نقطه آغاز تمدن سازی اسلامی از نمازجمعه شروع می شود
به گزارش روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، در آستانه هفته بزرگداشت نمازجمعه، آیت الله دژکام با مسئولان و دست اندرکاران شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس و ستاد نمازجمعه شیراز دیدار و گفتگو کرد.
متن خام سخنان آیت الله دژکام در این جلسه که شنبه ۲۸ تیرماه برگزار شد به شرح زیر می باشد:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
در ابتدا گرامی می داریم یاد و خاطره اولین نمازجمعه بعد از انقلاب اسلامی که با فرمان حضرت امام راحل و به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در محل دانشگاه تهران اقامه شد و خاطره بسیار خوبی که از آن روز در ذهن ما مانده است و این یک صحنه بسیار زیبا و دل انگیز بود که مصداق آیه شریفه “فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ الله” شد.
همچنین یاد و خاطره شهید گرانقدر محراب حضرت آیت الله شهید دستغیب و امام جمعه های فقید شیراز آیت الله حائری و آیت الله ایمانی را گرامی می داریم همه ائمه جمعه عزیز و گرانقدری که در سراسر کشور و خصوصا در استان پهناور فارس زحمت کشیده و جمع قابل توجه ای از آنها به دیار باقی شتافتند و روح آنها نظاره گر کار و فعالیت ما هست.
متواضعانه از همه بزرگواران اعضای ستاد نماز جمعه در سطح استان فارس برای تلاش های خالصانه و بی سر و صدایی که انجام می شود تا ما در روز جمعه بتوانیم این رخداد فرهنگی بزرگ هفتگی را شاهد باشیم نیز تشکر می کنم. واقعا اگر کسی بخواهد جلسه ای برگزار کند متوجه می شود این میزان جمعیت را در همین اوضاع بیماری کرونا و وضعیت محدود آوردن، نشاندن ، منظم کردن و بازگرداندن جمعیت بسیار کار عظیم و ارزشمندی است که با همت عزیزان ستاد؛ برادران و خواهران ایمانی انجام می شود و باید تشکر کنیم چون کاری است برای رضای خدا و اگر هر هفته نبود شما متوجه می شدید که این کار چقدر سنگین است.چون هفتگی است و چشم ها عادت کرده اند و عده ای فکر می کنند کار خاصی نیست.
این جمعیت امت پیامبر گرامی اسلام که در روزهای جمعه حرکت می کند حرف می زند و ما به خاطر اینکه هر هفته تکرار می شود از عظمت این حرکت غافل می شویم ولی دشمنان از آن می ترسند و هراس دارند وان شاالله هر روز ترسشان از جمع ایمانی شما بیشتر شود.
به صورت خاص باید تشکر کنم از هسته مرکزی ستاد نمازجمعه و شخص آقای فخارزاده که همت عالی کرده و پای قضیه ایستاده اند.
در خصوص نمازجمعه نکته ای را برخی بزرگواران فرمودند که این یک جمع معنوی است و اجتماع ذکر است و اصل تمدن سازی اسلامی از همین نقطه شروع می شود یعنی ما از ذکر شروع می کنیم و همه تمدن اسلامی را می سازیم.این نقطه آغاز تمام فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی است که در ساحت تمدن اسلامی بدان پرداخته می شود و از این حیث ما باید به جایگاه نمازجمعه در ساختار تمدن و حکومت اسلامی توجه ویژه داشته باشیم و به سادگی از کنار آن رد نشویم.
نمازجمعه سنگ بنای تمدن سازی اسلامی است و پیامبر گرامی زمانی که وارد مدینه شدند به برپایی نمازجمعه همت گماردند و اولین نماز جمعه در آنجا خوانده شد. این مدنیت و اجتماع دینی را با این پایه گذاری کردند و ریشه نمازجمعه به حسب آن اصل ابتدایی که پیامبر اسلام گذاشتند در همه گوشه های زندگی ما وجود دارد و اگر امروز جایی کمرنگ است اشکال از ما هست که درست اجرا نمی کنیم وگرنه نمازجمعه برای همه ابعاد زندگی ما حرف دارد و برنامه ریزی کرده است.
چند نکته خدمت شما عرض می کنم که در خصوص نمازجمعه شیراز ان شاالله مدنظرمان باشد.
نمازجمعه شیراز در حرم اقامه می شود. حرم سوم اهل بیت در ایران اسلامی و حرم مطهر احمد ابن موسی (ع)، در این تحلیلی که از نظر آماری دوستان ارائه کردند باید ترکیب مجاورین و زوار از هم جدا شود. در حالات معمولی به صورت طبیعی حرم عده ای زائر را جذب می کند. حساب زوار با مجاورین جدا هست. در حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) این را داریم و کاملا ملموس است که جمعیت زائر است. لازم است این تفکیک انجام شود و برنامه ریزی برای خدمات رسانی به زوار و مجاورین به شکل خاص داشته باشیم.
مسئله دیگری که وجود دارد در خصوص محیط اقامه نمازجمعه شیراز است که ما باید یک تحلیل محیطی داشته باشیم. ببینید در گذشته شیراز اینجا مرکز جمعیتی شهر بوده است. امروز وقتی محله های اطراف حرم را نگاه می کنید شیرازی ساکن در این محلات کم است و شیرازی ها به حلقه های دوم و سوم رفتند. این مسئله ایست که از نظر اجتماعی باید روی آن کار شود و اکثرا مهاجران غیر ایرانی هستند و این مسلما در ترکیب نمازجمعه نیز اثر خواهد گذاشت.ان شاالله ستاد محترم با چنین تحلیلی سراغ شهرداری منطقه تاریخی، حرم و طرح تفصیلی محدوده ۵۷ هکتاری برود و برای بازآفرینی فضای اجتماعی شیراز درخواست داشته باشد. امروزه برخی نگاه ها اینگونه است که اینجا تاریخی و موزه است و امام جمعه در ۴۰۰ هکتار موزه باید نمازجمعه بخواند و این نمازجمعه نیز موزه می شود.
بحث ما این است که این ۴۰۰ هکتار منطقه تاریخی و ۵۷ هکتار محدوده حرم باید شهر زنده شیراز باشد.این توقع را ستاد باید با یک تحلیل پاکیزه محیطی نسبت به شهرداری و شورای شهر داشته باشد.این نگاه باید جز نگاه های تاثیر گذار در انتخاب اعضای شورای شهر باشد یعنی شما باید به این حد قضیه را برسانید که موضع کسی که می خواهد عضو شورای شهر شود مشخص شود و مردم مطالبه کنند که نسبت به شیراز و منطقه تاریخی نگاه ها چگونه است.
این مسائلی است که چون پیگیری نکردیم هر نفر به نظرش رسید خانه خود را مدرن کند مسئله حل شده است در حالیکه مسئله محله، کوچه، منطقه و شهر در تربیت کودک خودش اثر می گذارد و فرزندش از دست می رود و متوجه این موضوع نیست و فکر می کند چون نمای خانه اش درست شد و از محیط بافت تاریخی خارج شده است دیگر مشکلات زندگیش حل شده است در حالیکه تربیت فرزندش سابق بر این طور دیگری بوده است و نفس نیکان به او می خورد و امروز کودکان ما رها هستند و محله ها را رها کرده ایم. این ویژگی های شهر خودمان را باید برگردانیم. نمازجمعه وسط این مجموعه اقامه می شود.از یک طرف نگاه به حرم است و از یک طرف به نمازجمعه است که به عنوان یک رخداد فرهنگی مهم هفتگی در حرم برپا می شود.
بحث دیگری که داریم این است که ما باید جمعیت را به فضای اطراف حرم برگردانیم.
نکته دیگر مسئله ترافیک منطقه تاریخی است و امکان دسترسی به حرم است که در این خصوص وزیر محترم راه نیز دستور داده اند. دسترسی مردم و زوار به منطقه تاریخی و حرم باید آسان شود.این مورد غفلت قرار گرفته است و طرح ترافیک شهر طرحی است که دسترسی آسانی به حرم وجود ندارد.
بحث دیگری که داریم این است که ما جریان سازی فرهنگی و اجتماعی بتوانیم انجام دهیم یعنی نمازجمعه برای یک ساعت خاص در روز جمعه نیست و باید یک جریان در طول هفته باشد تا به نمازجمعه بعدی پیوسته شود. در شهرهای کوچک ترکیب شهر خود مطلب را القا می کند و امام جمعه یک مطلب را بگوید قضیه تمام است اما کلان شهر اینگونه نیست و جریان سازی در کلان شهرها نیاز است.در کلان شهرها اگر بخواهیم حرفی که در نمازجمعه زده می شود تبدیل به یک جریان اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی شود باید در کنار امام جمعه دستگاه های دیگری نیز فعال باشند. این مسیری که رفته ایم خوب است اما کافی نیست.نقش نمازجمعه اسلامی این است که در شهر بتواند جریان فکری فرهنگی ایجاد کند.ما به واسطه کلان شهر بودن نتوانستیم خوب این ظرفیت را فعال کنیم در حالیکه تلاش می کنیم.
اگر دوستان به کار آن سامان ندهند همیشه در محاصره جریان های دیگری هستیم که آنها می توانند جریان سازی فکری و فرهنگی کنند.دوستان این مورد را به عنوان یک وظیفه دینی در فکر باشند و به یکدیگر کمک دهیم.باید شرایط به گونه ای باشد که نگاه شخص به نگاه امام جمعه باشد و آن سمتی که امام جمعه اشاره می کند جهت گیری داشته باشد.
البته الحمدالله حرکت های مثبتی شروع شده است اما به تناسب جامعه پردازی و تمدن سازی که رهبر معظم انقلاب فرمودند فاصله داریم و نتوانسته ایم درست ایفای نقش کنیم.
مسئله ای را طرح می کنم که در زمان بزرگان قدیم وجود نداشته است.شیراز قبل از انقلاب جمعیتی نداشته است و امروز و برای این جمعیت نزدیک به ۲ میلیون باید آستین بالا بزنید اگر می خواهید همچنان شیراز دارالاولیا باشد باید همت کنید.
امروز ما باید تاثیرگذاری نمازجمعه را مرتب افزایش دهیم. تمام کارها را به این سمت ببریم که تاثیر گذاری نمازجمعه در مسئله دین و دنیای مردم مرتب روشن تر و ملموس تر شود.این مسیر با کمک شما طی می کنیم و به سمتی می رویم که ان شاالله امام زمان(عج) به ما نگاه کند و آماده ظهور شویم.
ما هنوز برای ظهور آماده نیستیم.کارهای زمین مانده ما زیاد است به تناسب اینکه هدف ما زمینه سازی ظهور حضرت است و ان شاالله همگی کمک دهید و از یکدیگر حمایت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید