besmelah
daftar home
emam
  • زندگی‌نامه
    • شهید آیت الله دستغیب
    • مرحوم آیت الله حائری
    • مرحوم آیت الله ایمانی
    • آیت الله دژکام
  • بیانات
  • خطبه ها
    • خطبه ها
    • مجله آدینه
  • چند رسانه ای
    • فیلم
    • تصاویر
  • کتاب
  • ارتباط با ما
    • پرسش و پاسخ
    • ارتباط با دفتر
  • امور شرعی
date جمعه, 12 فروردین , 1401 8:27 ب.ظ

bullet بیانات در خطبه‌های امروز نماز جمعه شیراز ۱۴۰۱/۰۱/۱۲


تصاویر ::

به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز،  نماز جمعه امروز، ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.

متن کامل خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

بندگان خدا آگاه باشید که دنیا عالمی است که تا در آن زندگی می کنیم باید زحمت بکشیم، زندگی بی زحمت در این عالم نیست، و وقتی که پیمانه عمر ما پر شد باید بگذاریم و برویم، پس تلاش کنیم در این مدتی که به ما مهلت داده‌اند رضای خداوند را جلب کنیم و آماده شویم برای زندگی جاودانی که پیش رو داریم؛ که آنجا اگر رحمت و مغفرت الهی شامل حال ما شود، تا ابد خیر و خوبی و برکت و هرچه که شما دلتان می‌خواهد است؛ یعنی بهشت جایی است که به کام دل شماست، هر چه می‌خواهید در آنجا می شود، این مقام و جایگاه بهشت است که جایگاه افراد با تقواست ” وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّهُ لِلْمُتَّقِینَ غَیْرَ بَعِیدٍ ” بهشت برای انسانهای با تقوا زینت داده می شود و نزدیک آنها می شود. ” وَ بُرِّزَتِ الْجَحِیمُ لِلْغاوِینَ  ” خدایی نکرده آن که اهل غی و ظلم و ستم و نافرمانی خدای متعال است آتش جهنم برای او آماده است، درس اصلی ما که همه زندگی ما باید بر اساس آن تنظیم شود همین است.

حکمت نماز جمعه و خطبه نماز جمعه و دعوت به تقوا در نماز جمعه این است که هر هفته به یاد خودمان بیاوریم که یک روز این عالم تمام می‌شود، فرموده‌اند در جمع جمعه گزاران یاد محشر بیفتید، جایی که انسان خیلی قیامت را یاد می کند و خود به خود به یاد قیامت می افتد، عرصه مشعر و منا است، میلیون‌ها حاجی همه با لباسی که شبیه ترین لباس به کفن است می آیند، روز قیامت چنین روزی خواهد بود، هیچ کس بر دیگری برتری ندارد.

بحث ما در خطبه های اول ناظر به مسئله معنویت بود، امروز در دو بخش در این خطبه دو نکته را یادآوری می کنم:  اول: به مناسبت اینکه ماه مبارک رمضان را در پیش داریم، آیات مبارکات ۱۸۳ تا ۱۸۵ از سوره مبارکه “بقره” را مطالعه کنید، خدای متعال در این آیات مبارکات تصریحا به همه ما می فرماید که این ماه رمضان فرصت خوبی است برای انسانهایی که می‌خواهند تقوا پیشه کنند ” یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ ” یعنی امید است به واسطه روزه‌داری ماه رمضان شما با تقوا شوید، اگر واقعاً این برای ما حاصل شد و گفتند او با تقواست، ان شاء الله دلمان گرم است؛ چون که پیامبر اکرم از افراد با تقوا شفاعت می کند و اگر اشتباه و خطایی هم شده به شفاعت حضرت جبران می‌شود، اما اگر تقوا را در نامه عمل ما ننویسند خداوند به حال ما رحم کند، امید به شفاعت شافعین هم نباید داشته باشیم. کسی که تقوا ندارد به چه چیز امید دارد؟ اول چارچوب دستور الهی را مراعات کن و بعد بگو امیدوارم، با هیچ چیز که نمی شود امیدوار بود، باید این امید های کاذب را در زندگی خود جمع کنیم. ” لَعَلَّکُم تَتَّقونَ ” روزه زمینه ساز تقواست؛ و ما را برای این که باتقوا شویم ان شاء الله رشد می دهد و آماده می کند.

بعد خدای متعال می‌فرماید که روزه بگیرید برای شما بهتر است، یک عده ای هستند که می‌توانند افطار کنند و یک عده‌ای باید افطار کنند، آن کسانی که می توانند افطار کنند مانند کسانی که پیر و فرتوت شده اند که فرموده ”  وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ ”  می تواند روزه بگیرد اما بیش از حد متعارف روزه برای او سخت می‌شود پس کفاره بدهند و روزه نگیرند، اما می فرماید ” وَأَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ ”  همان افراد هم تا می شود روزه بگیرند برای آنها بهتر است گرچه اجازه افطار دارند، بقیه اجازه افطار ندارند؛ یعنی خداوند دستور داده روزه بگیرند.

وای به حال کسی که خداوند به او دستور روزه‌گرفتن داده است و روزه نمی گیرد، این همه جرأت در مقابل خداوند! جرأت در مقابل خداوند خیلی سنگین است. کسی که روزه نمی گیرد جرأت کرده بگوید من با دستور الهی در میوفتم؛ این آدمیست که روزه را بدون مجوز شرعی افطار می کند، خیلی کار خطرناکی انجام می دهد، تعابیر قرآن کریم را شما نسبت به کافران و گناهکاران ببینید ” ذَرْنِی وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِیدًا ”  می فرماید بگذارید روز قیامت خودم حسابش را میرسم، اگر خداوند بخواهد حساب کسی را برسد چه می‌شود؟ هیچکس تاب این را ندارد؛ بنابراین دلسوزانه به دیگران بگویید که خطر بزرگی پیش روی شماست.

بعضی ها خیال می کنند که روزه گرفتن یا نگرفتن برای بنده و امثال بنده است و می گویند روزه نمی گیریم، سود و ضرر روزه گرفتن یا نگرفتن شما برای دیگران نیست، طرف حساب شما خداوند است این حساب ها را با خداوند صاف کنید، بعضی هایی که ممکن است مدیریتی و مسئولیتی دارند یک ذهنیتی ایجاد بشود که انگار دارد برای این کار را انجام می‌دهد، اگر برای این کار را انجام می دهد که باطل است، اگر نماز برای غیر خدا بخوانید باطل است اگر روزه برای غیر خدا باشد باطل است، برای خداوند است، کار برای خداوند را باید تمرین کنیم.

جلوی برخی از مساجد افرادی می گفته اند که می خوام بی حجاب یا بدحجاب وارد شوم! این خانه خداوند است، حیا کنید، می گوید می خواهم آزاد باشم! آزاد هستی ولی با من درنیفتادی و با خداوند درافتادی، کسی که با خداوند درمیوفتد کارش خیلی سنگین است، این را به آنها بفهمانید، دل ما برای او می سوزد و می گوییم دست کم در خانه خدا رسیدی کمی مراعات کن، من این قدر هنوز در درونم احترام و عظمت خداوندی هست، بعضاً شنیده می‌شود که مردهایی که همراه آن‌ها هستند می‌گویند من گفته ام، خیلی داریم از افق انسانیت دور می افتیم، اینها خیال می‌کنند برای نگهبان جلوی در مسجد حجاب را حفظ می کنند، داری به خانه خدا احترام می گذاری، ماه رمضان هم ماه خداست که جلوی روی ما است، احترام ماه رمضان را بگذاریم، اینها را گفتن بنده تنها نمی‌شود.

دستگاه تبلیغات چیز دیگری شده است، اگر شما مومنین شروع نکنید به تذکر این نکات شما هم روز قیامت مسئول هستید، به گفتن بنده تنها نمی‌شود، یادشان بیاورید که خداوند خواسته است، در قرآن طلب فرموده، تو هم داری با خدا معامله می کنی، دست کم یک حفظ حرمت و یک آدابی و یک حفظ ظاهری، و بگو به خاطر خدا نه به خاطر بنده خدا، این که بندگان خدا وظایفی دارند آن به جای خود محفوظ است، مسلماً ما در همین آستانه ماه مبارک رمضان هم استدعا داریم از مجموعه نیروی انتظامی، آنها هم وظایف قانونی دارند، اما آنها این وظایف قانونی را انجام می‌دهند برای اینکه کمک بدهند به افراد که بی آبرویی روز قیامت را نداشته باشند، اینها خیال می‌کنند که به آنها زور می‌گوییم! خیر، به آنها کمک می دهیم، قیامتی هست حسابی هست و کتابی هست و خدای متعال حساب می کشد، چرا دل مردم را میشکنی؟ چرا دل مومنین را میشکنی؟ چرا بی آبرویی جلوی مسجد راه می‌اندازی؟ چرا در خیابان‌ها احترام ماه رمضان را نگه نمی داری؟ اینها را باید دقت کنیم، دستورات الهی را ما باید بگویم.

در آیه ۱۸۵ سوره بقره خدای متعال عظمت ماه رمضان را به ما یادآور شده است ” شَهرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقرآن “ ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است، از وجود مقدس امام رضا علیه السلام روایتی هست : ” چرا ماه رمضان ماه روزه شده است؟ فرمود یکی از دلایل آن این است که قرآن در این ماه نازل شده و دوم اینکه شب قدر در ماه رمضان است سوم اینکه همه خیر و شر و اینکه اگر چیزی بخواهد برای یکسال شما تعیین شود در همین ماه رمضان است” اگر خرابش کنید بقیه سال هم به تبع این خراب شده است. در روایتی از وجود مقدس امام صادق علیه السلام است که فرموده: ” اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشود امید به بخشیده شدن او نیست الا اینکه مکه مشرف شود و در موقف عرفات خداوند او را ببخشد ” این فرصت ماه رمضان را قدر بدانید، فرصت ماه رمضان را ان شاء الله همه عزیزان به دیگران هم یادآوری کنند و فرصت بهار قرآن را که ان شاء الله از برکات قرآن و از تلاوت قرآن و از تفسیر قرآن بهره مندی داشته باشیم.

خدای متعال در پایان آیه ۱۸۵ سوره بقره می‌فرماید: ” وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ ” که برای روز عید فطر است و ” وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ” شاید شما شکرگزار این نعمتها باشید، نعمت ماه رمضان را در نظر بگیرید، نه اینکه ماه رمضان آمده و ما نعمت هایی مانند نان و آب را شکر کنیم، آن که وظیفه همیشگی ماست، خود ماه رمضان نعمت است، خود ماه رمضان برکت است، خود ماه رمضان خیر و خوبی دارد، و این جهت معنوی زندگی ما را تأمین می‌کند، از این جهات معنوی ان شاء الله بهره مندی خود را اضافه کنیم.

در کتاب مفاتیح الجنان در باب ماه رمضان مرحوم محدث قمی مقدمات و دعاها و امثال اینها را به شکل بسیار خوبی جمع آوری کرده اند، مقدمه فارسی آن را بخوانید که ماه رمضان چه خیراتی دارد بعد هر گوشه از آن را توانستید در ثوابش شریک شوید و چیزی اندوخته کنید. ان شاء الله خداوند هم به شما کمک خواهد داد، اگر معنویت می‌خواهید بهار آن رسیده است، قرآن کریم در این ماه نازل شده و فرصت است که ان شاء الله همه ما یک تجدید عهدی با خدای خود کرده باشیم.

اما نکته دوم که در ادامه بحث معنویت عرض می‌کنم ناظر به مسئله ورزش است، این را در چند خطبه صحبت کرده ام، گرچه من به نظرم می‌رسد که بعضاً رسانه های داخلی انگار بحث این نیست که نمی‌داند طرف چه گفته است، بلکه تعمد دارد که مسئله را به گونه‌ای دیگر منعکس کند، آنها کار خودشان را می‌کنند و ما هم کار خودمان را می‌کنیم تا روز قیامت معلوم شود که چه کسی چه کار کرده است، هیچ کس از حساب و کتاب قیامت رها نیست، کسانی که در رسانه ها کار می کنند باید از این جهت حواسشان باشد؛ نسبت به کارهای دولت تخریب هایی که می کنند، کار خوبی که می شود انگار زبان آنها لاله شده است و نسبت به یک فردی مانند بنده فورا یک تیتر می زند خلاف واقع ” یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ” یعنی همین. وقتی سخنان پیامبر اکرم را تحریف می کردند ما که توقعی نداریم.

ما نمی‌توانیم بگوییم نسبت به مسئله ورزش از نگاه دینی حرف نداریم، ورزش در تمدن اسلامی چگونه باید باشد؟ اینها را باید تبیین کنید و توضیح دهید، مسلماً دشمن می خواهد به گونه‌ای دیگر مسئله را تمام کند، در هیاهویی هم که اخیراً در مشهد به راه انداخته اند معلوم است که یک دست هایی در کار است و  زیادی نسبت به متدینین تحریف می‌کنند که یک چیز دیگری جلوه کند، خیر، ما در چارچوب فقه شرع هستیم و مراجع معظم تقلید و رهبر معظم در رأس هرچه می فرمایند همان است و نمی‌خواهیم از آن حد تجاوز کنیم، که این خودش شیطان است، شیطان یک جاهایی مقدس مآبی درمی‌آورد.

چه کنیم که در تمدن اسلامی از نظر ورزش آنچه که لازم است برای جامعه داشته باشیم؟ ورزش کارکردهایی برای سلامت، کارکردهایی برای دفاع از کشور، و کارکردهایی برای احساس عزت و سربلندی ملی دارد، همه اینها چارچوب‌های اخلاقی اسلامی خاص خودش را دارد، نه اینکه بگوییم هر چه کردیم عیبی ندارد، غرب این چارچوب اخلاقی را در طول یک صد سال گذشته نادیده گرفت و خودشان هم متوجه شدند که به یک منجلابی افتاده اند که نمی‌توانند نجات پیدا کنند، حال می‌خواهند دست ما را به وسط این باتلاق و منجلاب بکشند.

ما می‌خواهیم ورزش داشته باشیم و چارچوب‌های ارزش‌های پهلوانی و اخلاقی خودمان را هم داشته باشیم، یکی از مرام های پهلوانان ما این است که نسبت به ناموس دیگران احترام بگذارند، اگر کسی می‌خواهد بگوید مرام پهلوانی را کنار بگذار ما می‌گوییم خیر، این مرامی است که به ما یاد می‌دادند، ورزشکاران ما اینگونه بامرام بودند، حال یکی می گوید می‌خواهد ورزشکار باشد و بی مرام باشد، این در همان مسیر تفکر و فرهنگ غربی افتادن است، ما مسلمانیم و اهل ورزش.

حضرت امام موسی کاظم علیه السلام فرموده است: ” إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ ”  مردم بپرهیزید از تنبلی و بی حوصلگی؛ تنبلی سستی بدنی است و بی حوصلگی سستی روحی ، یکی از آثار ورزش این است که حس تنبلی و رخوت و بی حوصلگی را از بین می برد. ان شاء الله حرکت برای ورزش همگانی و ورزش های رزمی و انواع ورزش های قهرمانی با دستور استاندار محترم شروع شده است، همه حمایت کنند ان‌ شاء الله همه باید ورزش کنند، ورزش همگانی شود هر کس متناسب با سن و سال و توان خودش یک ورزش را انجام بدهد و این بهره ها را داشته باشیم.

خطبه دوم

خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خدا ترسی

در این ایام عید و مبارک از هرجهت – شعبان است و در آستانه رمضان هستیم و سال جدید شمسی – عید دوازدهم فروردین؛ روز تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی را به همه شما برادران و خواهران تبریک عرض می کنم.

برادران و خواهران، قدسی بودن نظام اسلامی مسئله‌ای است که باید همه ما به آن معتقد باشیم، چرا؟ در این جهانی که من و شما زندگی می کنیم رسم کرده بوده‌اند که تمام دولت‌ها کاری به دین نداشته باشند، در شرق و غرب عالم همین گونه است، کمونیستها که رسما می گفتند خدا را قبول نداریم؛ مبنای تفکر کمونیست‌ها ماتریالیست؛ یعنی ماده پرستی است. این چیزهایی که در زمان شاه به عنوان جبهه فدایی یا چیزهای دیگر به جوان تعلیم می کردند این بود که شما اول باید بگویید خدا نیست، این رسم اینها بود! رسماً اعلام می کردند که حکومت باید غیر دینی باشد و اگر کسی هم بخواهد دینداری داشته باشد باید خصوصی و فردی باشد، همه دنیا اینگونه بوده است.

شما با تفکر اسلامی نابِ برمبنای غدیر، ولایت امیرالمومنین، ولایت حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و ولایت نائبش در زمان غیبت شکلی از حکومت را ایجاد کردید که حکومت دینی و الهی است، دیکتاتوری نیست. اینکه تاکید می کنم برای شما نمی گویم، برای این است که در دنیا می گویند هرگاه حکومت دینی بوده دیکتاتوری بوده است، خیر،  رهبر معظم ما مکرر در مکرر فرموده است که اصل این حکومت مردم سالارانه است؛ یعنی مردم انتخاب کرده اند دینی بودن را، این اصل است، دیکتاتوری نیست، خود مردم می گویند چهارچوب فرمان الهی را دوست داریم، و این افتخار نصیب شما شد و جمهوری اسلامی ایران بر پایه اقرار به وجود خدای متعال و اقرار به ولایت معصومین علیهم السلام شکل گرفت.

بنابراین باید این نظام را هر روز قوی‌تر کنیم و هر کجای آن هم ایراد دارد درستش کنیم و نگوییم کس دیگری باید درستش کند، ما باید درستش کنیم؛ یعنی مردم، به چه دلیل؟ چون که ما مردم خواسته ایم دین حاکم شود، اگر یک جایی خلاف دین رفتار می شود؛ ظلم و بی عدالتی می شود، باید جلوی آن را بگیریم، مسلماً یکی از اصول دینی ما مخصوصاً مذهب شیعه عدالت است، عدل اصل دین ماست.

هر کسی هر مدیری هر رئیسی هر وزیری هر وکیلی اگر ظلم کند باید جلوی آن گرفته شود؛ این جمهوری برای این تشکیل شده است، اسلامی است؛ جلوی ظلم، بی‌عدالتی و بی‌انصافی که گرفته شود و کار و تلاش شروع شود، و دشمنان هم ان شاء الله ” اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم ”  مأیوس برگردند سراغ کار خودشان، این نظام آماده کردن جهان است برای حکومتی که همه ما انتظارش را می کشیم، پس اینکه می گوییم مقدس، بیخود نیست، به هیچ کار خلاف و غیر شرعی مقدس نمی گوییم، بلکه می گوییم این غیر دینی است و در جمهوری اسلامی مورد پذیرش نیست و باید کنار برود، روحانی باشد باید برود کنار غیر روحانی هم باشد باید برود کنار، هیچکس استثناء نمی خورد؛ برای اینکه حکم خداوند جاری است نه حکم ما، باید باورمان بیاید.

الحمدلله نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته، ما باید به یکدیگر تبریک بگویم که الحمدالله یک ملتی توانسته در این فتنه های آخرالزمانی یک حکومتی را با چارچوب دینی مصوب کند جا بیندازد و مرزهایش را حفظ کند و چهل و چند سال به جلو ببرد، ان شاء الله اگر کارهای زمین مانده هم تکمیل کنیم، همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم هم فرمودند، این زمینه‌سازی می‌شود برای ظهور ان شاء الله.

بنده می‌خواهم عرض کنم که این زمینه سازی و امیدواری به آینده خوب برای جهان، چیزی است که هر شب ماه رمضان باید با خودمان زمزمه کنیم، حرف امروز من در این خطبه دوم فرازی از دعای «افتتاح» است. دعای افتتاح را بخوانید؛ کسی که دعای افتتاح را بخواند می داند که ناامیدی در قاموس متدینین و مسلمان و مومنان جا ندارد، آن کسی که می گوید مأیوس هستم باید بازنگری کند و ببیند خداوند را چطور می شناسد، اگر خدا داریم چیزی کم نداریم، امیدوارانه باید به آینده خودمان و نسل مان و کشورمان و جهان پیرامون مان بیندیشیم، این امیدواری با در نظر گرفتن همه مشکلاتی است که وجود دارد.

در همین دعای شریف «افتتاح» – که تحلیل کردن‌های از این سنخ را هم باید ان شاء الله رواج دهیم – یک فراز آن این است:  ” اللّٰهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَغَیْبَهَ وَ لِیِّنا ، وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا ” می گویند شما واقع گرا نیستید! از این واقع گرایانه تر چیست؟ که می‌گویم خدایا تو میدانی دشمن ما زیاد است، ولی دشمنانمان زیاد است یعنی ما بترسیم و جا بزنیم یا باید کار کنیم؟ دشمنان زیاد است این واقع گرایی است، می گویند چرا جبهه مقاومت واقع گرایانه نیست! چه کسی می گوید جبهه مقاومت واقع گرایانه نیست؟ با این دعا شهید سلیمانی مقاومت کرده است ” وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا، وَقِلَّهَ عَدَدِنا، وَشِدَّهَ الْفِتَنِ بِنا، وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا ” شش گرفتاری داریم که در این فراز ذکر کرده، گرفتاری کم نداریم، بله گرفتاری هست اما ناامیدی نیست، چرا؟ چون ما خدا داریم، چرا  نمی‌خواهید این باور را در عالم جلو بیاورید و بگویید این گونه هم می شود تحلیل سیاسی کرد، خدا هست خداوند قادر و تواناست.

در مقابل شش گرفتاری شش چیز از خداوند می خواهیم: ” فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ ، وَأَعِنَّا عَلىٰ ذٰلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ ” خدایا پیروزی سریع به ما بده، ان شاء الله با چشمان خودمان هرچه زودتر ببینیم اسرائیل به جایی رفت که اسمی هم از آن نباشد، ” وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ ” خدایا بدحالی ما را به حال خوش تبدیل کن، ” وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ ” خدایا پیروزی همراه با عزت و سربلندی به ما عنایت کن، ” وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ ” خدایا آن حکومت حقی که در طول تاریخ منتظرش بوده ایم هر چه زودتر ظاهر بفرما، ” وَرَحْمَهٍ مِنْکَ تُجَلِّلُناها ” خدایا رحمتی از جانب خودت به همه ما نشان بده، ” وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ ” خدایا عافیت و سلامتی را بر قامت همه ما مسلمانان بپوشان.

این دعاهای هر شب ماه رمضان تان است، اگر نگران هستید اینکه در عربستان این ظالم ها ۸۰تا ۸۰تا جوانان مردم را می‌کشند، اگر می دانید در میانمار، یمن، افغانستان، لبنان، فلسطین در کجا و کجای جهان اسلام و در بین ملت خود ما هم گرفتاری بسیار است، اما جای ناامیدی نیست.

سخن خود را با دو بیت از سخن حافظ تمام می کنم، این دو بیت برای این است که گویی او هم اهل انتظار بوده است ” رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند / چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند… ز مهربانی جانان طمع مبر حافظ / که نقش جور و نشان ستم نخواهد ماند ”

آمریکا هر غلطی که کرد، مقام معظم رهبری فرمود ترامپ را مار و مور خواهد خورد و جمهوری اسلامی خواهد ماند، الحمدالله ترامپ رفت بایدن هم به او ملحق خواهد شد، ۶ سال تحریم‌های شکننده ای که گفتند باید با آن خُرد و نابود شود جمهوری اسلامی! امروز رئیس‌جمهور ما رسماً اعلام می‌کند که ما در تولید و صادرات نفت به مرز پیش از تحریم رسیده ایم، این ها گفته اند ۳۰۰ هزار بشکه هم نمی توانید صادر کنید! ما ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز تولید و صادر می‌کنیم، کسی که تفکر و لطافت روحی در اوج حافظ دارد ناامید نخواهد شد، این امیدواری را ان شاء الله به همه جامعه تزریق کنیم، همه با هم حرکت کنیم، ماه رمضان را دریابیم و پایان ماه رمضان ان شاء الله دعای آقا امام زمان شامل حال همه ما شده باشد.

 

 

 

لینک کوتاه :
آیت الله دژکامامام جمعه شیرازخطبه های نماز جمعه 12 فروردین 1401
ثبت دیدگاه
.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یک =

فیلم
.
  • صوت خطبه های نماز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳ شیراز video
  • صوت خطبه های نماز جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ شیراز video
  • صوت خطبه های نماز جمعه ۵ بهمن ۱۴۰۳ شیراز video
عکس نوشته ها
.
ایستادگی، عزت و اقتدار ایران اسلامی
جایگاه شیراز در تمدن نوین اسلامی
راهبرد فرهنگی
شایسته گزینی
ارزش های اسلامی، خردورزی ایرانی
دفع شرّ دشمن
شکرگزاری نعمت انقلاب اسلامی
روز جهانی کتاب کودک
روز جمهوری اسلامی
عید سعید فطر
Previous Next
  • صفحه اصلی
  • آرشیو
  • اخبار
  • ارتباط با ما
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز می باشد