بیانات در خطبههای امروز نماز جمعه شیراز ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، نماز جمعه امروز، ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار گردید.
متن کامل خطبههای نماز جمعه امروز شیراز را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه می کنم به تقوا و پرهیزکاری و خداترسی
أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًى ﴿۳۶﴾ أَلَمْ یَکُ نُطْفَهً مِنْ مَنِیٍّ یُمْنَى ﴿۳۷﴾ ثُمَّ کَانَ عَلَقَهً فَخَلَقَ فَسَوَّى ﴿۳۸﴾ فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنْثَى ﴿۳۹﴾ أَلَیْسَ ذَلِکَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتَى ﴿۴۰﴾
روز غم باریست برای همه ما، در آستانه شب شهادت دهمین پیشوای جهان تشیع، حضرت امام هادی علیه السلام، استان فارس و شهر شیراز درغم فراق شهیدی نشسته است که جان خودش را برای حفظ امنیت کشور ما و منطقه ما از دست داده است، بحثی که امروز در خطبه اول در نظر داشتیم در ادامه مباحث مربوط به توبه عرض کنیم، ارتباط وثیقی دارد به این حادثه ای که پیش آمده است، چرا یک انسان جانی قسی القلب به خودش جرأت می دهند که جان یک حافظ امنیت را بگیرد؟ این از کجا ناشی می شود؟ اگر علت این نوع کارها را تحلیل کنیم شاید بتوانیم در پیشگیری از چنین وقایع دردناکی هم موفق تر عمل کنیم، یکی از عواملی که قرآن کریم تصریحا می فرمایند علت چنین جنایات و جرائمی هست این است که بعضی ها خیال می کنند در این عالم رها هستند “أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًى” انسان ها خیال می کنند که در این عالم رها شده اند، و هیچ حساب و کتابی در کار نیست، و هیچ فردایی در پس امروز نیست، که وای اگر از پس امروز فردایی باشد.
این مشکل امروز در جامعه بشری مشکل فراگیری است ما گاهی در جامعه خودمان ممکن است صحنه هایی را مشاهده کنیم و خیال کنیم مربوط به کشور و جامعه ماست، اما قضیه این نیست، قضیه این است که متاسفانه بشریت و قدرت های حاکم در جامعه بشری در شرق و غرب از این غافل شدهاند که انسان رها نیست و به خودش واگذار نشده است، آنچه انجام میدهد ثبت می شود و یک روزی باید پاسخگوی آن چه انجام داده است باشد، این را فراموش کرده است.
در رساله ای که امام هادی علیه السلام برای شیعیان نوشته اند -در اهواز یک عدهای از شیعیان نامه نوشته بودند برای امام هادی علیه السلام، که ما در مسئله جبر و تفویض ماندهایم شما ما را راهنمایی کنید. حضرت رساله مفصلی در پاسخ این گروه نوشتند که هم در کتاب احتجاج و هم در کتاب تحف العقول از امام هادی علیه السلام نقل شده است- در این رساله دو سه جمله مهم وجود دارد، که باید به این جملات دقت کنیم، حضرت میفرماید: تفویض به این معناست که یک انسانی خیال کند خداوند نعوذبالله عاجز است از اینکه از او انتقام بگیرد، و اینکه دست می کند به قمه و سر میبرد اگر میدانست کس هست دیگری که زورش به او می رسد و می تواند از او انتقام بکشد این غلط را نمیکردند، آن کسی که سرش را برهنه میکند و میداند خداوند این کار را دوست ندارد، اگر باورش بود که روزی خداوند از او انتقام می کشد این اشتباه را نمی کرد، آن کسی که مواد مخدر می فروشد آن کسی که قاچاق میکند و آن کسی که این گناه ها و خطاها را انجام می دهد همه اش به این خاطر است که خیال می کند رها شده است ” أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًى” خیال می کنید رها شده اید؟ نه.
بر فرض که در این دنیا دست قانون به آنها نرسد، که حتماً می رسد و به زودی به دار مجازات آویخته میشوند، اما آیا فردایی نیست؟ آیا اگر کسی خون یک بیگناه را ریخته باشد و در عرصه قیامت بایستد چه بر سرش می آید؟ اینها را بایستی توجه کنیم و مردم دنیا را به این مسئله توجه دهیم. امام هادی علیه السلام می فرماید اینها خیال می کنند خداوند قدرت ندارد و زورش نمی رسد که اینها را بگیرد، خداوند عزیز و قدرتمند و مقتدر است، و اگر بگیرد نعوذ بالله چه کسی می تواند فرار کند “و لا یُمکِنُ الفرارُ مِنْ حکومَتِکَ” از حکومت خدا نمی شود فرار کرد.
این باور از کجا شکست خورد؟ در تاریخ معاصر جهان؛ تاریخ بعد از دوره رنسانس، لطمه این قضیه در اروپا به تنه دین خورده است، این ها آمدند و حرفهایی زدند که نتیجه اش این بود که انسان رهاست، در حالی که قرآن می گوید انسان رها نیست. در انگلستان دانشمندان مشهوری می نشستند و رسما می گفتند که خداوند زورش نمی رسد به اینکه کار این عالم را کنترل کند؛ بعضی از دانشمندان بزرگ فیزیک این را گفته اند؛ یعنی آمدند برای آن عصیان گری انسانها که ریشه تاریخی قدیمی دارد توجیه علمی بتراشند، وقتی توجیه می کنی دیگر جایی برای کار نمیماند. تمدن اروپایی و آمریکایی این رها شدگی بشر، که به تعبیر فلسفی خودشان میشود اومانیسم -انسان محوری به جای خدا محوری- را تبلیغ کرد.
بنده عرض میکنم این تعبیر شهر انسان محور را برای به کار نبرید، شهر انسان محور ولو اینکه بعضی ها می گویند معنی آن چیز دیگری است، اما انسان محوری غیر از خدامحوری است، شهر اگر میخواهد امن باشد باید خدامحور باشد، شهر اگر میخواهد از گناه از رفتارهای آسیبزا پاکیزه باشد باید شهر خدا محور شود، شهرهای انسان محور در این زمینه موفق نبودهاند، بهترین جامعه برای اینکه بتواند کنترل این ناامنیها و آسیبهای اجتماعی را بکند کدام جامعه است؟ جامعه خدامحور است، این را باور کنیم و به دیگران هم بگویم که راه حل این است. بشر هرچه از آن طرف رفته است ناکام برمیگردد، چرا دوباره میخواهیم تجربه کنیم؟ بعضی ها هنوز که هنوز است حاضر نیستند سر بگذارند به این مسئله، حتی دستکم مثل برخی از آن فلاسفه اروپایی که گفتند اگر خدا را برای هیچ چیز نمی خواهید برای اخلاق نگه دارید، اگر خدا را قبول نداشته باشید اخلاق در بین بشر بیمعنا میشود، برای اخلاقیات خود دستکم خدا را نگه دارید، و هیچکس گوش نکرد و گوش نکرد و گوش نکرد تا امروز جامعه بشری به این حالی افتاده است که میبینید، که آن طرف دنیا یک عده ای مظلومند در دست پلیس هایی که خودشان را پاسخگوی به خدا نمی دانند، زانویش را بر روی گردن آن سیاهپوست گذاشت و او را خفه کرد، و این طرف دنیا پلیس هایی مظلوم هستند؛ به خاطر اینکه یک عده ای خدا را باور ندارند.
راه حل جامعه بشری این است که بازگردیم و خدا باوری و خدا محوری را در جامعه رواج دهیم؛ این باور را ایجاد کنیم که خدای متعال هم میداند که تک تک ما چه میکنیم و هم قدرت انتقام از ما را دارد، اگر این باور ایجاد شود کشتن انسان که هیچ، کار به جایی میرسد که امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: که اگر هفت اقلیم را به من بدهند و بگویند یک پوست جویی در دهان مورچه است و به ظلم بردار، برنمیدارم؛ برای اینکه می دانم عاقبت ظلم وخیم است و خداوند قادر است و می بیند و انتقام می کشد ” أَلَیْسَ ذلِکَ بِقادِرٍ عَلى أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتى ” آیا خداوند قادر نیست که این مرده ها را زنده کند و بعد بپرسد این چند روز دنیا چه می کردید؟ قادر است و زنده میکند.
پس بیاییم به درگاه این قادر متعال عرض کنیم خدایا ما باور داریم به قدرت تو، ما سرمان را نزد پای قدرت تو به خاک می ساییم، ما را به خاطر قدرتی که داری عفو کن و ببخش، اِلـهی بِقُدْرَتِکَ عَلَیَّ، تُبْ عَلَیَّ بیاییم برای تمدن سازی اسلامی که رهبرمان دارد فریادش را می زنند همه ما در این مکتب شروع به کار کنیم، که اول خودمان را در پیشگاه خدا یک بنده کوچک ناتوان ببینیم در مقابل قدرت بی نهایت، بعد بگویم حالا که اینگونه است خودت ما را ببخش. وَبِحِلْمِکَ عَنّىِ، اعْفُ عَنّ خدایا هر چه که خطا از ما می بینی، به حلم و بردباری خودت صبر میدهی، نکند یکبارگی روز قیامت همه اینها را به میدان بکشی، ما تحمل عدل تو را در آن روز نداریم، پس همینجا که هنوز زبان ها کار می کند و هنوز میتوانیم بیاییم در حرم سید السادات الاعاظم بنشینیم، دست گدایی خود را به سوی تو دراز میکنیم و میگوییم پروردگارا همان گونه که تا حالا گناهان ما را پوشانده ای، قلم عفو بر گناهان ما بکش، و بگو تو را بخشیدم. وَبِعِلْمِکَ بی، اَرْفِقْ بی خدایا به خاطر علمی که داری قسم می دهیم که نسبت به پرونده ما ارفاق کن.
خطبه دوم
در این خطبه دوم ابتداً پس از یادآوری تقوا و توصیه خودم و همه شما به تقوا و پرهیزگاری، تسلیت می گوییم شهادت دهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام هادی علیه السلام را و این شهادت را ابتداً به پیشگاه مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی دام ظله العالی و همه شما برادران و خواهران ایمانی تسلیت عرض می کنم، امشب شب شهادت آن حضرت است و فردا همه عزیزان و بزرگواران و مومنین این شهادت را به هرشکلی که ممکن است ان شاء الله در چهارچوب شرایط کرونایی گرامی خواهند داشت و احترام خواهند نمود.
در این جا عرض کنم که ماه رجب ماه شهادت امام کاظم علیه السلام و همینطور شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام هم هست، و بنده در همین آغاز ماه رجب این دعوت را از همه مومنین می کنم که ان شاء الله برای بزرگداشت شهادت حضرت احمدبن موسی علیه السلام آنچه که توان دارید به میدان بیاورید و روز شهادت حضرت احمد بن موسی علیه السلام شیرازی و استان فارسی باشی و کاری نکنید نازیباست، و ان شاء الله همه ما که در زیر سایه سید السادات الاعاظم هستیم با همت عالی این قضیه را پیگیری می کنیم و امیدوار هستیم که بتوانیم یک کار شایسته و یک احترام ویژه برای این امامزاده ای که به افتخار او رهبر معظم فرمودهاند اینجا حرم سوم اهل بیت در ایران اسلامی است داشته باشیم.
اما نکته دیگر که شایسته است آن را یادآور شویم روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که سه شنبه ۱۹ بهمن ماه می باشد، افتخاری که همافران نیروی هوایی ارتش ۱۹ بهمن ۵۷ یعنی سه روز پیش از آنی که انقلاب پیروز شود در محضر امام آفریدند، و آن صفی که همه با لباس نظامی آمدند و سلام نظامی دادند و ولایت فقیه را که با جان پذیرفته بودند عملاً به نمایش گذاشتند برای همیشه این تاریخ ماندگار است، و سند افتخار ارتشیان ماست، سند افتخار نیروی هوایی ماست، و سند افتخار این ملت است، ملتی که همیشه در دامان خود جوانان پایبند به عدل و انصاف و ایمان و تقوا را رشد داده است، و این یک صحنه است که برای تاریخ ایران جاودان ماند.
و روز جمعه آینده هم ۲۲ بهمن است و ان شاء الله مطابق با آنچه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام میکند همه ما در راستای پاسداشت این یوم الله بزرگ به میدان خواهیم آمد، این را عرض کنم که بنده هفته قبل اشارهای داشتم به مسئله دستاوردهای انقلاب اسلامی که این اشاره را این هفته هم که در دهه فجر هستیم اجازه دهید کمی بسط دهیم و دنبال کنیم.
بنده عرض کردم که مهمترین دستاورد این انقلاب که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست و همه ما از این جهت رهین منت خدای متعال هستیم، که به دست همه ما ایرانیان این تغییر در جامعه شروع شده است، آن است که ما خداگرایی را در مقابل انسان محوری و اومانیسم غربی به میدان زندگی بشر بازگرداندیم، یعنی پس از حدود ۳۰۰ سال که حاکمان و حکومت ها جهت گیری هایشان غیر الهی و غیردینی بود، اولین حکومت دینی را ما ایرانی ها که همیشه طرفدار خدا و ایمان و تقوا بوده ایم به میدان آوردیم، فلسفه ایرانی ما پیش از اسلام هم حکومت را به خدا ارتباط می داده است و جنبه دینی برای آن قائل میشده است، این را ما در طول تاریخ داشتهایم، و دین حق که اسلام ناب است به همین جهت به دل ما چسبیده است و محکم از آن حمایت کردهایم، این کار بزرگ که اصلاً با هیچ دستاوردی قابل مقایسه نیست، چه کسی میتواند بگوید من ایمانم را با مال و منال دنیا معامله می کنم، هر کس می خواهد این گونه حرفی بزند بسم الله.
اما دومین دستاوردی که آن هم جنبه دینی و عقلی و ایرانی دارد، مسئله استقلال است، دین ما فریادش این است که “لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا” کافر بر مومن و مسلمان نمی تواند برتری داشته باشد، اگر یک جایی دیدید که اینگونه میشود باید جلوی آن گرفته شود؛ یعنی ما محکم بایستیم، کافر نباید نسبت به مسلمانان برتری داشته باشد، این جنبه دینی آن. اما از نگاه تاریخی، ایران کشوری است که برای استقلال و عظمت خود در طول تاریخ ایستاده است، و هر چه به تاریخ کشور خودمان نگاه می کنیم این عظمت و عزت را به صورت جدی می یابیم، این هم جنبه ملی قضیه. و از نظر عقلی و عقلایی هم میدانید که زیر بار ذلت رفتن را هیچ عاقلی نمی پذیرد؛ بنابراین استقلال چیز مهمی است، و قابل مقایسه با مسائل مادی نیست.
کشورهایی که در دنیا عزتمند بودهاند همیشه پای استقلال خود جان و خون دادهاند و ایستادگی کردهاند، و این جهت بحمدالله در انقلاب اسلامی برای ما تأمین شده است، شما اکنون وضعیت عراق جلوی چشمتان است و می بینید که آمریکاییها حضور دارند، همانطور که دیدید از افغانستان هم چند ماه پیش فرار کردند.
در ایران هم با آن کاپیتولاسیونی که گذاشتند، مستشاران آمریکایی حضور داشتند، و افسر های ما و نیروهای نظامی ما تحت سلطه آنها بودند، امام برای این قضیه سال ۴۲ هزینه داد، سال ۴۲ که امام را تبعید کردند به خاطر همین بود که فرمود افسر ما از یک گروهبان آمریکایی حرف گوش دهد؟ مخالفت کرد که ۱۵ سال ایشان را تبعید کردند _ با کاپیتولاسیون که می گفت مستشاران نظامی آمریکا اینجا هر کاری میخواهند بکنند و هیچکس حرفی نزند، مخالفت کرد_ این استقلال به حمدالله امروز به نحوه خیلی کامل تامین است ؛ ما امروز آنقدر عظمت داریم که رهبرمان میفرماید باید از عراق هم خارج شوند، باید از منطقه غرب آسیا خارج شوند، و آنها راهی برای خودشان غیر از این که بروند نمیبینند، این استقلال و عظمت را ما با انقلاب اسلامی تاکید کردیم و به وجود آوردیم و الحمدالله امروز آن را داریم، اینها را میخواهند از ما بگیرند، آن کسانی که شبانه روز تبلیغات سوء می کند، و از آن طرف هم بگویم که رئیس ابرقدرت شرق می آید در فرودگاه و مستقیم به خانه رهبر مامی رود و دو ساعت مینشیند و میگوید قرآنی در موزههای ما بوده و من برای شما هدیه آورده ام، این ها را یادمان نرود، بعضی ها دارند آب را گل آلود می کنند. این عزت را از خود ببینید و بشناسید، این استقلال کشور است نتیجه انقلاب اسلامی این چیزهاست.
در عرصه های دیگر هم ما دستاورد داریم، اما در سخنان پایانی اجازه دهید اشارهای کنم به جنگ طولانی ملت ما بر علیه هرچه ظلم و ستم و بی عدالتی و استکبار که در عالم است، که ان شاء الله تا ظهور آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه دارد، اکنون دشمن در دو جبهه دارد کار میکند، جنگ گسترده است و اکنون ما دو جبهه فعال داریم، این دو جبهه را حواستان باشد، یک جبهه جنگ اقتصادی است، چرا برخی از این صنعتگران دل مقام معظم رهبری را اینقدر خسته کرده اند، که مقام معظم رهبری گلایه کرده اند در باب خودروسازی، مقام معظم رهبری گلایه کردهاند در باب لوازم خانگی، آقایان در باب تولیدات میگویند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نکنید و از آن طرف میگوید من میخواهم به قیمت بازار آزاد جهانی بفروشم! چطور کارگر ارزن تر و همه مقدمات تولید ارزانتر، ولی قیمت بازار آزاد جهانی! معلوم است مدیر بی کفایتی هستید که نمی توانید و میگویید میخواهم یک مرغ را به قیمت جهانی بفروشم، مدیریت ناکارآمد خود را می خواهند به جان مردم خالی کنند! اینها باید حواسشان باشد، که در این عرصه جنگ شدهاند سرباز دشمن، پولهایی که عدد و رقمش از این چیزهایی که من و شما حساب می کنیم خیلی فراتر است در جیب اینها می آید ولی اینها مانند جهنم سیر نمی شوند، و میگویند باید بیشتر بخوریم و بیشتر بخوریم یک عده ای هم این وسط محرومیت می کشند، بی انصافی نکنند، انصاف داشته باشند هم در دنیا و هم در آخرت عزیز می شوند، مقام معظم رهبری فرمودند برای لوازم خانگی آبرو گذاشته ام، شما چه کار می کنید؟ هم جنس به درد نخور و هم قیمت بالا؛ یعنی به اندازه بازار جهانی، بعضی ها بروند بی عُرضگی خود را جبران کنند، مدیر باید عُرضه تولید صحیح داشته باشد.
عرصه دیگری از این جنگ، که این را هم فقط اشاره میکنم، عرصه جنگ فرهنگی است، این دو جبهه را باید پیروز شویم اگر میخواهید انقلاب تان به مرحله آخر برسد، با نمی توانم نمیتوانم و ایراد بنی اسرائیلی گرفتن و حالا بذار تا بخوریم و الان ولمون کن، این چیزها نمیشود، این ملت انقلابی ما همان هایی که محرومیت بیشتری می کشند هر سال در طول این چهل و چند سال به میدان آمدند و میگویند ما پای این ارزشها ایستادهایم تا برسیم به یک ایران مستقل، آزاد، عزتمند و توانمند، و بعضی از این کسانی که سود این ملت و مملکت را می خورند روی خودشان نمی گذارند.
امیدوار هستیم این تذکرات مشفقانه و دلسوزانه رهبر عزیز نسبت به مجموعه هایی که باید تلاشهای بیشتر بکنند، ان شاء الله به نتیجه برسد و ما برسیم به آن افقی که شهدا از آن عالم خشنود باشند و دعا کنند و مردم و مستضعفین در این عالم به مدیران و مسئولان ما دعا کنند.
دیدگاهتان را بنویسید