت طاغوت را نپذیریم. وقتی ظالم می خواهد حکومت کند نباید بپذیریم اما در زمان غیبت اگر عادل می خواهد حکومت کند بحث دیگری است.
این موضوع را ما در قانون اساسی جمهوری اسلامی آورده ایم. اصل اول تا هشتم قانون اساسی بسیار مهم است. اصل پنجم قانون اساسی ما این است که در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) ولایت امر و امامت امت به عهده فقیه عادلی است که با شرایط خاصی توسط عده ای از فقها انتخاب می شود. این حرف را از کجا آوردیم؟ ما شیعیان اعتقاد داریم یا باید آیه قرآن داشته باشیم یا دستور ائمه اطهار باشد. قرآن می فرماید طاغوت رییس نشود و آن را خواندیم. در خصوص اینکه فقیه باید باشد ما روایات متعدید داریم که یک روایت را یادآور شما می شوم. این روایت که در کتاب شریف “کافی” نقل شده است و ما طلبه ها به آن می گوییم “مقبوله عمر بن حنظله”، این مقبوله یعنی این روایت را همه فقها قبول کردند که باید عمل شود. راوی این حدیث عمر بن حنظله است و در آن از امام صادق(ع) درباره وظیفه شیعیان در امر قضاوت و شیوه ترجیح اخبار متعارض سوال نموده است. راوی خدمت امام صادق آمده است که ما گاهی با هم اختلاف و نزاع داریم و چه کار کنیم؟امام فرمود بروید سراغ کسی که در روایات و احادیث و معارف ما استاد باشد یعنی فقیه در مذهب تشیع باشد.
امام صادق(ع) فرموده است ” فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً “، این فقیه را من بر شما حاکم قرار دادم. این حدیث امام صادق(ع) است و فرموده مجتهدی که حلال و حرام ما را می داند، احادیث ما را می داند این مجتهد را من بر شما حاکم قرار دادم و باید به او مراجعه کنید. در ادامه فرمود ” فاذا حَکَمَ بِحُکْمِنا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّما اسْتَخَفَّ بِحُکْمِ اللّهِ وَ عَلَیْنا رَدَّ وَ الرّادُّ عَلَیْنا الرّادُّ عَلَی اللّهِ وَ هُوَ عَلی حَدِّ الشِّرکِ باللّهِ “، پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بیگمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کردهاند و کسی که به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.
اگر این مجتهد حکم ما را گفت و کسی خواست آن را رد کند حکم ما رد شده است. اگر کسی حکم پیغمبر را رد کند حکم خدا را رد کرده است چون فرمود ” أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ ” و در آخر اگر حکم خدا را رد کنید مشرک هستید. این روایتی است که ۱۴۰۰ سال شیعه نقل کرده است و ما نگفته ایم. امام صادق (ع) مجتهد را بر ما حاکم قرار داده و حکم او مثل حکم پیامبر است و همه باید گوش دهند. آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری به منطقه شما آمده و آنقدر احترام به وجود آورده که بعد از ۱۰۰ سال رهبر انقلاب به جایی آمده که حکم خدا و پیامبر را برای مردم آورده است.
گاهی در بحبوحه فعالیت های اجتماعی فراموش می کنیم اصل احترام از کجاست؟ این مرد بزرگ باعث این همه احترام شده است. مردم یادتان نرود دشمن امروز دوباره به همین قضیه حمله کرده است که چرا شما میگویید در زمان غیبت ولایت متعلق به این بزرگان است؟ این اعتقاد شیعه بوده است. اگر لار، جهرم، گراش، لامرد و… که زیر حکم سید عبدالحسین بوده اند امروز افتخار دارد برای این است که ۳ نسل پیش مردم همین را گفتند. حکومت بر طبق فرمان خدا و حکم خدا و رسول است و می خواهند با این موضوع مقابله کنند. دعوای اساسی آخر الزمانی راه افتاده است. رهبر معظم انقلاب فرمود امروز وقت جهاد تبیین است و مسلمات انقلاب اسلامی را باید تبیین کرد.بنده باورم نمیشد که در خصوص ولایت فقیه کسی تشکیک کند و امروز موضوع ولایت فقیه باید تبیین شود. رهبر انقلاب فرمود جهاد تبیین بر همه شما واجب است. اگر مسئله ولایت فقیه را تبیین نکنید (که در زمان غیبت باید اساس حاکمیت باشد و به لطف خدا هست) و کسی فریب بخورد شما مسئولید و باید جلوی انحراف گرفته شود. ولایت فقیه را امام صادق (ع) گذاشته است و فرمود این را من بر شما حاکم کردم. اگر مجتهدی فتوا دهد روز قیامت فتوای او حجت است و از شما سوال نمی کنند وقتی طبق فتوا عمل کنید، مجتهدین، خود را بر لب صراط فرض می کنند و فتوا می دهند.
حاکم را امام صادق(ع) معین کرده است. مطلبی که بنده در خطبه های نمازجمعه در خصوص ولایت فقیه در زمان غیبت بیان کردم و عده ای ناراحت شدند و فضاسازی هایی صورت گرفت ذیل همین روایت عمر ابن حنظله بود.
بنده عرض کردم در بحث ولایت هرچه که رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای بفرمایند همان بر همه ما حجت را تمام می کند این انحرافاتی است که دشمن می خواهد در جامعه ایجاد کند هیچ فردی در مقام اطاعت از فرمان ولی فقیه نمی تواند تشکیک کند. اگر دنیا و عزت دنیا را می خواهید و اگر آخرت و آبروی آخرت را می خواهید باید از فرمان ولی فقیه اطاعت کنید. غیر از این فرمان هرکس بخواهد مقابل فرمان ایشان بایستد طاغوت می شود. این نکته را همه در خاطر شریفتان داشته باشید. وجوب اطاعت از فرمان ایشان قابل تردید نیست. چرا این مسئله را می گوییم چون امتحان های آخرالزمانی شروع شده است و امتحان آسان نیست و هر ساعتی در گوشه ای مسئله و امتحانی پیش می آید.این باور را محکم کنید و در بین جوانان و نوجوانان تبیین کنید. مقام معظم رهبری فرمودند این نظر امام امت است که در قانون اساسی آمده است و تبیین کنید و کوتاهی نکنید. اساس حکومت ما اینگونه است و انشاالله این اساس را به همین ودیعه و امانت شرعی نگه می داریم تا به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان (عج) برسانیم.
دیدگاهتان را بنویسید