بیانات در خطبههای امروز نماز جمعه شیراز ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
سخن ما در خطبه های اول در رابطه با معنویت بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم به این مسئله تاکید فرمودهاند که ما باید در گام دوم انقلاب اسلامی مسائلی را دنبال کنیم تا در جامعه ما پررنگتر شود، از جمله آنها معنویت و عدالت است، که به بحث عدالت در جای خود پرداخته ایم و می پردازیم.
اما مسئله معنویت: برای اینکه انسان از حقیقت انسانیتی که خدای متعال برای او قرار داده است بهره مند شود و شکوفایی برای او پیدا شود و از حد حیوانی به مرتبه عالی انسانی و ایمانی ارتقا پیدا کند، باید گام هایی را بردارد، از جمله گام های مهمی که باید برای تحصیل معنویت بردارد مسئله مراقبت است، مراقبه را عموماً علمای اخلاق و عرفان با بهره گیری از بیانات معصومین مفصل درباره آن صحبت کردهاند.
مراقبت در ادبیات دینی ما شاید با همان کلمه تقوا بیان شده است؛ اینکه می گوییم با تقوا باشیم و بعد میگوییم تقوا یعنی پرهیزکار باشیم، پرهیز چیست؟ پرهیز همان مراقبت است، باید مراقب خودمان باشیم تا برخلاف رضایت خداوند کاری را انجام ندهیم، این معنای تقوا و مراقبت است.
در باب مراقبه عرض کردیم که بزرگان فرموده اند چند چیز را انسان باید مراقبت کند، یکی اعضا و جوارح است؛ چشم داریم، گوش داریم، زبان داریم، دست داریم، پاداریم، انسان اگر مراقب نباشد با این اعضا گناه میکند، مراقبت در قدم اول این است که ما اعضا و جوارح خودمان را مراقب باشیم و با آن ها گناه نکنیم؛ دست نعمت خداوند است، چشم نعمت خداوند است، نعمت خداوند را در معصیت خداوند بکار نگیریم.
مرتبه دیگری از مراقبت، مراقبت از دل است؛ اینکه انسان در دلش علاقه به غیر خداوند نداشته باشد، نباید محبت غیر خداوند بر محبت خداوند غالب شود، اینها در آیات قرآن بیان شده؛ اگر کسی در دلش، همسر، ماشین، دارایی و مقام را بیشتر دوست داشته باشد زندگی دنیا و آخرت خود را خراب می کند. مراقبت دل و مراقبت فکر لازم است؛ حضرت عیسی علیه السلام به حواریون خود فرمود: ” دیگران شما را توصیه کردند که گناه نکنید ولی من به شما می گویم که فکر گناه هم نکنید ” این مراقبت از دستگاه ادراکی است؛ اگر کسی زیاد در مورد یک چیز وسوسه انگیز و گناه فکر کرد نعوذبالله در عمل هم به آن مبتلا می شود، این است که باید مراقب باشیم فکرمان و دلمان و اعضا و جوارح مان را.
دعای اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَهِ را که مرحوم محدث قمی در مفاتیح الجنان از ناحیه مقدسه حضرت ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء نقل کرده، وقتی میخوانیم در واقع مراقبه را با خودمان تمرین میکنیم، وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِکْمَهِ؛ خدایا لطف کن زبان ما در کنترل ما باشد جز سخن راست و حکمت آمیز از زبان ما صادر نشود، این شرطی است که با خودمان می کنیم، اول صبح یک نفر این دعا را می خواند و با خود شرط می کند و خدا را هم به کمک میطلبد که من زبانم را جز در گفتن سخن راست و حکمت آمیز به کار نمیگیرم و همینطور باید در طول روز مراقب باشیم که عمل کنیم.
وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَهِ؛ خدایا لقمهای که می خوریم حلال باشد، لقمه شبههناک وارد معده ما نشود، لقمه حلال حساب و کتاب دارد تا چه رسد به لقمه شبهه ناک، لقمه حرام هم عقاب به دنبال دارد و هم کسی که لقمه حرام می خورد تحریک پذیری اش نسبت به گناه افزایش پیدا میکند، و این فرق لقمه حلال و حرام است؛ یعنی آن نیرویی که از این غذا تولید می شود انگار چون حرام بوده به کار حرام تناسبش بیشتر می شود، پناه بر خدا فرد با اعضا و جوارحش گناه می کند، اگر به فرزند و همسرش بدهد این همسر و فرزند بدون اینکه بدانند تحریک پذیری شان نسبت به گناه افزایش پیدا می کند، اینها کارهایی است که نعوذبالله ممکن است با یک لقمه حرام انجام دهیم، امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء اینگونه به ما دعا یاد داده است که از خدا بخواهید که در شکمتان یک لقمه حرام و یک لقمه شبههناک نرود.
وَاکْفُفْ أَیْدِیَنا عَنِ الظُّلْمِ وَالسَّرِقَهِ؛ خدایا دست ما را نگهدار از اینکه با دست خودمان به کسی ظلم کنیم، ممکن است بگوییم ظلم این است که یک نفر را کتک بزنند، این یک مرحله بسیار ساده است، گاهی یک امضا میکند و یک فرد را به خاک سیاه می نشاند، حال هر چه می دوی جبران این را نمی توانی بکنی، حواسمان باشد، با یک امضاء، با یک حکم و با یک دستور که از پشت یک میز صادر میشود حق یک عدهای خورده میشود، و آن مظلوم می گوید دستمان هم به جایی بند نیست، این خیلی بد است؛ شما روایت این را شنیدهاید که ظاهراً همه معصومین علیهمالسلام در موقع وفات به امام بعدی به عنوان وصیت می گفته اند ” إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ ” در جامعه بعضاً می شنویم که فردی می گوید دستم به هیچ جا بند نیست و روزگارم را سیاه کرده اند، از این که دستم به جایی بند نیست آنهایی که صاحب نفوذ و قدرت هستند باید بترسند؛ برای اینکه وقتی به نظرش می رسد دستش به جایی بند است به دنبال اسباب عادی میدود اما اگر امیدش از اینجا قطع شد دل به خدا می بندد و اگر خداوند انتقام بکشد خیلی سخت است.
دستش می رسد و ظلم می کند و می گوید حالا که می توانم فلانی را زمین می زنم تا نابود شود، اگر از همه ناامید شد و به در خانه خداوند رفت هر کس به او ظلم کرده بدجور خواهد خورد، اینها مراقبت می خواد، باید در جامعه این باورها را تقویت کنیم، که اگر از همه کس منقطع و ناامید شد و به در خانه خداوند رفت خداوند یکباره انتقام می گیرد و بدجور بر سر کسانی می آید که ظلم می کنند، دستش میرسد هر غلطی میکند و میگوید من به جای مهمی وصل هستم، هیچکس مهم تر از در خانه خداوند به هیچ جا وصل نیست، یکبارگی همین که به پیش چشمت هیچ هم نمی آید یک ناله بر در خانه خداوند میزند و همه چیز را زیر و رو میکند، از خداوند بترسیم، خدایا دستهای ما را از این که ظلم کند دور نگه دار، خدایا دستهای ما را از اینکه حق مردم را بخوریم و تصرف در مال مردم بکنیم حفظ کن، باید خیلی احتیاط کنیم و مراقبت یعنی این.
وَاغْضُضْ أَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَالْخِیانَهِ؛ خدایا چشم های ما را نگه دار از اینکه “فجور” انجام دهد؛ “فجور” یعنی فرد آنقدر جسور شده است که نگاه به حرام می کند و بعضی مواقع افتخار هم میکند و پنهان هم نمیکند، این فاجر است، فاسق است؛ سر خیابان ایستاده و نگاه به ناموس مردم می کند، ان شاء الله همه از این محفوظ باشند بخصوص جوانها که بیشتر در معرض این خطر هستند. و بعد می فرماید ” وَالْخِیانَهِ” در قرآن کریم است که ” یَعْلَمُ خَائِنَهَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ ” ما با خداوند طرف هستیم نه بنده خدا، ممکن است این دوربین هایی که خلاف را ثبت و ضبط می کنند چیزی را ثبت نکنند، اما خداوند می داند، دزدکی نگاه می کرده، این چشم خائن است؛ ظاهرش نشان نمیدهد که معصیت میکند اما واقعا در حال معصیت است، خداوند می داند، اگر بندگان خداوند ندانند چیزی تغییر نمیکند، باید روز قیامت جواب خدا را بدهی، بنده خدا چه کاره است، خدایا این چشم ها را از هر گناه و نگاه ناپاکی دور بدار.
وَاسْدُدْ أَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِ وَالْغِیبَهِ؛ خدایا گوش ما را از لغو؛ مانند موسیقی های حرام که عذاب جهنم را دارند ببند، این اگر حلال بود کسی منکر آن نمیشد اما برخی تعمد دارند حرام را به گوش دیگران نیز برسانند نعوذبالله شنیدم در برخی از رستوران ها و غذاخوری ها – البته قانوناً نیروی انتظامی موظف است برخورد کند و کسی در محیط عمومی حق ندارد اینگونه کارها را انجام دهد – اینقدر جسارت دارند که علاوه بر اینکه خودش موسیقی حرام و گناه را می شنود، به زور میخواهد به دیگران هم بشنواند، اینها ظلم به خود و جامعه است، مراقبه یعنی اینکه حواسمان به این چیزها باشد، باورمان باشد که شنیدن لغو روز قیامت برای ما مشکل پیش میآورد؛ نکنیم. وَالْغِیبَهِ غیبت هم پشت سر این و آن حرف زدن و بهتان زدن است، که متاسفانه فضای مجازی و رسانه هم بعضی مواقع به این ها کمک می دهد، پشت سر هم هر روز یک بیگناه را زیر چوب میآورند و مقداری پشت سرش حرف میزنند و دیگران هم برای یکدیگر می فرستند و می شنوند، این ها گناهانی است که باید از آنها دوری کنیم، آقا امام زمان دعا فرموده که ما را از اینها دورکن، جامعه شیعی منتظر امام زمان نباید این چیزها در آن باشد.
وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَهِ؛ خدایا دلهای ما را به علم و معرفت نورانی کن و دل را از غیر خودت باز دار؛ دل به غیر از خداوند نبندیم، اگر خدا نخواهد پارتی تو چه می تواند بکند؟ اینها را کنار بگذاریم، مراقبت دل یعنی همین که ما دقت داشته باشیم به غیر خداوند به هیچ چیز دل نبندیم، هر جا برویم آخرش ناامیدی است جز در خانه خداوند که همیشه باز است، و هر کس در این خانه را بزند ناامید برنمیگردد.
امشب شب بیست و یکم ماه رمضان است دلها را به در خانه خداوند ببرید، دست ها را بالا برده حضرت علی را واسطه خود و خدا قرار دهید و محکم از خداوند بخواهید رفع تمام مشکلات و گرفتاری ها و سختی ها را و مطمئن باشید که اگر خالصانه در خانه خداوند را بزنید ان شاء الله جواب محکم خواهید گرفت و خدای متعال استجابت دعای شما را خواهد فرمود.
اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ خدایا جز تو کسی را نداریم تو رو به حرمت امیر مومنان علی علیه السلام، به حرمت بچه های زهرا، به حرمت غریبی بچه زهرا سوگند می دهیم که ظهور آقا امام زمان را نزدیک فرما، همه ما را از سربازان خالص امام زمان قرار بده، روح امام امت و شهدا را از ما شاد بگردان، سایه بلند مقام معظم رهبری مستدام بدار، در دنیا و آخرت دست ما را از دامن محمد و آلش کوتاه نگردان، شر دشمنان اسلام اسرائیل غاصب و آمریکای جنایت کار را از سر همه مسلمانان و مومنان و انسانهای مظلوم کم و کوتاه بفرما، مراتب عالی معنویت و توجه به خودت و قرب به خودت را به همه ما عنایت بفرما، مریضهای مومنین و مومنات خصوصاً منظورین را لباس عافیت بپوشان.
خطبه دوم
بار دیگری خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
در این خطبه دوم، ابتداً شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام را به پیشگاه مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم ولیعصر امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و نائب بر حقش مقام معظم رهبری دام ظله العالی و همه شما برادران و خواهران ایمانی تسلیت عرض می کنم، از خدای متعال می خواهیم که ما را در دنیا و آخرت و در محیا و ممات همراه با پیامبر و اهل بیت طاهرینش قرار بدهد، و اجر ما را در مصیبت امیرالمومنین علی علیه السلام زیاد کند و همه ما را از برخوردارن از شفاعت آن حضرت قرار بدهد.
نکته دیگری که همه می دانیم اما یادآوری میکنم، این است که این دو شب عزیزی که پیش رو داریم؛ شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، تلاش کنید که از فیوضات آن بهره مند باشید؛ شبهایی که ائمه معصومین علیهم السلام فرموده اند که: ” مَا أَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فِیمَا تَطْلُب؛ دوشب انسان زحمت بکشد هر چه دلت می خواهد خدا به تو بدهد ” یک سال آنچه برای ما مقدر می شود در این دو شب به انتها می رسد، این را از خداوند بخواهیم که به ما توفیق بدهد تا ان شاء الله بتوانیم در این شبها عبادت مورد قبول خداوند را انجام بدهیم و خداوند هم ان شاء الله بهترین مقدرات را برای شما عزیزان تقدیر بفرماید.
نکتهای که در باب شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام بایستی به تناسب وضعیت امروز جامعه، کشور و جهان معاصر بگوییم این است که امام علی علیه السلام مظهر عدالت بوده است، فریاد عدالت همیشه از حلقوم مبارک علی علیه السلام بلند است، بشریت اگر حضرت علی علیه السلام را نداشت عدالت در بین ما گُم می شد، این امام اول ما که عدالت را به این سرسختی توصیه می فرموده است، مطالبه می فرموده است و دنبال میکرده است، مسلماً از من و شما هم توقع دارد که به اندازه خودمان در مسیر عدالت قدم برداریم، فرمود: ” اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک؛ کسی مثل علی بن ابیطالب نمیتواند وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سُدادٍ؛ ولکن کمکم بدهید “.
کلمه عدالت در جامعه ما نباید زمین بخورد، شعار عدالت نباید فراموش شود، عمل به عدالت نباید مورد کم لطفی مسئولین قرار بگیرد، این چیزی است که به عنوان کمک به حضرت علی علیه السلام می توانند آن را فرض کنند، دنبال عدالت باشید، همین طور که در خطبه اول اشاره کردم، رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به مسئله عدالت به صورت ویژه پرداخته اند و فرموده اند که ما باید عدالت را اجرایی کنیم.
چند نکته را خدمت شما عرض می کنم که امیدوار هستیم خصوصاً مدیران و مسئولان به این نکات توجه داشته باشند، اول اینکه: از چهرههای مهم عدالت در جامعه ما این است که در گزینش ها و در شغل دادنها مردم تبعیض را احساس نکنند و بگویند این تبعیض آمیز بود، چرا بچه فلانی شد و بچه من نشد چرا فلان طایفه کسی را دارد ولی به فلان طایفه اهمیت نمی دهند، در حالی که او هم مسلمان و مومن است، این مسئله بسیار مهم است؛ مسئولان کشور و استان باید این را به جدّ دنبال کنند، بزرگوارانی ممکن است نفوذ داشته باشند، اعمال نفوذ نکنند برای کسی که میدانند حقش نیست؛ اگر رفت و پشت این میز نشست و کس دیگری بهتر میتوانسته به مردم خدمت کند و شما او را محروم کرده اید باید روز قیامت جواب بدهید، مگر خانه خاله است که بعضی ها خیال کرده اند همین جاست و چهار روز می گذرد و حالا زور ما رسید! انسان گاهی تعبیرهایی می شنود! خجالت بکشند از خودشان در مقابل امیرالمومنین کسانی که اینگونه کارها را انجام می دهند، ما دادگاه دنیا را به رخ کسی نمی کشیم آنها باید وظیفه خودشان را انجام دهند، ولی دادگاه آخرت هست، هیچ کس هم نفهمد اگر تبعیض روا داشته شود روز قیامت باید بایستد و جواب بدهد؛ حق دیگری را پایمال کرده. این مسئله تبعیض آمیز بودن برخی از مناصب باید بسیار دقت شود که اگر مناصب به شایستگان اختصاص پیدا کرد اموال هم حفظ میشود؛ اگر فردی که شایسته خدمت است انتخاب شود از این دزدی ها و اختلاس ها کم می شود؛ چون انجام نمی دهد، این یک نکته بسیار مهم در بحث عدالت است که امیدوار هستیم ان شاء الله مورد توجه قرار بگیرد.
مسئله دیگر در باب گرانی فروشی است، همیشه مسئولین نیستند، بعضی وقتها ممکن است منی که هیچ شغلی هم ندارم به دیگران ظلم کنم، خود طرف هم میداند که دارد بی انصافی می کند، آیا این ظلم در حق مردم نیست؟ مردم ندارند از کجا بیاورند؟ فروشندگان محترم چیزی که بیش از حقشان است نگیرند، نه به خاطر اینکه فلان دستگاه نظارتی می آید و جلوی آنها را می گیرد، بر فرض که دستگاه نظارتی هم جلوی آنها را نگرفت، داری از حلقوم بچههای شیعه علی می گیری، از خدا بترس. از خدا بترسید که یک کسی نگاه کند و بگوید من که با این قیمت ها نمی توانم، بچه های من نمی توانند این غذا را بخورند و نمی توانم چیزی که مورد نیازشان است برای آنها تهیه کنم، به این ها دقت کنید، اصل کار امام جمعه به نظر بنده این است که خودش و دیگران را یادآور شود که روز قیامتی هست و باید جواب دهیم، تصرف در این اموال کردن و بیخودی خون مردم را در شیشه کردن همه اینها بسیار بد است.
خواهش ما این است بزرگترهای اصناف که بسیار انسانهای متدین و متقی هستند به جوانترها و کسانی که اشتباه و خطا می کنند تذکر بدهند و بگویند فرضاً اینجا هم کسی متوجه نشود و تو خوردی، این روز قیامت برای تو سخت میشود و رد شدن از صراط برای تو سخت میشود، بی انصافی نکنید، خدا نکند در ضمن این معاملات دروغ هم باشد، بعضی وقتها ما میگوییم مرابحه؛ مرابحه معامله ای است که اصل و قیمت بیان نمیشود و می گوید من به این قیمت می فروشم، این باز هم، ولی وای که اگر بگوید ما خودمان هم گران خریده ایم و دروغ گفته باشد، خدا کند که اینگونه نباشد. اقسام بیع را که در کتب فقهی ما بحث شده کسانی که معامله میکنند باید بدانند؛ و بگویند آیا این معامله ای که من انجام میدهم حلال است یا نیست؟
سیاستهای تامین اجتماعی که مقام معظم رهبری چند روز پیش اعلام فرمودند در راستای تامین عدالت است، ما استدعا می کنیم اهل علم آن را یک بار بخوانند و بعد به دیگران بگویند که باید اینگونه عمل شود؛ چون تا دولت بخواهد اینها را به ساز و کار اجرایی تبدیل کند اگر ما مطالبه نداشته باشیم فراموش می شود، اینها کارهای اهل علم، روحانیت معظم و دانشگاهیان عزیز است که همه کمک بدهند.
روز جمعه هفته آینده روز قدس است، شما برادران و خواهران گرامی می دانید که به واسطه بیماری کرونا یکی دو سال مراسم روز قدس درست انجام نشده است، در این یکی دو سال دشمن همه مسلمانان دشمن صهیونیستی ما آمد یک طمعی کرد و گفت ما با کشورهای عربی عادی سازی روابط را انجام میدهیم؛ چند کشور عربی – که خدا را در نظر نگرفتند و به نظرشان می رسد زور و پول آمریکا و اسرائیل همه چیز را درست می کند – رفتند در فرآیند عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی.
یک چیزی اکنون رخ داده که ان شاء الله شما نتیجه آن را به زودی خواهید دید و آن این است که مردم فلسطین و جبهه مقاومت با این خیانتی که این کشورهای ظالم عربی برای عادی سازی روابط کردند، یک توجه بیشتری به درگاه الهی و اینکه خودشان باید اقدام کنند پیدا کرده اند؛ ما دیدیم امسال عمده مقاومتها در کرانه غربی رخ داد؛ در خود تلآویو عملیات استشهادی شد، اینگونه عملیاتی را ما به یاد نمی آوریم مگر در نوار غزه و جاهای دورتر، اما اینکه در خود تل آویو صهیونیست ها را بزنند و بکشند، دلیل این چیست؟ برای اینکه دیدند کشورهای عربی به آنها خیانت می کنند و گفتند ما باید خودمان دست بر روی زانوی خود بگذاریم و بلند شویم، این مردم اکنون دارند برای حق مسلم خودشان و حق مسلم ما مسلمانها دفاع میکند؛ چرا که کشور اسلامی ما را غصب کرده اند.
ان شاء الله هفته آینده هر کدام از شما با کمال جدیت – باید هر غیرتمندی نسبت به اسلام، نسبت به مسلمین، نسبت به قدس، نسبت به انسانیت که بچههای مظلوم فلسطینی را شما میبینید، مردم مظلوم فلسطین را که همین چند روز گذشته هزاران نفر را جلوی مسجد اقصی دستگیر کردند و بردند – دیگران را صدا بزنید تا فریادهای بلند الله اکبر را برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین داشته باشیم، روز قدس هفته آینده منتظر همه شما عزیزان در صفوف مبارزه با استکبار هستیم، همگی ان شاء الله موفق و پیروز باشید.
دیدگاهتان را بنویسید