مکتبی به زیبایی اسلام دین و دنیا را در کنار هم قرار نداده است
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیتالله دژکام، نماینده ولیفقیه در استان فارس، در نشست با مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز شیراز گفت: شهرهای دیگر کشورمان در بحث خیرین شهرساز و فرهنگساز شهرهای از شیراز الگوبرداری میکنند.
وی به سخنی از امام جمعه فقید شیراز اشاره کرد و افزود: مرحوم آیتالله حائری میگفتند از آن میترسیم که انقلاب اسلامی در اروپا از ما جلو بزند یعنی آنها آنها عشقورزانه نسبت به دین و پیشبرد اهداف دینی کار میکنند و ما اینجا درگیر اختلافات باشیم. اکنون نیز این نگرانی مرحوم آیتالله حائری را داریم که شهرهای دیگر امورات خیر را عملیاتی کنند و میداندار شوند و ما پیشرفتی در این قضیه نکرده باشیم و نمود عملی و اجرایی کار به اندازه عمق این ایده ارزشمند نباشد، پس تلاش کنیم تا همچنان در این امر خیر پیشتاز بمانیم.
آیتالله دژکام اظهار کرد: خداوند در سوره جمعه کسب و کار و نماز را در کنار هم قرار داده است؛ در دنیا هیچ مکتب دیگری نداریم که چنین زیبا گفته باشد و دین و دنیا را کنار هم قرار داده باشد، ولی هنری که بتواند این مطلب را به نمایش بگذارد وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه باید کسی را داشته باشیم که چنین مطالبی را زیبا ارائه دهد و مردم را امیدوار کند که یک آیه دنیا و آخرت مردم را به هم پیوند میدهد، گفت: میتوانیم زندگی خود را بر اساس چنین دستورالعمل قرآنی برنامهریزی کنیم و در اوج باشیم و مردم را امیدوار کنیم که آینده بشر اگر در دست قرآن و اهل بیت(ع) باشد، به جای خوبی میرسد.
آیتالله دژکام همچنین بخشهایی از بیانیه گام دوم انقلاب را یادآور شد و گفت: رهبر معظم انقلاب میفرماید چهل سال اول تمام شد و چهل سال دوم یک دوره طولانی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی است. شیراز در جهت خودسازی یک سابقه و سبقه بسیار قوی دارد. انسانهای فرهیخته خودساخته در شیراز همیشه بودهاند و خواهند بود و در این راستا آیتالله نوری همدانی نیز فرمودند این شهر از اولیاءالله خالی نمیشود.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در بعد خودسازی معمولاً یک نحوه نگاه درونگرایانه است، گفت: نوع نگاه به خودسازی درونگرایانه است و از قدیم درونگرایانه به این مسئله نگاه شده است. یک ویژگی که انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب دارند، این است که خودسازی را با یک نحوه توجه به بیرون از خود و نگاه به اجتماع و جامعه بشری تلفیق کرده است. امام خمینی(ره) عارفی بود که درونگرا نبود بلکه جامعگرا بود.
وی با یادآوری اینکه استاد امام مرحوم آیتالله شاه آبادی در کتاب «شذرات المعارف» عقیده دارد که مرام اسلام مرام جمعی است و فردی نیست و این آغاز یک حرکت تمدنساز قرار میگیرد، گفت: این نگاه استاد عرفان امام و نگاه امام خمینی(ره) در معارف الهی بود و نگاهی است که به جامعه ما القا شده است.
آیتالله دژکام با تأکید بر اینکه اگر بنا است که ضمن تمدنسازی و جامعه ساختن خودسازی داشته باشیم باید راه حل جدیدی پیدا کنیم، گفت: مجمع خیرین شهرساز یکی از راه حلهایی است که مرام جمعی اسلام را عملاً وسط میدان میآورد و از حیث عمق نگاه جامعهپردازانه و تمدنسازانه ارزشمند است و موضوعی است که همه ایران و حتی جهان آن را کم دارند. بهطور مثال از زمان تشکیل بلدیهها یا همان شهرداریها درگیر شدن شهرداری با بافت سنتی جامعه ما چگونه بوده است؟ هر زمان شهرداری به دنبال اخذ عوارض بوده است اما برخیها در بافت سنتی جامعه، پرداخت عوارض به بلدیه را حرام میدانستند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: سؤالی که مطرح میشود این است که اگر اخذ عوارض حرام بوده است، پس شهرهای اسلامی چگونه ساخته شده و توسعه یافته است؟ در شهرهای اسلامی رفاه و امکانات بوده است. این نقطههایی است که در جامعهپردازی و تمدنسازی اسلامی علامت سؤال مقابلش بوده است و باید به دنبال پاسخ آن باشیم.
وی تأکید کرد: با نگاه خیراندیشی و خیریه به کار شهر، میتوان مردم را ترغیب کرد که مشتاقانه عوارض را پرداخت کنند. نه تنها گرفتن این پول اشکال ندارد بلکه نگاه خیراندیشانه به آن افزوده میشود و حس خوشی به فرد پرداختکننده القا میشود.
آیتالله دژکام اظهار کرد: نگاه اینگونه است که میخواهد به مردم خیر برسد و شهر توسعه پیدا کند و رفاه مردم تأمین شود و این نگاه مردم را به شهر انس میدهد و اعضای مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز این گام جدید را برداشتهاند و فرهنگ شهرسازی اسلامی را توسعه میدهند و از این جهت باید از آنان تجلیل شود.
به گفته وی، مهم این است بتوانیم کاری که کردهایم و با توجه به فرهنگ بومی خود پاسخ به نیازی که از نظر جامعهپردازی و تمدنسازی داشتهایم، را خوب معرفی کنیم و بهطور مناسب توسعه دهیم.
امام جمعه شیراز در ادامه بحث نماز جمعه را مطرح کرد و گفت: نماز جمعه هم در شهر اسلامی نقشهایی ایفا میکند و برای ایفای نقش خود باید با حلقههای مختلف فرهنگی و فرهیختگانی مرتبط باشد تا مطالب خود را تبادل کند. به واسطه اینکه در گام اول بیشتر به بعد سیاسی نماز جمعه پرداخته شده است، همه تحتالشعاع سیاست است در حالی که بحث اجتماعی و فرهنگی بهصورت مستمر و بسیار عمیقتر و مهمتر در نماز جمعه باید کار شود. یکی از جاهایی که میتوان این کار را شکل داد ارتباط با مجموعههایی مانند مجمع خیرین شهرساز است و همکاری این مجمع باید با نماز جمعه شکل گیرد.
وی با تأکید بر اینکه نماز جمعه یک رسانه ارزشمند و قوی است و دوربینها و رسانههای دیگر نیز از نماز جمعه تغذیه میشوند، بیان کرد: باید بتوانیم در این وضعیت کرونایی این فضاها را ابقا کرده و کاری کنیم که این موارد به نمایش گذاشته شود تا مردم امیدوار شوند.
دیدگاهتان را بنویسید