جهان معاصر نیازمند شاگرد مکتب قرآن است
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیتالله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، شامگاه شنبه، ۱۹ مهر ماه در افتتاحیه ویژهبرنامههای یادروز حافظ که به صورت غیرحضوری برگزار شد، حافظ را بزرگمرد ادب، عرفان و هنر توصیف کرد و افزود: امروز به حافظ به عنوان هنرمندی که عمق نگاهش تفسیر بسیار پویا و دلانگیزی از جهان را تقدیم میکند، نیاز دارد.
وی با بیان اینکه جهان معاصر نیازمند حافظ به عنوان شاگرد مکتب قرآن است، این سؤال را مطرح کرد: کسی که با قرآن انس داشت و حفظ قرآن را به عنوان افتخار خود ذکر میکند چه برداشتی از جهان و انسان داشت.
آیتالله دژکام با اشاره به غزل «در ازل پرتو حسنش ز تجلی دم زد، عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد…» از حافظ شیراز اظهار کرد: حافظ مبدأ آفرینش را اینگونه توصیف میکند که حسن و زیبایی حق که تاب مستوری نداشت، جلوه کرد و با جلوه او عشق و محبت آغاز شد. البته در حدیث قدسی هم داریم که خداوند فرمود دوست داشتم که شناخته شوم پس جهان آفرینش را برپا کردم تا شناخته شوم.
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه عالم آینه وجود اوست، تصریح کرد: آینهکاری در حرمهای مطهر اهل بیت(ع) به عنوان مثال حرم شاهچراغ(ع)، مفهوم عمیقی دارد یعنی هرچه در عالم است آینه وجود اوست. او درخشید و جلوه کرد و پیدا شد، یعنی در آینه وجود اشیا ظاهر شد و عشق در همه جا آشکار شد، چنانکه زمین و آسمان عاشق حضرت حق هستند. حرکت عالم بر مبنای عشق است. ملاصدرا میگوید هرچه در فلک حرکت میکند برخاسته از عشق حضرت حق است و در راستای جلوهها و تجلیات جدیدی است که تجلی حق در عالم تکرار همیشه نو، تازه و بکر است.
آیتالله دژکام با طرح این سؤال که قله عشقی که ظهور کرد کجاست، افزود: در بیت نخست غزل مورد اشاره حافظ یک جهانشناسی را مطرح و در بیت دوم آن نیز تبیین میکند که قله عشق و عاشقی کجاست؛ آن عشق عمومی در همه عالم جریان دارد، اما در قله و اوج نیست و حاضر به اینکه خود را فدای دوست کند، نیست؛ لذا قله عشق باید در جای دیگری جلوه میکرد و آن حضرت آدم بود.
وی با بیان اینکه حضرت آدم صفیالله که جد همه ما بود، در این وادی قله قرار گرفت، به آیه ۷۲ سوره احزاب «… إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا؛ … راستى او ستمگرى نادان بود» در همین رابطه اشاره کرد و افزود: برخی از اساتید عرفان فرمودند تعریف بالاتر از این (آیه مذکور) از انسان نشده است که انسان ظلوم و جهال است یعنی همه چیز را پای معشوقش فدا میکند و این معنی ظلوم و جهول است. حضرت آدم چنان هستی خود را فدا کرد که بهشت را گذاشت و وارد عرصه عشق شد. اوج این فضا که همه چیز فدای حضرت عشق میشود را در سیره امام حسین(ع) میبینیم که چه غوغایی به راه انداخت و فرزند، جوان و برادر را فدا کرد.
آیتالله دژکام با ذکر اینکه این صفای عشق و محبتی که آدم در قله خلایق عالم نسبت به خدا دارد، در انسانشناسی جناب حافظ جلوهگر میبینیم، بیان کرد: خوشا کسانی که از خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی حافظ بهرهمند هستند و خوشا به حال مردم فارس و شیراز که در حرم سوم اهل بیت(ع) در کنار چهرهای چون حافظ شیراز هستند که رازهای جهان را با بیان شیوا و زیبایش به تحریر کشیده است و امیدواریم از این ظرفیتهای خوب شهر و دیار خود استفاده کنیم و به بشریت ارزشهای معنوی شیراز را ارمغان دهیم.
دیدگاهتان را بنویسید