آموزش انسانشناسی اسلام در مکتب شهادت / بعد از شهدا چه کردهایم
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیتالله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، ۹ مهر ماه در یادواره شهدای تیپ ۵۵ هوابرد شیراز با اشاره به تقدیم ۲ هزار و ۳۵۰ شهید تیپ ۵۵ هوابرد به انقلاب اسلامی، اظهار کرد: شهادت مکتبی برای تربیت انسانها و اوج دادن به مقام لقاءالله است.
متن سخنان آیت الله دژکام در این یادواره شهدا به شرح زیر است:
بسم الله الرحمان الرحیم
خدای متعال در آیه ۱۰۱ سوره مومنون می فرماید”فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَتَسَاءَلُونَ”، پس آنگاه که نفخه صور قیامت دمیده شد دیگر نسب و خویشی در میانشان نماند و کسی از کس دیگر حال نپرسد.
درود می فرستیم به روان پاک و مطهر امام راحل بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و همه شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و عرصه دفاع از حریم اهل بیت و شهیدان عرصه سلامت و به وجود پرنور، ارزشمند و عزیز جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس بالاخص شهدای عزیز تیپ ۵۵ هوابرد و ایثارگران بزرگوار و سرفراز این یگان خدمتگذار و افتخار آفرین در نظام جمهوری اسلامی افتخار میکنیم.
این جلسه برای بزرگداشت حماسه آفرینی و افتخار آفرینی این تیپ بزرگ و تاثیرگذار در دفاع مقدس و در دفاع از کیان ایران اسلامی برگزار شده است.همه ما افتخار پیدا کردیم در مجلسی دور هم جمع شویم که ۲۳۵۰ شهید گرانقدر در آن حضور دارند و در مکانی قدم بگذاریم که جای پای این شهدا است و محل خدمت و آموزش این عزیزان بوده است.
به روح مطهر و پر فتوح همه آنها درود می فرستیم و تشکر می کنیم از همه کسانی که در این مجلس به یاد آن عزیزان حاضر شده اند و عرض ادب ویژه می کنیم به محضر خانواده های معظم شهدایی که یاد و خاطره شهدایشان در این مجللس گرامی داشته می شود.
نکته ای مختصرا عرض میکنم که شهادت جدای اینکه مکتبی است برای تربیت انسان ها و اوج دادن آنها به مقام لقاءالله، فرهنگ شهادت انسان شناسی اسلام را هم به ما یاد می دهد و تاکید می کند. انسان کجا بوده است؟امروز من و شما به عنوان انسان های روی کره زمین کجا زندگی میکنیم و به سوی چه سرنوشتی پیش می رویم؟
شهادت می خواهد گذشته، حال و آینده انسان مسلمان را به هم پیوند دهد و به ما یادآور شود و ما را از خواب غفلت بیدار کند.
مفهوم شهادت همراه با معنویت است، همراه با عروج و اعتقاد به یک مقام فراتر از مقام دنیا برای انسان است.این مقام بیش از آنکه ما در این دنیا بیاییم برای ما حاصل بوده است.
” من ملک بودم و فردوس برین جایم بود آدم آورده در این دار خراب آبادم ”
حافظ شیراز می گوید انسان قبل از دنیا انسانی است که در اوج قرب الهی بود.
اینجا که من و شما هستیم آیا توجه دارید از آن مقامی که حافظ می گوید به کجا آمده ایم؟این دار دنیا چه دار و دیاری است؟انسان اسلام در دار دنیا خودش را در محل امتحان می داند و بنده وقتی در جمع شما وارد شدم و چشمم به چهره های نورانی و ملکوتی این جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس افتاد بیش از پیش به خودم و به اینکه در دیاری زندگی می کنم که دیار این عزیزان و ایثارگران است افتخار کردم.
همه ما یعنی همه کسانی که از جنگ باقی مانده اند باید حواسمان باشد تا وقتی که در این دنیا هستیم در معرض امتحان الهی هستیم و پس از اینکه از این دنیا می رویم اگر بشود با شهدا هم نشین شویم.شهید امتحان خودش را با نمره قبولی پس داده و رفته است ولی ما هنوز در عرصه امتحان هستیم و مشخص نیست پایان امتحان ما چه می شود.
خدای متعال می فرماید روز قیامت قوم و خویشی وجود ندارد و کار خوب است که باقی می ماند.
در انسان شناسی علامه طباطبایی از قرآن کریم برداشت کرده که روز قیامت ارتباطات خانوادگی به این معنا نیست و هرکس با عملش محشور است.
ببینیم بعد از شهدایی که خونشان برای عزت اسلام و ایران ریخته شده است ما چه کار میکنیم؟در کوچه و خیابان ما چه خبر است؟اطراف ما چه می گذرد؟و هر کدام از ما وظایفش را چگونه انجام میدهد. روز قیامت از روابط فامیلی و ارتباطات کاری ما نمی پرسند بلکه از اعمال ما می پرسند.
امیدواریم همه ما با یک کارنامه عمل نیک در پیشگاه خدای متعال حاضر شویم و در آن روز در مقابل شهدا و آنهایی که خون مبارکشان برای اسلام ریخته شده است شرمنده نباشیم.
دیدگاهتان را بنویسید